הוא נראה כמו כל מחשב נייד אחר, אין לו עיצוב מיוחד או כל סימן מזהה ייחודי למעט מדבקה קטנה כשפותחים אותו. האסוס Vivobook 15S מקרין מראה רגיל מאוד. וזה חשוב, מדובר במחשב הנייד הראשון שהגיע לישראל עם מעבד ARM - הקוואלקום סנאפדרגון X Elite. מדובר במעבד שפועל על בסיס אותה טכנולוגיה שמפעילה את מעבדי המובייל של הסמארטפונים והטאבלטים שלנו. זו לא הפעם הראשונה שמחשב כזה מגיע לשוק - לקוואלקום היו ניסיונות ביחד עם מיקרוסופט לפתח קו מחשבים עבור ווינדוס - אך עד כה היה מדובר במוצרים בוסריים למדי, חלשים ולא מאוד ידידותיים למשתמש. הם היו איטיים ודרשו שימוש באפליקציות מותאמות, רחוק מאוד מחוויית השימוש שנדרשת מ-PC מודרני.
4 צפייה בגלריה
אסוס Vivobook 15S
אסוס Vivobook 15S
אסוס Vivobook 15S
(צילום: אסוס)
אבל הפעם זה שונה. קוואלקום חשפה את קו המעבדים החדש השנה ועולם הטכנולוגיה התחיל לפתח הרבה מאוד ציפיות ובצדק. אפל עברה להשתמש בטכנולוגיה של ARM במעבדי המחשבים שלה כבר לפני שלוש שנים ובהצלחה אדירה. הם היכו את המעבדים המקבילים מבית אינטל ו-AMD בכל הסעיפים, מביצועים, גמישות, צריכת חשמל ועד גרפיקה. טוב בסעיף האחרון אולי לא כשמדובר במחשבי גיימינג עם כרטיסי מסך עתירי ביצועים, אבל בכל השאר זה בהחלט עבד. המקבוק חזר לאופנה והצליח להגדיל את נתחי השוק של אפל בתחום המחשבים - משהו שלא קרה כבר שנים רבות.
מיקרוסופט ראתה כי טוב והחליטה שגם היא רוצה, גם כדי להחזיר לאפל וגם כדי לא להיות תלויה לנצח באינטל כספקית השבבים העיקרית למחשבי ווינדוס. זה אמנם לקח לה כמה סבבי ניסיונות עד שהצליחה לייצר פלטפורמה מספיק חזקה וגמישה שתוכל לשווק למשתמשים. אבל עכשיו זה עובד. וכבונוס היא שילבה גם את מותג ה-Copilot+PC שאומר שמדובר במחשבים שתומכים ישירות מהקופסה ב-AI. מה הכוונה? המחשבים האלה מיועדים לפעול בצורה שקופה עם כל תכונות הבינה המלאכותית של ווינדוס - החל מצ'אט להפעלת הגדרות ועד טשטוש הרקע במצלמת הרשת במהלך שיחות וידאו. לקראת הקיץ החלו כל היצרניות להציג את דגמי המחשבים שלהן שפועלים על מעבדי קוואלקום. והגל הראשון החל לטפטף לאיטו גם לישראל. האסוס Vivobook 15S הוא כאמור הראשון להגיע. אחריו יגיעו הדגמים המקבילים מבית Dell, HP ולנובו. אז מה יש לו שיכול לעניין אותנו והאם מדובר במחשב ששווה לשקול רכישה שלו (רמז? כן אבל עם כוכבית).

מבנה ועיצוב: אלגנטי ומלא אלומיניום

אסוס תמיד ניסתה להציע עיצוב שונה במחשבים שלה, אבל הפעם היא ניסתה לשמור על דיסקרטיות. מבחוץ קשה לזהות שמדובר במחשב של אסוס ולא של HP למשל. הוא דקיק למדי גם כשהוא סגור ועטוף באלומיניום איכותי מכל הצדדים. מה שמבטיח משקל קל במיוחד. כשפותחים אותו אפשר לראות שהוא לא שונה במיוחד ממחשבים גנריים אחרים. הוא מנסה מאוד להיראות כמו מקבוק פרו משנים עברו עם צבע אפור כסוף. אסוס סיפקה בו שלל שקעים: שניים בפורמט USB-C, שניים בפורמט USB מלא כמו גם חריץ לכרטיס זיכרון, שקע HDMI ואוזניות משולב עם מיקרופון. הדבר הרע היחיד שאפשר לומר זה ששקעי ה-USB-C נמצאים שניהם בצד שמאל, ומכיוון שהחיבור לחשמל מתבצע דרכם, זה אומר שתוכלו לחבר אותו לחשמל רק מאותו צד.
4 צפייה בגלריה
אסוס Vivobook 15S
אסוס Vivobook 15S
אסוס Vivobook 15S
(צילום: אסוס)
המסך מצויד בשוליים דקים בצדדים אבל מלמטה ולמעלה יש מסגרת - הסיבה לכך היא שפורמט המסך הוא 16:9, משהו שכבר הרבה זמן לא ראיתי במחשב נייד. רוב המחשבים כיום מגיעים עם מסך 16:10 או 3:2 והסיבה היא שהם מספקים הרבה יותר שטח תצוגה אנכי. המשקל כאמור קליל (יחסית למחשב בעל מסך 15.6 אינץ') ועומד של כ-1.42 ק''ג, זה מחשב ששוקל כמו נייד עם מסך 14 אינץ' או אפילו 13.3 אינץ'. עוד יתרון של שימוש בפלטפורמה של קוואלקום. העובי עומד על כ-16 מ"מ בנקודה העבה ביותר. זה כמו עובי של סמארטפון מתקפל כשהוא סגור. כשהוא פתוח האסוס Vivobook 15S מציע עובי אפילו יותר דק כ-9 מ"מ. הדבר היחיד שהיה לא נעים בעיצוב הוא שישנם חלקים קצת חדים כגון השוליים. המחשב נפתח באופן מלא ב-180 מעלות כך שניתן להניח אותו על שולחן כדי לעבוד בחברותא.

חומרה: מהיר, חסכוני אבל לא לגיימינג (עדיין)

אין מה לומר, שבבי הסנאפדרגון X Elite החדשים מרשימים מאוד. הפיתוח שלהם אמנם ארך זמן רב, אך התוצאה באמת משנה לגמרי את הפרדיגמה בכל מה שקשור למעבדי מחשבים כיום. המעבד שיש באסוס Vivobook 15S הוא מדגם ביניים בסדרה - כלומר מקביל במיצוב לאינטל Core 5. הוא מצויד ב-16 או 32 גיגה-בייט זכרון פעולה ושבב גרפי אדרנו כמו בסמארטפונים. אם אתם חוששים מהיכולות שלו, אל דאגה, הוא מהיר וחזק מספיק כדי להתמודד עם כל משימה שהייתם רגילים לבצע במחשב ווינדוס מבוסס אינטל למעט גיימינג מתקדם או עריכת וידאו. למעשה בהשוואה ישירה למעבדים האחרונים של אינטל ו-AMD הוא אפילו מבייש אותם מבחינת ביצועים יבשים; בשימוש יומיומי הוא זריז, האפליקציות נפתחות מהר מאוד וכל השימושים השוטפים - החל משימוש בדפדפן עם עשרות חלוניות פתוחות, הפעלה של סרטונים, סטרימינג של מוזיקה ותוכנות משרדיות שפועלות ברקע ושיחות זום מתבצעים בצורה חלקה. אבל שימו לב שלא כל האפליקציות זכו לגרסה מותאמת לסנאפדרגון, ולכן המחשב משתמש באמולציה (דימוי של מעבד אינטל וירטואלי) כדי להפעיל אותן. הביצועים במצב כזה שונים מאוד מאפליקציה לאפליקציה, יש כאלה שיעבדו היטב, כאלה שיעבדו לאט וכאלה שלא יפעלו כלל.
4 צפייה בגלריה
אסוס Vivobook 15S
אסוס Vivobook 15S
אסוס Vivobook 15S
(צילום: אסוס)
הבונוס הוא בסוללה שמחזיקה הרבה מאוד זמן בזכות צניעות הדרישות של המעבד. מהניסיון שלי, טעינה מלאה הספיקה לי בקלות ליום עד יום וחצי שימוש שוטף. בערך כמו עם סמארטפון טוב. זה מחשב שתוכלו לקחת ללימודים או לעבודה ליום שלם בלי מטען. ואם אתם בכל זאת צריכים טעינה נוספת, תוכלו להשתמש במטען סמארטפון חזק כדי להוסיף לו קצת אבקת חשמל. מעבר לשבב הגרפי, יש כאן גם שבב נוירוני - שזה שם מתוחכם למעבד שתפקידו להפעיל את חישובי ה-AI על המחשב. האם זה אומר ש-ChatGPT יעבוד יותר מהר? לא, כי זה שירות ענן שזמין דרך האינטרנט. אבל זה אומר שכל תכונות ה-AI של ווינדוס על בסיס Copilot יעבדו. מיקרוסופט דורשת מינימום עוצמת חישוב (TOPS או טריליון פעולות לשנייה) של 40 TOPS עבור שימושי AI. המעבד של ה-Vivobook 15S מציע משהו כמו 45 TOPS, זה לא הכי מהיר בשוק - אבל מספיק מהיר לשימושים הזמינים למשתמשים כיום ובעתיד הקרוב. תקני התקשורת כוללים WiFi 7 ובלוטות' 5.4 העדכניים ביותר שתוכלו לקבל כיום.

תוכנה וממשק: ווינדוס מתחכם

מבחינת התוכנה והממשק אין הבדל לעומת מחשבי ווינדוס אחרים. נתחיל עם המסך. כאמור הוא בן 15.6 אינץ' ומציע בהירות מקסימלית טובה של כ-600 ניט שמספיקה לשימוש ביתי או משרדי. לשימוש בחוץ זה עשוי להיות קצת מוגבל בעיקר כי המסך מצופה בזכוכית שגורמת להשתקפות באור שמש ישיר ולא בציפוי מט. הפאנל מבוסס OLED ומציע רזולוציה של 3K או כ-2,880 על 1,620 פיקסלים. יש תמיכה בתקן HDR וכיסוי של 100% בסכמת הצבעים DCI-P3. כלומר מדובר במסך שאפשר ליצור עליו תוכן ויזואלי בקלות ובדיוק רב. מעל המסך ישנה מצלמת רשת ברזולוציה של FHD, זאת קצת מאכזבת, היא מצוידת בתריס פרטיות ידני שמרגיש קצת זול למגע ובעיקר היא לא מספקת את איכות הצילום הטובה ביותר שאפשר למצוא. בתנאי תאורה אפלים היא תתקשה מאוד להעביר תמונה טובה. תכונות ה-AI של ווינדוס פועלות בה היטב בזכות המעבד, וניתן למשל להוסיף בקלות אפקטים שונים, לשנות את התאורה באופן וירטואלי ולהוסיף פילטרים. מכיוון שאין כאן קורא טביעות אצבעות, פתיחת הנעילה מתבצעת דרך המצלמה וזו עובדת מהר יחסית. המיקרופון המובנה יעיל מאוד וכוח ה-AI שלו מספק ביטול רעשי רקע יעיל למדי ואפשרות להתמקד במיקום שלכם במרחב לא משנה היכן אתם נמצאים בקרבת המחשב. הרמקולים לעומת זאת, הגם שממותגים על ידי Harman Kardon לא מרשימים במיוחד, והעובדה שהם ממוקמים בתחתית המחשב גורמת לצלילים להישמע קצת חנוקים.
4 צפייה בגלריה
אסוס Vivobook 15S
אסוס Vivobook 15S
אסוס Vivobook 15S
(צילום: אסוס)
המקלדת ממש נוחה. אסוס לא תמיד קלעה בול עם המקלדות, אבל בשנים האחרונות הן השתפרו מאוד. מהלך הקלידים מספיק עמוק כדי לספק דיוק הקלדה גם עבור שיאני הקלדה עיוורת. בנוסף יש כאן בלוק מספרים מצד ימין אם כי אלה קצת יותר צרים מהרגיל. התאורה האחורית קצת חיוורת וזו אולי הביקורת היחידה שיש לי כלפיה. הטראקפד נוח, חלקלק וגדול וקולט את הלחיצות והטפיחות היטב. ווינדוס עצמה לא תרגיש לכם שונה מהגרסה של מחשבי אינטל וזה מה שחשוב כאן. מכיוון שיש כאן מיתוג "קופיילוט+" הוא כולל שלל יכולות AI מובנות. ניתן להקפיץ את קופיילוט ישירות מהכפתור הייעודי במקלדת ולנהל איתו צ'אט. אפשר להפעיל דרכו את הפיצ'רים של המחשב - כמו למשל לבקש ממנו לשנות את תמונת הרקע או להפעיל את הבלוטות', או לסכם לכם מיילים. בנוסף יש כאן מחולל תמונות AI מובנה, באפליקציית התמונות של ווינדוס וכן באפליקציית הציור. לטעמי אין כאן הרבה מאוד בשורות - ראשית כי אני לא עושה הרבה שימוש בתמונות AI ושנית כי האפליקציה קצת מסרסת את איכות התמונות ככל הנראה כדי להימנע מתביעות על שימוש ב-AI למטרות לא מוסריות. אבל אם אתם חיות מדיה חברתית ואוהבים לעבד תוצרים ויזואליים לשיתוף עם חברים באינסטוש או בטיקטוק - אתם תהנו מאוד.

סיכום ואלטרנטיבות: מחשב מעולה להתנסות ב-AI וגם לשימוש רגיל

ה-Vivobook 15S הוא מהמחשבים שמתחבבים עליך מהר מאוד. הוא זריז, חסכוני בחשמל, נראה מספיק אלגנטי לשימוש בכל מקום, קל יחסית, בנוי לתלפיות, בקיצור באמת שימושי. אמנם יש אפליקציות שלא יעבדו עליו (בינתיים) אבל הרוב החשוב עובד ועובד היטב. זה לא מחשב גיימינג אבל אפשר להפעיל עליו משחקים (מותאמים) ברמת פירוט מינימלית ויותר. כל הטוב הזה יעלה לכם בין 5,500 ל-6,500 שקל בהתאם למפרט. זה לא הכי זול בנמצא, אבל זה מהמחירים הזולים למחשבי קופיילוט עם מעבד סנאפדרגון בישראל, ועדיין אין הרבה מאוד דגמים כאלה בנמצא. המתחרה היחיד ברמת המחיר הזו הוא הלנובו Yoga Slim 7x אבל עם מסך יותר קטן. לסיכום, ה-AI אולי לא מספיק מרשים עדיין, אבל אם תשימו אותו בצד, עדיין תקבלו מחשב שלטעמנו מספק תמורה מצוינת למחיר.