הלידה של הסמארטפונים המתקפלים לא הייתה קלה: שתי היצרניות הגדולות שהציגו כאלה מכשירים, וואווי וסמסונג, עיכבו את ההשקה בחודשים רבים מסיבות כאלה ואחרות, מה שפגע באמון של הצרכנים בקטגוריה. גם היום, כשנדמה שהקשיים הראשוניים מאחורינו, אין היצע רב בשוק העולמי - כארבעה דגמים בסך הכל, כאשר רובם לא זמינים בישראל.
4 צפייה בגלריה
גלקסי Z פליפ
גלקסי Z פליפ
גלקסי Z פליפ. בקרוב בישראל
(צילום: EPA)
אז האם כדאי לכם לרכוש סמארטפון מתקפל? לא בטוח: בעוד כמה שנים אולי לא נבין איך פעם הסתובבנו בכיס עם מסכים קשיחים ולא גמישים, אבל כיום המכשירים האלה עדיין נוטים להיות מגושמים, רגישים ובעיקר יקרים מאוד. ובכל זאת, אם אתם חייבים שיהיה לכם בכיס את הצעקה האחרונה - אלה האפשרויות שלכם (בהנחה שקנייה בחו"ל או הזמנה בדואר הן אופציות מבחינתכם).
כותרת ביניים
הסמארטפון המתקפל החדש שסמסונג הציגה בפברואר הוא המכשיר הכי זול שתוכלו למצוא בקטגוריה הזאת - 1,380 דולר. לשמחתכם, הוא יגיע לישראל באופן רשמי לקראת סוף החודש ויעלה כאן 5,599 שקלים.
גלקסי Z פליפ הוא סמארטפון מתקפל בתצורת צדפה, כמו הטלפונים הטיפשים שהיו פופולריים בשנות ה-90. יש לו מסך בגודל 6.7 אינץ' וכאשר הוא מקופל, מסך קטנטן בגודל 1.1 אינץ' בצידו הקדמי מציג את השעה, התאריך ומצב הסוללה - ואפילו מאפשר צילום סלפי.
סמסונג מציגה את הגלקסי Z פליפ

למה אתם צריכים סמארטפון כזה? קודם כל, כי הוא מגניב. חוץ מזה, הוא מתקפל לגודל קומפקטי ונכנס בקלות לכל כיס בעידן שבו הסמארטפונים צומחים למידות לא ממש נוחות. ועוד יתרון חביב: אפשר לנעול את הפליפ בכמה זוויות, מה שמאפשר בין היתר להניח אותו ב-90 מעלות על השולחן מולכם ולנהל שיחת וידיאו בלי להשעין אותו על חפץ אחר.
מה שסמסונג לא הצליחה לפתור זה את סוגיית הפס הבולט לעין במקום שבו המסך מתקפל. ולמרות שהחברה הקוריאנית מתגאה בכך שהצליחה לראשונה לייצר מסך מתקפל מזכוכית, המסך של הפליפ עדיין רגיש מאוד לשריטות. הסיבה היא שמעל הזכוכית הדקיקה יש בכל זאת ציפוי פלסטיק, שהוא חומר רגיש יותר, אז בזהירות עם הציפורניים בבקשה.
מחיר: 5,599 שקלים מועד השקה בישראל: מתוכנן ל-20 במרץ (היבואנית סאני תמכור מספר מוגבל של יחידות ביום הבחירות בחנויות רשת סמסונג)
כותרת ביניים
מייט X, הסמארטפון המתקפל הראשון של היצרנית הסינית, הוצג לראשונה בפברואר 2019 ואחרי עיכובים רבים הושק לבסוף בחודש בנובמבר - אבל בסין בלבד. הדור השני והמשופר שלו, מייט Xs, הוצג בדיוק שנה אחריו והוא אמור להגיע במהלך מרץ לשווקים ברחבי העולם.
למייט Xs יש מסך בגודל 8 אינץ', מה שהופך אותו למעין טאבלט. המסך הזה מתקפל כלפי חוץ, כך שמתקבל סמארטפון עם מסכים בשני צידיו, אחד בגודל 6.8 אינץ' והשני בגודל 6.38 אינץ'. זה אומר שכאשר תקפלו ותכניסו אותו לתיק או לכיס, יש סיכוי לא קטן שהמסך הזה יישרט או יינזק בצורה כלשהי - אלא אם תגנו עליו באמצעות כיסוי.
4 צפייה בגלריה
וואווי מייט Xs
וואווי מייט Xs
גדול ויקר. וואווי מייט Xs
(צילום: רויטרס)
מייט Xs

בצד של התוכנה, מייט Xs מאפשר ריבוי משימות: ניתן להפעיל אפליקציה אחת בצד השמאלי, שנייה בצד הימני ושלישית בחלון צף. מה השתנה כאן לעומת הדור הקודם? בוואווי אומרים שהצליחו לשפר את המסך, לחזק את הציר וגם לשדרג את מערכת הקירור.
מייט Xs הוא הסמארטפון המתקפל הכי יקר בשוק, עם תג מחיר שעומד על 2,499 אירו. ויש לו עוד חיסרון מובהק: הוא מגיע ללא כל השירותים של גוגל. כן, בגלל החרם המתמשך של ארה"ב על ענקית הטכנולוגיה הסינית, אתם לא תוכלו להשתמש בג'ימייל, יוטיוב, גוגל מפות וכו'. אתם גם לא תצליחו להוריד אותם דרך חנות האפליקציות של גוגל - כי היא פשוט לא תהיה מותקנת על המכשיר. גוגל עצמה הזהירה לאחרונה שלא להתקין את האפליקציות שלה באופן ידני במכשירי וואווי. היישומים לא יעבדו כראוי, מסבירים בחברה, וגורמים זדוניים עלולים לנצל אותם לרעה.
האם המכשיר הזה יגיע בכלל לישראל? עדיין לא ידוע, נמסר לנו מנציגות וואווי בישראל.
מחיר: 2,499 אירו תאריך השקה בישראל: לא ידוע
כותרת ביניים
לנובו, שרכשה את המותג מוטורולה מגוגל ב-2014, מנסה ללחוץ על בלוטות הנוסטלגיה שלכם עם הסמארטפון הזה. הוא דומה מאוד לרייזר המיתולוגי שהיה פופולרי מאוד בעשור הראשון של שנות ה-2000, אבל יש כאן טוויסט: כאשר תפתחו את המכשיר לא תגלו מסך עם מקלדת, אלא מסך מלא בגודל 6.2 אינץ' שמתקפל באמצע. כאשר המכשיר סגור, ניתן להשתמש במסך בגודל 2.7 אינץ' שנמצא בצדו הקדמי.
לצערה של מוטורולה, המפרט של המכשיר מתקדם הרבה פחות לעומת הגלקסי Z פליפ, סמארטפון הצדפה המתחרה. יש כאן, למשל, ערכת שבבים סנאפדרגון 710 של קוואלקום שלא תמצאו במכשירי פרימיום (לעומת סנאפדרגון 855+ בפליפ) וסוללת 2,510 מיליאמפר-שעה (לעומת 3,300 מיליאמפר-שעה אצל סמסונג).
4 צפייה בגלריה
מוטורולה רייזר, הגרסה המתקפלת
מוטורולה רייזר, הגרסה המתקפלת
מוטורולה רייזר, הגרסה המתקפלת
(צילום: AP)
ולמרות כל זה, הרייזר עדיין יקר יותר מהמתחרה הקוריאני - מחירו עומד על 1,500 דולר. ואם כל זה לא הוציא לכם את החשק לרכוש אותו, כדאי שתדעו שהמכשיר הזה לא צפוי להגיע באופן מסודר לישראל.
מחיר: 1,500 דולר מועד השקה בישראל: לא צפוי להגיע
כותרת ביניים
הסמארטפון המתקפל הראשון של סמסונג עבר דרך חתחתים לפני שהגיע לחנויות: האבטיפוס שלו הוצג כבר בנובמבר 2018, בפברואר 2019 הוא הוכרז רשמית לצד סדרת גלקסי S10 ובסוף אפריל הוא כבר היה אמור להגיע לחנויות. אבל כמה ימים לפני כן, כאשר היחידות הראשונות נשלחו לעיתונאים, התגלה כי המסך רגיש מדי ואינו מוגן כראוי. ההשקה נדחתה, המכשיר חזר לשולחן השרטוטים ולבסוף הושק בספטמבר האחרון.
4 צפייה בגלריה
גלקסי פולד
גלקסי פולד
עבר מקצה שיפורים לפני ההשקה הסופית. גלקסי פולד
(צילום: Getty Images)
כמו המייט Xs, גם הפולד הוא מעין טאבלט, אבל כאן מדובר במסך בגודל 7.3 אינץ' שמתקפל פנימה כמו ספר. כאשר המכשיר מקופל אפשר להשתמש במסך משני בגודל 4.6 אינץ' שנמצא בצדו הקדמי. היתרון הגדול שלו הוא ריבוי המשימות - אפשר להשתמש בכמה אפליקציות במקביל במסך הגדול. החסרונות: מדובר במכשיר מגושם ורגיש למדי, שהמסך המשני שלו קטן למדי.
גלקסי פולד הגיע לישראל באיחור אופנתי, כאשר כמה מאות יחידות נחתו כאן בינואר. מהיבואנית סאני נמסר לנו כי מאז אזל המלאי ואין כוונה לחדש אותו.
מחיר: 7,999 שקלים (1,980 דולר בארה"ב) מועד השקה בישראל: הגיע בינואר, המלאי אזל