לא רק פורטנייט: עולם הגיימינג דוהר קדימה
על אף שתעשיית משחקי הווידיאו גילגלה השנה כ-135 מיליארד דולר, 2019 תהיה רק שנת מעבר: הקונסולות החדשות של סוני ומיקרוסופט צפויות רק ב-2020, ולשתיהן חסרים כותרים בלעדיים. אבל המשחקים בסטרימינג כבר פה, וה-VR מעבירה הילוך
2018 הייתה השנה של פורטנייט בתעשיית המשחקים. לא בכל שנה מופיע משחק שמצליח לקבל תשומת לב רבה כל כך, גם מכאלה שכלל לא מתעניינים בתחום. ואכן, המיליונים שמשחקים בו ומאות מיליוני הדולרים שהמפתחת Epic מרוויחה ממנו מדי חודש, מצביעים על מוצר חריג. מה שהפך את פורטנייט לתופעה עולמית הוא ללא ספק השילוב המוצלח בין המשחקיות המהנה לבין העובדה שניתן להורידו ולשחק בו חינם (רק שדרוגים קוסמטיים עולים כסף) - ולכל פלטפורמה אפשרית: מהסלולרי, דרך המחשב האישי ועד לקונסולות.
אבל פורטנייט היא היוצאת מן הכלל. בזמן שמהדורות החדשות ועמודי העיתונים דנו ארוכות בהשפעות המשחק הזה על בני הנוער, אלפי משחקים אחרים הגיעו השנה לחנויות, הפיזיות או המקוונות, וכבשו את לב הגיימרים. תעשיית המשחקים המשיכה במגמת הצמיחה שלה - כיום היא מגלגלת כ-135 מיליארד דולר, עלייה של כ-11 אחוזים משנה שעברה, אף שלשוק כמעט לא נוספו קונסולות משחק חדשות. והיא הופכת בוגרת ומגוונת יותר.
סוני: עתיד בערפל
שני משחקים המיועדים רק לפלייסטיישן של סוני ראויים להיכנס לרשימת המשחקים הטובים של השנה. ההשקעה ארוכת השנים של החברה בזיכיונות בלעדיים הניבה השנה את God of War ואת Spider-Man. את הראשון פיתח אולפן פנימי של סוני, השני פותח באולפן חיצוני אך תחת חוזה בלעדיות - ושניהם מצוינים. הם מצטרפים לרשימה די גדולה של משחקים שלשמם אנשים קונים פלייסטיישן, קונסולה ש-89 מיליוני יחידות שלה נמכרו עד כה, על פי נתוני Vgchartz.
סוני אחראית גם על מוצר המציאות המדומה המצליח ביותר בשוק היום, משקפי פלייסטיישן VR, בעיקר בזכות מחירם הנמוך יחסית. באוגוסט דיווחה החברה כי מכרה 3 מיליוני יחידות של המשקפיים, וזה היה לפני מבצעי סוף השנה, שהורידו את המחיר אל מתחת ל-200 דולר.
אבל ככל ש-2018 היתה מוצלחת - 2019 עלולה להיות שנה מאתגרת עבור סוני. זוהי שנת מעבר עבור החברה: הדור הבא של הפלייסטיישן יגיע כנראה רק ב-2020, ועד לרגע זה לא ברור בכלל מה יהיו המשחקים הגדולים שמתכננת סוני לשנה המתקרבת. בתערוכת המשחקים E3, שהתקיימה ביוני האחרון, סוני אמנם הציגה שלושה משחקים בלעדיים גדולים - אך לאף אחד מהם עדיין אין תאריך הופעה. על פי הערכות - אחד מהם, The Last of Us: Part 2, אכן צפוי ב-2019. שני האחרים הם משחק הסמוראים Ghost of Tsushima, ומשחק בשם Death Stranding. במה עוסק האחרון? למרות דקות רבות של טריילרים מפוארים, עדיין לא ברור.
נכון, יהיו גם משחקים אחרים, שיגיעו גם לאקס-בוקס וואן וגם למחשב, אבל היתרון התחרותי של סוני בשנים האחרונות נוצר בשל המשחקים הבלעדיים, שהציעו חוויות שלא היה אפשר לחוות באף מכשיר אחר. מצוקת המחסור של סוני הפעם במשחקים ייחודיים כל כך מורגש, עד שהחברה החליטה לוותר השנה על הופעה בתערוכת E3, שתתקיים ביוני 2019, לראשונה זה 24 שנים.
בינתיים, בהיעדר משחקים גדולים, היא השיקה לפני כמה שבועות מיני-קונסולת רטרו בשם "פלייסטיישן קלאסיק", שנמכרת כבר בישראל (במחיר של כ-520 שקל). היא כוללת 20 משחקים מובנים, ומגיעה עם שני שלטים.
מיקרוסופט: איפה התוכן?
בשנה שעברה השיקה מיקרוסופט גרסה חזקה יותר של קונסולת אקס־בוקס וואן הרגילה: אקס-בוקס X. זוהי הקונסולה בעלת המפרט החזק ביותר בשוק היום. אין על כך עוררין: המעבד שלה מהיר מזה של הפלייסטיישן 4 פרו, ויש לה יותר זיכרון. רק שבניגוד לסוני, שעדיין נהנית מבלעדיות על להיטים מן העבר, מיקרוסופט מדשדשת מאחור בכל הקשור למשחקים שנוצרו במיוחד עבר האקס-בוקס.
אז נכון, Halo החדש בדרך, וגם Gears of War, אבל היום נראה כאילו הסדרה החזקה והמקושרת ביותר למותג מיקרוסופט היא דווקא סדרת המרוצים פורצה. וזה לא מספיק: מיקרוסופט מודעים ומודים בבעיה, ומבטיחים לתקן בשנים הקרובות.
ככל הנראה, 2019 כבר לא תהיה השנה שבה יתחיל התיקון, אבל מיקרוסופט כבר עושה את הצעדים הנכונים: היא יצאה באחרונה לסבב רכישות של אולפני משחקים, ורכשה לא פחות משבעה אולפנים - בהם גם חברות ותיקות ומוערכות כמו Ninja Theory ו-Obsidian.
מיקרוסופט גם מפעילה שירות בשם Game Pass, שמאפשר לגיימרים גישה לעשרות משחקים בתמורה לדמי מינוי חודשיים. היא גם מאפשרת לחברת המשחקים EA להפעיל על האקס-בוקס את השירות EA Access, שגם הוא מספק גישה לקטלוג משחקים תמורת תשלום חודשי.
יותר מכך: מיקרוסופט מקדמת את הרעיון שזה לא באמת משנה איפה אתם משחקים. כל הכותרים העכשוויים שלה מגיעים כבר למחשב האישי במקביל לאקס-בוקס, והחברה כבר הכריזה על שירות הזרמת משחקים בשם xCloud שיגיע בשנה הבאה. כמו שירותי סטרימינג אחרים, השירות הזה יאפשר לכם לשחק גם כשאין ברשותכם מחשב חזק, כל עוד חיבור האינטרנט שלכם הוא מהיר.
ואקס-בוקס חדשה? כמו סוני, גם מיקרוסופט תציג כנראה את הקונסולה החדשה שלה רק ב-2020.
נינטנדו: ממשיכים להמריא
עם ההצלחה של הקונסולה הניידת סוויץ' קשה להתווכח. קצב המכירות שלה מסחרר: רק בארה"ב נמכרו עד כה 8.7 מיליוני יחידות - יותר משאקס־בוקס וואן ופלייסטיישן 4 מכרו ב-21 החודשים הראשונים שלהן, והסוויץ' נמכרת אפילו בקצב גבוה יותר מה-Wii המוצלחת שקדמה לה. המחיר הלא גבוה, היכולת לשחק הן בטלוויזיה והן על מסך נייד, וקטלוג המשחקים המגוון והחזק מאוד של נינטנדו (מריו, זלדה, פוקימון) הפכו למתכון מנצח.
בשנה הקרובה צפוי משחק פוקימון חדש המיועד לסוויץ', וכנראה גם "אנימל קרוסינג" חדש. לפי ה"וול סטריט ג'ורנל", 2019 תהיה גם השנה שבה נינטנדו תשיק גרסה מעודכנת לסוויץ' - ככל הנראה עם מסך משופר או מעבד מהיר יותר, או שניהם. מעבר לכך, נראה כי ימי השיא של סוויץ' עוד לפניה.
מחשב אישי: איפה קונים
בהלת הקריפטו, והבלוקצ'יין, ומטבעות הביטקוין ודומיו מאשתקד, הביאה לרכישה מסיבית של כרטיסי המסך החזקים (שנועדו במקור למשחקי מחשב) על ידי כורי מטבעות, ולגיימרים לא נשאר. בתחום משחקי הווידיאו למחשב, 2018 תיזכר כשנה בה הדומיננטיות של חנות המשחקים המקוונת Steam נפגעה, והתשובה לשאלה "איפה קונים את המשחק הזה" הפכה למסובכת יותר.
אז מה באמת קרה ל-Steam? עד השנה, כמעט כל משחק חדש הגיע לחנות המקוונת הזו של חברת Valve. ב-14 שנות קיומה היא הפכה לכמעט מונופול בכל הקשור להפצת משחקים דיגיטלית. חברות המשחקים יוביסופט, EA, אקטיוויז'ן - כולן ניסו להתחרות בה, אך ללא הצלחה מרובה. עכשיו המצב משתנה. מתברר פתאום, כי להיטים כמו פורטנייט לא צריכים את Steam, ויותר ויותר חברות מוכנות לקחת את הסיכון ולהפיץ את המשחק רק בחנות המקוונת שלהן או עצמאית. המשמעות הכלכלית פשוטה: למה לחלוק ברווחים עם Valve, אם אפשר להציע לרוכש הורדה ישירה מחנות היצרן?
רק לפני כמה שבועות פתחה Epic של פורטנייט חנות משלה, שבה היא מציעה גם משחקים של אחרים. ואם Steam גובה 30 אחוזים מהמכירות, החנות שלה גובה רק 12.
וה-VR מתעכבת
ומעבר לכל אלו - בניגוד לתחזיות האופטימיות, גם בסוף 2018 עדיין לא נכנסנו באמת לעידן המציאות המדומה. נכון, המשקפיים/קסדות זמינות וזולות יותר מאי פעם, וכבר נוצרו כמה משחקים לא רעים בטכנולוגיה, אבל החוויה כולה עדיין לא מספיק נוחה וקלה לשימוש. בשנה הבאה צפויה להגיע לשוק ה-Oculus Quest של פייסבוק-אוקולוס, שלא תצריך חיבור למחשב, ואולי גם נראה גרסה אלחוטית לא יקרה במיוחד של משקפי ה-Vive המצוינים. אז יש למה לצפות.