בשיתוף התעשייה האווירית
זה היה כמו להגיע לעולם חדש. 100 התלמידות שמשתתפות בשנה השישית של פרויקט "מהנדסות העתיד", המשותף לתעשייה האווירית, קבוצת ידיעות אחרונות ואונ' תל אביב, ביקרו במסגרת ההכשרה שהן מקבלות בשני אתרים מרתקים: בית התעופה והמל"ט של ישראל בסמוך לנמל התעופה בן גוריון, שם נחשפו לתערוכה ייחודית של מוצרים שמפתחת התעשייה האווירית; וחטיבת אלתא של התעשייה האווירית, שנמצאת באשדוד, שם נחשפו ל"מוח" של כיפת ברזל ולמעבדה לבניית לוויינים.
הפרויקט נועד לחשוף את עולם הטכנולוגיה לתלמידות כיתה ט' שמגלות עניין במדעים, מתוך תקווה שיבחרו בתיכון במסלול לימודים שיאפשר להן להפוך למהנדסות כשיגדלו. 100 הנערות יזכו להיחשף לפרויקטים טכנולוגיים מתקדמים, ובמקביל יעברו תהליך של העצמה שיגדיל את תחושת המסוגלות שלהן ויגרום להן להאמין שיוכלו לעמוד בלימודים במגמה טכנולוגית – לא פחות מהבנים. בין היתר, הן ילוו על ידי מנטוריות – מהנדסות בכירות בתעשייה האווירית, שיוכיחו להן כי נשים יכולות להצליח בתעשיות עתירות הידע.
"פרויקט 'מהנדסות העתיד' הוא בעל חשיבות עצומה – הן עבור התעשייה האווירית והן עבורכן", אמר בועז לוי, מנכ"ל התעשייה האווירית, בטקס הפתיחה של הביקור, "הוא פותח לכן צוהר לעולם הטכנולוגי המרתק, שבו כל דבר חדש מקורו בטכנולוגיה שפותחה על ידי מהנדסות ומהנדסים. למדינת ישראל אתגרים טכנולוגים רבים ולמהנדסות יש חלק גדול מאוד באתגרים האלה. פרויקט 'מהנדסות העתיד' הוא גשר בשלב הבית ספר לעולמות המרגשים של ההנדסה".
את יהב פרשטמן (15) מגבעתיים מצאנו במהלך הסיור כשעיניה נוצצות. "יש פה עולם ומלואו של טכנולוגיה – טילים, מל"טים, חידושים שהמציאו כדי לעזור לצבא, וגם מטוסי מנהלים לשימוש אזרחי", היא אומרת, "הסיור הזה חיבר אותנו למה שלמדנו עד עכשיו והעשיר את הידע שלנו. בכלל, הפרויקט שבו אנחנו משתתפות חשף אותנו לתמונה רחבה שלא רבים רואים אותה, עולמות שלא יכולתי להכיר בצורה אחרת. גם המפגשים עם המנטוריות מאירי עיניים כי הן מספרות על המכשולים, אבל גם על הדרכים להתגבר עליהם. המסר שאני מקבלת מהחוויה הזו הוא שאם נרצה, נצליח להגיע לכל מקום, ולא חשוב מה אומרת הסביבה". לפחות מבחינתה, הפרויקט עשה את שלו: "בשנה הבאה אני הולכת למגמות פיזיקה ואלקטרוניקה", היא מודיעה.
שלי הבר, מהנדסת בתעשייה האווירית, היא אחת המנטוריות בפרויקט. לאחר שהסבירה לבנות ולהוריהן על תקשורת לוויינים, היא סיפרה על עצמה. "זו הפעם הראשונה שאני מנטורית בתוכנית", אמרה, "יש לי שלוש בנות, והבכורה, כמעט בת 18, לומדת פיזיקה ומוזיקה. חשוב לי שהן יהיו נשים עצמאיות, שיעמדו בזכות עצמן, ולכן גם ההשתתפות בתוכנית כמנטורית חשובה ומשמעותית עבורי".
היא מהנדסת תעשייה וניהול, בעלת תואר שני בניהול טכנולוגי. כבר 16 שנים היא נמצאת בתעשייה האווירית, שם החלה את דרכה כמהנדסת תכנון ובקרה והתקדמה לתפקיד ניהולי-טכנולוגי משמעותי "חשוב לתלמידות לראות ולשמוע נשים כמונו", היא מסבירה, "הן רואות שאנחנו נמצאות בקדמת הטכנולוגיה ולומדות שיש קשיים בדרך וכישלונות, אבל אלה לא צריכים לעצור אותן בדרכן. משום מה, בנות לפעמים מחפשות חיים קלים יותר. נדמה לי שאולי הן חושבות שייכשלו בגלל היותן בנות. אבל כולם נכשלים. לכולם קשה. ואת זה אנחנו כאן כדי ללמד".
מנטורית נוספת שליוותה את הבנות ובני משפחותיהן ביום הסיור היא עינבר לזר, מהנדסת כימייה, מומחית בתחום בטיחות תהליכים, שנתנה הרצאה במתחם ההרכבות של מטוסי המנהלים. "הסיור בשטח היה בהאנגר ייצור הרכבות סופיות", היא מספרת, "עברנו מתחנה לתחנה ובכל אחת מהן נתתי להן רקע על הפעילות של התעשייה האווירית, על ייצור אזרחי ועל הרכבות. כשהגענו למוצר המוגמר, הן ראו מבפנים את בטן המטוס ואת תא הטייס".
היא מבינה את חשיבות תפקידה כמנטורית. "המטרה היא לקדם יותר נשים שיהיו דור ההמשך שלנו. אנחנו סוג של פורצות דרך ובמשך השנים רואים כאן באמת יותר נשים במשרות מפתח", היא אומרת, "בתקופה שהייתי בגילן לא היו לי מודלים, או הכוונות, או השראות, ואת ההחלטות שלי לקחתי בעצמי". אחת ההחלטות הייתה ללמוד מדעים בתיכון, שהצריכה מעבר לבית ספר חדש והתנתקות מהחברים הוותיקים, אבל קירבה אותה לחזון שהיה לה לגבי עצמה – וכיום ידיה מלאות בעבודה שהיא אוהבת.
נועם שגיב ואמה השתתפו בסיור בחטיבת אלתא באשדוד. הן שמעו הרצאות על שלל התפקידים בחברה בתחומי הסייבר, ההנדסה, התכנות, בינה מלאכותית ועוד. משם הלכו הנערות לצפות במכ"ם ענק ומרהיב, קיבלו הסברים איך הוא עובד ומה הפיזיקה שעומדת מאחוריו. "זכיתי לראות בעיניים את העבודה והתוצרים של אנשים שאני רוצה להיות כמותם, לעשות דברים חשובים למדינה ולתחום הטכנולוגיה", אמרה, "ראיתי נשים בתפקידי מפתח וזה משמח אותי שהן עושות דברים שעד לפני כמה שנים כלל לא היה אפשריים".
נועם, תושבת יבנה, תהיה בת 15 בעוד כחודש. היא לומדת בכיתה מדעית־טכנולוגית שבה יש כמות גדולה של שיעורי פיזיקה, מתמטיקה ומדעי המחשב, ומתכוונת לבחור בשנה הבאה, בתיכון, במגמות פיזיקה ומדעי החברה. היא גם מדריכה ב"כנפיים של קרמבו".
"כשהסבירו לנו על המכ"מ זה ריתק אותי", סיפרה, "זה בדיוק מסוג הדברים שהם תחום העניין שלי. הרגשתי שאני רוצה להיות כמו האישה ההיא מ'אלתא' שסיירה איתנו. היא נתנה לי תחושה שמבחינה מקצועית הכול אפשרי – גם לנשים".
הכתבה פורסמה ב"ידיעות אחרונות"
בשיתוף התעשייה האווירית