המחברת שלא נגמרת: באופן די משעשע, את ה-reMarkable 2 פגשתי לראשונה בתור פרסומת ממומנת בפייסבוק, כך שבחיים לא תיארתי לעצמי שאגיע למצב שאני בודק אותו בעצמי. אבל הנה הוא כאן, הדור השני של "טאבלט הנייר" של חברת reMarkable הנורווגית, שאמור לספק לנו דבר מרכזי אחד - חוויית כתיבה הזהה לחלוטין בתחושתה לכתיבה על גבי מחברת אמיתית, רק בלי כל הנייר ועם הרבה פיצ'רים חכמים. אז האם כל זה עובד? בדקנו.
6 צפייה בגלריה
reMarkable 2
reMarkable 2
reMarkable 2
(צילום: רועי האן)

עוד כתבות שיעניינו אתכם:

זה טאבלט או מחברת?

במבט ראשון, ה-reMarkable 2 נראה כמו מוצר באיכות בנייה מרשימה מאוד וגבוהה מאוד, ובפועל זה בהחלט המצב: הטאבלט החכם הזה ניחן בעיצוב מרשים וברמת גימור מהגבוהות שיצא לי להיתקל בהן - וזה לפני שהתחלנו לדבר על כיסוי העור האיכותי או לשרוול הבד שניתן להצמיד אליו. הטאבלט עצמו בנוסף דק למדי ויחסית קטן ונוח לנשיאה - פיצ'ר חשוב מאוד לגאדג'ט שבסופו של דבר אמור ללכת איתנו כמעט לכל מקום.
הטכנולוגיה שמאחורי הטאבלט היא טכנולוגית ה-E Ink (ר"ת Electronic Ink) - טכנולוגיית "דיו אלקטרוני" העושה שימוש במסך בעל צריכת חשמל נמוכה במיוחד ומזכיר מאוד בנראות שלו נייר אמיתי. החלק המעניין באמת בטכנולוגיה הזו נמצא מתחת לשכבת המסך עצמו, שם נמצא מערך שלם של כמוסות זעירות הכוללות בתוכן חלקיקים הצפים בתוך נוזל שקוף, המסוגלים לשנות את צבעם ללבן או שחור בהתאם למטען החשמלי שלהם. השימוש הנפוץ ביותר בצגים אלה הוא לטובת ספרים אלקטרוניים (E Readers), למשל ה-Kindle של חברת אמזון (במקרה של ה-reMarkable 2 מדובר בקינדל על סטרואידים).
6 צפייה בגלריה
המרת דפי אינטרנט בלחיצת כפתור
המרת דפי אינטרנט בלחיצת כפתור
קינדל על סטרואידים
(צילום: רועי האן)
לטכנולוגיית E Ink יתרונות רבים, והגדול שבהם כאמור היא צריכת החשמל המאוד נמוכה שהיא דורשת על מנת לפעול, מה שמאפשר למסכים האלה לעבוד במשך תקופות ארוכות ללא כל צורך בטעינה. זה זמן טוב לציין את חיי הסוללה המרשימים של ה-reMarkable 2 - גם אחרי שלושה שבועות שלמים של שימוש יומיומי נשארו לי לשימוש לא פחות מ-70% מהסוללה.
6 צפייה בגלריה
מרגיש כמו נייר אמיתי
מרגיש כמו נייר אמיתי
ממש כמו נייר אמיתי
(צילום: רועי האן)
אז איך זה מרגיש בפועל? לשמחתי הרבה הקביעה שמדובר בטאבלט שמספק "חוויית כתיבה הזהה לכתיבה על נייר" היא ממש לא מהלך שיווקי זול: כתיבה על הטאבלט באצמעות העט הייעודי שלו מרגישה בדיוק כמו כתיבה על נייר רגיל, ואני חייב לציין שבהחלט התגעגעתי לתחושה הזו אחרי שנים של כתיבת פתקים בטלפון.

ביצוע טוב גם בגזרת התוכנה

אפילו שמדובר בטאבלט E Ink שלא כולל מסך בעל קצב רענון מהיר במיוחד, ממשק ההפעלה של ה-reMarkable 2 מספק לא מעט פיצ'רים ויכולות שימוש שהופכות אותו למחברת חכמה באמת. נוכל ליצור בקלות שלל סוגים של פתקים, לחלק אותם לתיקיות, לקטלג אותם לפי תוויות ואפילו לתת להם סוגים שונים של תבניות - ממחברת בעלת שורות דרך תבניות מוכנות מראש ליצירת גרפים ותרשימי זרימה, הכל כאן ובמרחק לחיצה. מעבר לזה אהבתי מאוד שיש אפשרות לטעון לטאבלט קבצים בפורמט ePub, מה שמאפשר לנו לקרוא על גביו ספרים אלקטרוניים (קינדל על סטרואידים או לא?).
6 צפייה בגלריה
מוכן לכל סוג של מסמך
מוכן לכל סוג של מסמך
מוכן לכל סוג של מסמך
(צילום: רועי האן)
גם בזמן כתיבת הפתקים ממשק ההפעלה עושה עבודה טובה: סרגל הכלים של הממשק נגיש ומספק שלל אפשרויות לשימוש, החל מבחירה של סוג העט שנרצה לכתוב בה (עט דיו נובעת, עיפרון חודים, מרקר, מברשת צבע ועוד), דרך היכולת לבחור במהירות טקסט שכתבתנו ולגזור אותו לחלק אחר במסמך או למסמך אחר לחלוטין ועד היכולת לשתף את המסמך במהירת באמצעות מייל. יכולת מעניינת נוספת הזמינה לבעלי מנוי בלבד היא היכולת להפוך את כתב היד שלנו לטקסט דיגיטלי - כאן לצערי מדובר ביכולת שאמנם תומכת בלא מעט שפות (26 מהן אם אדייק, בהן אנגלית, צרפתית, גרמנית, שוודית ואפילו ליטאית), אך כפי שכבר ודאי הבנתם, טרם נוספה תמיכה בעברית.
6 צפייה בגלריה
ממשק הפעלה נוח
ממשק הפעלה נוח
ממשק הפעלה נוח
(צילום: רועי האן)
לצד אלה, reMarkable מטפחת גם שלל אפליקציות ותוספים למכשירים שהם לא הטאבלט עצמו - ניתן להוריד למחשב ולסמארטפון אפליקציה ייעודית שמאפשרת לצפות בנוחות בפתקים שכתבנו על גבי הטאבלט וגובו לענן (בקרוב האפליקציות יאפשרו גם לערוך פתקים באופן חיצוני מהטאבלט). כמו כן, ניתן להוריד לדפדפן ולתוכנות תומכות תוסף ייעודי של reMarkable שיאפשר לנו להמיר בקלות דפי אינטרנט לפורמט ePub ולשלוח אותם לקריאה בנוחות על גבי הטאבלט - אולם כאן אין תמיכה בהמרת דפים בעברית בכלל. כמו כן, אני לא רואה הרבה אנשים משתמשים בפיצ'ר הזה בעיקר בגלל שבשביל להפעיל אותו צריך גם ככה להיכנס לאותו דף שאנחנו מעוניינים להמיר - אם אנחנו כבר פה, למה להמיר את הדף במקום לקרוא אותו עכשיו במקום?

חבילה לא שלמה

עד כה די הרעפתי שבחים על ה-reMarkable 2, ובכנות אני מרגיש שבהחלט מגיע לו לקבל אותם - הביצוע טוב וחוויית השימוש גם. אז מה בכל זאת עשוי לא לעבוד? המחיר של כל התענוג.

reMarkable

ה-reMarkable 2 החל להישלח לישראל לפני בערך חודש (זו גם הייתה הסיבה שהחלטתי ששווה לבדוק אותו לעומק). אז כמה הוא עולה? את הטאבלט עצמו תוכלו לרכוש בעבור 1,199 שקלים, אך חשוב לציין שכל האביזרים הנלווים של הטאבלט לא מגיעים בקופסה שלו, מה שאומר שאם נרצה כיסוי איכותי ניאלץ לשלם עוד כסף, ולא מדובר בתענוג זול במיוחד - כיסוי העור שהגיע אליי עולה לא פחות מ-700 שקלים, וכיסוי הבד? 300 שקלים. אבל זה אפילו לא החלק הכי מבאס בסיפור. הטאבלט הנהדר הזה לא מגיע עם אחד הדבר הכי חשוב שנצטרך על מנת להפעיל אותו - העט.
6 צפייה בגלריה
רוצים כיסוי עור איכותי? היכונו להיפרד מ-700 שקלים
רוצים כיסוי עור איכותי? היכונו להיפרד מ-700 שקלים
רוצים כיסוי עור איכותי? היכונו להיפרד מ-700 שקלים
(צילום: רועי האן)
נכון להיום reMarkable מציעה לנו שני סוגים של עטים שנוכל לרכוש לצד הטאבלט - האחד בצבע אפור שעולה 300 שקלים והשני בצבע שחור ובדגם "Marker Plus" המתפקד בדיוק כמו דגם הבסיס של העט וכולל בנוסף מחק ייעודי. המחיר של הדגם הזה הינו 500 שקלים. אם כך, חבילת הפרימיום המאובזרת ביותר של ה-reMarkable 2 תעלה לכם כ-2,397 שקלים (המחיר כולל עלויות שילוח ומיסים).
כדאי לקחת בחשבון גם את המינוי החודשי ש-reMarkable מציעה תחת השם "Connect". רוכשי המכשיר מקבלים מינוי בחינם לשנה ולאחר מכן הוא עולה 11.90 שקלים לחודש. המינוי מספק יכולת לגבות את הפתקים שלנו בענן (ללא מינוי, פתקים שלא נערכו במשך 50 ימים לא יגובו לענן ויישמרו רק על גבי הטאבלט עצמו), מרחיב את האחריות לטאבלט לשלוש שנים ומספק גישה למגוון הפיצ'רים חכמים שעליהם דיברנו קודם (שליחת פתקים במייל והמרת כתב יד לטקסט דיגיטלי), לצד פיצ'רים נוספים כגון שיתוף מסך.

השורה התחתונה

אין ספק שה-reMarkable 2 הוא מוצר מעניין ואיכותי למדי שיספק באופן טוב מאוד את מי שזקוק לו. כמחברת חכמה מדובר במוצר לא פחות מגאוני. יחד עם זאת, קשה לי לראות ישראלים רבים משלמים על מוצר בסגנון הזה סכום כל-כך גבוה, במיוחד כאשר במחיר הזה ניתן היום להשיג טאבלט רגיל עם עט חכם שיעשה עבודה אומנם פחות נאמנה למציאות בכל הקשור לתחושת הכתיבה, אך לא מגביל אותם למינויים בעלות חודשית או לאביזרים נלווים שעולים לא מעט.