עוד שנה, עוד סתיו, עוד השקה של אייפונים. ולמרות ש-2020 שונה מקודמותיה בכל כך הרבה מובנים, דווקא ההשקה הנוכחית הרגישה כמו אירוע שגרתי למדי של אפל. כאילו אין קורונה. אז נכון, הוא הוקלט מראש, אבל מתי לאחרונה היה לנו אירוע השקה בו שני מנכ"לים מצולמים "סתם" עומדים על במה ומדברים על שיתוף הפעולה בין החברות שלהם?
4 צפייה בגלריה
אייפון 12 מיני
אייפון 12 מיני
אייפון 12 מיני, קח אותנו איתך
(צילום: Apple)
"ההשקה הזו מסמלת את תחילתו של עידן חדש עבור אייפון", אמר בסוף האירוע מנכ"ל אפל טים קוק. אם במבט ראשון קצת קשה לראות את זה - המכשירים החדשים לא מציגים מהפכה גלויה בעיצוב או בשימושיות - יש סיכוי לא רע שהוא צודק. הנה כמה נקודות למחשבה בעקבות האירוע של אפל.

לא סתם עוד מכשיר 5G

יש הרבה טלפונים עם 5G בשוק כבר עכשיו. על השולחן שלי יש כרגע שניים (אחד מהם אפילו מתקפל!). אבל אף אחד מהמותגים האלה לא שולט לבדו על כמחצית משוק הסמארטפונים האמריקאי, ואחוזים ניכרים ברבים מהשווקים המפותחים. כשאפל שמה דגש כל כך חזק על קישוריות דור 5 באייפון 12, יש לה כוח להשפיע על מפעילים בכל מקום שבו יש לה אחיזה.
אפילו בשווקים שבהם אפל אינה דומיננטית כמו פעם, ישראל לדוגמה, יש לה כוח שמתעלה על זה של כל יצרן טלפונים אחר. משתמשי אפל שרוצים לעזוב, צריכים להחליף לא רק מותג אלא מערכת הפעלה - הליך פשוט הרבה יותר מבעבר, אך עדיין מסובך. וכשקל יותר להחליף רשת מאשר לעבור למותג אחר, ה-5G באייפונים הופך לזרז פריסה מהותי. בנוסף, הוא גם מאיץ את קצב הפיתוחים הנוגעים לשימושיות של 5G, בזכות יצירת קהל יעד של מיליונים רבים בשווקים מפותחים.
4 צפייה בגלריה
אייפון 12
אייפון 12
אייפון 12
(צילום: Apple)

לא נותנים אצבע לקורונה

לא רק שהמצגת הנוכחית של אפל הייתה פחות רגשנית מאלה הקודמות, שדיברו על המצב בו אנחנו נמצאים, גם הטלפונים החדשים שלה בנויים לעולם בלי קורונה. אפל היא בין יצרניות הסמארטפונים הבודדות בלי קורא טביעות אצבע במכשירים, ואם לאייפדים החדשים הקורא כן חזר בדמות כפתור צד, באייפונים הנעילה הביומטרית האפשרית היחידה היא עדיין באמצעות הפנים.
אז נכון, אפל עשתה צעדי תוכנה כדי להקל על משתמשי המכשירים שמנסים לפתוח נעילה כשיש עליהם מסכה. כבר כמה חודשים שהאייפון לא מנסה לזהות אתכם כמה פעמים ברצף לפני שהוא מבקש להכניס קוד נעילה - מה שמזרז את התהליך - אבל זו עדיין פשרה. למה אין קורא טביעות אצבע? יש סיכוי לא רע שאפל פשוט לא הספיקה לשלב אותו בצורה טובה מספיק. בעבר היו דיווחים על כך שמחזור פיתוח של אייפון חדש הוא בין שנה לשנה וחצי.

אייפון מעולם מקביל

כשאפל הכריזה על אייפון 12 מיני עם מסך בגודל 5.4 אינץ', הייתי מבולבל. במשך שנים חשבתי שמתישהו הלכתי לישון והתעוררתי בעולם מקביל בו כולם מייצרים טלפונים גדולים מדי, והנה, אפל באה והשיקה סמארטפון בגודל סביר. איך זה יכול להיות? והוא לא סתם טלפון בגודל נורמלי, אלא אחד עם מפרט של מכשיר דגל!
אבל ברצינות, כל הכבוד לאפל. עוד בשנה שעברה אייפון 11 פרו הגיע עם מסך קטן יותר משל אייפון 11 הרגיל, וזה לא בדיוק הפריע. למעשה, מדובר בטלפון הנוח ביותר שהחזקתי ביד בשנה האחרונה. והשנה החברה השיקה את הדור החדש של אייפון SE הקטן, אבל הוא כלל מפרט מעט ישן.
4 צפייה בגלריה
אייפון 12 פרו
אייפון 12 פרו
אייפון 12 פרו
(צילום: Apple)
לצד מסכים קמורים (אני מסתכל עליכם, סמסונג), טלפונים גדולים מדי (עדיין מסתכל עליכם, סמסונג) הם מהטרנדים הפחות-צרכניים של עולם הטלפונים. הרי מסך קמור לא באמת נוח יותר, הוא רק מאפשר לצמצם שוליים ולשים "יותר" מסך בתוך המארז. כך גם מסך גדול יותר - הוא בא לנצח מפרטים, לא לכבוש לבבות. אם אתה חוזר ליקום שלך, אייפון 12 מיני, קח אותי איתך.

קצב רענון גבוה? לא, תודה

רבים ממכשירי הדגל של 2020 מגיעים עם מסך בעל קצב רענון גבוה. זה אומר שהתמונה במסך מתחלפת לא 60 פעם בשנייה, אלא 90 או 120. התוצאה היא תנועה חלקה יותר ונעימה יותר לעין בתוך הממשק וביישומים תומכים. המסכים של אייפון 12? הם עדיין 60 הרץ. אז נכון, אפל לא תמיד רודפת אחרי טרנדים של אחרים, אבל קצב רענון גבוה הוא לא סתם גימיק אלא יכולת שהופכת לסטנדרט אצל המתחרים שלה.
אז למה המסכים של אייפון 12 לא מתרעננים כמו המתחרים? סיבה אפשרית אחת היא ההשפעה של קצב הרענון על זמן הסוללה. אפל אף פעם לא מפרסמת את הקיבולת של הסוללה בטלפונים שלה, ולא בכדי - ניתוחים למכשיריה מראים כי פעמים רבות מדובר בסוללה עם קיבולת נמוכה משמעותית מזו של המתחרים. מה שיש לאפל שאין לאחרים זו היכולת לעשות אופטימיזציה מלאה של המערכת - החומרה והתוכנה שלה נבנו כדי לעבוד יחד. זו הסיבה לכך שאייפון 11 פרו יכול לשרוד בלי בעיות יום וחצי של שימוש מתון.
4 צפייה בגלריה
Apple event
Apple event
טכנולוגיית MagSafe
(צילום: Apple)
אבל לקחת גוף מכשיר באותו גודל, עם סוללה שככל הנראה לא תופסת משמעותית יותר מקום מאשר בדור הקודם, ולהעמיס עליה גם קצב רענון גבוה וגם 5G? בלי להכיר את תהליכי הפיתוח של אפל, אנחש שמדובר במשימה מאוד-מאוד לא פשוטה. ו-5G בהחלט נראה כמו תוספת חשובה הרבה יותר ממסך יותר נעים לעין, במיוחד שגם בלי קצב רענון גבוה מדובר באחד המסכים הטובים ביותר בשוק.

USB-C - אולי בשנה הבאה

אחד החידושים הבולטים באייפונים החדשים הוא שילוב של חיבור הטענה מגנטי בשם MagSafe - מותג שבו אפל משתמשת כבר שנים, אשר החל את חייו במחשבי המקבוק של החברה. רק שהפעם מדובר במטען מגנטי אלחוטי, שמתחבר לגב המכשיר, ויכול לשמש גם לחיבור אביזרים כמו כיסויים ותחנות עגינה לרכב. בזכות שבב NFC, הטלפון גם יודע מה חובר אליו.
חוץ מהרעיון הבאמת מעניין, מדובר גם באפיק הכנסות נוסף שאפל מכניסה לתוך אייפונים. לא ידוע כמה יעלה רישוי של שימוש בתקן לצורך הטענה מהירה וזיהוי מכשירים מחוברים, אך אפשר לנחש שאפל לא תחלק את הרישיון הזה בחינם.
מה שמביא אותנו ל-lightning - תקן החיבור הייעודי של אפל. בעידן שבו הטלפונים האחרים עבדו עם מיקרו-USB, ללייטנינג היה ערך צרכני מובהק - הוא היה נוח יותר ולא דרש שתחברו אותו בכיוון ספציפי. אבל כיום אפילו אפל עצמה עוברת ל-USB-C, בינתיים בכמה מדגמי אייפד שלה. מעבר ל-USB-C באייפונים יוריד עוד יותר את ההכנסות מרישוי החיבור ליצרנים אחרים, אבל הגלולה הזו תהיה פחות מרה בהינתן הרווחים הצפויים מ-MagSafe.

יש לכם מספיק מטענים ואוזניות. נקודה

אחד הלהטוטים הרטוריים המרשימים ביותר באירוע היה החזרה על מה שנאמר בעת השקת האייפדים החדשים בחודש שעבר. אפל מאוד רוצה שתאמינו בכך שהיא לא תספק לכם יותר מטענים ואוזניות בחינם כי היא מחויבת לשמירה על הסביבה, ולא כי זה מוריד את עלות הייצור של המכשירים.
אבל אם נשים את הציניות בצד, יש משהו בטענתה של אפל. אלה שרכשו אייפון בשנים האחרונות כבר קיבלו אוזניות לייטנינג חוטיות, ולרבים מאיתנו יש לא מעט מטענים בבית. כן מוטב היה אם אפל הייתה מספקת כבל USB-A ללייטנינג לצד כבל USB-C ללייטנינג. האם באמת יש צורך בכך שאפל תייצר מטען ואוזניות חדשים עבור כל אייפון? כנראה שלא באמת.
ושלא יהיה לכם ספק, חברות אחרות יישרו קו. יהיו שישלבו מטען רק כי הוא מהיר במיוחד, ואוזניות כדי להתבלט על רקע כאלה שלא. אבל אינפלציית המטענים בבתים שלנו עומדת להיפסק בשנים הקרובות, וזה לא דבר רע.
אייפון 12