אנחנו נמצאים בעידן מופלא, בו כוחו השיווקי של הביטוי "בינה מלאכותית" גדול מספיק כדי למכור גם מוצרים שעל פניו לא מאוד צריכים אינטליגנציה מכל סוג. מברשת שיניים, למשל. ה-Genius X החדשה של Oral-B מגיעה עם כיתוב בולט על הקופסה, המבטיח כי אינטליגנציה מלאכותית תאפשר לכם לשמור על שיניים נקיות ובריאות יותר.
2 צפייה בגלריה
המברשת החכמה של Oral-B
המברשת החכמה של Oral-B
המברשת החכמה של Oral-B
(צילום: יח"צ)
אבל מה זה אומר? ולמה מברשת שיניים צריכה אינטליגנציה? ב-Oral-B מסבירים שהמברשת החדש "מזהה את סגנון הצחצוח ומדריכה אתכם כדי שתגיעו לתוצאות הטובות ביותר מדי יום". אחרי כמה שבועות עם המברשת, ההבטחה הזו נראית נכונה. הדבר היחיד שמשאיר טעם רע בפה (חה!) הוא העובדה שיש כמה מוצרים מתחרים שעושים את אותה הפעולה פחות או יותר, אבל בלי לטעון לסוג של אינטליגנציה.
בבסיס היכולות של המברשת נמצאים שני דברים: קישוריות בלוטות', המאפשרת לחבר אותה לטלפון הסלולרי שלכם; ומספר חיישנים בתוך המברשת עצמה, שמעבירים דרך החיבור מידע לאפליקציה ייעודית בסמארטפון. בפועל, כשאתם מצחצחים שיניים עם ה-Genius X, אתם רואים על המסך באיזה אזור בפה צחצחתם והאם צחצחתם מספיק. כאשר המברשת מרוצה מכם, צבע השיניים באפליקציה הופך מכחול ללבן, ואתם יכולים להמשיך.
דבר דומה מאוד, אגב, אפשר למצוא אצל המתחרה הגדולה בתחום המברשות החכמות, פיליפס, שה-Sonicare החכמות שלה גם אומרות האם צחצחתם מספיק או לא בכל אזור. אומנם המברשות של פיליפס לא זמינות בישראל, אך כדאי לדעת ש-Oral-B אינה חלוצת התחום - רק אחת השחקניות בו.
היא כן שחקנית משמעותית, וה-Genius X הוא מוצר הדגל שלה. רוב הזמן הוא גם מרגיש ככזה. המברשת מעוצבת היטב, מרגישה נוחה ביד, ומגיעה עם ערכה שלמה של אביזרים: תא אחסון לראשים, מעמד טעינה ונרתיק פלסטיק לנסיעות שגם מאפשר להטעין את המברשת.

פעולת הצחצוח הופכת למשחק

יש לה גם מספר תכונות חביבות דוגמת "טבעת חכמה", שנמצאת בבסיס ראש המברשת. כשתגדירו את המשתמש שלכם באפליקציה תוכלו להגדיר גם את צבע הטבעת מתוך 12 צבעים זמינים, והיא תהבהב אם המברשת תרגיש במהלך הצחצוח שאתם מפעילים יותר מדי לחץ.
תכונה מגניבה נוספת, אם כי אחת ששייכת לאפליקציה ולא למברשת עצמה, היא הפיכת צחצוח יום-יומי למשחק עם "הישגים". יש הרבה מהם, המבוססים על היכולת של האפליקציה לעקוב מתי (ואיפה) צחצחתם שיניים. בכלל, האפליקציה של Oral-B מצויינת כמעט בכל מה שהיא עושה, החל מתצוגת השימוש במברשת ועד להצגת סטטיסטיקה אודות השימוש.
מנגד, יש גם החלטות מעט תמוהות. למברשת שישה מצבי פעולה - החל מצחצוח יומי ועד למצב שאמור לעזור להלבנת שיניים. אך לא תוכלו לבחור ביניהם כשהמברשת כבויה. קודם מדליקים, אחר כך - כשמשחת השיניים כבר על המברשת, יש להניח - בוחרים מצב הפעלה באמצעות הכפתור הרלוונטי. זה לא נוח בעליל. גם זמן הסוללה לא הכי מרשים, רק שבועיים בערך.
2 צפייה בגלריה
המברשת החכמה של Oral-B
המברשת החכמה של Oral-B
מרגיש מצויין. המברשת החכמה של Oral-B
(צילום: יח"צ)
ומה לגבי פעולת הצחצוח עצמה? זה כבר מאוד תלוי בחיבה שלכם למברשות שיניים חשמליות מהסוג של Oral-B. שני הסוגים הבולטים של מברשות שיניים חשמליות שקיימים היום הן המסתובבות, כמו זו שעליה אנחנו מדברים היום, והרוטטות (תחום בו פיליפס היא השולטת). כמשתמש קבוע של מברשת, היה לי קשה להתרגל ל-Genius X: היא הרבה יותר אגרסיבית. זה מתבטא הן בעוצמת הרעש הגבוהה והן בפעולה עצמה. הראש של המברשת לא סתם רוטט, כי אם זז מצד לצד. אני מניח שאנשים העוברים למברשת הזו ממברשת רגילה יצטרכו אפילו יותר זמן כדי להתרגל. טוב תעשה Oral-B אם תגנוב מפיליפס את המצב אליו נכנסת המברשת כשהיא מזהה משתמש חדש, שמעלה בהדרגה את עוצמת המברשת לאורך השבועיים הראשונים כדי להרגיל את המשתמשים.
בהיעדר תור אצל שיננית, אפשר לדבר רק על ההרגשה ולא על התוצאות. מצב השיניים אחרי צחצוח עם Genius X מרגיש מצויין. ואולי חשוב מכך, החיבור לאפליקציה מייצר מצב בו יש פיקוח על הרגלי הצחצוח שלכם. האפליקציה אמנם לא תעשה לכם שיימינג, אבל היא כן תאפס את המונה של רצף הימים בהם צחצחתם - וזה לא נעים. היא גם לא תיתן לכם סיכה וירטואלית חסרת משמעות על השלמת תוכנית הניקוי, וזה בכלל מעציב. אז בינה מלאכותית לא ממש מורגשת כאן, אבל גם בלעדיה מדובר במברשת שיניים מצויינת עבור אנשים שמוכנים לעבור לצחצוח אגרסיבי ורועש.
מחיר: 999 שקל.
מחיר השקה: 600 שקל.