יותר מ-20 אלף ישראלים משתילים שיער בשנה. מדובר בענף שהולך וצובר תאוצה ומגלגל יותר ממיליארד שקל. השתלת שיער אורכת שעות רבות — רופא או טכנאי שעבר הכשרה עוברים זקיק-זקיק. כמו בענפים רבים נראה שגם כאן עומדת להתחולל מהפכה: זו שאלה של זמן עד שרובוטים ובינה מלאכותית יחליפו את טכנאי ההשתלות בשר ודם. רובוטים כאלה כבר פעילים במספר מדינות מערביות — יצאנו ללוות בקליניקת רפואת השיער NUYU ברמת-אביב את הטיפול שהושק עכשיו גם בישראל. לפי ההבטחות הרובוט מדייק את תהליך ההשתלה, מקצר את זמן הביצוע ואת ההחלמה, ומפחית סיכוי לזיהומים. מצד שני: מחיר הטיפול כפול בהשוואה להשתלה בשיטה המסורתית.
עוד כתבות למנויים:
על הכיסא בקליניקה ישב רמי, המטופל, לבוש בחלוק ועם מעין מסך מעל העיניים. הרופאה הזריקה לקרקפתו חומר הרדמה, והרובוט החל לעבוד: מחט עדינה קצרה את זקיקי השיער באחורי ראשו בתנועה קצובה, תוך שהיא זזה אוטומטית מזקיק לזקיק. פעולת ההשתלה נעשתה באופן דומה. התהליך כולו נמשך כמה שעות. "לא הרגשתי יותר מדי את הפרוצדורה, זה קצת כאב, אבל נתנו לי עוד זריקה שהשפיעה כעבור כמה דקות", מספר רמי. "הזמנתי תור, והיום עברתי גם את הקצירה של הזקיקים וגם את ההשתלה שלהם".
4 צפייה בגלריה
אסף וינקלר (מימין) ואלון ביטון
אסף וינקלר (מימין) ואלון ביטון
אסף וינקלר (מימין) ואלון ביטון. שותפים במיזם
(צילום: יובל חן)
בדקת גם אפשרות להשתיל בהליך המסורתי? "בדקתי כמה אפשרויות, גם ביוון ובקפריסין וגם בישראל. הבנתי שיש בישראל כמה שיטות, שמעתי על השיטה הזו מחברים, נפגשתי עם הצוות הרפואי לשיחת ייעוץ, והחלטתי ללכת על זה".
מדובר ברובוט ייעודי להשתלת שיער בשם ARTAS, שקיבל כבר ב-2011 את אישור מינהל התרופות והמזון האמריקאי, ה-FDA, ושוכלל בהמשך. בהשתלת שיער ממוצעת מועברים 4,000-2,500 זקיקי שיער מהאזור התורם (בדרך כלל אחורי הראש) לאזורים שבהם רוצים לעבות את השיער. הפרוצדורה המסורתית מתבצעת בהרדמה מקומית, שאמורה להיעשות אך ורק על ידי רופא, ונמשכת שעות ארוכות. בשיטה הרובוטית הרופא הוא עדיין זה שמחליט על כמות הזקיקים, מיקומם ופיזורם, אבל הרובוט מספק לו נתונים וכמובן מבצע את הפעולות. בעזרת מערכות מתקדמות של AI ומערכת ראייה סטריאוסקופית רב-מצלמתית, הרובוט מצלם את כל הזקיקים, אוסף מידע על צפיפותם, גודלם, זווית הצמיחה שלהם ואיכותם. על סמך כל אלה הוא בוחר את הזקיקים הטובים והעמידים ביותר, תוך הקפדה על פיזור אולטימטיבי, בהוצאתם וגם בהשתלתם, כדי לא להשאיר אזורים מצולקים או דלילים. השתלה של זקיק בסמוך מדי לזקיק קיים, למשל, פוגעת ביכולת של שניהם לצמוח.
את פעולת הוצאת והחזרת הזקיקים עושה הרובוט תוך השגחת הרופא ובנוכחות צוות טכנאים, כשהוא בוחר את הזווית, העומק והלחץ האופטימליים לכל זקיק, וכמובן באופן רצוף בלי להתעייף, מה שקורה לרופאים וטכנאים בשר ודם, וללא הוצאות מיותרות של זקיקים. "הזקיק ה-3,000 יוצא ונכנס כפי שיצא ונכנס הזקיק הראשון – מה שלרופא יהיה קשה מאוד לעשות", טוענים בקליניקה.
במיזם החדש שותפים, בנוסף לבעלי הקליניקה, פרופ' אייל וינקלר, גם בנו אסף וינקלר (31) וחברו-שותפו אלון ביטון (31). השניים מנהלים את המרפאה, כשעל הניהול הרפואי וביצוע ההשתלות אחראית רופאת העור ד"ר עדי רובין בן-יואב.
"הרובוט הוא חד-משמעית פריצת דרך בענף ההשתלות, כמו פריצת הדרך שהייתה לפני שנים עם הכנסת הלפרוסקופיה לענף הכירורגיה", אומר פרופ' אייל וינקלר, הבעלים של מרפאות האסתטיקה והכירורגיה הפלסטית "וינקלר קליניק". "כשהבן שלי בא אליי עם הרעיון להכניס את הרובוט לקליניקה שלנו ברמת אביב, אני מודה שהרמתי גבה והייתי סקפטי. אבל מהר מאוד הבנתי שזו עומדת להיות פריצת דרך בענף בישראל".
אסף וינקלר: "המערכת מאפשרת לבצע השתלה בדיוק ובסטריליות משופרים, ומקצרת את התהליך ואת זמן ההחלמה, ולראשונה בישראל התהליך ילווה על ידי מעצבי שיער וטכנולוגיות חדשניות שיסייעו בשרטוט קו השיער הטבעי של המטופל או המטופלת, לטובת התאמה אישית מקסימלית, בניגוד למה שקורה בהשתלות מסורתיות. עד סוף 2024 נוכל לעשות עד 25 השתלות רובוטיות בכל חודש, אבל אחר כך היכולת תעלה משמעותית".
ד"ר עדי רובין בן-יואב: "הטכנולוגיה החדשה מאפשרת לצוות להגיע לתוצאות המדויקות ביותר שניתן להגיע אליהן כיום בעולם. הפיזור הנכון, הלחץ האופטימלי והסטריליות גורמים לכך שההחלמה של הקרקפת מהירה הרבה יותר, יש פחות סיכוי לזיהומים, ואפשר לחזור לשגרה מוקדם יותר. גם האופציה שאנחנו נותנים למטופלים לערב את מעצב השיער שלהם בהליך בחירת קו השיער משמעותית מאוד עבורם".
4 צפייה בגלריה
המטופל רמי תחת זרועו של הרובוט ARTAS
המטופל רמי תחת זרועו של הרובוט ARTAS
המטופל רמי תחת זרועו של הרובוט ARTAS
(צילום: יובל חן)
וינקלר וביטון הכירו בטיול בחו"ל לפני כשנתיים. אסף היה אז מנכ"ל הקליניקה. אלון היה לקראת סיום שירות קבע ביחידה מובחרת. "המפגש הוליד חברות וחלום משותף לפתוח בית קפה", מספר אסף. רעיון הרובוט התחיל להתפתח אצלו עוד קודם: "בתקופת הקורונה התעניינתי בכל מיני תחומים, בהם השתלות השיער. צללתי עמוק לתוך המידע ונחשפתי לפיתוח החדשני הזה שנעשה בארה"ב. תוך כדי תהליך כללי של הרחבת הקליניקה שלנו ברמת אביב והוספת רופאי עור ופלסטיקאים, החלטתי למנף גם את נישת השתלות השיער.
לפני שנה בערך צילצלתי לאלון ואמרתי לו: אמנם לא בית קפה, אבל יש לי מיזם מעניין. סיפרתי לו שמדובר בפיתוח של חברה אמריקאית-קנדית ידועה שיש לו אישורי FDA וגם אישורים של משרד הבריאות בארץ, כי לפנינו היה גורם אחר שהתעניין בהבאת הרובוט לארץ אבל זה לא צלח. אלון הסכים. מדובר במכשיר שעלותו מעל 2.5 מיליון שקל, וגם עלות הפעלתו והתחזוקה שלו גבוהה, כי לכל מטופל יש צורך בקיט חד-פעמי, שמוחלף במטופל הבא. קצת לפני 7 באוקטובר החלטנו אלון ואני לצאת לדרך, ואז קרה האסון. אבא שלי העלה תוך ימים ספורים סרטון למדיה שקרא לפצועים מהנובה ומהמלחמה להגיע לקליניקה לקבל טיפולים בכוויות וטיפולים משלימים בכירורגיה פלסטית. הגיעו עשרות מקרים מטורפים, טיפלנו בכולם בהתנדבות. אמא אחת, למשל, התקשרה וסיפרה שהבת שלה ניצלה מהנובה אבל נכנס לה קליע בלחי. קיבלנו אותה מיד לטיפול פלסטי".
המלחמה לא גרמה לכם לסגת מהרעיון של הרובוט? אחרי הכל מדובר בהשקעה כספית גדולה. אלון: "היו חששות. מה גם שאותי גייסו למילואים כבר ב-7 באוקטובר לשלושה חודשים. אבל החלטנו למרות הכל להמשיך בתוכנית המקורית. והנה, עכשיו אנחנו כבר בהליך השקת הטיפול במרפאה, והתורים מתמלאים ברוך השם".
כמה עולה טיפול? אסף: "החל מ-29 אלף שקל, תלוי בכמות הזקיקים שצריך להוציא ולהשתיל".
זה בערך כפול בהשוואה למחיר השתלת שיער בשיטה המסורתית, שבה רופא וטכנאים קוצרים בעצמם את הזקיקים ומשתילים אותם אחד אחד בידיהם.
שוק השתלות השיער של ישראלים מוערך ביותר ממיליארד שקל בשנה, עם יותר מ-20 אלף ישראלים שמשתילים שיער בכל שנה. עד למלחמה ההשתלות נעשו בעיקר בטורקיה, והיום היעד המבוקש הוא קפריסין. עם זאת, רבבות ישראלים מחפשים פתרונות חלופיים שלא כרוכים ביציאה מישראל. שלא לדבר על כך שמעבר לקשיים בטיסות שנוצרים כתוצאה מהמלחמה, המצב הביטחוני והנפשי כשלעצמו הגביר את תופעת ההתקרחות, שידוע כי היא מושפעת לא רק מגנטיקה אלא גם ממצב נפשי וממתח.
לפני כחצי שנה סיפרנו בכתבה ב"ידיעות אחרונות" על כך שהמעבר של הישראלים מהשתלות בעיקר בטורקיה להשתלות בקפריסין גם הוזיל אותן עבור הצרכנים. בארץ עלות השתלה בשיטה המסורתית יכולה לנוע בין כ-14 אלף שקל (אם מדובר למשל רק במפרצים) לכ-36 אלף שקל (אם שטח ההתקרחות גדול). יש מרפאות שמתמחרות לפי זקיק — מ-10 שקלים לזקיק (40,000 שקל ל-4,000 זקיקים). לעומת זאת, בקליניקות בקפריסין המחירים נעים בין כ-14 אלף לכ-16 אלף שקל להשתלה בידי רופא מומחה בבית חולים פרטי מוכר, כשהמחיר כולל טיסות מהארץ ובחזרה, לינה במלון וליווי מהארץ.
4 צפייה בגלריה
השתלת שיער
השתלת שיער
השתלת שיער
(צילום: shutterstock)
פער המחירים בין ההשתלות המסורתיות לרובוט לא יעשה עבודה קלה לרובוט בכיבוש השוק. אבל בינתיים מטופלים נוספים שאיתם דיברנו נשמעו מרוצים. יונתן, בן 42 מאזור המרכז: "אני חובב טכנולוגיה מתקדמת ובינה מלאכותית, כך שעשיתי הרבה שיעורי בית על הרובוט לפני ששמתי את הראש שלי תחתיו. היו לי לא מעט חששות, אבל בייעוץ הראשוני החששות התפוגגו. הבנתי שיש רופאה שמנהלת ומשגיחה על כל הפרוצדורה, ויש טכנאים בחדר. זה לא טיפול נעים, אבל לא הרגשתי כאב".
יותם, בן 45 מאזור ירושלים: "כמי שעבר השתלה אחת לפני 15 שנה, שלצערי לא הייתה מוצלחת, עברתי כאן חוויה מתקנת לגמרי. הייתי מגדיר את זה כמו מעבר מטיסת צ'רטר למחלקת עסקים ברמה הכי גבוהה שיש. הרגשתי שאני בידיים טובות, ותוך שלוש שעות סיימתי. אז כן, זה יקר יותר, אבל ההחלמה הייתה קצרה יותר. את התוצאה הסופית אדע בעוד מספר חודשים, אבל כבר אפשר לראות ניצנים ראשונים של זקיקי שיער חדשים, כמו בראש דשא, וזו תחושה אופטימית מאוד".