הסנקציות האמריקניות עשו את שלהן: ענקית הטכנולוגיה הסינית וואווי הודיעה היום (ג') על כוונתה למכור את הונור, חברה-בת שלה שמייצרת סמארטפונים מוזלים המיועדים למשתמשים צעירים. וואווי לא נקבה בסכום שתקבל, אך סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה בשבוע שעבר כי מדובר בעסקה של כ-15 מיליארד דולר. הרוכשת היא חברה חדשה בשם Zhixin New Information Technology, המורכבת מכ-30 סוכנים ומשווקים של הונור שביקשו להבטיח את "הישרדות" המותג.
2 צפייה בגלריה
הונור 20
הונור 20
בעלים חדשים. הונור 20 שהושק ב-2019
(צילום: AP)
וואווי מוכרת את הונור בצל החרם האמריקני שמונע ממנה להתקין על הסמארטפונים שלה את חבילת השירותים של גוגל, הכוללת את ג'ימייל, יוטיוב וחנות האפליקציות. גרוע מכך: הסנקציות של הממשל בוושינגטון מקשות עליה לקנות רכיבים שונים הדרושים לייצור הסמארטפונים שלה. מכירת החברה, כך מקווים הצדדים בעסקה, תאפשר לה לחזור לעשות עסקים כרגיל. בוואווי מדגישים כי אחרי המכירה לא יהיו לה שום אחזקות בהונור והיא לא תהיה מעורבת בקבלת ההחלטות של ההנהלה החדשה.

עוד כתבות בתחום הסמארפונים:

ענקית הטכנולוגיה הסינית הקימה את הונור בשנת 2013 ובחברה אומרים כי מדי שנה נמכרים כ-70 מיליון סמארטפונים של המותג. לשם השוואה, לפי נתוני חברת המחקר קנאליס, בשנת 2019 מכרה וואווי כ-240 מיליון יחידות, נתון הכולל את מכשירי הונור. בנוסף לסמארטפונים, מותג הונור כולל גם מחשבים ניידים, טאבלטים וטלוויזיות חכמות.

לחץ עצום על וואווי

יש לציין כי גם חטיבת הסמארטפונים של וואווי עצמה נפגעה קשות מהסנקציות האמריקניות. בהודעה שפרסמה החברה נכתב כי עסקיה בתחום הצרכנות היו נתונים ב"לחץ עצום" בתקופה האחרונה, "בעקבות אי-זמינות של רכיבים הדרושים לטלפונים ניידים". נכון לעכשיו לא ידוע אם לוואווי יש כוונה להעמיד למכירה גם את חטיבת הסמארטפונים שהיא מוכרת תחת השם שלה, אבל ייתכן שהעסקה האחרונה היא בלון ניסוי שבעקבותיו יוכרע גם עתידו של העסק הזה.
2 צפייה בגלריה
וואווי מייט 40
וואווי מייט 40
קירין 990. ערכת השבבים האחרונה של וואווי
(צילום: וואווי)
ממשל טראמפ הכריז על חרם נגד וואווי במאי 2019, בעקבות החשד שהיא מסייעת למאמצי הריגול של המשטר בבייג'ינג - טענה שהחברה מכחישה בתוקף. החרם מגביל את היכולת של החברה לעשות עסקים עם חברות אמריקניות כמו גוגל, קוואלקום, מיקרוסופט ואחרות. הסמארטפונים האחרונים שהשיקה החברה הגיעו למשתמשים ללא חבילת השירותים של גוגל והיא כבר הכריזה כי ערכת השבבים החדשה שלה, קירין 990, תהיה האחרונה בסדרה בגלל מחסור ברכיבים. לפי קנאליס, ברבעון השלישי של 2020 אחזה וואווי בנתח השוק השני בגודלו אחרי סמסונג בתחום הסמארטפונים - 14.9%. עם זאת, מדובר בצניחה של 23 אחוז לעומת הרבעון המקביל אשתקד. את החלל שמותירה אחריה וואווי ממלאת בהצלחה המתחרה הסינית שלה שיאומי: ברבעון האחרון נתח השוק שלה זינק ב-45% בעולם וב-88% באירופה.