טלוויזיית סרו (Sero) עשתה את הופעת הבכורה שלה בתערוכת CES 2020 בלאס וגאס, תערוכת הטכנולוגיה הגדולה בעולם. עם כל הקורונה שמסביב, קשה להאמין שבסך הכל זה היה בינואר השנה, כשהסתובבתי בתצוגה המרשימה שסמסונג בנתה עבור הסרו. כן, היו שם טלוויזיות מסתובבות נוספות, שפגשתי בתצוגות של הייסנס ושל TCL הסיניות, אבל ההרגשה הייתה שסמסונג הלכה עם זה עד הסוף. היא השיקה את סרו בגדול, עם עיצוב בולט, קמפיין נרחב ודף מסרים מדויק. בדברי ימי CES, הסרו תיזכר בין הטכנולוגיות שבלטו לעין בתערוכת 2020, לצד הרובוטים הטיפוליים, דמויות הבינה המלאכותית של NEON ונתחי החזיר המהונדס של אימפוסיבל פודס.
חלפה כמעט שנה ועכשיו, כשהסרו נמצא אצלי בבית להתרשמות בגוף ראשון, אני צריך לנסות ולהיזכר על מה הייתה ההתלהבות. אוקיי, אז יש לנו מסך טלוויזיה על ציר מסתובב. לא ביג דיל. יש אפשרות לתצוגה אנכית ולתצוגה אופקית, אבל בשביל מה המנוע והציר? למה לא לשים רמקול על ציר מסתובב, לפטופ מסתחרר, טוסטר שיעשה רוח במטבח? לרגע זה נראה כמו גימיק משעשע ולא מעניין במיוחד.
ואז אני צופה בווידאו אנכי על מסך הסרו, והתגלות שמיימית אופפת אותי: בוא'נה, זה פשוט מגניב ברמות. זה יכול להיות סרטון שצולם בסמארטפון במצב אנכי, זה יכול להיות סרטון IGTV מאינסטגרם או סרטון טיקטוק - כשאתה צופה בו על מסך אנכי זה נראה מהמממם, כמו שאומרים בקבוצת הגיל שאליה הוא מיועד. בסך הכל זה מאוד פשוט: וידאו אנכי נראה במיטבו על מסך אנכי. ואחי, וידאו אנכי זה הכי.
העין שלנו רגילה לצפות בווידאו אופקי. הקולנוע, שם הכל התחיל, מתח את התמונה לרוחב עד למימדי הסינמסקופ הפנורמי. הווידאו החזיר את זה לפרופורציות של 9:16. אבל הווידאו האנכי נולד עם הסמארטפון. מצב 'פורטרט', כמו שהוא נקרא באנגלית, אמנם מתאים לצילום אנשים מקרוב, לצילומי סלפי או לשיחות facetime, אבל לא רק. תעיפו מבט באלפי הסרטונים האנכיים ברשת ותבינו את ההבדל הקריאייטיבי, שמנצל את עומק התמונה, את גובה האובייקט, ומאפשר אפילו תנועות מצלמה חדשות.
מכל הטוב הזה אפשר היה ליהנות על מסך הסמארטפון בלבד, עד שהגיע הסרו. לגודל המסך יש השפעה ישירה על עוצמת החוויה. זו הסיבה שהסרטונים האנכיים נראים מעניינים יותר על המסך הגדול. השאלה שנותרה לברר היא, האם הסרו הוא המכשיר שיסלול את דרכו של הווידאו האנכי לסלון שלנו.
בסך הכל, הסרו היא פיסת טכנולוגיה מרשימה: מסך טלוויזיה QLED 43 אינץ', איכות 4K עם הפרדה 2,160 x 3,840. סמסונג ציידה אותו במעבד Quantum Processor ועם טכנולוגיית Quantum Dot, שמתהדרת ביכולת HDR+ ונפח צבע של 100 אחוזים. יכולות ה-AI של המעבד מאפשרות לשדרג וידאו באיכות נמוכה ל-4K וחיישני הקול והתאורה מאפשרים להתאים את גובה הצליל, הבהירות והניגודיות לתנאים בחדר.
מה שהופך את הסרו מטלוויזיה חכמה מהשורה למוצר יוצא דופן הוא המתקן שעליו הוא מוצב, שמכיל את המנוע המסובב את המסך (בתוספת אפקט קול בוכנה). בחלקו התחתון נמצאת מערכת קול מצוינת עם 4.1 ערוצי השמעה בהספק 60 וואט וטכנולוגיית דולבי דיגיטל. הצליל שהיא מפיקה ממלא בקלות את החדר, עם באס עמוק וצלילים גבוהים מדויקים, מה שמשתלב היטב עם סרטוני מוזיקה מיוטיוב למשל.
השואו של הסרו מתחיל כשמתחברים אליו עם הסמארטפון, רצוי סמסונג גלקסי מדגם מתקדם באמצעות אפליקציית SmartThings. גם אייפון AirPlay 2 וכמה טלפונים נוספים יעשו את העבודה. המסך של הטלפון משתקף על המסך של הסרו. כשאתה מסובב את הטלפון, המסך של הסרו מסתובב ביחד איתו. זה מגניב וסוחט קריאות התפעלות מכולם.
אפשר להבין מה עבר למהנדסי סמסונג בראש, כשהגו את רעיון הסרו. אם אכן הווידאו האנכי עומד להפוך לנפוץ, הדרך לחבר את הדור שצורך אותו לעולם הטלוויזיות היא באמצעות מסך אנכי. אבל מכיוון שאי אפשר לצפות כל הזמן בווידאו אנכי – למה לא נייצר טלוויזיה מסתובבת? ומכיוון שהדור הצורך וידאו אנכי מסתייג מטלוויזיה על הקיר כמו בסלון של ההורים, למה לא נעמיד אותה על מתקן נפרד וניצור מין "בידורית" בקנה מידה גדול במיוחד?
יכול להיות שקו המחשבה הזה לא תואם לגמרי לקהל היעד שאליו הוא מכוון. הנסיונות שלי להלהיב את המילניאלס שמקיפים אותי נתקלו בפיהוק. את הווידאו שלהם הם צורכים על מסך הסמארטפון, תודה. אישית אני חושב שהם טועים, הווידאו האנכי על המסך הגדול הרבה יותר מוצלח. אבל מי אני, בומר, להביע דעה?
הבעיה של הסרו, שהוא נראה כמו סמארטפון גדול, אבל הוא לא באמת כזה. אם היו לו מצלמה ומיקרופון, אפשר היה לנהל באמצעותו שיחות פייסטיים או Duo עם חוויה מרשימה. אם הייתה בו אפשרות לאינטראקטיביות, להגיב בלייקים, להעלות פוסטים, זה היה הופך אותו לכלי מסוג חדש. ואם היה לו מסך מגע זה היה ממש פנסטסטי. אם סמסונג הייתה הולכת עד הסוף, יתכן שהיא הייתה מציגה את הטלוויזיה החברתית הראשונה. מי יודע, אולי זו התוכנית של סמסונג לקראת תערוכת CES 2021.
מחיר ההשקה של סמסונג ישראל היה 5,490 שקל. ניתן להשיג אותו בחנויות במחירים שסביב 4,000 שקל.