לפני שבועיים, כמעט משום מקום, התמקמה בצמרת רשימת הטרנדים של טוויטר (אף אחד לא קורא לזה X) התגית BanTheADL#, שדרשה להשעות מטוויטר את ADL, הליגה נגד השמצה שפועלת נגד אנטישמיות בארה"ב. זה התחיל, התברר, בווידיאו של ניק פואנטס, אחד הניאו-נאצים הבולטים בארה”ב, שמושעה כמעט מכל פלטפורמה באינטרנט והתארח בשנה שעברה לארוחת ערב אצל דונלד טראמפ במאר-א-לאגו. לא לקח הרבה זמן לקמפיין להתפשט ברחבי טוויטר, ומכיוון שהמקום הזה היום הוא גן עדן לניאו-נאצים, גזענים, הומופובים, מיזוגינים וכל רעה חולה חברתית אחרת, מהר מאוד גם הגיעה התגית לצמרת רשימת הטרנדים.
כתבות נוספות למנויי +ynet:
פואנטס העלה את הקליפ שלו מיד אחרי שמנכ"ל הליגה נגד השמצה, ג'ונתן גרינבלט, נפגש עם מנכ"לית טוויטר, לינדה יאקרינו, כדי לדון בהתנהלות של טוויטר בנושאי ביטויי שנאה, בעיקר אנטישמיות. גרינבלט צייץ אחר כך כי "הייתה שיחה כנה ופרודוקטיבית, אבל ADL תהיה ערנית ותיתן לאילון מאסק קרדיט אם יהיה שיפור".


לא רוצים לפספס אף כתבה? הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
עבור כת המעריצים של מאסק, אלו שמשלמים לו שמונה דולר בחודש בתמורה לסמל של וי כחול ליד שמם (ועוד כמה פיצ'רים חסרי חשיבות), זה היה סימן לכך שאולי טוויטר תתחיל לעשות משהו כדי להגביל, ובכן, אותם, והתגובה הייתה כעס גדול. מאסק נבהל מכך שהבייס שלו זועם, הציע לערוך סקר בטוויטר כדי לבדוק מה אנשים מרגישים לגבי הליגה נגד השמצה, והבהיר שלא ייתן לארגון להכתיב לו איך לנהל את הפלטפורמה.
5 צפייה בגלריה
אילון מאסק
אילון מאסק
מנהל דיונים פומביים עם ניאו-נאצים. אילון מאסק
(צילום: AP)
מפה לשם, אלפי משתמשים שלחו את הליגה למשרפות ומאסק ניהל דיונים פומביים עם כמה מהניאו-נאצים המובילים בארה"ב לגבי צעדיו הבאים. ברגע השיא הוא גם שלף שורה של טיעונים היישר מהפרוטוקולים של זקני ציון, עטופים בשפה הטכנולוגית-ליברטריאנית שלו, לא לפני שהבהיר כי הוא כמובן מתעב אנטישמים.
טיעון 1 של מאסק: היהודים מביאים את האנטישמיות על עצמם. "הליגה נגד השמצה כל כך אגרסיבית במאמץ שלה לגרום להשעיית משתמשים על כל דבר קטן", הוא כתב, "שהיא הגורם העיקרי לאנטישמיות בפלטפורמה הזו".
טיעון 2: היהודים שולטים בכלכלה ובגללם אני מפסיד המון כסף. "מאז שקניתי את טוויטר, ADL מנסה להרוג את הפלטפורמה הזו בהאשמות שקריות של אנטישמיות. הרווחים שלנו מפרסום ירדו ב-60 אחוז בעיקר בגלל הלחץ של ADL על מפרסמים. הם כמעט הרגו את הפלטפורמה!".
כן, הליגה נגד השמצה, ארגון קטן עם 350 אלף עוקבים בטוויטר, הרס לאיש העשיר בעולם את הביזנס. לא הניהול ההיסטרי שלו, הפיטורים ההמוניים, החיסול מוחלט של אמינות טוויטר כמקור לחדשות והחזרה בראש מורם של גזענים וניאו-נאצים. לא, הבעיה היא היהודים. מתברר שאם לא היהודים, לא היו בטוויטר כל כך הרבה אנטישמים.
5 צפייה בגלריה
"שיזדיינו היהודים"
"שיזדיינו היהודים"
לא עוברים על חוקי הפלטפורמה
(צילום מסך)
"מאסק בילה סוף שבוע במסע פרסום רעיל ואנטישמי על הפלטפורמה שלו", אומר ג'ונתן גרינבלט מה-ADL, "זה קמפיין שהתחיל על ידי אנשים כמו ניק פואנטס והקונספירטור אלכס ג'ונס, ומהר מאוד יצא מתחומי טוויטר לעולם האמיתי, כשרעולי פנים צעדו בפלורידה ועמדו על גשרים, מניפים דגלים מעוטרים בצלבי קרס וקראו 'לחסום את ADL'".
אתה מופתע ממה שמאסק עושה? "אני בעיקר מאוד מוטרד מזה. הוא הפך את הליגה נגד השמצה לשעיר לעזאזל לכישלונות של טוויטר, אבל הבעיה האמיתית היא לא ה-ADL ולא האיום שלו בתביעה נגדנו. העניין הדחוף הוא ביטחונו של העם היהודי מול אנטישמיות מתעצמת. מאסק מקדם את האנטישמים הללו בתקופה שבה אנחנו ב-ADL עוקבים אחר גל של איומי פצצות והתקפות על בתי כנסת ומוסדות יהודיים, רמות דרמטיות של תעמולה אנטישמית מפוזרות ברחבי קהילות יהודיות ולא-יהודיות, ואנשים צועדים ברחובות בלבוש נאצי. כל זה קורה בקונטקסט של המספר הגבוה ביותר של תקריות אנטישמיות ש-ADL רשמה ביותר מ-40 שנה, וממש לפני החגים היהודיים. ההתנהגות הזו לא רק מדאיגה ולא רק פזיזה, היא מסוכנת. אנחנו צריכים מנהיגים אחראיים שיפסיקו ללבות שנאה לפני שיהיה מאוחר מדי".
לפי כמה דיווחים בתקשורת הישראלית ראש הממשלה בנימין נתניהו עשוי לפגוש את מאסק בביקורו הקרוב בארה"ב בשבוע הבא. אם השניים באמת ייפגשו, יש לנתניהו דברים חשובים לדבר עליהם עם הבעלים של טוויטר לא פחות מההתפתחויות האחרונות בתחום הבינה המלאכותית.
בתשעת החודשים שבין יוני 2022 עד פברואר 2023, זיהו אנליסטים 325,739 ציוצים אנטישמיים באנגלית. המספר השבועי הממוצע של ציוצים אנטישמיים גדל ב-106 אחוז בהשוואה לתקופה שלפני רכישת טוויטר בידי אילון מאסק. קצב יצירת חשבונות אנטישמיים צמח ביותר מפי שלושה. לפחות 65 חשבונות של ניאו-נאצים מוכרים שהושעו מטוויטר, הוחזרו לפלטפורמה. הצוות שהיה אחראי לנטר ציוצי שנאה בטוויטר פוזר לגמרי. גולש שמדווח היום על חשבון שמצייץ, למשל, Gas the Jews, מקבל את התגובה: "הציוץ הזה לא עובר על חוקי השימוש בפלטפורמה".
ביולי האחרון נקטו שני ארגונים אירופיים צעדים משפטיים נגד טוויטר בשל אי-הסרת ציוצים אנטישמיים וגזעניים. ארבעה מהציוצים הכחישו את השואה במונחים מפורשים, אחד אמר ש"צריך לשלוח שחורים לתאי הגזים ולהעיף אותם לחלל עם חללית של SpaceX", והשישי השווה את החיסון נגד קורונה להשמדה המונית במחנות המוות הנאצים. טוויטר קבעה ששלושה מהציוצים לא הפרו את התקנות ולא הגיבה לתלונות האחרות.
5 צפייה בגלריה
"מי מנהל את האן־בי־איי? מפלצת יהודית בשם אדם סילבר. בהערת שוליים, 50% מהקבוצות הן בבעלות יהודית"
"מי מנהל את האן־בי־איי? מפלצת יהודית בשם אדם סילבר. בהערת שוליים, 50% מהקבוצות הן בבעלות יהודית"
''מי מנהל את האן-בי-איי? מפלצת יהודית בשם אדם סילבר''
(צילום מסך)
לא רק שמאסק פתח את השער לאנשים מהגיהינום, הוא גם מעודד אותם בפועל. עוד הרבה לפני פרשת הליגה נגד השמצה, הוא קידם באופן פעיל את הקונספירציה לפיה היהודים אחראים לכל תחלואי העולם. בנובמבר שעבר כינה את אלכסנדר וינדמן, הקצין היהודי שהעיד נגד דונלד טראמפ בקונגרס, "גם בובה על חוט וגם מפעיל בובות", שזו כבר ממש קלישאה של אנשי עליונות לבנה על הכוח של יהודים בפוליטיקה. בחודשים האחרונים הקצב של מאסק רק התגבר. במאי האחרון צייץ את הציטוט, "כדי ללמוד מי שולט בך, פשוט גלה על מי מותר לך להעביר ביקורת". זה ציטוט שמיוחס לעיתים קרובות בטעות לפילוסוף הצרפתי וולטר, אבל מי שבאמת אמר אותו הוא הניאו-נאצי קווין אלפרד סטורם.
יש כל כך הרבה דוגמאות, עד שהמגזין היהודי החשוב "פורוורד" החל לנהל מעקב אחרי ההתבטאויות והמעשים האנטישמיים של מאסק מ-2018. הרשימה כוללת, בין היתר, את החזרתו של קניה ווסט, שהושעה אחרי שהעלה תמונה של צלב קרס בשילוב מגן דוד; הצטרפות של מאסק לתנועה האנטישמית העולמית שמשתמשת בשם הקוד "ג'ורג' סורוס" - המיליארדר היהודי בעל הדעות הליברליות שתורם רבות לארגונים לקידום זכויות אדם - כשצייץ כי "סורוס רוצה להרוס את המרקם של הציוויליזציה ושונא את האנושות"; והיה את הסיפור המפחיד על יואל רות', ראש הצוות האחראי בעבר על ביטחון המשתמשים בטוויטר שפוטר בידי מאסק, ונאלץ לברוח מביתו בגלל איומים אנטישמיים שהגיעו אחרי שמאסק רמז כי הוא פדופיל.
"זה לא באמת חשוב אם הוא אנטישמי בדעותיו הפרטיות או לא", אומר אלעד נהוראי, שכותב על אנטישמיות ב"דיילי ביסט" וב"פורוורד", ופירסם מאמר בכותרת "אילון מאסק הוא האנטישמי הכי מסוכן באמריקה". "יש הרבה אנטישמים אמיתיים שלא מתקרבים לרמת הסיכון שמאסק מציב בגלל הכוח וההשפעה שלו. יש לו 155 מיליון עוקבים בטוויטר. זה לבד הופך אותו למשפיע תרבותי עצום, שיכול לעצב שיחות בקנה מידה שהמדיה המסורתית יכולה רק לחלום עליו. הוא לא רק הבעלים של טוויטר, אלא גם מאוד-מאוד מעורב בהחלטות יומיומיות על ניטור דיבור שנאה. אז אפילו אם הוא עצמו לא האנטישמי הכי גדול על כדור הארץ, הפעולות שלו יותר משמעותיות מדעותיו. הרי למה הוא רצה לקנות את טוויטר מראש? הוא ראה שאקטיביסטים ואנשים שלוחמים למען זכויות מיעוטים קיבלו כוח דרך הפלטפורמה, הוא ראה את טוויטר כמקום שמסכן את הכוח שלו, אז הוא קנה אותו במחיר מופרך והפך אותו לפלטפורמת שנאה".
5 צפייה בגלריה
ניק פואנטס הניאו־נאצי שהתארח אצל דונלד טראמפ
ניק פואנטס הניאו־נאצי שהתארח אצל דונלד טראמפ
ניק פואנטס הניאו-נאצי שהתארח אצל דונלד טראמפ
(צילום: AFP)
מייק רוטשילד, מחבר הספר החדש Jewish Space Laser, העוסק ב-200 שנות קונספירציות אנטישמיות סביב משפחת הבנקאים איתה הוא חולק שם משפחה, מסכים: "אני לא יודע איך מאסק מרגיש באופן אישי, אבל ברור שהוא משתמש באנטישמיות כדי לקדם את האג'נדה שלו. הוא יודע שהתומכים הגדולים שלו בטוויטר אנטישמים והוא משתמש בזה כדי להציל את עצמו מביקורת על הדרך שבה הוא מנהל את העסק. הוא מאוד ציני והוא מאלה שחושבים שמותר להם הכול".
השימוש בהאשמת יהודים בכישלונות העסקיים שלו, או האמירה שלפיה היהודים מביאים את זה על עצמם, זה כל כך שקוף. "זה מה שבאמת משגע אותי. כל כך ברור מה הוא עושה. הוא בכוונה נותן ל-ADL כוח שאין להם בכלל. כל הרעיון שהליגה נגד השמצה יכולה להביא לירידה של 60 אחוז ברווחי טוויטר, מראש מגיע מהתפיסה שיהודים שולטים בעולם".
אתה חושב שהוא מבין את זה? "אני לא יודע אם הוא מבין ואני לא חושב שאכפת לו. הרטוריקה שלו לגמרי אנטישמית. כשאנשים שואלים האם הוא אנטישמי, הם שואלים את השאלות הלא-נכונות, השאלה היא מדוע השימוש שלו בקודים אנטישמיים כאלה מקובל".
נהוראי: "הוא מעודד אנטשימיות כי זה מכניס לו כסף. צריך לזכור שמאז שקנה את טוויטר, הוא נכשל בכל החלטה שלקח. טוויטר הידרדרה מאוד בדירוג האפליקציות, המפרסמים בורחים, זה כישלון מסיבי. כולם רואים את זה. כשהתחיל הקמפיין נגד הליגה נגד השמצה והפך לטרנד מספר 1 בטוויטר, לא רק שמאסק לא עשה כלום נגד זה, הוא טיפס על העגלה, הגיב לאנשים האלה ועודד אותם, ועכשיו יש לו שעיר לעזאזל לכישלונות שלו. בגלל ש-ADL נאבקים ברעש גדול נגד האנטישמיות בטוויטר, מאסק יכול להגיד שהבעיה שלו היא איתם כארגון, לא איתם כיהודים. זה מאפשר לו לשחק משחק כפול מול התקשורת והמפרסמים, אבל אסור ליפול לזה. ADL זה שם קוד ליהודים".
בשבועות האחרונים התברר עד כמה באמת עצום הכוח שמחזיק אילון מאסק בעולם, ומול ממשלת ארה"ב. תחקיר של רונאן פארו ב"ניו יורקר" גילה כי למאסק יש חוזים ממשלתיים בקנה מידה כל כך חסר תקדים, שהוא משאיר היסטוריונים המומים: נאס"א, למשל, יכולה עכשיו להגיע לחלל רק דרך טילי שיגור של חברת SpaceX שלו; כל ניסיון להרחיב את השימוש במכוניות חשמליות בארה"ב צריך לעבור דרך "טסלה" שמחזיקה ב-60 אחוז מתחנות ההטענה באמריקה; ומעל הכול נמצאת היכולת של מאסק להתערב טכנולוגית במלחמה באוקראינה בזכות חברת הלוויין Starlink, המופעלת על ידי SpaceX.
על רקע העוצמה הזו, ההתנהלות האנטישמית של מאסק מקבלת פרופורציות מפחידות מאוד. "אנטישמיות זה עניין מחזורי ובסוף הכל מגיע ליהודים", אומר רוטשילד, שחייב לציין בפרופיל הטוויטר שלו כי אין לו שום קשר למשפחה הכל כך אהובה על אנטישמים, "מה שקורה עכשיו זה שלהיות אנטישמי בגלוי הפך מאוד מקובל. הרבה אנשים מרגישים שמותר להם להגיד בקול רם את מה שחשבו בשקט כל חייהם, ומאסק נותן להם פלטפורמה".
5 צפייה בגלריה
ג'ונתן גרינבלט, מנכ"ל ה־ADL
ג'ונתן גרינבלט, מנכ"ל ה־ADL
לא מתכוונים לעזוב. ג'ונתן גרינבלט, מנכ''ל ה-ADL
(צילום: AFP)
החופש הזה מגיע כהמשך ישיר לביטויי שנאה פומביים כלפי מיעוטים ברמה שארה"ב לא ראתה מאז שנות ה-60. נהוראי, שנולד בארה"ב להורים ישראלים והיה בעבר איש חב"ד, סבור שהאנטישמיות הגלויה הנוכחית הגיעה גם משום שהשונאים הללו עברו את כל המיעוטים האחרים ואף אחד לא עצר אותם.
"הסיטואציה של יהודים בארה"ב קצת שונה מבשאר העולם", הוא אומר, "עד לא מזמן הייתה באמריקה התנגדות כללית לאנטישמיות, לפחות מעל פני השטח. יחסית למיעוטים שנרדפים בידי ניאו-נאצים, היינו הכי מוגנים. הסיבה שבגללה הגענו לרגע, שבו זה לגמרי בסדר גמור מבחינה חברתית להיות אנטישמי, היא, בין היתר, כי כחברה לא הגנו על הקבוצות שנרדפו קודם".
קודם הם רדפו מהגרים מקסיקנים ואני לא אמרתי כלום כי אני לא מהגרת מקסיקנית. "כן. בדיוק. זה בולט עכשיו במיוחד ברטוריקה המכוונת לקהילת הטרנסג'נדרים באמריקה. יש בה הקבלות לפוגרומים שהיו מכוונים ליהודים, והתחילו לעיתים קרובות עם תיאוריות קונספירציה. זה תהליך של שנים בארה"ב - שנאת שחורים, שנאת זרים, שנאת הומואים, שנאת טרנסג'נדרים. לא עמדנו באמת נגד כל זה, אז עכשיו הם הגיעו אלינו".
נדמה שכל מה שקורה עכשיו חוזר לדונלד טראמפ. "הוא בוודאי נקודת מפנה. כל זה היה גם לפניו כמובן, אבל טראמפ הוציא לחופשי את הגעזנים והאנטישמים וההומופובים. זה קצת כמו מאסק, אני לא יודע אם טראמפ בדעותיו האישיות אנטישמי, אבל זה לא משנה, הוא השתמש בכוח שלו כדי לעזור לאנטישמיות, ולכן בתקופתו גם הוא היה האנטישמי הכי מסוכן באמריקה".
בשבת שעברה הגיב מאסק לציוץ שהאשים את הליגה נגד השמצה בהשעייתו של דונלד טראמפ מטוויטר אחרי מהומות 6 בינואר, במילה Accurate (מדויק). חודשיים קודם הוא השיב בסדרת אמוג'ים צוחקים לציוץ של אנדרו טורבה, מייסד ומנכ"ל פלטפורמת המדיה החברתית הימנית הקיצונית Gab ואחד האנטישמים הבולטים בארה"ב. טורבה מקדם בקביעות את "תיאוריית ההחלפה הגדולה", שלפיה מתקיים מהלך מכוון להחלפת האוכלוסייה הנוצרית באוכלוסייה יהודית. בעבר טורבה קבע שגם יהודים כמו בן שפירו השמרן, "אינם רצויים, אלא אם יחזרו בתשובה ויקבל את ישו כאדונם ומושיעם".
"עד לא מזמן הייתה באמריקה התנגדות כללית לאנטישמיות, לפחות מעל פני השטח. יחסית למיעוטים שנרדפים בידי ניאו-נאצים, היינו הכי מוגנים. הסיבה שבגללה הגענו לרגע שבו זה לגמרי בסדר גמור מבחינה חברתית להיות אנטישמי, היא, בין היתר, כי כחברה לא הגנו על הקבוצות שנרדפו קודם"
זה לא מפריע לשפירו, אחד המשפיענים השמרנים המובילים באמריקה, להגן על מאסק מול הליגה נגד השמצה, ובכך להוות דוגמה לתופעת לוואי מטרידה של יהודים מהימין שיוצאים להגנת מאסק. ה-ADL עצמו הוא מטרה נוחה למאסק, כי הוא ארגון מאוד ממסדי וככזה יש עליו לא מעט ביקורת. יהודים ליברלים בארה"ב כועסים על כך שהליגה נגד השמצה משווה כל ביקורת על מדיניות ממשלת ישראל לאנטישמיות. יהודים מהימין לא אוהבים את הליגה, כי בעיניהם היא ארגון ליברלי מדי. שום דבר מזה לא חשוב בהקשר הנוכחי של אילון מאסק המסמן את ה-ADL רק כי הוא ארגון יהודי.
איך אתה מרגיש כשאתה רואה יהודים שמגינים עליו? נהוראי: "פעם זה היה משגע אותי, היום אני חושב שלעסוק בזה זה בזבוז זמן, רוב היהודים הללו הם מה שהם וזה לא ישתנה. זו גם טעות לחשוב שאם כל היהודים באמריקה יעמדו יחד נגד אנטישמיות, הבעיה תיפתר. יהודים הם אחוז מזערי באוכלוסייה בארה"ב, אנחנו לא חשובים כמו שנדמה לנו. מה שצריך לעשות זה למצוא סולידריות עם קבוצות אחרות. אנחנו חושבים שלכל אחת מהקבוצות האלה יש את השונאים שלה, אבל זו טעות, לכולן יש בדיוק את אותם שונאים".
רוב המומחים לאנטישמיות סבורים כי מאוחר מדי להציל את טוויטר במתכונתו הנוכחית, וייתכן שהפתרון היחיד הוא פשוט לעזוב את הפלטפורמה, אבל זה לא פשוט. מצד אחד טוויטר הוא מקום שאנשים מאוד מחוברים אליו, בנו בו קשרים אמיתיים וגם לא רוצים להיכנע למאסק; מצד שני להישאר שם זה לתמוך בביזנס של מאסק. לפי גרינבלט, הליגה נגד השמצה לא מתכוונת כרגע לעזוב, "אבל הפסקנו לפרסם בפלטפורמה".
מייק רוטשילד סבור כי הפתרון הוא לא לעזוב את טוויטר, אלא לשפר אותו. "אני לא חושב שמאסק יוכל להמשיך ככה לנצח", הוא אומר, "כי המפרסמים בורחים ואולי יגיע הרגע שהוא יבין שזה מזיק לו עסקית, אבל אני לא מצפה ממנו להבין את ההשלכות האמיתיות של מה שהוא עושה".
גם נהוראי חושב שהדרך היחידה היא לפגוע למאסק בכיס, כי זו כנראה השפה היחידה שהוא מבין. "מה שצריך לעשות זה ללחוץ על חברות כמו אפל, אמזון ודיסני להפסיק לפרסם", הוא אומר, "ללחוץ על התקשורת לא לתת לו את טיפול כפפות המשי שהיא נתנה לטראמפ, וללחוץ על ממשלת ארה"ב שנותנת למאסק חוזים מטורפים. אנחנו נמצאים ברגע מסוכן וחשוך מאוד, וצריך להבין שהמחשבה של 'כאן זה לא יכול לקרות' נכונה רק עד שזה קורה".
פנינו לטוויטר בבקשת תגובה לכתבה אך לא התקבל מענה.