ההבטחה שמגלם גלקסי S21 אולטרה, הסמארטפון החדש של סמסונג, די פשוטה להסבר (וקשה לביצוע): זה אמור להיות "רק" סמארטפון האנדרואיד המתקדם ביותר בשוק היום, עם המסך הכי טוב, המצלמה הכי טובה, המעבד הכי טוב. לאנשים שמוכנים להיסחב בכיס עם טלפון גדול מאוד ששוקל כמעט 230 גרם, הוא צריך לתת הרגשה שהם לא מתפשרים על כלום. והאמת היא, שהוא די מצליח. חשוב לא פחות הוא שכל זה נעשה במחיר נמוך יותר מבעבר, כחלק מתמחור אגרסיבי יותר של כלל סדרת S21.
בדקנו את המכשירים החדשים של סמסונג
(צילום: ניצן דרור)

השיפור הבולט ביותר לעין, תרתי משמע, בסדרת גלקסי S הוא העיצוב שלה, ואין מכשיר שמרוויח ממנו יותר מ-S21 אולטרה. רכיב הצילום בטלפון הקודם בסדרה היה מלבן עצום. למעשה, נראה שסמסונג בנתה את הטלפון סביב הרכיב הזה, ולא להפך. בדור החדש הוא הפך, ויזואלית, לחלק אינטגרלי מהפינה השמאלית-עליונה של המכשיר, והתוצאה הרבה יותר נעימה למראה. הוא עדיין עצום, וכשתביטו בו, חמש עיני זכוכית עצומות יבהו בכם בחזרה, אבל זה המחיר שמשלמים על צילום טוב בימינו.
החיסרון היחיד בעיצוב החדש רלוונטי לכ-10% מכם בלבד. כשמאלי, שנוהג להחזיק את הטלפון ביד שמאל, האצבע המורה של היד כל הזמן נתקעה בשולי רכיב הצילום. זה אילץ אותי לשנות את האחיזה מזו שאני רגיל אליה, עם יד באלכסון כדי לתפוס את הטלפון בצורה טובה יותר, לאחיזה אופקית פחות נוחה. עם הזמן כנראה שהייתי מתרגל לזה.
4 צפייה בגלריה
גלקסי S21 אולטרה
גלקסי S21 אולטרה
בלי פשרות. גלקסי S21 אולטרה
(צילום: Getty)
סמסונג גלקסי S21 אולטרה
במהלך אירוע ההכרזה על הטלפון, הציגה סמסונג סרטון ארוך ומתלהב בצורה קצת מוגזמת על המסע למציאת הצבע השחור המושלם עבור הטלפון החדש שלה. קיבלתי את S21 אולטרה בצבע הזה, והוא אמנם לא ריגש אותי עד דמעות, אבל כן הופתעתי לטובה מהעמידות שלו בפני טביעות אצבע והטקסטורה הנעימה שלו בגב המכשיר. זה גב שלפעמים מרגיש פלסטיקי דווקא במובן הטוב של המלה - כאילו הוא לא יישבר מכלום. בפועל מדובר ב-Gorilla Glass Victus, הדור החדש ביותר של הזכוכית לטלפונים מבית קורנינג, שנמצא גם בקדמת המכשיר. הוא אמור להיות עמיד יותר מאי פעם, אבל כן הייתי נזהר ושם כיסוי על הטלפון בכל זאת.
(צפו: סמסונג מגלה את הצבע השחור)
עוד נקודה לזכותו של הטלפון היא היותו הראשון מבין כל הטלפונים של סמסונג שאני מבקר שבו השוליים הקמורים של המסך לא הפריעו לי. זה קימור עדין מאוד, שכמעט אינו מורגש מצד אחד ומצד שני מאפשר לעגל קמעה את פינות הטלפון כך שיהיה נוח יותר להחזיק אותו. היות ומדובר בטלפון גדול ורחב (165.1 על 75.6 מ"מ) זה כן משמעותי. אייפון 12 פרו מקס, למשל, חרף היותו דק יותר ב-1.5 מ"מ, פחות נוח להחזקה ביד אחת בגלל היותו רחב יותר ועם שוליים ישרים.

מסך יפהפה

אם כבר מסך, סמסונג די התעלתה על עצמה כאן. בדגם של אשתקד נדרשתם לבחור בין רזולוציה גבוהה לקצב רענון גבוה. הפעם אתם יכולים לקבל את שניהם (בלי פגיעה אנושה בזמן הסוללה, ועל כך בהמשך). בעיניי, קצב הרענון הוא רכיב חשוב יותר, כי הוא הרבה יותר מורגש לעין בזמן תנועה, אבל היי, אם אפשר לקבל גם 120 הרץ וגם 1440x3200, למה לא?
גם מבחינת הצבעים ובהירות המסך סמסונג אולי עדיין לא יצרה פער מול מתחרים אבל היא בהחלט בין המובילות. זה מסך יפהפה, שיכול להיות גם בהיר מאוד, וכולל לא מעט אפשרויות של תצוגת צבעים, כולל אפשרות להחליט אילו גוונים יובלטו ואילו פחות.
4 צפייה בגלריה
גלקסי S21 אולטרה
גלקסי S21 אולטרה
יש תמיכה בעט, אבל לא בדקנו אותה
(צילום: סמסונג)
שני דברים נוספים מעניינים יש במסך הזה. הראשון הוא קורא טביעות אצבע חדש מבית קוואלקום. זה אחד התחומים שבהם הגודל בהחלט קובע, וגודלו של הקורא גדול ב-77% מהדור הקודם, מה שהן מאפשר לכם לשים את האצבע בשטח גדול יותר של המסך והן משפר את מהירות הקריאה. כל עוד אנחנו מסתובבים עם מסכות בחוץ, קורא טביעות אצבע מהיר ונוח זה לא עניין מינורי בכלל.

העט החדש

הדבר המעניין השני הוא שכבת זיהוי לעט מגע. זהו הראשון מבין מכשירי גלקסי S שתומך בעט, אולי כהכנה לביטול סדרת גלקסי נוט בעתיד הקרוב. אך בניגוד לנוט, העט לא מגיע עם הטלפון ואין מקום ייעודי לאחסן אותו. לסמסונג יש ערכה שכוללת עט פשוט שמאפשר רק כתיבה וכיסוי לטלפון עם מקום עבורו, אבל בינתיים נראה שזה בעיקר סוג של בלון ניסוי כדי לראות לכמה אנשים בכלל אכפת מהעט. בהמשך השנה תשיק סמסונג גרסה מתקדמת יותר של עט מגע, עם קישוריות בלוטות' שתדמה את היכולות המתקדמות יותר של עט נוט. בכל מקרה, ערכת הבדיקה שקיבלנו לא כללה גם את העט הפשוט, אז אין לי מה לומר על איכותו וטיב התמיכה בו. בכל פעם שטלפון חדש של סמסונג מגיע לישראל, ישנו גל בלתי נמנע של זעם על כך שאנחנו (כמו רוב העולם) קיבלנו את הגרסה עם ערכת שבבים אקסינוס מבית סמסונג בזמן שהאמריקאים והסינים קיבלו ערכת שבבים של קוואלקום. זה כנראה יקרה גם השנה, אבל בפועל, זה לא טלפון שמהירותו צריכה להדאיג אתכם. הוא מתנהג כמו מכשיר דגל: מהיר, לא נתקע, לא האט בצורה נראית לעין באף תסריט שימוש שנתתי לו, מריץ משחקים בלי בעיה.
4 צפייה בגלריה
גלקסי S21 אולטרה
גלקסי S21 אולטרה
מערך הצילום גולש לשוליים
(צילום: shutterstock)
הנקודה היחידה שבה ישראל כן נמצאת בעמדת נחיתות ברורה היא WiFi 6E, הדור החדש של קישוריות ה-WiFi שמתחיל להיות מושק ברחבי העולם. הנתבים הראשונים שתומכים בו יחלו להימכר בקרוב. החידוש המהותי בדור הזה הוא שימוש בטווח תדרים חדש (ונקי כמעט לגמרי מהפרעות), שצפוי להוביל לאיכות חיבור טובה יותר ומהירות גבוהה יותר. בישראל אין כיום אישור שימוש בתדרים האלה, וכל משפחת S21 תגיע כשהתמיכה ב-WiFi 6E חסומה ברמת התוכנה. בסמסונג מבטיחים להפעיל אותה כאשר משרד התקשורת יאפשר להם.

זום אין

הסיבה העיקרית להעדיף את דגם האולטרה על פני הדגמים האחרים בסדרת S21 היא המצלמה. וזו, האמת, היא גם הסיבה להעדיף אותו על פני כמעט כל טלפון אחר בשוק. אם מצלמה נמצאת בפסגת סדר העדיפויות שלכם, הקרב האמיתי היום הוא בין הטלפון הזה לבין אייפון 12 פרו מקס. ואין מנצח ברור בקרב הזה. בשנה שעברה סמסונג עשתה דבר די נורא בשיווק של ה-S20 אולטרה, ושמה דגש על יכולות זום x100 במצלמה שלו. שלטי החוצות שהציגו את היכולת היו רחוקים שנות אור מהמציאות, שבה כל תמונה בזום x100 הייתה אוסף חסר פשר של פיקסלים לא ברורים. גם השנה יש זום x100 בטלפון, וגם השנה הוא גימיק מעצבן (אך קצת פחות), ומוטב היה אם סמסונג הייתה מגבילה את הזום ל-x30 כמו בנוט 20 אולטרה. אבל שילוב בין שתי מצלמות עם זום אופטי (x10 ו-x3) כן מגיע עם יתרונות מוחשיים שאין באף טלפון אחר היום.
עד זום x20 בערך, בתאורה טובה, הטלפון הזה עושה עבודה מצוינת, מהסוג שלא תמיד יאפשר לכם להבין שהתמונה צולמה באמצעות עדשת זום. זה מרשים מאוד, בייחוד בהתחשב בכך שאייפון 12 פרו מקס מגיע רק עד זום x12 וגם שם הוא לא בדיוק עושה עבודה מדהימה אפילו בתנאים אידאליים. האם זה חשוב? אני כבר שנים מזגזג בין טלפונים עם זום אופטי טוב לכאלה שאין בהם אותו, ולפעמים בהחלט תופס את עצמי מצטער שאין לי כרגע טלפון עם זום טוב. אבל זה לא קורה הרבה.
בתחומים אחרים, S21 אולטרה הוא "רק" אחד משני הטלפונים הטובים ביותר. כמו תמיד, ההבדלים הופכים מהותיים יותר ככל שרמת הקושי של הצילום עולה. מצלמים בחוץ בתאורה טובה? אפילו טלפון שעולה פחות מ-1,000 שקל יעשה עבודה סבירה. S21 אולטרה יתמקד הרבה יותר מהר ממנו, יוציא תמונה מפורטת יותר, ויצבע את התמונה בצורה טובה יותר, אבל בלי להחזיק אותן זו לצד זו לא תרגישו שהטלפון הזול הוציא תוצאה לא טובה. אבל אם תוסיפו הרבה תנועה, תעמעמו את התאורה ותנסו לצלם בחושך, הכסף יתחיל לדבר. יחד איתו, גם ההעדפות האישיות יתחילו לדבר. סמסונג תמיד מעדיפה לצבוע את התמונות בצבעים עזים יותר, עם יותר דגש על הצבע הכחול. אפל מדייקת יותר, ובהשוואה אחד-על-אחד התמונות תיראנה צהבהבות יותר אך גם מדויקות יותר בהשוואה למציאות.
גם צילום הווידאו ב-S21 אולטרה מצוין (אם כי אתם עדיין לא רוצים לצלם ב-8K כי זה גימיק), ואני אוהב את Single Take - המנגנון שמאפשר לכם בלחיצת כפתור להגיד לטלפון לצלם כל מיני דברים בסצינה דינמית. הוא יצלם כמה תמונות וקליפים קצרים, יוסיף פילטרים, יחתוך תמונות - הכל במטרה לתת לכם אוסף של חומרים מהסצינה שצילמתם. הבינה המלאכותית של סמסונג השתפרה מהדור הקודם של היכולת הזו, ויש פחות דברים מוזרים בחומרים האלה.
4 צפייה בגלריה
המכשירים החדשים של סמסונג
המכשירים החדשים של סמסונג
כל המשפחה. SmartTag מצד שמאל למטה
(צילום: סמסונג)
בשנים האחרונות אהבתי את מה שסמסונג עשתה עם הממשק שלה למכשירי אנדרואיד. הוא היה נקי, הגיוני, עם המון אפשרויות התאמה אישית. ב-S21 אולטרה נראה לי שמתחיל קצת להימאס לי ממנו. יש יותר מדי כפתורים לא ברורים, ממשקי בית חכם, תפריטים בתוך תפריטים. יכול להיות שזה נובע בין השאר מכך שבשנה האחרונה המכשיר העיקרי שלי הוא אייפון, אבל אין ספק גם שסמסונג הפכה את הממשק שלה לעמוס מאי פעם. וכן, גם העוזר הקולי שלה, ביקסבי, עדיין כאן. והוא עדיין לא מאוד שימושי.

אבידות ומציאות

דבר שימושי שסמסונג הוסיפה הוא התמיכה בתגים חכמים (SmartTags). עם ערכת ההתנסות הגיע תג כזה, ואמנם לקח לי הרבה יותר מדי זמן למצוא ביישומי המכשיר איך מתחברים אליו, אך מהרגע שחיברתי אותו לא הייתה בעיה לאתר את זוג המכנסיים שבו הוחבא ואת הכלב שאל הקולר שלו הוצמד. האיתור, שנעשה באמצעות טכנולוגיית UWB, מהיר ומדויק מאוד.
סמסונג גלקסי S21 אולטרה
כפי שאולי כבר שמעתם, הטלפון הזה לא מגיע עם מטען בערכה. כבר כתבתי את דעתי על כך לא פעם (זה צעד חיובי בעיניי, והנה למה). כשכן תמצאו מטען, תגלו שסוללת ה-5,000 מיליאמפר-שעה של המכשיר הזה מחזיקה הרבה מאוד זמן גם בלי הצורך במטען הזה. גם ברזולוציה הגבוהה ביותר, עם מצב קצב רענון גבוה ושימוש נרחב, הטלפון החזיק יום שלם בלי שום בעיה. הורידו את הרזולוציה ואת קצב הרענון, שחקו פחות, והוא יחזיק גם יומיים בין הטענות.
S21 אולטרה הוא טלפון פחות יקר קודמו, ותוכלו למצוא אותו במחיר של כ-4,400 שקלים לגרסה עם 256 גיגה שטח אחסון (כדאי לדעת שאין לו תמיכה בכרטיסי זיכרון), אבל הוא עדיין בין הסמארטפונים היקרים ביותר בשוק היום. האם הוא שווה את הכסף? אם מה שחשוב לכם ביותר זו המצלמה והמסך, התשובה היא כן.