ריפרש
האמת על הביקור של מאסק בישראל / עם ד"ר תהילה שוורץ-אלטשולר
27:06
השבוע, בזמן הפסקת האש, הגיע לישראל אורח יוצא דופן: אילון מאסק, האיש העשיר בעולם. זה היה ביקור קצר, פחות מ-13 שעות, שבמהלכן מאסק הספיק לסייר עם נתניהו בכפר עזה, לצפות בגרסה מקוצרת של "סרטון הזוועות" מהטבח ב-7 באוקטובר ולעלות עם נתניהו לשיחת ספייס ב-X (טוויטר לשעבר).

הפרקים הקודמים של ריפרש:

בהמשך נפגש מאסק עם יושב ראש הכנסת אמיר אוחנה, עם השר בני גנץ, עם הנשיא יצחק הרצוג ועם קרובי משפחה של חטופים. הוא אפילו הספיק לעשות סלפי עם חבר הכנסת ניסים ואטורי. במהלך הפגישות בישראל מאסק הביע זעזוע מהאכזריות של חמאס, תמך בזכותה של ישראל להגן על עצמה ואמר שצריך לעצור את ההטפה לרצח ברצועת עזה.
לרגע אפשר היה לחשוב שמדובר בידיד אמת של ישראל.
אבל משהו העיב על הביקור הזה: האנטישמיות שחוגגת ב-X בצל המלחמה, העובדה שהרשת החברתית של מאסק מרוויחה כסף ממשתמשים שמפיצים שקרים בוטים על ישראל, וגם הציוץ השערורייתי שלו עצמו שבו הביע תמיכה בתיאוריית קונספירציה אנטישמית שלפיה יהודי ארצות הברית מנסים להחליף את האוכלוסייה הלבנה בקהילות של מיעוטים. על כל אלה - פחות דיברו בביקור.
2 צפייה בגלריה
אילון מאסק
אילון מאסק
האמת על הביקור של מאסק בישראל
(צילום: Toby Melville / Getty Images)
ד"ר תהילה שוורץ-אלטשולר, עמיתה בכירה במכון הישראלי לדמוקרטיה ומומחית למשפט וטכנולוגיה, מה יש לאילון מאסק לחפש אצלנו בעיצומה של מלחמה? "אילון מאסק זה איש שמצד אחד הוא מאוד-מאוד אקסצנטרי ומוחצן ומחפש אקשן, אז בראש ובראשונה הוא רצה קסדה ושכפ"ץ ולהרגיש שהוא באזור קרב. אבל יש פה משהו מעבר ומה שאילון מאסק מחפש הוא בעצם סוג של הלבנה ממדינת ישראל. בעשרת הימים האחרונים הרבה מאוד מפרסמים גדולים בארה"ב, כולל IBM וקוקה קולה, הודיעו שהם יפסיקו לפרסם בפלטפורמה מפני שהם מגלים שהפרסומות שלהם ממוצבות בין ציוצים שהם אנטישמיים, ניאו-נאציים וסתם פייקים מכל מיני סוגים. הדבר הזה עשוי לגרום נזק כלכלי כביר לפלטפורמה הזאת, X, שגם ככה לא נמצאת עם שורת רווח יפה מדי בשנה האחרונה. אז יכול להיות שהאינטרס של מאסק הוא אינטרס כלכלי לגמרי. הוא מגיע לכאן כדי שהוא יוכל להדוף ביקורת ציבורית וכלכלית על ההתנהלות המופקרת של X בנושא ניטור התוכן.
"אבל צריך להגיד שמאסק עושה את זה תוך מינוף עסקים אחרים שלו. מאסק דיבר פה עם שר התקשורת, ד"ר שלמה קרעי, על כך שהוא יפעיל את חברת האינטרנט הלווייני שלו סטארלינק בסכסוך שבין ישראל לחמאס רק באישור משרד התקשורת. עלינו לזכור, במלחמת רוסיה-אוקראינה, כאשר רוסיה ניתקה את האינטרנט של אוקראינה, מאסק התערב ובעצם הודיע שהוא יחזיר את האינטרנט לאוקראינה דרך חברת סטארלינק. הוא הודיע בעצם שהוא מתכוון לעשות דבר דומה כשישראל איימה לנתק את האינטרנט בעזה לפני כמה שבועות. למה הדבר הזה חשוב בעיניי? מפני שאילון מאסק הוא בעל הון, מופרע ככל שיהיה, הוא שולט בפלטפורמה מאוד משמעותית של שיח ציבורי, אבל הוא גם שולט באמצעי שמאפשר לו להתערב בסכסוכים מלחמתיים בין מדינות. לסוג כזה של שחקן קוראים שחקן סדר עולמי. הוא לא רק חברה אמריקאית שכפופה אולי לרגולציה של הממשל האמריקאי, הוא שחקן סדר עולמי, הוא מחזיק בידיים שלו חומרים נפיצים לא פחות מפצצות גרעין וזה דבר מאוד מעניין, כי אנחנו לא רגילים להסתכל על חברות הטכנולוגיה בעיניים האלה או במשקפיים האלה".
ד"ר תהילה שוורץ אלטשולרד"ר תהילה שוורץ אלטשולר
אז הבנו מה מאסק מחפש פה, אבל מה האינטרס של ישראל ושל ראש הממשלה נתניהו לשתף פעולה עם ההצגה הזאת? "אני לא מבינה, זאת האמת. אני חושבת שיש פה טעות גדולה מאוד, והטעות הזאת לא מתחילה במלחמה, היא מתחילה שבוע לפני המלחמה, כשנתניהו מטריח את עצמו לנסוע לסן חוזה, קליפורניה, ולפגוש את אילון מאסק. תחשוב על הימים האלה שלפני המלחמה - היבריס הטכנולוגיה הגדול שמאפיין את נתניהו בכל השנים האחרונות. זה לא היה רק להצטלם ליד מכונית של טסלה; מה שאני חושבת שהיה מעניין שם זה שנתניהו הרגיש שהוא כבר הופך להיות לא רק מומחה לענייני סייבר אלא מומחה לענייני בינה מלאכותית. הוא ישב שם על הבמה ליד מאסק והתנבא איך צריך לאסדר בינה מלאכותית ברמה העולמית. איזה ימים של היבריס. ואז שבוע-שבועיים אחר כך אנחנו חוטפים את המכה הגדולה של הדור שלנו שבין השאר הייתי אומרת מבוססת גם על ההיבריס הטכנולוגי שלנו, אבל לא פחות מזה על היכרותם של אויבינו עם העולם של הרשתות החברתיות.
2 צפייה בגלריה
ראש הממשלה נתניהו הציג לאילון מאסק את זוועות טבח ה-7 באוקטובר מקיבוץ כפר עזה
ראש הממשלה נתניהו הציג לאילון מאסק את זוועות טבח ה-7 באוקטובר מקיבוץ כפר עזה
מאסק ונתניהו בכפר עזה
(צילום: עמוס בן גרשום /לע"מ)
"זה די ברור לי עכשיו שהמלחמה או המתקפה שחווינו ב-7 באוקטובר, תוכננה בדרך שתאפשר העברה שלה ברשתות החברתיות. זאת אומרת, לא מדובר פה על מלחמה שמתנהלת, שהייתה לה אופרציה, שהכינו אותה ואחר כך אמרו, 'נעביר אותה גם בטלוויזיה או ברשתות'. זאת מלחמה שהמאפיינים שלה מיועדים להעברה ברשתות. המחבלים שמגיעים עם גו פרו; היכולת להעביר מסרים ממקומות מפוזרים ולא רק ממקום אחד כמו ב-11/9; השימוש בטכנולוגיה או במכשירים של הקורבנות; כל הדברים האלה תוכננו מראש, והם בעצם הופכים את המלחמה הנוכחית להיות איזושהי מלחמה עם מאפיינים חדשים. לא רק שמעבירים אותה דרך הרשתות החברתיות, אלא שהעירוב בין מלחמות כמו שמכירים אותן לבין טרור התאפשר ותוכנן בגלל הרשתות החברתיות. "אז מה יש למדינת ישראל מאילון מאסק? יש לה המון ממנו. השאלה היא רק האם מה שאנחנו צריכים לעשות הוא להתרפס בפניו, לתת לו את תשומת הלב שהוא רוצה ואפילו כאילו לנסות לשכנע את הפרסונה הספציפית בצדקת דרכנו ובכך שאכן הזוועות התקיימו, או שאנחנו צריכים להסתכל על זה בקומה אחת יותר לעומק, ולהגיד - גם אם מאסק מחר לא יהיה אנטישמי וגם אם הוא לא חושב ש'מהירדן עד הים' זאת סיסמה לגיטימית ב-X, כל הפיצ'רים שיש ב-X מהשנה האחרונה - הם לא נעלמים, הוא לא מתכוון להסיר אותם, ואלה הדברים שמאפשרים את ההתפזרות של המסרים הניאו-נאציים, של האנטישמיות ושל הפייקים והקונספירציות ביחס למלחמה. זאת אומרת, מה שמאסק נדרש לעשות עכשיו זה לשנות את המודל העסקי שלו ולא את דעותיו הספציפיות לגבי ישראל ואת זה בוודאי שהוא לא מתכוון לעשות. לכן, כמו שאמרתי קודם, אם מאסק הוא שחקן סדר עולמי, מה שצריך ליצור פה זה כלים מעולם הסדר העולמי, זה מאזני אימה, זה בריתות, זה לקדם ציר אירופי-אמריקאי שיטפל באחריות ברשתות החברתיות, לא ללכת עם מאסק ולהראות לו עגלול בעוטף עזה". האזינו לפרק המלא בנגן שבתחילת הכתבה