כשהקונסולה נכנסת לסמארטפון: מכשירי הגיימינג החדשים
שלוש יצרניות סיניות מציגות בבת־אחת סמארטפונים חזקים במיוחד המיועדים לגיימרים. האם מדובר בטרנד שהיצרניות הגדולות מחמיצות?
אחרי אינספור משחקים שיצאו לסמארטפון בשנים האחרונות, הן למכשירי אנדרואיד והן לאייפונים מבוססי iOS, הגיימינג בסלולר תופס פתאום תאוצה מעניינת: מכשירים מיוחדים למשחקים.
האחרון, שהוצג רק לפני כשבוע, הוא סמארטפון בשם Red Magic שהציגה חברת Nubia הסינית, מבית הענקית ZTE. ה־Red כולל מעבד סנאפדרגון 835 של קוואלקום ומסך בגודל 6 אינץ' ברזולוציה המצוינת FHD פלוס. שני הרכיבים הללו, בתוספת סוללה חזקה במיוחד בקיבולת של 3,800 מיליאמפר/שעה, הם היחידים שיכולים אולי לרמוז על סמארטפון חזק, שייעודו העיקרי הוא משחקים. יתר הרכיבים הם סטנדרטיים לחלוטין ונכללים כמעט בכל סמארטפון שנמכר היום, הן בין מכשירי הביניים והן בקרב מכשירי הדגל.
פס LED מואר
אז מה בכל זאת עושה את הסמארטפון הזה ייחודי לגיימינג? לטענת המהנדסים ב־Nubia הוא מכיל תכונה שנקראת GameBoost ("האצת משחק" בתרגום חופשי), המאפשרת — במהלך משחקים — למקד ולהסב חלק מכריע ממשאבי המערכת לטובתם. גם המראה של המכשיר שונה: פס LED מואר ובולט בגבו מעניק לו מראה שונה, והוא גם מגיע בצבעי אדום־ושחור המזוהים עם עולם הגיימינג.
קדם ל־Red Magic סמארטפון מעניין אחר שהציגה בסוף 2017 חברת Razer, המתמחה בגאדג'טים לגיימינג — Razer Phone. הסמארטפון הזה הוא הראשון והיחיד של החברה. גם הוא כלל את מעבד 835 של קוואלקום, סוללה בקיבולת גדולה אף יותר, של 4,000 מיליאמפר/ שעה, ומסך בגודל 5.7 אינץ'. הייחוד של ה־Razer Phone: המשתמש יכול להגדיל בעצמו, לפני תחילת משחק, את קצב רענון המסך, מ־90 הרץ ל־120 הרץ. המשמעות: המעברים, הגלילה והנראות של המסך, שבשימוש יומיומי אינם נדרשים לתוספת כוח ויכולים "להסתפק" ב־90 הרץ, נזקקים לכל טיפת אנרגיה ומהירות כאשר מדובר במשחק תלת־ממדי עם אקשן בלתי פוסק. החיסרון: זמן הסוללה המתבזבז במהלך משחק בסמארטפון משמעותי בהרבה מזה שאוזל בשימוש רגיל במכשיר.
ובמקביל לשתיים הללו, גם חברת שיאומי הציגה באחרונה סמארטפון חדש בשם Black Shark. זה כולל את המעבד החדש והחזק בשוק, סנאפדרגון 845 של קוואלקום, מסך בגודל 6 אינץ' ברזולוציית FHD פלוס, וביחס רוחב/גובה קולנועי — 18:9. גם כאן הסוללה היא עוצמתית במיוחד, בקיבולת של 4,000 מיליאמפר/שעה.
מחירי שלושת המכשירים הללו נעים בין 500 ל־800 דולר — הם אמנם נחשבים גבוהים ביחס למכשירים מתוצרת סין, אבל ביחס למכשירים עם מפרטים דומים התמחור הגיוני.
לא רק אנגרי בירדס
הרעיון לייצר טלפון סלולרי ייחודי למשחקים אינו חדש. כבר ב־2004 הציגה נוקיה סמארטפון — אז עתידני וחדשני — בשם Gage־N, הראשון מסוגו שיועד בעיקר למשחקים. המכשיר הגיע כשהוא כולל כמה משחקים מובנים. כבר אז חזו מומחי נוקיה, מי שהייתה מלכת הסלולר, שלסמארטפונים יש פוטנציאל להפוך למכונות משחקים ניידות. אלא שהמכשיר הקדים את זמנו, ונכשל. הרעיון דעך — עד לאחרונה.
חשוב להבהיר: סמארטפוני הגיימינג החדשים לא מיועדים למשחקים בסגנון "קנדי קראש" או "אנגרי בירדס" — שכל סמארטפון שיוצר בשנתיים האחרונות יוכל להריץ ללא בעיה, אפילו בלי לזלול משמעותית את הסוללה; הם מיועדים למשחקים "כבדים" בהרבה — גם בעלי גרפיקה תלת־ממדית מתקדמת וגם בעלי יכולת להריץ מספר משתתפים גדול — כמו PUBG או Fortnite העדכניים. המשחקים הללו דורשים משאבים גבוהים במיוחד, והם פופולריים בעיקר במדינות מזרח אסיה. מה שמסביר גם את העובדה שהראשונות לקפוץ למים ולייצר אותם הן חברות סיניות.
ועדיין, השאלה ששואלים עצמם שחקני גיימינג מושבעים בבואם לרכוש היום סמארטפון צריכה להיות: האם מכשירי המשחק הסיניים החדשים עדיפים על מכשירי הדגל היוקרתיים של סמסונג, אפל, וואווי ו־LG, למשל? כי מבחינת הביצועים, והיכולת לעמוד בדרישות החומרה הגבוהות של המשחקים החדשים, סמארטפוני הפרימיום עושים היטב את העבודה גם בלי שנכנה אותם "מכשירי גיימינג". העניין הוא המחיר: סמארטפון סיני עם רכיבים איכותיים, שחלקם לפחות מקבילים לאלה המשולבים במכשירי יוקרה, עולה פחות וכולל לא אחת גם תוספות ייחודיות, כמו מערכת קירור פנימית מתקדמת, לחצן Boost להגברת עוצמות המשחק וסוללה חזקה במיוחד.
האם אנחנו נמצאים בפני טרנד לוהט חדש, שאותו מובילות לשם שינוי חברות סיניות, שהיצרניות הגדולות יצטרפו אליו רק בשלב הבא? כמקובל בעולם הטכנולוגיה, את התשובה נדע מהר משחשבנו.