עולם משחקי המחשב, שמושך אליו מיליוני שחקנים מכל הגילים, מהווה כבר שנים ארוכות מוקד פעילות חברתי עשיר – אך לא חף מסכנות. סקר חדש חשף כי מעל 60% מהשחקנים נפגעו במהלך משחק, אך רק 7% מתוכם דיווחו על כך. כעת, קמפיין חדשני ביוזמת קרן תובענות ייצוגיות ובשיתוף המטה הלאומי להגנה על ילדים ברשת (מוקד 105), שואף לשנות את התמונה ולהפוך את חוויית המשחק לבטוחה יותר.
3 צפייה בגלריה
תחנת דיווח במיינקראפט
תחנת דיווח במיינקראפט
מוקד 105 בתוך המשחק
(מתוך המשחק)
3 צפייה בגלריה
תחנת דיווח במיינקראפט
תחנת דיווח במיינקראפט
כך נראית תחנת דיווח במיינקראפט
(מתוך המשחק)

תחנות דיווח מתוך המשחק

במסגרת הקמפיין, שמשתף פעולה עם שניים מהמשחקים הפופולריים ביותר בישראל – רובלוקס ומיינקראפט, מוצבות לראשונה תחנות דיווח וירטואליות בתוך המשחק עצמו. השחקנים יכולים לדווח על הטרדות או פגיעות שחוו, מבלי לצאת מהמשחק, באמצעות טופס מקוון שנשלח ישירות למוקד 105.
המהלך החדשני נועד להנגיש את הדיווח לשחקנים, ולספק פתרון מהיר ונוח לשחקנים צעירים, בייחוד לילדים, שמוצאים עצמם לא פעם חסרי אונים אל מול תכנים פוגעניים, שיח אלים ואפילו איומים קונקרטיים.
מי שמוביל את הקמפיין הוא עידן תלם, אחד הגיימרים המצליחים והמוכרים בארץ. תלם מדגיש את חשיבות היוזמה: "במשך שנים ילדים ובני נוער פנו אליי ושיתפו אותי בחוויות פוגעניות שהם חוו בזמן משחק. זה כואב ומתסכל, כי אני יודע כמה הגיימינג יכול להיות מקום מהנה ומעצים. הקמפיין הזה חשוב במיוחד כי הוא מציע פתרון אמיתי – לדווח על פגיעות מתוך המשחק עצמו. אני גאה לקחת חלק ביוזמה שמשנה מציאות ושומרת על הילדים".
3 צפייה בגלריה
עידן תלם
עידן תלם
עידן תלם
(מאי סביר)

נתונים מדאיגים מהשטח

הסקר, שנערך בשיתוף המטה הלאומי להגנה על ילדים ברשת ולשכת המדען הראשי במשרד לביטחון לאומי, מעלה נתונים מדאיגים: מעל 40% מבני הנוער שמשחקים במשחקי רשת נחשפו לתכנים בלתי הולמים, בהם אלימות, שיימינג, תוכן מיני והטרדות. בנוסף, נמצא כי יותר ממחצית מהשחקנים עברו במהלך המשחק לחדר פרטי עם שחקן שהם אינם מכירים, ו-18% עברו לשיחות בצ'אט פרטי.
הקמפיין אינו פונה רק לשחקנים עצמם, אלא גם להורים ולמבוגרים הנמצאים בקשר עם בני נוער. במטה 105 מדגישים את החשיבות של ערנות ושיח פתוח עם הילדים, במיוחד לאור העובדה שכ-66% מבני הנוער מבלים מעל שעתיים ביום במשחקי רשת בממוצע.
מוקד 105, שמופעל 24/7, עומד לרשות ילדים ובני נוער שחוו פגיעות ברשת ומציע סיוע מידי ודיסקרטי. הקמפיין שם דגש על המסר: "נפגעתם? אל תישארו לבד. יש מי שיקשיב ויעזור" והוא צעד חשוב במאבק להפוך את מרחב הגיימינג למקום בטוח ומוגן יותר – כך שכל שחקן ושחקנית יוכלו ליהנות מחוויית משחק נעימה ומעצימה.