״האם הוא באמת אולטרה?״ - זו השאלה שניסינו לענות עליה במהלך הזמן שבילינו עם Arc Ultra, הסאונדבר החדש מבית חברת סונוס האמריקאית. הרי החברה יכלה לקרוא למכשיר ״ארק דור 2״, כמו שעשתה לא פעם עם הרמקולים האחרים שלה, ועדיין, מישהו שם החליט שזה "ארק אולטרה". אז האם זהו ניסיון לגרום לבעלי הדגם הראשון לשדרג, או שבאמת יש כאן משהו שמצדיק את השם?
החשוד המיידי הוא רכיב ה-Sound Motion, וופר עם ארבעה מנועים בצדדים - ולא אחד ממורכז כמו בוופר סטנדרטי - שתפקידם לעבוד ביחד כדי לייצר הרבה בס באריזה קטנה. אך האם הוא לבדו אחראי על ה"אולטרה" של הסאונדבר הזה? ספוילר: לא באמת.
ואולי זה דווקא מבנה הרמקולים החדש, הכולל 14 דרייברים (בארק המקורי היו 11)? גם כאן, לא בטוח. בגלל שסדרת הארק תומכת בתקן דולבי אטמוס (אך לא ב-DTS:X המתחרה, וחבל), חלק מהם מכוון לתקרה כדי לשקף לכם את הצליל משם, חלק לצדדים, וחלק קדימה. גם כאן נקדים ונגיד שאמנם יש שיפור, בייחוד בקטעי דיבור, אבל הוא לא באמת עד כדי כך טוב יותר מהדגם הראשון.
יותר מכל דבר אחר, בסונוס בונים בדגם החדש על כך שהשלם גדול מסך חלקיו. אין ל-Arc Ultra חידוש מהפכני מבחינת החוויה - יש בשוק סאונדברים שנשמעים דומה מאוד. לצד זאת, יש לו מספיק יתרונות שגורמים לו להיות יותר מסתם דור חדש.
מבנה ועיצוב
מבחינה חיצונית, השינויים בין הארק מהדור הראשון ל-Ultra החדש לא מאוד בולטים לעין. הוא נמוך יותר בסנטימטר (מועיל אם אתם מתכננים למקם אותו מתחת לטלוויזיה עומדת) ורחב יותר ב-4 ס״מ. אם תחפשו את כפתורי השליטה, תגלו שבניגוד לקודמו, לאולטרה יש צד אחורי מלבני אליו הכפתורים האלה עברו.
הכפתור האחד שלא נמצא שם, וזה חבל, הוא כפתור סנכרון הבלוטות׳. סונוס אמנם ממשיכה את הקו החדש והמבורך של שילוב בלוטות׳ ברמקולים שלה, אבל כפתור הסנכרון מתחבא בחלק השקוע שבגב המכשיר, לצד חיבורי הכבלים ומתג נטרול המיקרופון. ואם כבר מיקרופון - בארבע וחצי השנים שעברו מאז השקת הארק הראשון, סונוס הסתכסכה עם גוגל, וכמו בשאר הרמקולים החדשים שלה, גם כאן לא תמצאו את העוזרת הקולית של החברה, אלא רק את זו של סונוס עצמה או את אלכסה של אמזון.
עוד נקודה קצת מצערת היא שבניגוד לחלק מהמתחרים הבולטים שלה בקטגוריית מקרני הקול המאוד יקרים (חברות כמו סוני, סמסונג, LG), סונוס לא שמה בארק אולטרה יציאת HDMI נוספת. אם יש לכם מעט מכשירים מחוברים למסך זו אולי לא בעיה, אבל בימינו רבים מחברים למסכי הטלוויזיה שלהם קונסולות, סטרימרים, ואפילו מחשבים נייחים, ופה כבר מדובר בבעיה.
תוכנה
חווית השימוש בארק אולטרה דומה מאוד לזו של הארק הרגיל - אין כאן שלט פיזי, ורוב השליטה מתבצעת דרך שלט הטלוויזיה או דרך האפליקציות הנתמכות, בראשן זו של סונוס עצמה.
שווה להזכיר שלפני כחצי שנה, סונוס סוג של "שברה" את האפליקציה שלה עם עדכון גדול שעשה הרבה באגים ובעיות, ומאז היא רק עסוקה בלתקן את הנזקים. נכון לעכשיו, נראה שהחברה נמצאת במקום טוב באופן יחסי, וכשהגדרנו את הארק אולטרה וה-Sub 4 לא נתקלנו בבעיות והצלחנו להזרים תוכן לרמקול ללא שום בעיה.
חידוש מרענן שבא לידי ביטוי באפליקציה אבל לא רק קשור אליה, הוא היכולת לכייל את מקרן הקול באמצעות מנגנון Trueplay לא רק ממכשירים של אפל, אלא גם ממכשירי אנדרואיד. בעלי אייפונים ואייפדים יכולים לבחור בין כיול פשוט, בו מקרן הקול משתמש במיקרופון שלו כדי להתכייל, לבין הכיול הסטנדרטי בו אתם הולכים ברחבי החדר ומנופפים בטלפון בזמן שהמקרן ממפה את החלל. בעלי מכשירי אנדרואיד לעומת זאת, יצטרכו להסתפק בכיול הפשוט בשלב זה.
כשביצענו את הכיול בדירה שלנו, כן שמנו לב להבדל בין חווית השמע שלפני הכיול לזו שאחרי הכיול הפשוט, אבל הכיול המתקדם בקושי הוסיף לטעמנו. ההנחה היא שהשוני מורגש יותר בחללים אחרים ויותר מתאימים – המודל הישראלי של סלון ומטבח מחוברים לא ממש תורם לחווית סראונד איכותית.
סאונד
עכשיו בואו נדבר על הסאונד, עם ובלי קשר ל-Sound Motion. עוד בארק הראשון, סונוס הראתה שאפשר לקבל חווית צליל היקפי טובה בלי הצורך במערך רמקולים קדמיים ואחוריים. בארק אולטרה הביצועים בתחום הזה עולים שלב בשלושה מקומות עיקריים: גובה, דיבור ובס.
יש בימינו הרבה מאוד תוכן מבוסס Dolby Atmos איכותי, וכדי להשוות את הארק אולטרה לקודמו, השתמשנו בשלושה מקורות עיקריים, שהם הסרטים בלייד ראנר 2049, מטריקס, וטופ גאן: מאווריק, כאשר בשלושתם יש מגוון הזדמנויות להבחין בתנועה (סצינת הלובי במטריקס, מסלול המכשולים של מאווריק, הקרב בין K לסאפר בבלייד ראנר).
ואכן, בשלושת הסרטים הארק אולטרה עושה עבודה יותר טובה מקודמו בכל הנוגע לדימוי של רמקולים מרובים. אגב, בשלושת הסרטים הרגשנו שאנחנו יכולים להסתדר לחלוטין ללא סאבוופר ייעודי. אמנם קשה להגיד שהרגשנו יותר בס מהאולטרה, אבל הוא כן נשאר אמין ועמוק גם בווליום גבוה, ולא הוציא אותנו מריכוז גם כשהיה עומס טונאלי בקצה הנמוך של הסקאלה. לצד זאת, כשהדלקנו את ה-Sub 4, הרגשנו מייד מה סאבוופר ייעודי ואיכותי מביא איתו.
במקביל, השיפור במבנה הדרייברים של הסאונדבר מדמה ערוץ סנטר הרבה יותר טוב מהארק הראשון, והוא הקל עלינו להבין את הדיבור גם בסצנות אקשן עם מיקס קשוח. גם כששמנו מוזיקה דו-ערוצית, הארק אולטרה בנה במה רחבה ומפורטת יותר מהדגם הקודם שלו. כאן ה-Sound Motion כן עושה את ההבדל, כי השיפור מגיע בעיקר מהקצה הנמוך של הסקאלה.
מסקנות
האם ה-Arc Ultra מצליח לעמוד בציפיות שמציב שמו היומרני? התשובה, כמו תמיד, תלויה במה שאתם מחפשים. הוא מציע שיפורים משמעותיים בתחומים מסוימים, אבל לא עד כדי מהפכה שמחייבת שדרוג.
ובכל זאת, מדובר באחד ממקרני הקול הטובים בשוק, כזה שמצליח לשלב טכנולוגיה מתקדמת עם עיצוב חכם ותשומת לב לפרטים. אם אתם אוהבים את המוצרים של סונוס או מחפשים את חווית השמע המתקדמת ביותר בסלון שלכם, הארק אולטרה בהחלט יכול להיות בחירה ראויה – גם אם לא מושלמת. אולי, בסופו של דבר, ה"אולטרה" האמיתי כאן הוא לא במפרטים הטכניים, אלא בדרך שבה הוא יגרום לכם להרגיש מול המסך.
מחיר: 4,299 שקלים | להשיג אצל היבואן והמשווקים הרשמיים.