סביר להניח שגם בסביבה שלכם הבינה המלאכותית השתלטה על השיח בעת האחרונה. השימוש בה אינו חדש, אך ככל שעובר הזמן היא שועטת לתוך תחומים רבים יותר בחיי היום־יום. כאשר בינה מלאכותית משולבת בעוד ועוד אספקטים בחיינו, מהעולם העסקי, דרך שירותי הרפואה ועד לעולם הבידור, הכרחי לנו להעמיק בה ככל האפשר ולבחון את התועלת הרבה שניתן להפיק ממנה. לצד שאלות אתיות שמתעוררות, כמו גם דאגה מפני התעצמותה אל מעל בני האדם, אין חולק שתרומתה יכולה להיות דרמטית.

עוד בנושא

כמי שעוסק בתחום הרפואי, נוכחתי לראות במספר מדינות ברחבי ארצות־הברית שבינה מלאכותית גנרטיבית כבר קוראת הודעות של מטופלים, ואף מנסחת תגובות מהרופאים לשאלות המטופלים שלהם. המיזם הוא חלק מתוכנית פיילוט, שבה שלוש מערכות בריאות בודקות אם הבינה המלאכותית תוכל לייעל ולחסוך את הזמן שהצוות הרפואי משקיע במענה לפניות מקוונות של חולים. במרכזים רפואיים מסוימים החלו בדיקות מעשיות של כלי הבינה, כשאחד התחומים שמסעירים את דמיונם של הרופאים נוגע לאבחון מחלות. ישנם מקומות שבהם כבר נעשה שימוש בנתונים של חולים שונים, והאלגוריתם מסוגל לעלות על חשד לבעיות באוטם שריר הלב בקרב נבדקים.
1 צפייה בגלריה
 בינה מלאכותית
 בינה מלאכותית
בינה מלאכותית
(צילום: Shutterstock)
בבדיקות רפואיות רבות ומגוונות מיושמים כבר כלי הדמיה וניתוח - כמו למשל באיתור סרטן שד במהלך בדיקת ממוגרפיה. למערכת הוזן מאגר עצום של תמונות, ותוך הסתמכות עליהן היא מסוגלת לאבחן בזמן אמת ממצאים מחשידים שיכולים להעיד על הופעת תא סרטני. השימוש בבינה מלאכותית הבוחנת תמונות נפוץ גם בבדיקות לאיתור מחלות כבד על בסיס הדמיות, ויתרה מכך, בהתבסס על התמונות, יודעת הבינה המלאכותית להמליץ על הטיפול המתאים.
שמה של מערכת הבריאות הישראלית הולך לפניה בכל העולם, וכעת עלינו להפוך למעצמת בינה מלאכותית. לאור העובדה שמדינת ישראל מהווה מרכז עולמי מוביל בכל הקשור להייטק וביו־טק, אסור לנו להישאר מאחור בכל הנוגע לבינה מלאכותית בכלל ולשילובה בעולם הרפואי בפרט.
כמובן, גם הריצה צריכה להתבצע תוך הפעלת שיקול דעת, בעיקר סביב סוגיית האתיקה הרפואית ושמירת הסודיות. הזהירות נדרשת גם בכל הנוגע למתן תשובות מהימנות - ומעל הכל, הקשר האנושי, האמפתיה והחמלה שכה נחוצה בין מטפל למטופל, ללב ולנשמה של הרופאים המסורים – לכל אלו אין אף תחליף. בינה מלאכותית לא תחליף לגמרי את הרופא האנושי, אך רופא עם בינה מלאכותית יחליף את הרופא ללא בינה מלאכותית.
יוסי ערבליך, יו"ר עמותת "למענכם",יוסי ערבליך

לצד היותה מעצמת חדשנות, מדינת ישראל מצטיינת בבירוקרטיה. על הרשויות הרלוונטיות לקיים כבר מעתה את הדיונים הנדרשים לליבון סוגיות כבדות משקל אלו. אל לנו להמתין לרגע האחרון בכדי לקבוע אמות מידה ונהלים.
הרב יוסי ערבליך הוא חתן אות הנשיא להתנדבות ויו"ר עמותת "למענכם" המעניקה ייעוץ והכוונה רפואית ללא עלות