בתחילת עידן הסמארטפונים, הייתה זו אפל שהובילה את השוק, עם מצלמות שקשה היה למצוא להן מתחרים. אך ככל שהשנים עברו, והחשיבות של צילום סלולרי עלתה, החלו מתחרותיה להשקיע משאבים כבירים כדי להשתוות, ואז גם לעקוף, את מצלמות האייפון. זה לקח זמן מה, אבל הן הצליחו. בשנתיים האחרונות, היו אלה גוגל, וואווי וסמסונג שהובילו את השוק הזה.
אייפון 11 פרו ואייפון 11 פרו מקס הם התשובה של אפל למאמצים האלה. הן עיצובית, והן במאמצי השיווק של הטלפון הזה, המצלמה שלו תופסת את קדמת הבמה. באפל יודעים כי עבור רבים מכם, ההרגשה שמצלמת הטלפון שלכם כבר לא טובה מספיק היא אחת הסיבות העיקריות לשדרוג, והם רוצים את הכסף שלכם - כמו כל מתחריהם.
כדי לראות האם המצלמה של אייפון 11 פרו מקס באמת טובה כמו שאפל טוענת, לקחנו את המכשיר החדש (באדיבות רשת אייסטור) והשוונו אותו לשניים מהמתחרים הבולטים שלו: גלקסי נוט 10 פלוס של סמסונג ו-P30 פרו של וואווי. הוספנו להשוואה גם את האייפון 6S מלפני ארבע שנים, כדי להדגים את ההתקדמות שאפל עשתה בזמן הזה. חשוב לציין שמערך הצילום של האייפון 11 פרו מקס זהה לחלוטין למערך של דגם הפרו הקטן יותר, אך לא לאייפון 11 שמגיע עם שתי מצלמות אחוריות בלבד.
עד לפני שנה בערך, צילום לילה איכותי בטלפונים נחשב לקשה עד בלתי אפשרי. זה השתנה עם השקת Night Sight של גוגל למכשירי פיקסל ומצב הלילה של וואווי לסדרת מייט (סוף 2018). כמה חודשים לאחר מכן גם סמסונג הצטרפה לחגיגה כאשר השיקה את הגלקסי S10. אפל לא הייתה יכולה להישאר מאחור, ומצב לילה מככב גם באייפון 11 פרו.
כשמדברים על מצבי לילה, חייבים להבין משהו: זה שילוב מוזר בין טכנולוגיה לאמנות. הטלפון נדרש להבין מכמות האור המוגבלת שנקלטת על ידי החיישן איפה פריטים מתחילים ונגמרים, ומה הצבע שלהם. החלק הראשון הוא מקבילה מאוד טכנולוגית ומתוחכמת לניחוש מושכל, ואילו החלק השני הוא כבר החלטה מיתוגית כמעט.
הנה, למשל, הדגמה של הטכנולוגיה. הסתכלו על גורד השחקים משמאל בשתי התמונות שלפניכם. בשני המקרים, הטלפון היה צריך "להבין" את החלונות בבניין. זו משימה מסובכת להחריד לחיישנים קטנים של טלפון סלולרי - להבין את הצורה של מקורות האור. באייפון הבניין נראה טוב יותר. אם תסתכלו בנפרד על החלק הרלוונטי, תבינו למה: אייפון הצליח במשימת ההבנה של צורת החלונות הרבה יותר טוב מהנוט 10 פלוס של סמסונג. האם ההבדל מהותי? לא מאוד, אבל הוא קיים.
באשר לצבע, זו כבר העדפה אישית. בתמונות שלפניכם, רוב הפעמים בסמסונג הצבעים יותר עוצמתיים. זה לא ריאליזם, כי אם הניסיון של סמסונג לייצר תמונה נעימה לעין. לפעמים המנגנון מגזים ממש, ומייצר צבעים לא מציאותיים בעליל. בוואווי, תוכלו לראות כמעט תמיד ניסיון לחשוף לעין כמה שיותר פרטים, גם במחיר של רעש. כמו כן, בהשוואה למראה האמיתי של הסצינה, וואווי הכי פחות עקבית בצביעת התמונה. לפעמים הצבעים עזים יותר מאשר העין קולטת, לפעמים שקטים יותר. באייפון 11 לרוב תראו את הצבעים שהכי דומים למציאות, בעקביות מרשימה.
בצילום יום, העבודה שהטלפון צריך לעשות היא יותר קלה בדרך כלל, ואפילו אייפון 6S מלפני ארבע שנים מצליח להגיע לתוצאות לא רעות. אבל גם כאן, אייפון 11 פרו מצליח להפגין יכולת טובה יותר משל מתחריו. זה ניכר בעיקר בכל הקשור למנגנון HDR של המכשיר. אלה הן ראשי תיבות של High Dynamic Range - תמונות שבהן יש יותר מידע על הגוונים השונים של הצבעים מאשר בתמונה רגילה. בצילום סלולרי, תמונת HDR היא בדרך כלל שילוב של כמה תמונות עם רמות שונות של חשיפה לתמונה אחת. הוא קיים במכשירי סלולר כבר שנים, אבל משתפר מדי שנה.
גרסת אפל ל-HDR השנה מהווה שיפור משמעותי ביחס לדגמים הקודמים, ומתחרה היטב ב-P30 פרו ובנוט 10 פלוס. קחו, למשל, את צילום הפרח: סמסונג שוב מתלהבת יותר מדי מהצבע האדום ובולעת חלק מהטקסטורות, P30 פרו לא בדיוק מבין איך לצבוע את הסצינה, ורק האייפון 11 פרו מקס מצליח להראות את הפרח כפי שהוא.
בצילום הבניין עם הגרפיטי, לעומת זאת, דווקא ידו של ה-P30 פרו יוצאת על העליונה, כשההבדלים הם מינוריים ואפילו אייפון 6S מספק תמונה לא רעה בכלל. ואילו בתמונה של הירקות, האייפון 6S בבירור סובל מחשיפת יתר. שאר התוצאות דומות למה שראינו במקרים האחרים: סמסונג מתלהבת מהצבע, וואווי צובע בצורה לא אחידה, ואייפון עושה עבודה ניטרלית אך מדוייקת יותר.
במצב סלפי, רואים היטב את השינוי באיכות בין אייפון 6S לבין אייפון 11 פרו מקס. למרות התאורה הטובה, אייפון 6S לא מצליח לייצר גוון פנים אחיד ומפורט - משימה שבה אייפון 11 פרו מקס ונוט 10 פלוס עושים על הצד הטוב ביותר. התוצאה ב-P30 פרו חיוורת יותר, אפילו שהתמונה עצמה מפורטת.
לשלושת המכשירים החדשים יותר יש גם את המצבים המיוחדים במצלמת סלפי: כאלה שמשחירים את הרקע מסביב לפנים או מטשטשים אותו. וואווי וסמסונג גם יודעות לקחת את התמונה שלכם, ולהפוך רק את הרקע לשחור-לבן. שלושתם עובדים בסדר, אך אין פה מנצח ברור.
ומה עם וידיאו? באייפון 11 פרו מקס קיבלנו את הסרטונים עם הייצוב הטוב ביותר (הכי פחות רעידות), ויכולת להחליף בין המצלמות בזמן הצילום (אלא אם אתם מצלמים ב-4K ו-60 פריימים לשניה). בסמסונג הייצוב טוב כמעט באותה המידה, ואילו ב-P30 פרו קצת פחות. מעבר לכך, לאייפון 11 פרו מקס יש יכולת לצלם וידיאו בהילוך איטי גם במצלמת הסלפי שלו. זה, ובכן, עובד.
המקום שבו P30 פרו עדיין מנצח הוא הזום. באייפון 11 פרו מקס ובנוט 10 פלוס יש עדשת זום x2, ויכולת הגדלה דיגיטלית עד x10, אבל זה לא משתווה ל-P30 פרו עם הזום האופטי x5 (או x10 תוך שילוב מידע משני חיישנים) וזום דיגיטלי x50, שמצליח להוציא תמונות שמישות עד x25 בערך.