בשבוע שעבר, השיקה סמסונג בסן־פרנסיסקו את הסמארטפונים החדשים בסדרת גלקסי S הפופולרית שלה. העיתוי של ענקית הטכנולוגיה אינו מפתיע - היא משיקה דגם חדש בסדרה הזאת מדי שנה כבר 11 שנים, וכולם למעט אחד הוכרזו בחודשים פברואר־מארס. אי־אפשר לכוון שעון לפי הכרזות על גלקסי S חדש, אבל בהחלט אפשר לדעת מהי עונת השנה.
סמסונג לא היחידה. כבר עכשיו, באמצע פברואר 2020, אפשר לנחש במידה רבה של ביטחון את מועדי ההשקות הגדולות של השנה בתחום הסלולר. התהליך הזה, שבמסגרתו אנחנו מקבלים מכשיר דגל חדש אחד לפחות בכל שנה במרווחי זמן קבועים יחסית, החל בשלהי העשור הראשון של המאה. אפל קבעה את הטון ואת הקצב. היו חברות שניסו לייצר "סדרות" של טלפונים לפניה, אבל אף אחת לא עשתה זאת טוב כמותה. במקום צירופים חסרי פשר של ספרות ואותיות, והשקות במרווחים לא צפויים, קיבלנו התקדמות הגיונית פחות או יותר בשמות והשקות קבועות. שוק הסמארטפונים היה בצמיחה, אנשים היגרו מטלפונים טיפשים לחכמים, והשקה שנתית של דגם חדש הייתה הגיונית מבחינה מסחרית.
במקביל, אנדרואיד החלה את מהפכת הסטנדרטיזציה. היא איפשרה לחברות חדשות להיכנס לתחום הסמארטפונים ללא הצורך לפתח מערכת הפעלה מאפס. אנדרואיד החלה להתקדם בקצב מסחרר בהשוואה למערכות ההפעלה שהגיעו לפניה, עם דרישות ליותר ויותר משאבים. כדי לענות על הצורך הזה, חברות לייצור שבבי סלולר, ובראשן קוואלקום, הגבירו גם הן את הקצב ועברו ללו"ז השקות שנתי. פחות מעשור לאחר השקת האייפון וחשיפת אנדרואיד, הגענו למצב שבו ליצרנים כמעט ואין ברירה אלא להשיק סמארטפון דגל חדש מדי שנה - פשוט כי כל המתחרים שלהם עושים את זה, וכי השוק מצפה להשקה הזאת. במקביל, השיפורים שהתווספו מדור לדור הפכו למינוריים יותר. מה לעשות - אי־אפשר להמציא יכולת חדשה ומהפכנית כמו זיהוי פנים, צילום לילה או תמיכה בהטענה אלחוטית מדי שנה.
כשמדובר בדור שמביא עימו בשורה של ממש פעם בכמה שנים, ושינויים בולטים פחות בין לבין, נשאלת השאלה - מי בכלל צריך טלפון חדש? חובבי טכנולוגיה ואנשים שעבורם טלפון הוא סממן סטטוס צריכים תמיד להיות עם המכשיר החדש ביותר, אבל ההצלחה של מכשירי שיאומי בישראל מדגימה כבר כמה שנים שיש לא מעט אנשים שמעדיפים לקבל ביצועים סבירים במחיר נמוך יחסית. והטלפונים שרק לפני שנה־שנתיים זכו לביקורות מהללות, נמצאים כיום על המדפים במחיר נמוך הרבה יותר.
כשצוללים פנימה, סוגיית הרכישה של מכשירים מדורות קודמים אינה פשוטה כל־כך. יש לזה כמה סיבות, והחשובה שבהן היא עדכוני תוכנה. מדי שנה, משיקות גוגל ואפל גרסאות חדשות למערכות ההפעלה שלהן, שמביאות עימן מאות שיפורים וחידושים. לא כולם משמעותיים, אבל תמיד יש כמה שכן. והגרסה החדשה לא מגיעה לכל מכשיר עבר, אלא רק לחלק מהם.
במקרה של אפל, מסלול השדרוג די ברור. 4־5 דורות אחרונים של האייפון יקבלו בכל סתיו את הגרסה החדשה של מערכת ההפעלה iOS. כשמדובר באנדרואיד, התהליך הרבה יותר מסובך ועקום - היצרניות הן שאחראיות לרוב על הפצת מערכת ההפעלה החדשה, והן לא מאוד צפויות, הן בהיקף הדגמים שמקבלים את השדרוג והן בתזמון של השדרוגים האלה. סמסונג, למשל, מסתפקת בשני דורות בדרך כלל, וגלקסי S8, שהושק רק לפני שלוש שנים, כבר לא יזכה להשתדרג לאנדרואיד 10 החדשה. בסופו של יום, כשאתם רוכשים מכשיר בן כמה שנים, אתם "מוותרים" על כמה דורות של שדרוגי מערכת הפעלה, בהשוואה למי שרוכשים סמארטפון חדש.
נוסף על כך, יש את עניין הסוללה. ברוב הטלפונים כיום לא תוכלו להחליף את הסוללה ללא עזרה של מרכז תיקונים. אם הטלפון שלכם יושב על המדף שנתיים, הסוללה שלו אמנם לא בשימוש אך היא מתיישנת. בתוך שנתיים־שלוש היא תהיה חלשה משמעותית משהייתה ביום שבו יצאה מהמפעל. החדשות הטובות הן שמכשיר מדור ישן אינו בהכרח יוצַּר לפני שנים - חברות רבות ממשיכות לייצר ולמכור טלפונים מדורות קודמים גם הרבה אחרי שהדור החדש הגיע לשוק. שווה תמיד לבדוק מתי יוצַּר הטלפון שלכם לפני שאתם רוכשים אותו. הדבר מצוין הרבה פעמים כבר על אריזת המכשיר.
ביצועי סוללה שמידרדרים עומדים במרכז פרשה שהתפוצצה סביב חברת אפל בסוף שנת 2017, אז התנצלה החברה על מנגנון שהאט מכשירים ישנים במקרים מסוימים. מטרתו של המנגנון הזה הייתה למנוע מצב שבו הטלפון מאתחל את עצמו מחדש, כאשר סוללה ישנה לא מצליחה לספק את ההספק הדרוש לשבבי העיבוד. הקהל הספקן תהה אם יש מאחורי ההאטה ניסיון לגרום לאנשים לשדרג את מכשיריהם, למרות שמבחינה טכנית ההסבר של אפל מניח את הדעת. הזעם בעקבות חוסר השקיפות של החברה סביב ההאטה הוביל להתנצלות נדירה של אפל בפני הלקוחות, ורק לפני מספר ימים הרגולטור בצרפת הטיל קנס של 25 מיליוני יורו על אפל בשל הדרך שבה תיקשרה את האטת המכשירים הישנים.
חייבים לציין, עם זאת, שאפל לא הפסיקה להאט טלפונים ישנים כשהסוללה שלהם מתחילה להיפגע. היא פשוט שקופה הרבה יותר בנושא עכשיו, ומתריעה בפני לקוחות כשהסוללה במכשיר שלהם מגיעה למצב שבו היא כבר לא יכולה לענות על הצרכים המלאים של המכשיר. טיפ חשוב בנושא הזה, הוא לבדוק את עלות החלפת הסוללה בטלפון הישן שלכם. באייפונים, למשל, תמורת כמה מאות שקלים תוכלו להחליף סוללה גם של דגמים ישנים יחסית.
אך גם אם מחליפים סוללה, סופו של כל מכשיר להתיישן ולהפוך לפחות מהיר. בין אם זה קורה בגלל האפליקציות שהתקנתם עליו, או כי הגרסה החדשה ביותר של מערכת ההפעלה דורשת יותר משהמעבד שלו מסוגל לתת - סמארטפונים של היום לא נבנו לחיי נצח. הם כן שורדים בידי הלקוחות יותר ויותר זמן. מדי שנה יוצאים מספר דוחות שמנסים לנתח את אורך החיים הממוצע של טלפונים. הנתונים שבהם לא תמיד אחידים - יש הטוענים לזמן ממוצע של 26 חודשים, ובדוחות אחרים הוא קרוב יותר ל־33 חודשים - אבל המגמה ברורה: הזמן שאנחנו מבלים בין החלפת הטלפונים שלנו הולך ומתארך. כל דוח עדכני בנושא מצביע על עלייה של 5־4 חודשים בזמן החיים הממוצע לאורך שלוש השנים האחרונות.
יחד עם האטת הצמיחה בשוק הסלולר, הנובעת מכך שרוב השווקים הקלים יחסית כבר רוויים, הארכת חיי הטלפון עשויה להיות הדבר שישבור בסופו של דבר את מחזור העדכון השנתי של הסמארטפונים. כך, LG, שסבלה לאורך שנים מחוסר הצלחה בתחום הסמארטפונים, הודיעה עוד ב־2018 כי היא מפסיקה להשיק מכשירי דגל על בסיס שנתי.
רק שאותה LG עדיין השיקה שני מכשירי דגל ב־2019, ותמונות של טלפון חדש שלה, שצפוי לראות אור באביב 2020, דלפו רק לפני מספר ימים. אולי התשתית למכשירים האלה הייתה מוכנה עוד לפני ההכרזה, ואולי LG הבינה שהיא פשוט לא יכולה להפסיק, כי השוק עדיין לא מוכן לאביב נטול השקות ולספטמבר נטול אייפונים חדשים.
אז על מה, בעצם, אתם מוותרים כשאתם לוקחים טלפון ישן או חלק מהמכשירים החדשים אך הזולים ביותר? ההתקדמות המהותית ביותר בשנים האחרונות נוגעת למנגנון הצילום של הטלפון. התמונה שמתקבלת בסופו של דבר היא פרי של שיתוף פעולה בין המצלמה לבין יכולות העיבוד של הטלפון. ככל שהטלפון עושה עבודה טובה יותר בתחום העיבוד, כך המצלמה פחות חשובה.
בשנתיים האחרונות הייתה קפיצת מדרגה משמעותית ביכולת עיבוד של תמונות שצולמו בתאורה חלשה או חושך. ההבדל בין מכשיר שמצוייד במנגנון כזה לבין אחד שלא יהיה מהותי גם בחדר חצי־חשוך, אך כשאתם מצלמים בלילה, בחוץ, זה הבדל של שמיים וארץ. תרתי משמע - במצלמות הישנות אתם עלולים לא לראות איפה השמיים נגמרים והקרקע מתחילה, ואילו במצלמות החדשות אתם עשויים לקבל תמונות שנראות טוב יותר ממה שהעיניים שלכם רואות.
חידוש נוסף שהחל למצוא את דרכו לטלפונים לפני כשנתיים וחצי, הוא שילוב של אינטליגנציה מלאכותית במצלמה. המטרה כאן היא להחליט בתוך שבריר שניה על מה אתם מכוונים את המצלמה, ולשנות את הגדרות עיבוד התמונה בהתאם. מצלמים אוכל? הצבעים יהיו עזים יותר. מצלמים נוף? הצבעים יהיו טבעיים והמעבד ינסה לחדד את כל הפרטים. במכשירים מודרניים יש עשרות מצבי צילום מבוססי AI, ולכל אחד הגדרות משלו. גם המהירות בה הטלפון מצליח לזהות מצב כזה או אחר השתפרה, ועמה גם רמת הדיוק.
חידוש השלישי, והחשוב ביותר עבור חלק ניכר מהמשתמשים, הוא חיי הסוללה. במכשירים ישנים לא רק שהסוללה עלולה להיות ישנה, היא גם מראש כנראה בעלת קיבולת נמוכה יותר - כשהמכשיר עצמו יעיל פחות בניצול הסוללה. לפני שנתיים עוד ראינו לא מעט מכשירים שלא יכולים לעבור יום עבודה שלם בלי שתצטרכו להטעין אותם. כיום, השיפורים בקיבולת ואיכות הסוללה יחד עם שיפורי הצריכה של שבבי הטלפון מובילים לכך שסמארטפונים רבים יכולים לשרוד גם יום וחצי, או אפילו יומיים, בין ההטענות.
אל אלה מתווספים כמה דברים שאי אפשר לומר באופן גורף לגבי טלפונים ישנים יותר, אבל כן אפשר להכליל. כך, כיום איכות המסכים הממוצעת גבוהה יותר, עם צבעים חדים יותר ורמה גבוהה יותר של פירוט. גם חיישני טביעות אצבע אמינים יותר היום מאשר אי פעם, ובמכשירי דגל מהשנה האחרונה יש גם תמיכה ב־WiFi 6 - תקן תקשורת אלחוטית חדש יחסית. הגודל והמשקל לא השתנו מהותית מאז 2017, אז השיקו LG וסמסונג מסכים עם יחס גובה־רוחב חדש, 18:9, שאחראי לטלפונים הגבוהים אך צרים יחסית, שאנחנו רואים מאז.
בשנתיים האחרונות הייתה קפיצת מדרגה משמעותית ביכולת עיבוד של תמונות שצולמו בתאורה חלשה או חושך. ההבדל בין מכשיר שמצוייד במנגנון כזה לבין אחד שלא יהיה מהותי גם בחדר חצי־חשוך, אך כשאתם מצלמים בלילה, בחוץ, זה הבדל של שמיים וארץ. תרתי משמע - במצלמות הישנות אתם עלולים לא לראות איפה השמיים נגמרים והקרקע מתחילה, ואילו במצלמות החדשות אתם עשויים לקבל תמונות שנראות טוב יותר ממה שהעיניים שלכם רואות
מכשיר מדור ישן אינו בהכרח כזה שיוצַּר לפני שנים - חברות רבות ממשיכות לייצר ולמכור טלפונים מדורות קודמים גם הרבה אחרי שהדור החדש הגיע לשוק. שווה תמיד לבדוק מתי יוצַּר הטלפון שלכם לפני שאתם רוכשים אותו. הדבר מצוין הרבה פעמים כבר על אריזת המכשיר
עם כל הכבוד לשיקולים הרציונליים, לכאן ולכאן, המוח, מה לעשות, עובד אחרת. האתגר הגדול באמת של יצרניות הסלולר הוא לנסות לעלות על נטיות הלב החמקמקות שלנו, שמשתנות לפי הזמן, המיקום, האופנה, וגם לפי גורמים נסתרים שאף אחד לא באמת מבין.
דוגמאות? כבר שנים שהן מציעות בעולם מכשירים בכל גווני הקשת, אבל בישראל נמכרים כמעט אך ורק מכשירים שחורים/ אפורים ומעט לבנים. למה? זה מה שמעדיפים כאן; סמארטפונים סופר־יקרים עם 5 ו־6 מצלמות, עם צילום וידיאו ב־8K ועם רענון מסך של 120 הרץ, הם באמת הכלי האולטימטיבי לחובבי צילום וגיימינג מובהקים. רק ש־90% ממי שימהרו לרכוש אותם הם לא כאלה.
אפל וסמסונג שמו את עיקר יהבן על חולשתנו ליוקרה ועשו ממנה הון. זה עבד נפלא כל השנים, ועובד קצת פחות בשנים האחרונות; לאט ובהדרגה הולכים ומתרבים המיליונים שמבקשים רק טלפון טוב, לא סמל סטטוס. אלה שואלים את עצמם, מה עדיף באותו מחיר: מכשיר זול או בינוני אבל מדגם חדש ורכיבים עדכניים, או מכשיר דגל מדגם קודם?
לאפל אין "מכשירים זולים". היא פשוט נוהגת בכל השקה חדשה להוזיל פשוט את דגמי השנה שעברה, ונמנעה כל השנים מלייצר במיוחד מכשירי ביניים (עם יוצא מן הכלל אחד, אייפון 5 SE). סמסונג ושאר העולם, לעומתה, משגרים לשוק כל הזמן עשרות דגמים חדשים, בכל הרמות: תנקוב בסכום, יש לנו טלפון (חדש) בשבילך.
מי צודק? כנראה שכולם. עובדה: אפל תשיק השנה בכל זאת דגם חדש, זול, במותג SE, וסמסונג מצידה, לראשונה, הוזילה השבוע את מכשירי 2019.
(ישראל וולמן)
פורסם לראשונה: 08:08, 14.02.20