כמה גיימרים אתם מ-1 ועד "יש לי טלפון גיימינג"? בעוד וישנם לא מעט אנשים שיגידו שגיימינג על הטלפון הנייד הוא ממש לא גיימינג אמיתי, עבור אחרים הטלפון הוא החלון הישיר ולעיתים היחידי לעולם הזה. בדומה לעלייה המטאורית של תחום הגיימינג על גבי המחשב האישי או הקונסולות הביתיות, גם ענף המשחקים במובייל זכה לצמיחה וגדילה משמעותית במהלך השנים האחרונות.
10 צפייה בגלריה
ROG Phone 6 Pro
ROG Phone 6 Pro
ROG Phone 6 Pro
(צילום: shutterstock)
זה יכול לקרות לכל אחד מאיתנו: באוטובוס, ברכבת, בזמן הפסקת הצהריים בעבודה - אם יש לכם סמארטפון (ותרשו לי להניח די בבטחה שיש לכם), אני בטוח שיצא לכם לפחות פעם אחת לפתוח את חנות האפליקציות של המכשיר שלכם ולהוריד איזה משחק, בין אם מדובר במשחק בסיסי ופשוט כמו "0h h1" שהפך באחרונה למשחק המובייל האהוב עליי או במשחקים גדולים וכבדים כמו "Genshin Impact" או "PUBG".

עוד כתבות שיעניינו אתכם:

עם כל כך הרבה שחקנים חדשים וכל כך הרבה משחקים שזמינים להורדה ולמשחק, אין זה מפתיע שגם יצרניות הסלולר קפצו על ההזדמנות לספק לנו סמארטפון ייעודי למשחקים, ואפילו שלא מדובר בפיתוח חדש ונוצץ מהשנים האחרונות (מי כאן זוכר את ה-Xperia Play?), עדיין מדובר בעוף די מוזר בשוק הטלפונים של ימינו.
יש כמה יצרניות סלולר שמספקות כיום מכשירים יעודיים למשחקים, החל מחברות פחות מוכרות כגון Nubia ועד לענקית הטכנולוגיה אסוס (ASUS, לא להתבלבל עם אתר הבגדים חלילה), שהשיקה לפני מספר שבועות את טלפון הגיימינג החדש שלה, ה-ROG Phone 6. אבל מי מאיתנו באמת צריך טלפון גיימינג? מה הופך אותו למיוחד ושונה בהשוואה למכשירי טלפון רגילים? והאם עקב הצמדת המילה "גיימינג" לכל הסיפור ניאלץ גם לשלם יותר (ספוילר: כן)? לקחתי את הטלפון החדש של אסוס לסיבוב וחזרתי עם תשובות. המחיר: החל מ-4,599 שקלים.

אותה גברת, ממש לא אותה אדרת

אם נקלף את העיצוב המאוד נוצץ ואת האורות הצבעוניים (ויש לא מעט מהם כאן, תכף נחזור אליהם), בסופו של דבר ה-ROG Phone 6 הוא מכשיר דגל לכל דבר ועניין. מתחת למכסה המנוע שלו נמצאת ערכת השבבים החזקה ביותר שניתן להשיג היום בעולם האנדרואיד, ה-Snapdragon 8+ Gen 1. חדי העין שבכם ודאי שמו לב לפלוס הקטן שהוצמד לספרה 8 בשם המעבד - מדובר למעשה בגרסה "משופצת" של מעבד הדגל הנוכחי של קוואלקום, שמציעה כ-10% שיפור בביצועי העיבוד והעיבוד הגרפי, זאת לצד שיפור של 30% בצריכת האנרגיה של המעבד (בקצרה - המעבד חזק יותר ודורש פחות כוח, ככה לפחות קוואלקום אומרת).
10 צפייה בגלריה
שיפור של 10% בביצועים
שיפור של 10% בביצועים
שיפור של 10% בביצועים
(צילום: Qualcomm)
לצד ערכת השבבים נמצא לא מעט זיכרון עבודה (RAM). את ה-ROG Phone 6 ניתן לרכוש בכמה תצורות הכוללות 8, 12 ו-16 גיגה-בייט של RAM, ואם תרצו להוסיף עוד כמה שקלים ולקנות את גרסה הפרו של המכשיר (זו שהגיעה אליי לבדיקה) תקבלו לא פחות מ-18 גיגה-בייט של RAM טהור. לצד ה-RAM ניתן לרכוש את המכשיר עם 128, 256 ו-512 גיגה-בייט של זיכרון אחסון (512 בגרסת הפרו בלבד), שלא ניתן להרחבה באמצעות כרטיס SD.
אענה על השאלה הבאה שלכם כבר עכשיו: כן, זה המון RAM. וכן, זו כנראה כמות RAM שבחיים לא תנצלו עד הסוף אלא אם אתם מאלה שמעולם לא סוגרים שום אפליקציה אף פעם. יחד עם זאת, אם אתם גיימרים שאוהבים לשייט במהירות בין כמה משחקים ואפליקציות במקביל, מדובר בכמות RAM שבהחלט תשרת אתכם נאמנה.
הגיע הזמן לדבר על המסך: הפעם אסוס כללה כאן מסך בגודל 6.78 אינץ' המגיע עם פאנל AMOLED ברזולוציה של 1080x2448. המסך כמובן מותאם למשחקים ועל כן תומך בקצב רענון מהיר של עד 165 הרץ, זאת לצד תמיכה במיליארד צבעים, תקן +HDR10, בהירות של עד 1,200 ניטים וחיפוי זכוכית מסוג Gorilla Glass Victus.
המסך עצמו נראה נהדר והוא ללא ספק עובד סופר-מהר וסופר-מרשים עם משחקים, גם הכבדים ביותר. יחד עם זאת, לא מדובר במסך הכי בהיר בעולם - הוא אמנם מסוגל לספק את אותה בהירות מקסימלית כמו של האייפון 13 פרו מקס (1,200 ניטים), אבל S22 אולטרה עדיין משאיר לו אבק עם יכולות הבהירות שהוא מציע (1,750 ניטים).
10 צפייה בגלריה
גלקסי S22 אולטרה
גלקסי S22 אולטרה
גלקסי S22 אולטרה: עדיין מלך הבהירות
(צילום: shutterstock)
את כל העסק שהוא הטלפון הזה מפעילה סוללה בנפח מרשים בהחלט של 6,000 מיליאמפר-שעה, שלמעשה מורכבת משני תאי סוללה נפרדים בנפח של 3,000 מיליאמפר-שעה כל אחד. הסוללה עצמה תומכת בטעינה מהירה בהספק של 65 וואט, וכמובן שאסוס דאגה לספק לכם את המטען הדרוש לכך בקופסה. זה זמן נהדר לציין שמלבד המכשיר עצמו והמטען קופסת המכשיר מגיעה גם עם כיסוי "באמפר" ייעודי למכשיר שאמור להגן עליו מפני נפילות. כמו כן, נקבל כאן עוד לא מעט פינוקים כגון שקע 3.5 מ"מ לאוזניות, סורק טביעות אצבע הממוקם מתחת למסך, זוג רמקולי סטריאו, תמיכה ב-NFC וכן בבלוטות' 5.2.
באופן די מעניין, יכולות הטעינה המהירות לכאורה של המכשיר לא ממש הצליחו להרשים אותי, בעיקר בגלל שבזמן הבדיקות שערכתי על הסוללה שמתי לב ש-S22 אולטרה מטעין את הסוללה בקצב די זהה לזה של הרוג פון 6, זאת אפילו שהאולטרה תומך בטעינה מהירה של 45 וואט.

האדרת

לא משנה מאיזה כיוון תסתכלו עליו, העיצוב של הרוג פון 6 צועק "גיימינג". המכשיר מעוטר בסממנים המוכרים של מותג ROG, ובעוד שבדגם הבסיס נקבל בגב המכשיר מערך אורות RGB צבעוניים, בדגם הפרו נקבל במקום זאת מסך OLED חיצוני שעליו נוכל להקרין שאר מסרים ועיצובים שינצנצו להם במהלך השימוש (המסך גם פרקטי, הוא יכול להציג לכם שיחות נכנסות לדוגמה או מידע יעיל אודות המכשיר, כי למה לא בעצם?).
10 צפייה בגלריה
מסך OLED חיצוני
מסך OLED חיצוני
מסך OLED חיצוני
(צילום: רועי האן)
מעבר לכך המכשיר כולל כמה פיצ'רים מאוד ייחודיים שהופכים אותו לטלפון הגיימינג שהוא, החל מזוג כפתורי "טריגר" ייעודיים הממוקמים בשני הקצוות של צידו הימני של המסך, שמתפקדים בדיוק כמו טריגרים של בקר משחק רגיל ומאפשרים לכם לבצע פעולות שונות כגון מעבר למצב כוונת במשחק יריות. כמו כן, בצידו השמאלי של המכשיר נמצא מחבר USB-C נוסף שמאפשר להטעין בנוחות את המכשיר בזמן משחק, בצורה שלא תפריע ליד להחזיק את המכשיר. המחבר הנוסף מאפשר לכם כמובן לחבר למכשיר שלל אביזרים נלווים כגון ה-AeroActive Cooler 6 שיספק לכם עוד כמה כפתורים לשימוש ועל הדרך יקרר לכם את הטלפון באמצעות מאוורר חיצוני - רק חשוב לציין שהתוסף הזה עולה 449 שקלים.
10 צפייה בגלריה
AeroActive Cooler 6: תוספת של 450 שקלים
AeroActive Cooler 6: תוספת של 450 שקלים
AeroActive Cooler 6: תוספת של 450 שקלים
(צילום: ASUS)
יש כמה דברים שפחות עבדו לי בעיצוב, בעיקר המצח והסנטר הדי גדולים שיש למכשיר הזה. לא ברור למה אסוס כללה סנטר ומצח כל כך גדולים למסך המכשיר, אבל הם פה, והם מגדילים לא מעט את המכשיר בלי סיבה נראית לעין.
10 צפייה בגלריה
מגוון חיבורים, סנטר ומצח גדולים
מגוון חיבורים, סנטר ומצח גדולים
מגוון חיבורים, סנטר ומצח גדולים
(צילום: shutterstock)
מלבד העיצוב החיצוני, יש גם לא מעט הבדלים בין הרוג פון 6 למכשירי אנדרואיד רגילים במערכת ההפעלה עצמה, וגם כאן נקבל את טיפול הגיימינג שהופך את הכל לנוצץ ו"גיימרי" יותר. מאחורי כל הרעש והצלצולים מסתתרת מערכת אנדרואיד שמתבססת על הסקין המקורי של גוגל (זה שגוגל משתמשת בו במכשירי הפיקסל), ואם תרצו תוכלו להוריד את ערכת הנושא הייעודית של מותג ROG ולהשתמש במכשיר בדיוק כמו כל מכשיר אנדרואיד רגיל אחר.
10 צפייה בגלריה
ספריית משחקים ייעודית
ספריית משחקים ייעודית
ספריית משחקים ייעודית
(צילום מסך)
יש כאן כמובן כמה תוספות, והגדולה שבהן היא מערכת Armoury Crate הייעודית שמתפקדת למעשה כמרכז הבקרה של המכשיר. מכאן תוכלו לשלוט במצב הפעולה של המכשיר, לשנות שלל הגדרות בו (מה יופיע על מסך ה-OLED החיצוני למשל) ועוד. כמו כן, האפליקציה מתפקדת כספריית משחקים ייעודית ממנה תוכלו להוריד משחקים וכן להפעיל משחקים שכבר התקנתם, ואפילו להקצות להם פרופילים ייעודיים שיופעלו רק בזמן שמשחק מסוים פועל.

מקסימום ביצועים

אם בדרך כלל בסקירת טלפון הייתי מדבר מאוד בקטנה על הביצועים היבשים, כאן ראוי כמובן לצלול לתוכם, וכמה שיותר. הרוג פון 6 הוא בסופו של דבר מכונת ביצועים די משומנת שכל מטרתה היא לספק ביצועים גבוהים ומהירים, ועל כן היה לי חשוב לבדוק את היכולת שלו לספק אותם.
נתחיל קודם כל מהפתרונות שאסוס עצמה מיישמת על מנת לאפשר את הביצועים הגבוהים האלה, המרכזי שבהם הוא מצב המשחק הייעודי של המכשיר, שעונה לשם "X-Mode". אסוס מאוד רוצה שתשתמשו במצב המשחק הייעודי שלה, ברמה שהיא מפעילה לכם אותו באופן אוטומטי ברגע שהיא מזהה שאתם משחקים במשחק (אפשר גם להפעיל אותו ידנית במידה וגלישה חסרת מעצורים בכרום היא הקטע שלכם, לא שופט). מעבר לכך, כמובן שיש גם את הפתרונות האקטיביים כמו ה-AeroActive Cooler 6 שהזכרתי קודם - אולם כאן מדובר באביזר נלווה שצריך לקנות בנפרד.
10 צפייה בגלריה
מרכז בקרה ייעודי
מרכז בקרה ייעודי
מרכז בקרה ייעודי
(צילום מסך)
על מנת לבדוק את יכולות המכשיר הרצתי עליו מספר בדיקות ביצועים. בחרתי מספר מבחני ביצועים פופולריים, בהם 3DMark, Geenbench 5 ו-CPU Throttling Test. את אותן הבדיקות הרצתי גם על גלקסי S22 אולטרה שנחשב היום לאחד ממכשירי האנדרואיד החזקים ביותר בשוק.
10 צפייה בגלריה
מבחני ביצועים. מימין: גלקסי S22 אולטה, משמאל: רוג פון 6 פרו
מבחני ביצועים. מימין: גלקסי S22 אולטה, משמאל: רוג פון 6 פרו
מבחני ביצועים. מימין: גלקסי S22 אולטה, משמאל: רוג פון 6 פרו
(צילום מסך, ynet)
כל הבדיקות שאתם רואים כאן מראות בעיקר דבר אחד: העשרה אחוזי שיפור שהובטחו לנו עם הגרסה המשופצת של ה-Snapdragon 8 Gen 1 עושים את העבודה שלהם, וניתן לראות זאת בבירור בהשוואה ישירה בין הרוג פון 6 לגלקסי S22 אולטרה (ב-3D Mark אפילו אמרו לנו שהרוג פון 6 חזק מדי בשביל המבחן הזה). יחד עם זאת, חשוב לזכור ש-10% הם לאו דווקא שיפור ביצועים משמעותי לרוב המשתמשים.
עוד ניתן לראות שגם מערך הקירור של הרוג פון עושה עבודה טובה, פחות או יותר. בבדיקת העמידות של המעבד אמנם המעבד של הרוג פון היה חם יותר, אך הוא שמר על ביצועים גבוהים לאורך זמן, זאת בניגוד לגלקסי S22 אולטרה שסבל מירידה בביצועים (אמנם לא רצינית, אבל בכל זאת). יחד עם זאת, הרוג פון 6 בהחלט מתחמם בזמן שימוש אינטנסיבי, כך שאם אתם משחקים לאורך זמן בהחלט מומלץ להשתמש ב-AeroActive Cooler שיצנן את כל העסק.
10 צפייה בגלריה
בדיקת ביצועי מעבד לאורך זמן, מימין: גלקסי S22 אולטרה, משמאל: רוג פון 6 פרו
בדיקת ביצועי מעבד לאורך זמן, מימין: גלקסי S22 אולטרה, משמאל: רוג פון 6 פרו
בדיקת ביצועי מעבד לאורך זמן, מימין: גלקסי S22 אולטרה, משמאל: רוג פון 6 פרו
(צילום מסך, ynet)

סיי צ'יז

זה אמנם ממש לא העיקר בטלפון הזה, אבל כמובן שיש כאן גם מערך צילום. אסוס כללה כאן שלוש מצלמות אחוריות: מצלמה ראשית בעלת חיישן 50 מגה-פיקסל בעלת עדשה רחבה, מצלמה אולטרה-רחבה בעלת חיישן 13 מגה-פיקסל ומצלמת תקריב בעלת חיישן 5 מגה-פיקסל. מצלמת הסלפי של המכשיר מגיעה עם חיישן ברזולוציית 12 מגה-פיקסל ועדשת 28 מילימטר לטובת צילום רחב.
איכות התמונות של המצלמה האחורית הצליחו להפתיע אותי ודי לטובה, כשברוב המקרים התמונות יצאו לא רע בכלל עם דיוק די מרשים בצבעים בזמן צילום בתנאי תאורה טובים. במצב לילה המערך קצת קירטע (גם בזמן השימוש במצב הלילה הייעודי של אסוס), אבל שוב, לא מדובר במכשיר שנועד לעשות חיל בגזרת הצילום.

השורה התחתונה

הרוג פון 6 בהחלט עונה לתואר "טלפון גיימינג", והביצועים, מערכת ההפעלה וחוויית השימוש בהתאם. מדובר במכשיר חזק מאוד ומרשים מאוד, שנותן את הדגש על הדברים הנכונים על מנת לענות את הצורך שלשמו הוא נועד. המחיר כמובן לא זול, אבל אם אתם גיימרים שחשוב להם לקבל את הביצועים הטובים והמהירים ביותר בשוק, ייתכן שהמכשיר הזה כאן בדיוק בשבילכם. יחד עם זאת הפרש הביצועים היבשים לא כזה גדול בהשוואה למכשירי דגל אחרים, כך שאם אתם מחפשים פיצ'רים כגון מסך חד יותר ומצלמות טובות יותר ופחות אכפת לכם מכל הנצנוצי גיימינג שמסביב, יש לא מעט אופציות בשוק עבורכם שהם ממש לא הרוג פון 6.
ראוי לדבר כמובן על המחיר: את גרסת הפרו של המכשיר שהייתה אצלי תוכלו להשיג תמורת 5,499 שקלים. כמו כן לישראל יגיעו עוד כמה גרסאות, האחת בעלת 16 גיגה-בייט RAM ו-512 גיגה-בייט נפח אחסון שתעלה 4,999 שקלים, וגרסה נוספת בעלת 12 גיגה-בייט RAM ו-256 גיגה-בייט נפח אחסון שתעלה 4,599 שקלים. נוסיף לזה את ה-AeroActive Cooler שעולה עוד 449 שקלים ובום, מי שרוצה באמת להתפנק וללכת על המפרט הטוב ביותר ייפרד בקלות מלא פחות מ-6,000 שקלים.
כך או כך, מדובר במכשיר יקר מאוד, ועל כן נשאלת השאלה האם כל העסק הזה שווה את המחיר? בכנות, קשה לי להחליט על כך באופן חד-משמעי: יש המון דברים שהמכשיר הזה עושה נכון מאוד לטובת הגיימרים שבינינו, אבל מצד שני מדובר בפיצ'רים שלאו דווקא ישנו את חוויית המשחק מקצה לקצה.