איך מחליטים איזה סמארטפון מדגמי הביניים כדאי לקנות? יש כל כך הרבה מהם, והם כל כך דומים. אז החלטנו להעלות להתמודדות, ראש בראש, חמישה סמארטפונים בזירת מכשירי הביניים. בזירה זו מתרכזים מרבית הלקוחות, וההחלטות מתקבלות באכזריות: 50 שקל יותר, חצי מגה-פיקסל פחות, ואתה בחוץ. החברות הופכות כל בורג כדי להציע את החבילה הטובה ביותר שניתן לארוז במחיר הנמוך יותר אליו ניתן לרדת. כפי שתראו, ההבדלים אינם ענקיים. האילוצים הדומים מביאים אותן להוציא לשוק מכשירים די דומים. כדי למצוא את ההבדלים צריך להתעמק בפרטי הפרטים, ושם דווקא מוצאים דברים מעניינים. אבל בגדול כולם מלבניים, דקים, עם מסך גדול, מעבד, מערך צילום בעל ארבע עדשות, סוללה.
7 צפייה בגלריה
שיאומי POCO X3 Pro
שיאומי POCO X3 Pro
שיאומי POCO X3 Pro
(צילום: Xiaomi)
זו הסיבה, שבמקום להתנסות בכל אחד בנפרד אנחנו משליכים אותם לזירה אחת, מעמתים את התכונות שלהן זו מול זו. מדובר בהשוואה "על הנייר" של התכונות, שמוגבלת לנתונים שעליהם מצהירות החברות. אנחנו בדקנו מה כוללת חבילת התכונות של סמארטפונים שמתומחרים במחיר דומה: 1,200-1,400 שקלים. אנחנו לא בדקנו נוחות, עיצוב וחוויית משתמש. יכול להיות שאם הכל דומה, משם תיפול ההכרעה. לפי אתר זאפ, בישראל מוצעים כמאה סמארטפונים בטווח המחירים 1,000-1,500 שקלים, מתוכם כ-12 בלבד הושקו מאז תחילת 2020 (חמישה דגמי שיאומי, שני רילמי, שני וואן פלוס, סמסונג אחד, אופו אחד וגוגל פיקסל אחד). הזמנו את נציגות החברות עצמן בישראל לשלוח את הנציגים שלהן להתמודדות, והנה מה שקיבלנו.

יעלו הסמארטפונים:

7 צפייה בגלריה
וואן פלוס נורד צילומים
וואן פלוס נורד צילומים
וואן פלוס נורד 10, המטען עם הכבל האדום
(צילום: ynet)
סמסונג ישראל הציבה את ה-A52, החדש-דנדש שלה שהושק רק בחודש שעבר, ומייצג את המגמה הבולטת שלה: טלפונים עתירי תכונות במחירים ברי-השגה, שיתמודדו מול הכוכבים החדשים מסין באמצעות היתרון המסורתי שלה בתחום מערך הצילום. שיאומי התלבטה בין כמה דגמי Mi10 ו-Mi11 ובסוף שלחה לתחרות את Poco X3 Pro, "קוטל הענקים" שלה, שהושק בפברואר והגיע לארץ לפני כמה ימים עם מבחר תכונות מעניין.
אופו (Oppo), העולה החדשה לארץ, הציבה להתמודדות את דגם A93, הראשון שהביאה לישראל, יליד אוקטובר 2020. הוא דק, קל ואלגנטי אבל האם יצליח להתמודד מול האריות שמסביב? רילמי (Realme) החברה האחות, שלחה לתחרות את דגם 7 פרו הוותיק יחסית (ספטמבר 2020) בעל מערך ההטענה המהיר כברק. האחות השלישית במשפחת BKK, וואן פלוס (OnePlus), הציבה את דגם Nord N10 5G המתוחכם והיחיד בעל תמיכה בתקשורת הדור החמישי. האם זה יהיה מה שיטה את הכף מבחינתכם?
7 צפייה בגלריה
oppo A93
oppo A93
oppo A93
(צילום: Oppo)

מבנה הטלפון

מדובר בחמישה מכשירים שקצת קשה להבדיל ביניהם מבחינה חיצונית: הם מלבניים, דקים, עם מסך זכוכית וגב פלסטיק הנתונים בתוך חבק פלסטיק מסביב, חריר מצלמה בחזית (לאופו יש שניים) וארבע מצלמות מאחור. ובכל זאת פוקו מוביל פה עם זכוכית גורילה 6 לפני סמסונג עם גורילה 5, וואן פלוס ורילמי עם גורילה 3 ואופו עם מסך זכוכית רגילה. לעומת זה שלושה מהטלפונים לא אטומים למים – רעה חולה בתחום מכשירי הביניים – לפוקו יש עמידות בתקן IP53 ואילו סמסונג מתהדרת בעמידות מרשימה – IP67. רוחב המכשיר דומה בכולם – כ-7.5 ס"מ כשהפוקו מעט ארוך מהאחרים – 16.5 ס"מ. בתחום המשקל, וזו עשויה להיות נקודה חשובה, האופו קל משקל במיוחד – 164 גרם בלבד.
הזוכה בקטגוריה: סמסונג
7 צפייה בגלריה
סמסונג גלקסי A52
סמסונג גלקסי A52
סמסונג גלקסי A52
(צילום: Sansung)

תצוגה

לכאורה ההבדלים כאן ברורים: סמסונג, אופו ורילמי הציגו טלפונים עם מסך Super AMOLED, לא המתקדמים ביותר בשוק אבל בהחלט מסכים של ליגת ספינות הדגל. וואן פלוס ושיאומי הסתפקו במסך IPS LCD הנחות ממנו. למה 'לכאורה'? כי בתכלס אין הבדלים משמעותיים בביצועים של המסכים. חוץ מזה כולם בעלי הפרדה 1800X2400 עם פרופורציות מסך 20:9 וצפיפות פיקסלים סביב 400ppi (רילמי מעט טובה מהאחרים עם 411ppi). ראוי לציון המסך של שיאומי פוקו, עם מסך גדול יותר (6.67 אינץ' לעומת 6.4-6.5 אינץ' אצל האחרים), יחס גוף/מסך הטוב ביותר (84.6% מחזית הטלפון הוא מסך), קצב רענון מסך 120 הרץ ותמיכה ב-HDR10. אז מה אם הוא רק LCD. ראויה לציון תכונת התצוגה המתמשכת (AOD) ברילמי, תכונה שמאפיינת בדרך כלל ספינות דגל בלבד.
הזוכה בקטגוריה: שיאומי

מעבד

אחת הדרכים להוזיל את מכשירי הביניים הוא להפחית במפרט שלהם, למשל בתחום ערכת שבבי העיבוד והגרפיקה. כאן אפשר לראות שונות משמעותית בין הטלפונים, אם כי לא יתרון מכריע לאחד מהם. הבולט בעוצמתו הוא Snapdragon 860 המותקן בשיאומי אופו, מעבד מתקדם מדור 8 של קוואלקום. החלש ביותר הוא Snapdragon 690 שמותקן בנורד של וואן פלוס, אולם בניגוד לאחרים הוא מכיל רכיבי תקשורת 5G, מה שהופך את הטלפון ליחיד מבין החמישה שמאפשר תקשורת מהירה זו. מעבד מהיר ייתן ביצועים טובים יותר במשחקי מחשב למשל, או בעיבוד תמונות מהמצלמה. לא בדקנו.
הזוכה בקטגוריה: שיאומי
7 צפייה בגלריה
שיאומי POCO X3 Pro
שיאומי POCO X3 Pro
שיאומי POCO X3 Pro
(צילום: Xiaomi)

זיכרון

מרבית הטלפונים מוצעים בגרסת 6 גיגה בייט או גירסת 8 גיגה בייט וזיכרון האחסון בכולם היה בנפח 128 גיגה בייט. מעניין לציין שכולם מציעים גם אפשרות להרחבת הזיכרון באמצעות כרטיס חיצוני אבל סמסונג ושיאומי תומכות בכרטיסים עתירי נפח של טרה בייט. שאלת הזיכרון רלוונטית למי שמבקש לאחסן תמונות וסרטונים בכמות גדולה במכשיר או לשמור עליו את אוסף המוזיקה שלו.
הזוכות בקטגוריה: סמסונג ושיאומי

צליל

בהנחה שרובנו משתמשים באזניות כדי לשמוע מוסיקה מהטלפון, העובדה שאופו ונורד מסתפקות ברמקול מונו אולי אינה כה משמעותית. לסמסונג, שיאומי ורילמי יש רמקולים סטריאופוניים, תכונה שהיתה ייחודית בעבר רק למכשירי פרימיום. לעומת זה, בהנחה שהאוזניות של רובנו הן אוזניות אלחוטיות זעירות, קצת מוזרה העובדה שכל החברות מציעות שקע אוזניות בטלפון שלהן. מי צריך את זה?
הזוכות בקטגוריה: סמסונג, שיאומי ורילמי
7 צפייה בגלריה
וואן פלוס נורד N10 5G
וואן פלוס נורד N10 5G
וואן פלוס נורד N10 5G
(צילום: יח"צ)

תקשורת

מרבית החברות כבר מציעות כיום בישראל טלפונים תומכי תקשורת 5G, אבל מתברר שלא בקטגוריית המחיר הזו. הבכורה שמורה אם כן לנורד של וואן פלוס, כשכל האחרים מסתפקים בתקשורת דור רביעי LTE. שאלת הדור החמישי רלוונטית למי שאכן זקוק באמת לתקשורת סופר מהירה ושיודע בוודאות כי באיזור המגורים או העבודה שלו היא זמינה. בשלב זה פריסת ה-5G בישראל מצומצמת ביותר.
הזוכה בקטגוריה: וואן פלוס נורד

סוללה

ארבעה מבין הטלפונים מסתפקים בסוללה המקובלת בימים אלה - בין 4,000 ל-4,500 מיליאמפר לשעה. בולטת בנפחה היא הסוללה של הפוקו, עם 5,160 מיליאמפר לשעה. כדאי שם לשים לב למרוץ למטענים מהירים שהביא את וואן פלוס ואת רילמי לצרף מטען 65 וואט שמקצר את זמן הטענת הסוללה לכ-30 דקות בתנאים אופטימליים. אף לא אחד מהטלפונים האלה מצוייד ביכולת טעינה אלחוטית או הטענה הפוכה, ואלה נותרים פריבילגיה של בעלי ספינות דגל סלולריות.
הזוכה בקטגוריה: שיאומי
7 צפייה בגלריה
רילמי 7 פרו
רילמי 7 פרו
רילמי 7 פרו
(צילום: יח"צ)

מצלמות

איך קורה שכל חמשת הטלפונים מצוידים בארבע מצלמות אחוריות? עניין של טרנד כנראה, ותחשבו שעד לפני דור או שניים הסטנדרט היה שתיים לכל היותר. הצל"ש מגיע פה לערכת הצילום המובילה של סמסונג גלקסי A52, שמתהדרת במצלמת 64 מגה-פיקסל ראשית עם זום דיגיטלי 10X, מצלמת 12 מגה פיקסל רחבת זווית (˚123) ועוד שתי מצלמות 5 מגה פיקסל למאקרו ולעומק, וזאת בתוספת מצלמת סלפי קדמית 32 מגה פיקסל (רילמי גם מציעה מצלמה כזו).
גם לוואן פלוס נורד ולרילמי 7 פרו יש חיישן ראשי של 64 מגה-פיקסל, אבל הוא מלוויה בשלושה חיישנים חלשים יותר. ביחד עם האופו A93 והפוקו (חיישן ראשי 48 מגה-פיקסל) כל הארבעה מלווים בעדשה 8 מגה-פיקסל בזווית רחבה ˚119, ובשתי עדשות 2 מגה-פיקסל נוספות. האופו מציעה שתי עדשות לצילום סלפי (אחת מהם לאפקטים של עומק). בתחום הווידאו כל המצלמות מציגות יכולות דומות: 4K בקצב 30fps או פחות.
הזוכה בקטגוריה: סמסונג

סיכום

אז ההתמודדות היתה קשה, אבל יש לנו זוכה. לפי המדדים שלנו, שיאומי פוקו X3 Pro הוא טלפון הביניים הטוב בישראל, כשסמסונג גלקסי A52 ממוקם שני בהפרש קטן. צריך לזכור שהזכייה הזו היא על הנייר: הנתונים שלפיהם הכרענו הם נתוני החברות, שאינם מבוססים על התנסות במכשיר והתאהבות בחווייה הכללית של השימוש בו. מצד שני, אלה בסך הכל מכשירי ביניים, כמה התלהבות יכולה להיווצר? שיקול אחרון שעשוי להכריע הם המחירים, אם כי גם כאן, ההבדלים אינם גדולים.

המחירים

סמסונג גלקסי A52 יעלה לכם 1,349 שקל שיאומי Poco X3 Pro יעלה לכם 1,249 שקל אופו A93 יעלה לכם 1,199 שקל רילמי 7 פרו יעלה לכם 1,299 שקל וואן פלוס Nord N10 5G יעלה לכם 1,200 שקל