תמיד יהיו מצבים שבהם הסמארטפון שלכם ישבוק חיים באמצע היום ותמצאו את עצמכם מחפשים מטען קיר. האם זה משנה באיזה מטען תשתמשו להזרקת חיים בסלולרי המושבת?
3 צפייה בגלריה
מטען לסמארטפון
מטען לסמארטפון
אפל כבר לא מספקת מטענים עם האייפונים שלה
(צילום: shutterstock)

עוד על סמארטפונים בערוץ דיגיטל:

אם זמנכם בידכם, התשובה שלילית: תוכלו פשוט לחבר כמעט כל מטען תקין לטלפון שלכם; במיוחד כיום, כשרוב הכבלים והסמארטפונים מגיעים כבר עם חיבורי USB-C סטנדרטיים. המכשירים המודרניים יודעים להסדיר בעצמם את זרם החשמל הנכנס כדי לשמור על הסוללה, כך שאין סכנה לפיצוץ הטלפון בגלל מטען חזק מדי. אפל, למשל, כבר לא מצרפת מטען לדגמי אייפון 12 החדשים שלה; היא בונה על היקף המטענים העצום בשוק - מבחינתה, תמצאו לכם אחד, לא חשוב מאיזו עדה.
טיפים לטעינה מהירה
אבל ברוב המקרים, לגורם הזמן יש משמעות גדולה: אתם הרי נזקקים למכשיר מתפקד מהר ככל האפשר. וכאן יש בהחלט הבדלים - אפילו גדולים - בין המטענים השונים, במיוחד בעידן שבו המטענים המהירים נפוצים, והמגוון בשוק הולך וגדל. ועוד לא דיברנו על הכבלים.

50% ב-5 דקות

כשאתם חושבים על הטענה, דמיינו לעצמכם צינור שדרכו זורם חשמל. הלחץ בצינור הוא המתח, שנמדד בוולט, ויש גם זרם – קיבולת הצינור באנלוגיה הזאת - שנמדד באמפר. כשמכפילים את אלה אחד בשני מקבלים את ההספק, שנמדד בוואט. ההספק הוא "העוצמה" של ההטענה. כך, לסוללות מחשבים ניידים וטאבלטים יידרשו הספקי וואט גבוהים יותר.
לא כל טלפון יודע לקבל כל עוצמה. אם טלפון התומך רק ב-5 וואט יחובר למטען 20 וואט הוא יקבל ממנו 5 בלבד. איך יודעים בכמה וואט תומך הטלפון שלכם? בגלל קצב החדשנות בתחום, הדרך היחידה לדעת את זה היא לבדוק את מפרט המכשיר. אם בעבר כל מכשירי USB נטענו ב-5 וולט ורק בזרם שונה, כיום המכשירים יודעים להיטען גם במתח שונה (וולטג') אם הם מזהים מטען מתאים.
3 צפייה בגלריה
מטען של סמסונג
מטען של סמסונג
המטען שהגיע עם הטלפון הוא הכי מתאים
(צילום: shutterstock)
במכשירי אנדרואיד, התקן הפופולרי ביותר להטענה מהירה הוא Quick Charge של חברת קוואלקום, על גרסאותיו השונות. התקן האחרון, 5.0, הוכרז השנה ב-27 ביולי והוא תומך - תיאורטית בינתיים - בעד 100 ואט. המשמעות: סלולרי בעל סוללה של 4,500 מיליאמפר-שעה, שיוטען במטען תואם, יגיע ל-50% טעינה בתוך 5 דקות בלבד.
בכל מקרה, לטעינה מהירה אתם זקוקים למטען המספק את מקסימום הוואטים שהטלפון שלכם יכול לקבל בתקן שבו הוא תומך; אין טעם לחפש יותר מזה. לרוב, המטען שהגיע יחד עם הטלפון הוא הכי מתאים. מהירות הטעינה המקסימלית קשורה ברמת המכשיר: כך, למשל, גלקסי A11 הזול של סמסונג מציע 15 וואט, אבל את גלקסי S20 תוכלו להטעין ב-25 וואט, ואת S20 אולטרה היוקרתי - ב-45 וואט.

בדקו באריזה

למרות שמי ששולטת בתחום הטעינה המהירה היא קוואלקום האמריקאית, את הטכנולוגיה המהירה ביותר הציגה דווקא חברת OPPO הסינית ביולי השנה: Flash Charge מסוגלת להטעין ב-125 וואט סוללת 4,000 מיליאמפר-שעה ב-20 דקות בלבד. המתחרה הצמודה ביותר היא Super Flash Charge של VIVO - גם היא סינית וגם היא חלק מתאגיד BBK הענק - עם הספק של 120 וואט. למרות ההכרזה המרשימה, לא ברור מתי ובאילו סלולריים ומטענים ישולבו הטכנולוגיות החדשות.
3 צפייה בגלריה
חנויות של Vivo ו-Oppo
חנויות של Vivo ו-Oppo
הסיניות מטעינות מהר. חנויות של Vivo ו-Oppo
(צילום: shutterstock)
ובינתיים, ממה כדאי להיזהר? משימוש במטענים זולים במיוחד, ללא מותג, או כאלה שמונחים אצלכם במגירה שנים ארוכות, וגם מכבלים בעייתיים. אם בעבר הכבל של המטען היה מחובר אליו, כיום מדובר בשני אביזרים נפרדים. לכן, חשוב לדעת שלא רק המטענים - גם כבלי הטעינה שונים זה מזה, וחשוב שהכבל יהיה איכותי.
תפקידו של הכבל התרחב - בכבל USB-C יש כבר בקרים מיוחדים שמטרתם "להבין" איך חיברתם אותו, שהרי בניגוד לעבר, הוא ניתן לחיבור גם הפוך. ועוד: כבל זול הוא לא רק מסוכן, הוא גם מטעין לאט. בכבלים האיכותיים - במקום חוט נחושת מצופה בגומי, המוליך עשוי מסגסוגת של אלומיניום ופלדה.

בדקו את הכבל

איך יודעים מהו כבל איכותי? בודקים היטב בכיתוב על האריזה. אפל, למשל, מעניקה רישיון ליצרני הכבלים למכשיריה, שנקרא MFI. חפשו את הסימון הזה. בעולם האנדרואיד הכול פרוץ, אבל התקנים מצוינים על גבי האריזה והמטען: הסימון של מכון התקנים הישראלי הוא משולש, הסימון של מכון התקנים האירופי הוא CE, וסימון התקן האמריקאי הוא UL.
ומה עושים אם הטעינה משתבשת? במקרה כזה כדאי לבדוק בנפרד - אפשר בעזרת חיבור למכשיר תקין אחר - את הכבל, את השקע בסמארטפון, ואת המטען. כבל יכול להיפגע בכיפוף או בקיפול מוגזם. אם רק המטען מתקלקל, ניתן להחליפו מבלי להחליף את הכבל.
בהכנת הכתבה השתתף דניס ויטצ'בסקי