"כרגע סיימתי שיחת טלפון עם חברים מהצבא שנמצאים בוושינגטון הבירה ויצאו מתדריך של שעתיים. הנשיא יורה על שבועיים של בידוד בכל המדינה. תצטיידו בכל מה שאתם צריכים כדי לוודא שיש לכם אספקה לשבועיים. בבקשה תעבירו הלאה" - ההודעה הזאת, בווריאציות שונות, מופצת מתחילת השבוע בהודעות טקסט, במיילים וברשתות החברתיות בקרב אזרחים בארה"ב. הבעיה: מדובר בפייק ניוז שמנצל את הדאגה סביב מגפת הקורונה כדי לעורר בהלה ברחבי המדינה.
3 צפייה בגלריה
זהירות, פייק ניוז!
זהירות, פייק ניוז!
זהירות, פייק ניוז!
(עיבוד תמונה. צילום: shutterstock)
בחלק מהגרסאות, בתחילתה או בסופה של ההודעה נכתב "העבירו את זה הלאה למשפחה שלכם כדי שכולם יידעו", או "חבר של אמא שלי בדיוק שלח לה את זה", מה שמקנה לה אמינות. לעתים נכתב כי המקור למידע הוא "גורם במשרד להגנת המולדת" או "חבר קרוב שיש לו מידע אמין ביותר". התוצאה היא שאנשים תמימים מעבירים את ההודעה הלאה למעגל החברתי שלהם מתוך אמונה שמדובר במידע מהימן, אבל במקום לעזור, הם עושים בדיוק את ההפך - מסייעים להפיץ את המידע המטעה.
במועצה לביטחון לאומי של ארה"ב צייצו ביום ראשון בלילה כי "השמועות שמופצות בהודעות טקסט לגבי בידוד בכל האומה הן מזוייפות. אין סגר לאומי". הסנאטור הרפובליקני מארק רוביו היה יותר בוטה וקרא לאזרחים "להפסיק להפיץ שמועות טיפשיות לגבי מעבר למשטר צבאי". לפי אתר בלומברג, גורמים רשמיים בארה"ב חושדים כי יש קשר בין ההודעות הללו לבין מתקפת סייבר שבוצעה נגד משרד הבריאות האמריקני ביום ראשון, פעולה שמאחוריה עומדת לפי החשד מדינה זרה.
3 צפייה בגלריה
טראמפ במסיבת עיתונאים למניעת התפשטות נגיף הקורונה
טראמפ במסיבת עיתונאים למניעת התפשטות נגיף הקורונה
הנשיא טראמפ. אין סגר כללי
(צילום: רויטרס)
לצד ההודעות שמדברות על סגר או בידוד של ארה"ב כולה, בימים האחרונים מופצות גם הודעות עם מידע שגוי על כך שהרשויות בעיר ניו יורק מתכוונות להורות על בידוד לכל התושבים. במקרה הזה, המידע מיוחס ל"חבר שעובד בלשכת ראש העיר". בהודעות אחרות נכתב כי משטרת ניו יורק מתכוונת לסגור את הכבישים ואת הרכבת התחתית. המשטרה הכחישה את השמועות וראש העיר, ביל דה בלאזיו, צייץ בטוויטר: "לא, אין אמת בשמועות שמנהטן תהיה בבידוד. מי שמפיץ את המידע המוטעה הזה, בבקשה להפסיק עכשיו!". שמועות דומות מופצות בפלורידה, שיקגו, לוס אנג'לס וערים נוספות.
3 צפייה בגלריה
ניקיון וחיטוי במטרו בניו יורק
ניקיון וחיטוי במטרו בניו יורק
עדיין פועלת. הרכבת התחתית בניו יורק
(צילום: AFP)
הפצת פייק ניוז מהסוג הזה, לצד הונאות שונות ברשת, הובילו אמש להכרזה של שורת ענקיות טכנולוגיה על מאמץ משותף להילחם בתופעה. גוגל, פייסבוק, מיקרוסופט, לינקדיאן, רדיט, יוטיוב וטוויטר חתומות על הודעה משותפת שלפיה הפלטפורמות יוצאות ל"מאבק משותף בהונאה ובמידע השגוי לגבי הנגיף". החברות מבטיחות "להציף מידע רשמי בפלטפורמות שלנו ולשתף עדכונים חשובים בתיאום עם ארגוני הבריאות הרשמיים ברחבי העולם".
ענקיות הטכנולוגיה מתמודדת בשבועות האחרונים עם מידע מוטעה שמופץ לגבי הנגיף, העלאת מחירים של מוצרים רפואיים כמו מסיכות פנים, הצפה של אפליקציות שמנסות לנצל את הבהלה סביב הנגיף וכמובן מתקפות סייבר למיניהן. בשבוע שעבר הגיעו נציגים של כמה מענקיות הטכנולוגיה לבית הלבן כדי לדון בדרכים למאבק במידע המוטעה לגבי הקורונה. גם בישראל ראינו בימים האחרונים מבול של פייק ניוז הקשור לנגיף, בין היתר על "סגר כללי" שיוטל על המדינה.
איך מתגוננים מפני פייק ניוז? ראשית, כדאי להתרגל לצרוך חדשות רק ממקורות מהימנים: אל תסמכו על הודעות או צילומי מסך שמופצים בוואטסאפ וברשתות החברתית, ובוודאי שאל תעבירו אותם הלאה לחברים ובני משפחה. קיבלתם הודעה עם מידע מרעיש? התייחסו אליה בספקנות וגשו למקור שאתם סומכים עליו על מנת לברר אם היא נכונה. לא הצלחתם לאמת את המידע? שמרו את ההודעה לעצמכם ואל תעבירו אותה הלאה.
מה באמת קורה בניו יורק? צפו בריאיון באולפן ynet
(אורי דוידוביץ)