פייסבוק לא אנטישמית, היא פשוט חסרת אחריות
הקמפיין נגד המיליארדר היהודי ג'ורג' סורוס הוא רק קצה הקרחון. הטכנו-אוטופיה שהרשת החברתית והעומדים בראשה מדמיינים היא חלום שלא יתגשם, ובינתיים אזלת היד של הקברניטים מובילה לתוצאות הרסניות / דעה
קודם כל, חייבים להודות - זה לא רע כמו שזה נשמע. פייסבוק לא באמת הייתה צריכה לעבוד קשה כדי לשכנע את הליגה נגד השמצה לגנות שלטים בהם מארק צוקרברג ושריל סנדברג הוצגו כשני ראשים של תמנון שנמתח על פני העולם. זו תמונה שקל לראות בה הקשרים אנטישמיים, ועיקר הפעילות של הליגה נגד השמצה היא לנזוף במי שעושה דברים כאלה.
אבל כל זה לא הופך את החלק הראשון של הטיעון לפחות חמור. כן, גם בארץ אוהבים לשנוא את ג'ורג' סורוס בזכות הביקורת שלו על מדיניות של ישראל והכסף שהוא משקיע בארגונים מהצד השמאלי של המפה הפוליטית. אבל גם אם אתם מאלה שלא סובלים את סורוס, כדאי לזכור שבחו"ל, מדובר באדם שיהדותו היא חלק מרכזי בתיאוריות הקונספירציה הרבות נגדו. אין כיום יהודי עשיר שיהדותו כל כך מרכזית לשנאה כלפיו ברחבי העולם. אז כשבארה"ב או באירופה מנסים לפגוע בארגון על ידי יצירת קישור בינו לבין סורוס - זו פעילות אנטישמית לפחות כמו ציור שלטים עם קריקטורה של תמנון צוקרברג-סנדברג.
האם פייסבוק אנטישמית? לא. היא פשוט חסרת אחריות. השנים האחרונות הראו עד כמה האנשים שעומדים בראשה לא מבינים את ההשלכות של מעשיהם, ושל הטכנולוגיה שאותה בנו. הפצת השמועות האנטי-מוסלמיות במיאנמר וסרי לנקה, שתדלקו את האלימות ונתנו כיסוי למעשי זוועה בשנים האחרונות; פרשת דליפת המידע לקיימברידג' אנליטיקה; הפצת "פייק ניוז" במדינות המערב; וכן, גם חוסר הרצון שלה להשקיע בניטור ואכיפה אחידים של השיח בעברית כאן בארץ - כל אלה אינם מקרים מבודדים.
כמה נאיבי אפשר להיות?
כל אלה הם תוצר של חברה שבה מהנדסים מוכשרים (באמת, מאוד מוכשרים) בונים מוצרים שרבים מהם מאוד טובים, על בסיס מפת דרכים שמתווה המנכ"ל. הוא רואה לנגד עיניו עולם אוטופי מחובר, שבו פייסבוק היא כלי לחבר בין אנשים והאנשים האלה מרוויחים מהחיבורים שנעשים.
אבל אנשים לא בנויים ככה. אני מוכן להמר שבפייסבוק כועסים היום על חברת השתדלנות שהפיצה את הקמפיין נגד סורוס. באמת כועסים. אבל הם אלה שביקשו מהאנשים האלה לשפר את התדמית של פייסבוק ולמזער את הנזק של המתחרים. כמה נאיבי אפשר להיות לגבי הפעולות שאנשים ציניים מוכנים לעשות כדי להשיג תוצאות? כמה נאיבי אפשר להיות כדי לחשוב שחסימת משתמשים על אמירת מילים ספציפיות בעברית (כמו "עוגה כושית") תבהיר לאנשים שפייסבוק נלחמת בשיח רעיל ברשת הישראלית, והם לא ישימו לב לכל הרעל שמדווח ולא נחסם?
שוב ושוב, בפייסבוק העדיפו "לשבור דברים מהר" במקום לקחת אחריות על השירות שבנו, ועכשיו הם בטעות תרמו לאנטישמיות. אופס. מחר, חברת השתדלנות הזו כבר לא תעבוד עבורה, אבל בהיעדר לקיחת אחריות אמיתית וניסיון להבין איך פייסבוק אמורה להיראות בעולם האמיתי - ולא בעולם האידיאליסטי שבו בכירי החברה חושבים שהיא חיה - דברים כאלה ימשיכו. לכל הסיפור לא עוזרת העובדה שכל לקיחת אחריות עלולה לפגוע במאזן, ופייסבוק היא חברה ציבורית, אז גם המניה עלולה להיפגע. לשכור 500 איש שיעברו על דיווחים בפייסבוק בעברית, ויסננו תכנים פוגעניים עולה כסף, אחרי הכל.
מה עושים? ובכן, לרגולטורים ברחבי העולם כבר מתחיל להימאס מהמצב. חקיקה כמו GDPR באירופה כבר מדאיגה את פייסבוק, וניסיונות חקיקה פופוליסטיים במדינות אחרות מדאיגות אותה גם - כי אלה עשויים להיות חוקים מרחיקי לכת יותר מכאלה שנוצרו על ידי אנשי מקצוע כדי באמת לעזור. וחברה שכ-98 אחוזים מההכנסות שלה מגיעות מפרסום, זו דאגה מוצדקת. בהינתן סדן מספיק מפחיד, הפטיש של לקיחת אחריות עשוי להיראות כמו האלטרנטיבה הטובה יותר. ובינתיים? נסו להימנע ממתכונים לעוגה כושית בפייסבוק, לכו תדעו איך זה ייגמר. לקלל? את זה אפשר חופשי. בעיקר את ג'ורג' סורוס.