בזמן שהמאבק הבינלאומי במגפת הקורונה נמשך ללא הרף, מסתבר שגם לפני 20 שנה וירוס הטריד את העולם: ב-4 במאי 2000 הופיע לראשונה ILOVEYOU, הווירוס הגלובלי הראשון שהתפשט ברחבי העולם תוך שעות והדביק 45 מיליון מחשבים. הנזק המוערך: בין 5 ל-10 מיליארד דולר.
היום בדיוק לפני 20 שנה נחת מייל תמים למראה, עם הכותרת ILOVEYOU, בתיבות הדואר של עשרות מיליוני בני אדם. הסקרנים שפתחו את המייל גילו בתוכו קובץ מצורף שהוא כביכול מכתב אהבה ממעריץ סודי. מי שהתפתה ללחוץ על הקובץ הפעיל בתמימותו את הווירוס שהחליף את כל הקבצים האישיים של הנמען בעותקים של ILOVEYOU, הפעיל תוכנה לגניבת סיסמאות ושלח את אותו מייל זדוני לכל אנשי הקשר.
2 צפייה בגלריה
לפטופ עם לב
לפטופ עם לב
הווירוס ששבר לנו את הלב. אילוסטרציה
(עיבוד תמונה. צילום: shutterstock)
מי שעמד מאחורי הווירוס הוא אונל דה גוזמן, אז סטודנט בן 24 למדעי המחשב מהפיליפינים. הוא נתפס, אך לא הועמד לדין מכיוון שבזמנו לא היה במדינה חוק נגד מתקפות סייבר. המניע? "רציתי לגנוב סיסמאות בשביל שאוכל להתחבר לאינטרנט בחינם", סיפר דה גוזמן בריאיון שקיים לאחרונה עם ג'ף ווייט, מחבר Crime Dot Com, ספר על פשעי סייבר שצפוי לצאת לאור בקרוב וציטוטים ממנו כבר התפרסמו ב-BBC.
אתם בטח שואלים את עצמכם כיצד אנשים רבים כל כך היו כה תמימים ונפלו בפח. אמנם היום אנחנו יודעים להתייחס בזהירות לכל מייל או SMS שאנחנו מקבלים, בטח כאשר איננו מכירים את השולח, אבל חשוב לזכור שבשנת 2000 מעטים בכלל חשבו על התסריט של הפצת וירוסים באמצעות המייל. מכתב האהבה הסודי היה הצעה שקשה לסרב לה. אמנם כבר שנה קודם לכן, ב-1999, הופץ וירוס בשם "מליסה" באופן דומה, אבל התפוצה שלו הייתה קטנה הרבה יותר.

הפעם הראשונה

"ILOVEYOU הוא וירוס חשוב מפני שמדובר באחת המתקפות הראשונות שהתפשטו ברחבי העולם תוך שעות", אומר גרג דיי, סגן נשיא בחברת הגנת הסייבר פאלו אלטו, "מה שהפך את ILOVEYOU למצליח כל כך הוא האלמנטים החכמים של הנדסה חברתית (ניצול תכונות אנושיות לטובת מתקפת סייבר - י.מ). הוא בא בתקופה שבה וירוסים שמופצים במייל היו תופעה חדשה יחסית. עבור אנשים רבים, זו הייתה הפעם הראשונה שבה הם הותקפו באינטרנט - זה היה חדשני ואנשים נפלו בפח".
2 צפייה בגלריה
אונל דה גוזמן
אונל דה גוזמן
המוח שמאחורי הווירוס. אונל דה גוזמן בשנת 2000
(צילום: AP)
ומה עלה בגורלו של דה גוזמן, אתם שואלים? השמועות הרבות שהופצו לגביו במהלך השנים - למשל הטענה שנמלט לאירופה או לארה"ב, או שגוייס לעבודה במיקרוסופט - התגלו כחסרות שחר. היום יש לו חנות קטנה לתיקון מכשירי טלפון סלולריים במנילה ולדבריו הוא מתחרט על ההרס שזרע ברחבי העולם לפני 20 שנה. "לא ציפיתי שזה יגיע לארה"ב ולאירופה", אמר לג'ף ווייט, "זה הפתיע אותי". גוזמן בן ה-44, מסתבר, מעדיף לשמור על פרופיל נמוך וחש מבוכה כאשר מפעם לפעם חבריו מגלים ברשת את תמונתו כהאקר צעיר.