בשיתוף אינטל
האם ישראל בדרך להפוך למעצמת שבבים? צפו בפאנל

בחודש מאי האחרון הגיע מנכ"ל אינטל העולמית, פט גלסינגר, לביקור בישראל, במהלכו הכריז על כוונתה של אינטל להשקיע מיליוני דולרים בתשתיות מחקר, פיתוח וייצור לשבבי העתיד. לאחרונה השיקה החברה את הסדרה השאפתנית ביותר שלה - מעבדי Core מדור 12 המכונים בשם "אלדר לייק" - כולם תוצרת כחול לבן.
על מנת להבין כיצד ישראל הפכה ליעד אסטרטגי בתעשיית השבבים, איך מפתחים את המוצר הקטן הזה ומה מייחד את סדרת המעבדים החדשה של אינטל, הזמנו לאולפן ynet את גל גולדמן, מנהל קבוצת High-Speed IO and Multimedia במחלקת הוולידציה של המעבדים של אינטל בישראל; קלודין ארמלי, מנהלת פיתוח מוצר באינטל ישראל; ואסנת ארד, מנהלת קבוצה בפרי סיליקון ולידיישן של מעבדי אינטל ישראל. צפו בפאנל בראש הכתבה.

הלב הפועם שמניע את העולם

השבב הוא רכיב אלקטרוני קטן, שיכול להגיע לגודל של מילימטרים ספורים, אבל הוא הלב הפועם שמניע את העולם. השבבים נמצאים היום כמעט בכל מכשיר אלקטרוני - מהטלפון הנייד, המחשב, הרכב ואפילו מכשירים בבתי חולים. לא פלא ששוק השבבים נמצא ברתיחה בשנה וחצי האחרונות.
1 צפייה בגלריה
אינטל אלדר לייק
אינטל אלדר לייק
אינטל אלדר לייק
(צילום: אוהד פאליק)
"אנחנו חיים היום בעידן של ביג דאטה, ויש צורך באחסון של כל כמות נתונים אדירה וניתוח שלהם", מסבירה אסנת ארד את הצורך ההולך וגדל בשבבים. "בשנה וחצי האחרונות עם פרוץ מגפת הקורונה, הדרישה עלתה לשיאים לחדשים בגלל העבודה מהבית והמעבר של יותר אנשים לרכב פרטי. עולם השבבים לא היה מוכן להאצה שכזו, ונוצר איזשהו צוואר בקבוק שגרם גם לבעיה באספקת המוצרים וגם לעליות מחירים".
סדרת מעבדי Core מדור 12, אלדר לייק, פותחה ויוצרה בארץ במשך שלוש שנים על ידי כאלף מהנדסים ומהנדסות של אינטל בטכנולוגיה חדשה ופורצת דרך. האם המהלך הזה מסמן את ישראל בתור יעד לתעשיית השבבים?
"לא סתם המעבדים החשובים ביותר פותחו פה. אינטל העולמית סומכת עלינו ועל היכולות שלנו, ועד עכשיו הוכחנו את עצמנו", אומרת קלודין ארמלי. "יש לנו את מיטב המהנדסים בשוק", מוסיף גל גולדמן. "ברגעים של תקיעות נכנסים כולם לחדר עד שמוצאים פתרונות יצירתיים מחוץ לקופסא, ועוברים בעיה אחר בעיה".

קפיצה גדולה בביצועים

אלדר לייק, מספרים משתתפי הפאנל, היא משפחה של מעבדים מהפכניים, שמציגים קפיצה גדולה בביצועים תוך שמירה על צריכת החשמל. "הקפיצה נובעת בעיקר משינוי בארכיטקטורה של המעבד. זו פעם ראשונה שמהלך כזה נעשה בעשור האחרון", אומרת ארמלי ומסבירה כי הארכיטקטורה של סדרת המעבדים החדשה בנויה משני סוגים של ליבות: ליבות ביצועים וליבות יעילות.
"ליבות הביצועים תפקידן לטפל במשימות כבדות כמו למשל בגיימינג ובמשימות שדורשות הרבה גרפיקה. ליבות היעילות אמורות לטפל במשימות הרקע, למשל טיפול בסריקה של וירוסים או בצ'אטים"
מלבד שתי הליבות שפועלות במקביל, מסבירה ארמלי, ישנה תוספת של טכנולוגיה חדשה בתוך המעבד, שמנתבת את הפעילויות השונות בין סוגי הליבות. "כל אלה ביחד נותנים את הקפיצה בביצועים, שתואמים את הדרך שבה אנחנו משתמשים היום במחשב".
דור 12 של מעבדי אינטל כוללים גם את ה-12900K, שנחשב לאחד ממעבדי המשחקים החזקים ביותר. "פיתחנו טכנולוגיה חדשה לגמרי לטובת המעבד הזה", מספרת ארמלי. "יש בו 8 ליבות לביצועים שיודעות לעבוד במקביל, ונותנות חווית משתמש שלא הייתה קיימת עד עכשיו עבור גיימרים. אנחנו משיגים ביצועים טובים יותר ב- 20% מהמעבד הקודם שלנו. אנחנו גם במקום מאוד טוב ביחס למתחרים. המעבד הזה יכול להריץ משחקים וגרפיקה באיכות מאוד מאוד גבוה וכלום לא יפריע לו".
בשיתוף אינטל
פורסם לראשונה: 03:12, 14.11.21