אפליקציית "Unjected", שמהווה פלטפורמה חברתית עבור מתנגדי חיסונים, מסתבכת עם חנויות האפליקציות של אפל וגוגל. אנג'קטד קיבלה אזהרה מגוגל, והוסרה לחלוטין מהאפסטור של אפל, לפי דיווח בבלומברג, בעקבות דיסאינפורמציה בנוגע לחיסונים שהופצה באמצעות האפליקציה.

עוד בנושא:

אנג'קטד הושקה במאי על ידי שתי נשים מהוואי, ומשווקת את עצמה כקהילה עבור "אנשים בעלי תפיסות דומות שתומכים באוטונומיה רפואית ובחופש ביטוי". היא החלה כאפליקציה להיכרויות - רומנטיות או חבריות - עבור מתנגדי חיסונים שהיו מעוניינים לפגוש מתנגדי חיסונים אחרים. השקתה קרתה בתקופה שבה אפליקציות היכרויות מובילות כמו טינדר החלו לשתף פעולה עם הבית הלבן כדי לעודד אנשים להתחסן נגד נגיף הקורונה. היא כונתה "טינדר למתנגדי חיסונים", גררה לא מעט ביקורת ברשת, וצברה 18 אלף הורדות לפי Apptopia.
2 צפייה בגלריה
טענות שקריות על כך שהחיסונים הן נשק ביולוגי
טענות שקריות על כך שהחיסונים הן נשק ביולוגי
טענות שקריות על כך שהחיסונים הן נשק ביולוגי
(צילום: Shutterstock)
משתמשים באפליקציה היו יכולים ליצור לעצמם פרופיל, לבצע התאמות עם משתמשים אחרים ולהתכתב איתם. היא גם הציעה חדרי צ'אט ואפילו מאגר עסקים "ידידותי ללא מתחסנים". לאחרונה האפליקציה השיקה פיצ'ר נוסף שהפך אותה למעין רשת חברתית בנוסף לפלטפורמת היכרויות - פיד שבו משתמשים היו יכולים לפרסם פוסטים.
אותו עדכון גרר בדיקה מצד חנות האפליקציות של גוגל, הפליי סטור, שבה עלה כי היא אינה עומדת במדיניות החנות. הסיבה - מטעם האפליקציה אין מספיק פיקוח על תכנים שמשתמשים יוצרים, ובדיקות האם יש בהם מידע שגוי. לפי בלומברג, גוגל סימנה פוסטים שהפיצו מידע שקרי לפיו החיסונים משנים את הגנים, שהם למעשה נשק ביולוגי וכי באמצעותם מחדירים לאנשים מיקרו-צ'יפים שיחברו אותם לרשתות 5G. לפי הדיווח, באמצע חודש יולי גוגל התריעה בפני אנג'קטד כי אם לא תסיר תוך שבועיים את הפוסטים המדוברים היא תוסר מחנות האפליקציות.
2 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מכריז בבית הלבן על הגבלות לעובדים פדרליים שלא קיבלו חיסון נגד קורונה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מכריז בבית הלבן על הגבלות לעובדים פדרליים שלא קיבלו חיסון נגד קורונה
ביקר את פייסבוק על כך שמידע שקרי נגד החיסונים מופץ בה. ביידן
(צילום: Getty Images)
אנג'קטד הגיבה להתראה של גוגל בכך שהסירה לחלוטין את פיצ'ר הפיד. אך שלבי תומסון, אחת ממקימות האפליקציה, אמרה לבלומברג כי היא מתכננת להחזיר אותו בהמשך, ויחד איתו גם את הפוסטים הבעייתיים, ומקווה "להישאר מתחת לרדאר". היא טענה כי "אנחנו לא מנסים להזיק. רק להשתמש בחופש הבחירה שלנו".
אפל, שמחזיקה בחנות האפליקציות השנייה בגודלה אחרי הפליי סטור, הסירה את האפליקציה מהאפסטור לחלוטין בעקבות פניית בלומברג. באפל הסבירו את הצעד במייל למפתחיה לפיו האפליקציה "מתייחסת באופן לא הולם למגפת הקורונה". אפל דורשת מכל האפליקציות שמציעות שירות הנוגע למגפת הקורונה לספק מידע רפואי אמין למשתמשים, שמגיע רק מרשויות מוכרות כמו ארגוני ממשלה או מוסדות רפואיים.
אפל הצהירה כי בפעם הראשונה שבה אנג'קטד עברה בדיקה כדי להצטרף לאפסטור, היא נדחתה, ולאחר מכן אושרה אחרי שנעשו בה שינויים שעמדו במדיניות החברה לגבי קורונה. אלא שמאז, "המפתחים הצהירו הצהרות חיצוניות למשתמשים וגם הוסיפו עדכונים לאפליקציה ששוב הופכים אותה לכזו שלא עומדת בכללים". החברה הוסיפה כי האפליקציה עודדה משתמשים להימנע משימוש במילים מסוימות על מנת שאפל לא תצליח לאתר את סוג המידע שמופץ זה, וכי עצם הניסיון לרמות כך את אפל מהווה הפרה של המדיניות שלה.
העובדה כי אנג'קטד הצליחה להתחמק מצעדים כאלו עד עכשיו מצד הפלטפורמות הגדולות מצביעה על הקושי לנטר תוכן בקנה מידה גדול, ולמנוע הפצה של מידע שקרי, וגם על המתח בין חופש הביטוי להגנה על המשתמשים. רק לאחרונה, נמתחה ביקורת על פייסבוק והרשתות החברתיות על ידי נשיא ארה"ב ביידן שטען כי הן "הורגות אנשים" בכך שהן לא מונעות במידה מספקת הפצה של מידע המתנגד לחיסונים. ביידן חזר בו חלקית לאחר מכן, ואמר כי התכוון שמי שהורג אנשים הוא מי שמפיץ את המידע.