דמיינו עולם שבו אתם יכולים לעזוב את הרשת החברתית שאתם פעילים בה ולעבור בלחיצת כפתור לרשת המתחרה בלי לאבד את רשימת החברים שלכם. זה בדיוק החזון של של המיליארדר ואיל הנדל"ן האמריקאי פרנק מקורט, ששופך עכשיו 100 מיליון דולר על יוזמה חדשה שמטרתה לשבש לחלוטין את המדיה החברתית כמו שאנחנו מכירים אותה, ולהפוך אותה לטובה והוגנת יותר לכאורה.
2 צפייה בגלריה
פרנק מקורט
פרנק מקורט
פרנק מקורט. רוצה להציל את הקפיטליזם
(עיבוד תמונה. צילום: AP, shutterstock)
המטרה של פרויקט חירות (Project Liberty) היא ליצור מאגר מידע על כל המשתמשים ברשתות החברתיות. מאגר כזה יאפשר לדלג בקלות בין רשת חברתית אחת לאחרת, מה שיפגע ביכולת של אחת מהן לצבור כוח רב מדי ויאלץ את כולן להתחרות ביניהן על רמת השירותים למשתמשים. מדובר כמובן בקריאת תיגר בראש ובראשונה על פייסבוק, הרשת החברתית הגדולה בעולם שבבעלותה וואטסאפ ואינסטגרם.
"מעולם לא חשבתי שיהיו לי תהיות לגבי הביטחון של מערכות היסוד שלנו - דמוקרטיה וקפיטליזם", הסביר מקורט לאתר בלומברג, "אנחנו חיים תחת מעקב תמידי ומה שקורה עם הצבירה המאסיבית של ההון והכוח בידיים של מעטים פוגע מאוד ביציבות. זה מאיים על הקפיטליזם בגלל שהקפיטליזם צריך הוגנות כלשהי בשביל לשרוד".
הדרך לנצח את פייסבוק, מסתבר, היא בלוקצ'יין. אם במטבעות קריפטוגרפיים, כמו ביטקוין, בלוקצ'יין משמש לשמירת מידע על המטבעות והעסקאות במחשבים שונים, במקרה הזה הקשרים החברתיים שלנו לא יישמרו במקום אחד, למשל בשרתים של פייסבוק או טוויטר, אלא במחשבים שונים ברחבי העולם. כך לאיש לא יהיה מונופול עליהם.
התשתית הזאת תיקרא "הפרוטוקול לשימוש מבוזר ברשתות החברתיות" (Decentralized Social Networking Protocol) ומי שעומד מאחוריה הוא יזם ההייטק ברקסטון וודהם שהיה מי שהעלה את הרעיון המקורי בפניו של המיליארדר מקורט. "חשבתי שאנחנו מדברים על החלומות שלנו", הודה וודהם, "לא חשבתי שזה משהו שאנחנו באמת הולכים לעשות".
אבל זה באמת קרה. מקורט שכר את שירותיו של וודהם כדי לבנות את הפרוטוקול החדש והבטיח להשקיע 75 מיליון דולר במכון באוניברסיטת ג'ורג'טאון בוושינגטון הבירה וכן במכון למדע המדינה בפריז על מנת לחקור ולפתח טכנולוגיה שמשרתת את טובת הכלל. 25 מיליון דולר נוספים יוקדשו לשכנוע יזמים לבנות שירותים שונים על בסיס הפרוטוקול.

דורסי חשב על זה קודם

הרעיון של מקורט מזכיר יוזמה של ג'ק דורסי, מייסד ומנכ"ל טוויטר, שנקראת Bluesky וגם היא מתבססת על בלוקצ'יין במטרה לבנות פרוטוקול לרשת חברתית מבוזרת. "הסיבה שיש לי תשוקה גדולה כל כך לביטקוין היא המודל שהיא מייצגת: טכנולוגיה יסודית באינטרנט שלא נשלטת או מושפעת על-ידי אדם או יישות אחת בלבד", צייץ דורסי בתחילת השנה, "זה מה שהאינטרנט רוצה להיות, ועם הזמן, יותר ממנו יהיה כזה".
2 צפייה בגלריה
ג'ק דורסי
ג'ק דורסי
ג'ק דורסי. חולם על אינטרנט מבוזר
(צילום מסך)
האם לפרויקט חירות יש בכלל סיכוי להתרומם? זה יהיה קשה מאוד: רשתות חברתיות מצליחות ומבוססות לא ימהרו לשתף פעולה עם טכנולוגיה שמטרתה להחליש אותן; ספק רב אם יזמי טכנולוגיה ירצו להשקיע סכומים גדולים בהקמת רשתות חברתיות שהסיכוי שלהן לצבור מידע ועוצמה קטן מלכתחילה; ולבסוף, בכלל לא ברור אם זה מה שהמשתמשים רוצים - לרבים מאיתנו נוח לשמור על הפרדה בין הרשתות החברתיות השונות. זה שאנחנו נמצאים בקשר עם אדם מסוים בלינקדאין, לא אומר בהכרח שאנחנו רוצים שהוא יעקוב אחרינו גם באינסטגרם או בטיקטוק.
שאלה אחרת היא הנושא הרגיש של ניטור תוכן: רשתות חברתיות חלשות יתקשו להיאבק בתכנים פוגעניים שמתפרסמים בפלטפורמה שלהן. למעשה, בעזרת הפרוטוקול החדש, משתמשים בעייתיים יוכלו לעבור בקלות מרשת חברתית לרשת אחרת ביחד עם כל העוקבים שלהם. הסוגייה הזאת חייבת לקבל מענה במסגרת היוזמה החדשה, אחרת נמצא את עצמנו בגיהנום של פייק ניוז ותיאוריות קונספירציה. כרגע, בכל מקרה, החזון הזה נראה רחוק מאוד.