"בית המשפט העליון של פייסבוק", הוועדה החיצונית שאמורה לקבל החלטות סופיות לגבי הסרת תוכן מהרשת החברתית, צפוי להתחיל לפעול בקיץ - כך עולה מהודעה שפרסמה אמש (יום ג') החברה. משתמשים בפייסבוק ואינסטגרם יוכלו להגיש לוועדה ערעורים על הסרת תכנים, אך לוועדה לא תהיה סמכות לגבי תוכן שפורסם בוואטסאפ, מסנג'ר, אוקולוס, פייסבוק דייטינג ופלטפורמות אחרות בבעלות החברה.
2 צפייה בגלריה
מארק צוקרברג בשימוע בקונגרס
מארק צוקרברג בשימוע בקונגרס
מארק צוקרברג. כבר לא הערכאה האחרונה
(צילום: רויטרס)
בחודשים הקרובים צפויה פייסבוק להכריז על זהותם של חברי הוועדה, שצפויה למנות כ-40 איש. "כאשר נודיע על כך, אתם תראו שזו לא וועדה שנראית כמו עמק הסיליקון או כמו פייסבוק", התגאה ברנט האריס, האחראי על משילות ונושאים בינלאומיים בחברה. בינתיים, הוכרז על מינוי אחד בלבד: תומאס יוז, לשעבר מנהל ארגון Article 19 לקידום חופש הביטוי, יעמוד בראש הצוות המנהלי של הוועדה.
אתמול פרסמה פייסבוק מסמך בן 46 עמודים המפרט את הכללים המנחים של הוועדה ואת לוח הזמנים שבו היא אמורה לטפל במקרים שיועברו אליה. משתמשים שירצו לערער על ההחלטה הסופית של פייסבוק לגביהם, יוכלו לפנות לוועדה תוך 15 יום באמצעות טופס. גם פייסבוק עצמה תוכל להעביר מקרים לטיפול הוועדה. החלטה סופית תתקבל תוך 90 יום במקרים רגילים, ותוך 30 יום אם מדובר במקרים דחופים עם השלכות על "העולם האמיתי". בשלב הראשון יהיה ניתן לערער לוועדה רק על הסרת תוכן, אך בעתיד יהיה ניתן לערער גם על תוכן שפייסבוק החליטה דווקא להשאיר.
2 צפייה בגלריה
לוח הזמנים שפורסם
לוח הזמנים שפורסם
לוח הזמנים לטיפול בערעורים
(מקור: פייסבוק)
צוקרברג הודיע על כוונתו להקים את הוועדה החיצונית בנובמבר 2018, אז הבטיח כי היא תתחיל לפעול כבר ב-2019. בספטמבר האחרון פרסם צוקרברג פרטים נוספים על הוועדה המתוכננת והצהיר כי החלטותיה יהיו סופיות ומחייבות, "אפילו אם מישהו מתוך פייסבוק לא יסכים איתן". עם זאת, כעת מדגישים בפייסבוק כי יהיו מקרים שבהם לא תוכל ליישם את ההחלטות - למשל אם הן סותרות חוקים מקומיים או את חוקי הפרטיות של הרשת החברתית.
בינתיים, יש מי שכבר מותחים ביקורת על הכללים שהציגה פייסבוק: ראשית, פייסבוק הקציבה 130 מיליון דולר לשש שנות הפעילות הראשונות של הוועדה, מה שאומר שבתום התקופה היא יכולה פשוט להחליט להפסיק את פעילותה. כמו כן, פייסבוק מתחייבת ליישם את ההחלטות רק לגבי התוכן הספציפי שעליו הוגש הערעור, ושומרת לעצמה את הזכות להחליט אם ליישם אותן גם לגבי תכנים רלוונטיים אחרים. בנוסף, לפחות בשלב הראשון, הוועדה תוכל לדון רק בעשרות מקרים בשנה - מעט למדי בהתחשב בכך שלרשת החברתית יש כ-2.4 מיליארד משתמשים חודשיים.
צוקרברג בשימוע בקונגרס