רגע אחד אתם אלופי הסמארטפון, חיים על הקצה בלי כיסוי הגנה על הדגם הכי יקר שהיה בהשקה, ורגע אחרי זה אתם עוקבים בהילוך איטי איך הוא נשמט מהכיס, עושה פליק-פלאק לאחור עם ערבסקה כפולה ומתנפץ על הרצפה. אתם בוהים בסדקים המדהימים ביופיים שנפערו במסך וחושבים – רבאק, זה הולך לעלות הרבה כסף.
אז חזרנו ויצאנו לשטח לבדוק וחזרנו עם מסקנות. הראשונה: זה אכן הולך לעלות הרבה כסף. השנייה, מדהימה לא פחות: ככל שהטלפון שלכם יקר יותר, ככה מחיר ההשמטה שלו הולך להיות כואב יותר. וגם גילינו ימבה אפשרויות להחלפת המסך, שרק מוסיפות בלבול על התסכול. ויש עוד כמה מסקנות שאולי יעזרו לכם, למשל אם אתם קוראים את הכתבה הזו דרך שריטות במסך ושוקלים להחליף אותו סוף כל סוף.
6 צפייה בגלריה
סמארטפון עם מסך שנשבר
סמארטפון עם מסך שנשבר
פעם רביעית שנשבר לי המסך!
(צילום: shutterstock)

1. מחיר הקומבינה

בתכל'ס, החלפת מסך יכולה להיות עניין זול ביותר, בחלק מהמקרים 200 שקל למסך חדש, אפילו פחות. אבל כאן באים רשימה של "אבלים", שגורמים לנו בסוף להכפיל או לשלש את המחיר: "אבל אתה לא יודע מה האיכות של המסך שקיבלת", "אבל אתה לא יודע איך הטלפון יעבוד עם המסך הזול", "אבל אתה לא יודע כמה זמן הוא יחזיק ואם תהיה אחריות לעבודה".
צריך לדעת שיש שלושה מקורות עיקריים למסכי טלפונים: מסכים מקוריים שמסופקים על-ידי היצרנית, מסכים תואמים שמיוצרים על ידי חברות עלומות שם בסין, חלקם לא איכותיים במיוחד, ומסכים מפירוקים – כן, יש דבר כזה. מסך כזה הוא מסך מקורי, אבל יש מצב שעבד כבר כמה חודשים במכשיר קודם. לכל סוג מסך יש את המחיר שלו, וכשמזמינים עבודת החלפת מסך צריך לברר לפני כן מה המוצר שמקבלים. חוץ מזה יש תחרות ערה בין אלפי חנויות פרטיות ומעבדות שירות, וכמו תמיד כדאי להשוות. אפשר גם להיעזר באתר "זאפ", שמציע השוואה מפורטת ביותר בין מחירי תיקוני סמארטפונים.
6 צפייה בגלריה
סמארטפון עם מסך שנשבר
סמארטפון עם מסך שנשבר
זה לא כל כך נעים לראות מסך שבור
(צילום: shutterstock)

2. מחיר המקוריות

אם החלפתם אי פעם מסך באייפון האהוב שלכם, סביר שקיבלתם מסך תואם ולא מסך מקורי של אפל, ואולי אפילו לא ידעתם. למעשה, רובם המוחלט של המסכים החילופיים לאייפון בישראל הם מסכים תואמים. יש לזה שתי סיבות, שתיהן מקוממות: המסכים המקוריים של אפל יקרים במיוחד והמדיניות של אפל היא לא לאפשר התקנה של מסך מקורי, אלא במעבדה שהוסמכה לכך. בשלוש שנים האחרונות יש מעבדה אחת בישראל (DCS בראשון לציון) שהוסמכה לכך, וחברות המובייל, אפילו המשווקים הרשמיים של אפל, חייבים להעביר לשם את האייפון שלכם לצורך התקנת מסך מקורי. זה לוקח זמן ועולה הרבה כסף, מה שמוביל במרבית המקרים להתקנת מסך תואם ולאובדן האחריות.
תיקון מסכים
ממש בימים הקרובים עומדת להודיע איידיגיטל (iDigital), המשווקת הרשמית של אפל בישראל, על הפעלת שירות להתקנת מסכים מקוריים של אפל, לאחר שהוסמכה לכך על-ידי החברה. "אני חושבת שזה משהו שהיה צריך לעשות כבר מזמן, כי מה שקורה עכשיו מסורבל, ארוך ומקשה," אומרת איילת צרפתי רוזן, מנכ"לית איידיגיטל, "הרבה מאוד מהמגבלות שלנו נובעות מההגדרות של אפל, אבל עכשיו נתחיל לפעול במודל של חנויות 'אפל סטור' – מעבדה בתוך החנות. וזה יגרום לכך שלקוחות שעד עכשיו פשוט לא באו לתקן במסך מקורי, עכשיו כן יבואו".
איידיגיטל תציב בתשע מחנויות הרשת טכנאים מורשים ותצייד את החנויות במסכים מקוריים של אפל. הלקוחות יביאו את האייפון המקולקל לחנות, יסתובבו שעה בקניון עם אייפון חלופי, ויחזרו לקחת את האייפון שלהם עם המסך החדש והנוצץ שלו. כדאי לדעת שהסדר דומה הופעל גם עם רשת דינמיקה, שהוסמכה גם היא להתקין מסכי אפל מקוריים, אם כי הרשת מעדיפה משיקולי עלויות להתמקד בעיקר במסכים תואמים איכותיים.

3. אצל היבואן או במעבדה פרטית?

האם תטרחו לנסוע עם הטלפון שבור המסך שלכם עד לקצות הארץ כדי לתקן אותו אצל היבואן הרשמי, או שתעדיפו למסור אותו לתיקון בחנות הסלולר שמעבר לפינה? מכיוון שהאחריות ממילא אינה בתוקף במקרי שבר במסך, השאלה היא עד כמה אתם סומכים על הבחור בחנות שמעבר לפינה.
חיפשנו ומצאנו את אחד הבחורים שכנראה הכי הרבה סומכים עליהם בישראל, אופיר שביב, הבעלים של חנות "אפליקציה" ברעננה. הוא מככב בכמה דירוגי אנשי מקצוע עם אלפי לקוחות מדרגים וציון שמתקרב ל-10 בממוצע. התשובה שלו היא – כמובן שבמעבדה פרטית, בתנאי שהיא ברמה גבוהה, ואז היא עדיפה מבחינת לוחות הזמנים ועלויות התיקון.
לדברי שביב, תיקון מכשירי סמסונג נעשה ברוב המקרים עם מסכים מקוריים, וההפרש בין חנות פרטית לבין יבואן רשמי כמו סאני יכול להיות בין 50 ל-100 שקלים. לעומת זה, הוא אומר ששוק המסכים לאייפון "פרוץ" ויש הרבה "קומבינות" – מסכים תואמים במקום מקוריים, השמשה של מסכים שפורקו כמסכים מקוריים חדשים ועוד דברים שאוזניים תצילנה.
תיקון מסכים
אז איך לדעת איפה לתקן? "אני מאמין בללכת עם ההרגשה, כמו שבוחרים רופא, אתה צריך להגיע למישהו שאתה קולט שהוא אמין. יש מלא חאפרים כמו בכל תחום, אין מישהו שלא נכווה מזה, ופשוט צריך לשים לב ולצבור ידע. ובכל מקרה אני ממליץ להשקיע קצת יותר וללכת על מסך מקורי, כי מבחינת האיכות זה עולם אחר".
מחברת סאני נמסר: "בתיקון והחלפת מסכים אצלנו מקבלים אחריות של סמסונג, וטכנאים מוסמכי סמסונג. המחירים כוללים חלפים ועבודה, החלפת סוללה על-פי מדיניות סמסונג. ניתן לקבל את התיקון ב-20 סניפים שבהם יש מעבדה, שמחליפים מסכים למכשירי סמסונג במעבדה בחנות עצמה. בשאר הסניפים מעבירים למעבדה מרכזית בפתח תקווה. זמן ההחלפה תלוי בהרבה משתנים: זמינות טכנאי, מלאי, חלפים וכו', ויכול לנוע בין שעה וחצי ועד עשרה ימי עסקים במידה ומוזמנים חלפים מחו"ל".
מחברת המילטון, יבואני שיאומי, נמסר: "מסך הסמארטפון הוא החלק היקר והחשוב ביותר במכשיר ולכן עלות החלפתו גבוהה יותר מתיקונים אחרים. החלפת מסך תקול כוללת את זמן העבודה של הטכנאי, עלות החלקים המקוריים הנדרשים בהתאם להנחיות היצרן וגם את המסגרת המתכתית של המסך. המילטון מספקת ללקוחות שיאומי חלפים מקוריים בלבד. השירות ניתן במעבדה במודיעין, יש עוד עשרות נקודות איסוף ברחבי הארץ, שבחלקן ניתן גם לתקן את המסך".

4. להישאר בבית או לצאת?

קבלת שירות הביתה או למשרד הפכה למקובלת בתחומים רבים, אבל בתקופת הקורונה היא לפעמים ממש כורח המציאות, גם כשמדובר בתיקון הסמארטפון. לפעמים מדובר באנשים הנמצאים בבידוד, לפעמים חולים בבית חולים, לפעמים חיילים שהבסיס שלהם נסגר ליציאות. טכנאי סלולר עד הבית הוא שירות חיוני ללא ספק, וחיפוש באינטרנט ימצא כמה וכמה כאלה.
ברשת דינמיקה, יבואנית רשמית של סמסונג ואפל שמפעילה 40 מעבדות בארץ, לקחו את השירות עד הבית ברצינות רבה, והקימו שירות ממותג תחת השם מובילאב (Mobilab). אתם מתחילים באתר אינטרנט יפה לעין, בוחרים את סוג הטלפון (אייפון או סמסונג) ואת סוג התקלה (בדרך כלל תיקון מסך או תיקון גב) ומקבלים את המחיר המבוקש. לחיצה נוספת והטכנאי בדרך אליכם. הוא יתמקם ליד שולחן שתכינו עבורו ובתוך 30-45 דקות תקבלו טלפון עם מסך חדש.
תיקון מסכים
אלי אדדי, מנכ"ל דינמיקה, אומר שבשנה האחרונה השירות הגיע להיקף שלא חזה מראש. הוא מספר על חוויות שעוברות על הטכנאים: "היו לנו מפגשים מרגשים בכל מיני מקומות שעזרנו לאנשים. ילדים ומבוגרים מתרגשים כמו בניתוח לב פתוח, כולם עומדים מסביב לטכנאי ומאוד מתעניינים מה יש בפנים, איך פותחים, איך סוגרים". במקרים שבהם חולה קורונה מאומת היה זקוק לתיקון, הטכנאים הצליחו לאלתר ולתקן את המכשיר שלו בניידת השירות.
אז האם להזמין טכנאי הביתה או לצאת לחנות? זו שאלה של מהירות ושל מחיר. יש מצב שהטלפון שלכם יחזור למצבו התקין הרבה יותר מהיר, אבל עלות התיקון תהיה גבוהה יותר מאותו תיקון במעבדה של דינמיקה.
6 צפייה בגלריה
טלפונים חכמים-טיפשים מוצעים למכירה
טלפונים חכמים-טיפשים מוצעים למכירה
טלפונים שעבר זמנם
(צילום: shutterstock)

5. כן, ירידת מחירים

כשמשווים את המחירים ב-2021 לאלה שנתקלנו בהם ב-2019, אפשר להתרשם שבמרבית המקרים רמת מחירי תיקון המסך נשמרת ביחס למחירי תיקונים דומים שנתיים קודם לכן, ובחלק מהמקרים יש אפילו ירידת מחירים. כך למשל, החלפת מסך בסמסונג גלקסי נוט 10 פלוס עלתה בסאני 1,150 שקלים והחלפת מסך גלקסי S10 עלתה 899 שקלים. מסך אייפון 11 עלה באיידיגיטל 1,500 שקל ובמעבדת DCS הוא עלה 1,390 שקל. החלפת מסך בשיאומי Mi 9T Pro עלתה 600 שקלים בהמילטון.
מה שגורם לעליית מחירים היא כניסתן של טכנולוגיות תצוגה חדשות עם הפרדה גבוהה יותר ועם פונקציות נוספות כמו מגע, סוללה ועוד. לירידת מחירים מביאה כניסתם של מסכים תואמים וכמובן התיישנות הטלפונים. כמו תמיד, ככל שיש יותר מעבדות, כך רמת המחירים יורדת.
6 צפייה בגלריה
מחירים יורדים
מחירים יורדים
מחירים יורדים
(צילום: shutterstock)

6. ומה עם האחריות

בעלי אייפון לא תמיד יודעים שהחלפת מסך למסך לא מקורי פוסלת את האחריות של אפל על האייפון שלהם. כך או כך, החלפת מסך צריכה להיות מלווה באחריות של הטכנאי או המעבדה שביצע את העבודה. משך הזמן המקובל לאחריות להחלפת מסך היא שלושה חודשים, לא מספיק אם תשאלו אותנו, בהתחשב בגובה ההוצאה הכספית. כדאי לוודא את משך האחריות לפני מסירת המכשיר לתיקון.
בעת קבלת המכשיר מתיקון, כדאי לבדוק אותו היטב. קודם כל לבדוק איך המסך מתפקד, האם הצבעים שלו נראים בהירים וחדים, או שמא עייפים כמו במסך שעברו עליו ימים יפים יותר. כדאי לבדוק שהמסך קולט נגיעות בכל שטחו, שאין בו נקודות מתות או אזורים עם תצוגה לקויה. וכדאי גם לבדוק את כלל תפקודי הטלפון כי לעיתים הטכנאי פוגע מבלי משים בחלקים אחרים של הטלפון. דברים שלא תגלו בעת קבלת הטלפון מתיקון – יהיה קשה לחזור ולשכנע מאוחר יותר שלא קרו באשמתכם.