הרשת החברתית הפופולרית בעולם נערכת לבחירות לנשיאות ארה"ב: כחודשיים לפני יום הבוחר, הודיע המייסד והמנכ"ל מארק צוקרברג על שורה של צעדים שמטרתם להגביל אפשרות של הפצת מידע כוזב, השפעה או מעורבות כלשהי בהליך הדמוקרטי.
2 צפייה בגלריה
נערך לגרוע מכל. מארק צוקרברג
נערך לגרוע מכל. מארק צוקרברג
נערך לגרוע מכל. מארק צוקרברג
(צילום: AP)
אלה הצעדים שעליהם הכריזה פייסבוק: ● הרשת החברתית לא תאשר מודעות פוליטיות חדשות בשבוע שלפני יום הבוחר (מודעות קיימות יוכלו להמשיך לרוץ) ● פייסבוק גם תסיר תכנים שלפיהם מי שיוצא להצביע עלול להידבק בנגיף הקורונה ● תכנים שינסו לקשור בין הנגיף למהלך התקין של הבחירות ויעודדו אנשים שלא להצביע בגלל הקורונה - יקבלו תגית עם קישור למידע מהימן בנוגע לנגיף ● פייסבוק תוסיף תגית אינפורמטיבית לכל פוסט שינסה לעשות דה-לגיטימציה של ההליך הדמוקרטי ויכלול מידע כוזב לפיו שיטות הצבעה חוקיות לחלוטין עלולות להוביל לזיוף התוצאות ● במידה שמועמד כלשהו ימהר להודיע על ניצחון בטרם קבלת התוצאות הסופיות - פייסבוק תוסיף תגית עם קישור שמוביל לתוצאות האמת
בנוסף, הודיעה פייסבוק כי היא מגבילה את מספר ההודעות המועברות האפשרי בפלטפורמת מסנג'ר לחמישה נמענים או קבוצות בלבד. מהלך זה מגיע כשנתיים לאחר שהוחלט לסמן ולהגביל הודעות מועברות (Forward) בוואטסאפ - במטרה למנוע הפצה של מידע כוזב. בפייסבוק מקווים שהגבלה דומה גם במסנג'ר תסייע במיגור התופעה - שפורחת ברשת החברתית במהלך חודשי הקורונה.
2 צפייה בגלריה
ארה"ב בחירות 2020 ג'ו ביידן דונלד טראמפ
ארה"ב בחירות 2020 ג'ו ביידן דונלד טראמפ
טראמפ וביידן
(צילום: EPA, רויטרס)
צעדים אלה מגיעים לאחר שבחודש שעבר דווח בניו-יורק טיימס כי פייסבוק נערכת לתרחישי אימים הנוגעים לבחירות לנשיאות ארה"ב. במסגרת ההיערכות הועלה החשש שלפיו גם אם יפסיד - הנשיא המכהן דונלד טראמפ יפיץ פייק ניוז בנוגע לתוצאות האמת וינסה לטעון כי ההליך הדמוקרטי נפגע וכי התוצאות זויפו. לפני כחודשיים הצהיר צוקרברג כי בינו ובין טראמפ לא מתקיים הסכם סודי שבגינו הרשת החברתית מגלה סבלנות יתרה כלפי הפרסומים שלו - גם כשאלה מפרים את כללי הקהילה שלה.
בחודשיים האחרונים התמודדה פייסבוק עם חרם מפרסמים גלובלי בעקבות בחירתה שלא להסיר פרסום של טראמפ, שהוסר מטוויטר בטענה כי הוא "מאדיר אלימות". בהמשך, פייסבוק הסירה מודעה מטעם קמפיין טראמפ שכללה שימוש בסמל של המפלגה הנאצית. גם בפרסום היום, נראה כי פייסבוק מעדיפה להצהיר על הוספת תגיות אינפורמטיביות וקישורים רלוונטיים על פני הצהרה כי לא תאפשר פרסומים שחורגים מהכללים שלה עצמה. האם זה יספיק כדי לעצור את הסחף שצפוי להגיע עם יום הבוחר לרשתות החברתיות? נצטרך לחכות ולראות.