דמיינו משקפיים שכאשר מרכיבים אותם, מסך ענק מופיע מול הפנים שלכם. הרבה יותר גדול מהטלוויזיה הביתית, כזה שתופס את רוב שדה הראייה שלכם. נשמע עתידני? האמת היא שלא, לא ממש. אנחנו חיים בעידן של קסדות מציאות מדומה (VR), וההבטחה הגדולה הבאה היא מציאות רבודה (AR). משקפי וידאו, אם כן, מרגישים כמו משהו מהעבר. בתחילת שנות האלפיים ניסו לשווק לנו כאלה ורובם לא עבדו טוב, אחר כך היו חברות שרצו לקשור סמארטפון לפרצוף שלנו (גם זאת לא הייתה חוויה מדהימה), וכיום כולם מדברים על דברים מתקדמים יותר מסתם מסך מול הפנים.
1 צפייה בגלריה
TCL NXTWEAR S
TCL NXTWEAR S
TCL NXTWEAR S. נראים ומרגישים כמו משקפי שמש
(צילום: יח"צ)

עוד כתבות שיעניינו אתכם:

אבל כפי ש-TCL מראה עם NXTWEAR S, אם לוקחים רעיון שדי נזנח בצידי הדרך ומבצעים אותו היטב, התוצאה יכולה להיות מעניינת. למעשה, מוצרים עתידניים אומנם מגיעים לרוב עם מקדם מגניבות גבוה, אבל מוצרים עכשוויים הם אלה שבטווח הארוך יכולים להיות שימושיים יותר, והמשקפיים האלה מאוד עכשוויים.
מה שהופך אותם לכאלה, מעבר להנדסת אנוש טובה (נגיע אליה בהמשך), הוא המחשבים שנמצאים בכיסים שלנו. הסמארטפון המודרני אינו רק בעל כוח עיבוד רב, אלא לרוב כולל גם סוללה שמחזיקה יותר מיום וחיבור תמידי לרשת האינטרנט, או אם לדייק, חיבור תמידי לספריות וידאו עצומות.
אל העולם הזה TCL מביאה את המשקפיים החדשים שלה, דור שני אחרי ה-NXTWEAR G שראו אור ב-2021. ה-NXTWEAR S החלו את דרכם כפרויקט מימון המונים בקיקסטארטר, עם הבטחה לשיפורים במשקל (ירד מ-100 ל-90 גרם) ובעיצוב.

לפטופ במשקפיים

רגע של תיאום ציפיות: אלה לא משקפי מציאות רבודה (AR), לא במובן שאליו רובנו מתכוונים כיום לפחות. אין פה מצלמות שמסתכלות על העולם או יכולות ליצור שכבה של מידע או אינטראקציה נוספת מעל פריטים ספציפיים. המקסימום שתוכלו לעשות כאן הוא להוריד מהמשקפיים את החלק שנראה כמו עדשה של משקפי שמש ובעצם מתפקד ככיסוי, כך שהמשקפיים יציגו מסך חצי-שקוף שניתן לראות דרכו. לא מצאתי תסריט שבו זה באמת שימושי.
למה הם טובים, אם כך? שני התסריטים המעניינים ביותר בעיניי הם צפייה בווידאו שמוזרם מהטלפון הסלולרי בחדר חשוך, וטיסות. תסריט פחות שימושי, עבורי לפחות, אבל כזה שעשוי לקסום לאנשים אחרים, הוא עבודה עם לפטופ כשהמסך שלו כבוי ו/או כשהלפטופ סגור (תוך שימוש במקלדת חיצונית כמובן).
משקפי NXTWEAR S של TCL
המשקפיים נוחים לשימוש בכל התסריטים שהזכרתי, גם בשימוש ממושך. לא הייתה לי בעיה אפילו להשתמש בהם יחד עם משקפי הראייה שלי, ואפשר להכין עבורם עדשות מיוחדות שמתחברות אליהם כדי לייתר את הצורך בהרכבת שתי מסגרות זו על זו. אתם כן תצטרכו להשתמש בכבל. זה כבר טיפה יותר בעייתי אך לא נורא בעיניי, במיוחד אם המכשיר שאליו אתם מתחברים הוא טלפון סלולרי שאפשר לשים בכיס.
נקודה נוספת שצריך להזכיר היא שהמשקפיים לא מגיעים עם סוללה שדורשת הטענה. את המתח הם מקבלים מהמכשיר שאליו הם מחוברים, מה שאומנם מרוקן את הסוללה שלו מהר יותר - במיוחד אם אתם משתמשים גם ברמקולים הזעירים שמובנים בהם - אבל מאפשר לשמור על משקל נמוך ומסגרת קטנה. אלה משקפי וידאו שבאמת נראים ומרגישים כמו משקפי שמש, הן מבחינת הגודל והן מבחינת המשקל.
המקום הראשון שבו ניסיתי את המשקפיים היה סלון הבית שלי, כאלטרנטיבה לצפייה בסופרבול על מסך 65 אינץ׳ שנמצא במרחק שלושה מטרים ממני. בלילה, בחושך, ה-NXTWEAR S אפשרו לי לראות את המשחק מהטלפון כשאני שוכב על הספה - תנוחה הרבה יותר נוחה מישיבה. המשחק כאילו הוקרן על התקרה. גם כשישבתי, התמונה אומנם הייתה פחות טובה מבמסך ה-OLED שלי (המשקפיים האלה מספקים 1080p בלבד ולא 4K), אבל פיצתה על זה בגודל המסך.
למחרת, ברכבת למשרד, החוויה הייתה הרבה יותר בעייתית. בניגוד לקסדות מציאות מדומה (VR), המשקפיים לא מכסים את כל שדה הראייה. השתקפויות והתנועה מחוץ לחלון הרכבת הפריעו לי לצפות בנטפליקס, וגם הבהירות הנמוכה יחסית הורגשה הרבה יותר בסביבה מוארת. ניסיתי גם לעבוד עם הלפטופ בעודי מרכיב את המשקפיים, ויכולתי לקרוא את הטקסט, אבל זו לא הייתה חוויה נעימה.
החוויה שלי עם ה-NXTWEAR S בטיסה הארוכה מאוד בין איסטנבול לסן פרנסיסקו הייתה איפשהו באמצע. מצד אחד, כל עוד היה חושך במטוס המסך הווירטואלי שהמשקפיים מייצרים נראה בהיר וטוב. מצד שני, קשה היה להתעלם מהאור במסכים של מושבים שכנים - ובגלל שמרחק הצפייה במטוס בהכרח נמוך יותר מבסלון, אני לא יכול להגיד בפה מלא שהעדפתי את החוויה עם המשקפיים על פני צפייה בטאבלט 12 אינץ'. בחדר מלון, לעומת זאת, הם עבדו מצוין.
לו, אם לצטט את טוביה החולב, הייתי רוטשילד, אני מנחש שהחוויה שלי עם המשקפיים במטוס הייתה הרבה יותר טובה. החסרונות שאותם ציינתי לא מאוד רלוונטיים למחלקת עסקים, שבה יש הרבה יותר פרטיות ולצידה יתרון מהותי בדמות האפשרות לצפות בווידאו בשכיבה.

לא כל הסמארטפונים תומכים

אבל האמת היא שגם תסריט השימוש של צפייה בתכנים בבית, בחושך ובשכיבה יכול לספק הצדקה למחיר - 1,449 שקלים ברשת באג נכון לרגע כתיבת שורות אלה, עם עליית מחיר צפויה ל-1,599 שקלים כאשר מבצע ההשקה ייגמר.
אבל לא רק המחיר יקבע אם המשקפיים האלה רלוונטיים לכם, אלא גם הציוד שכבר קיים אצלכם: המשקפיים דורשים מכשיר שיודע להשתמש בחיבור USB-C שלו כביציאת וידאו בממשק Displayport. באופן מצער, לא מדובר בכל טלפון או טאבלט מודרני אלא רק בחלק מהם. OnePlus 11 החדש, למשל, לא יודע להוציא וידאו דרך חיבור USB-C שלו, וכך גם רבים מהמכשירים הסיניים הזולים יותר. לעומת זאת, יש לא מעט סמארטפונים שיצאו גם לפני חמש שנים ויותר שכן תומכים בתקן. איך יודעים? בודקים במפרט המכשיר, ויש גם רשימה לא מלאה בדף הקיקסטארטר של המשקפיים.
ומה אם יש לכם אייפון או מכשיר שאינו תומך? ל-TCL יש קופסת המרה שנמכרת בנפרד. היא לא רק עולה 500 שקלים ומוסיפה עוד משקל לסחוב אתכם - היא גם לא תאפשר לכם לצפות בכמה משירותי הווידאו הפופולריים דרך המשקפיים. מנגנוני ההגנה על התוכן לא יסכימו לנגן אותו דרך הקופסה, מחשש שמדובר במכשיר הקלטה.
אם יום אחד אזנח את האייפון שלי לטובת מכשיר אנדרואיד, אני יכול לראות את עצמי משתכנע שצפייה בתכנים בחושך - ואולי גם שימוש במשקפיים האלה עם קונסולה ניידת כמו סטים דק - מצדיקים לגמרי את המחיר שלהם עבורי. תסריטי השימוש שבהם NXTWEAR S רלוונטיים אומנם לא רבים, אבל בתסריטים האלה מדובר בפתרון מצוין.