השקת מעבדי הלונאר לייק בתחילת החודש הייתה אירוע חשוב מאוד בשביל אינטל. אחרי חשיפת הסנאפדרגון Elite של קוואלקום ומעבדי הרייזן AI של AMD, לאינטל היה חשוב להראות שהיא עדיין מסוגלת להכות חזרה ובעוצמה במתחרות. ואכן, המחשבים אליהם נחשפנו באירוע הראו הרבה מאוד יכולות שהדגימו שלארכיטקטורת x86 עדיין יש עתיד.
7 צפייה בגלריה
מחשב יוגה Slim 7i
מחשב יוגה Slim 7i
מחשב יוגה Slim 7i
(לנובו)
אינטל הדגישה את זמן הסוללה הארוך ואת עוצמת החישוב של מחשביה, המאפשרים להם להריץ משחקים ואפליקציות וידאו ללא קושי. אולם הדגמות של חברות מהוות תמיד סיבה לדאגה, שכן הן מתבצעות במסגרת תנאי מעבדה המיועדים להציג את הצד הטוב ביותר של המוצרים.
היה לנו חשוב לבדוק את האמירות של אינטל במסגרת נייטרלית, כלומר בשימוש יומיומי עם מחשב שהועמד לרשותנו באדיבות לנובו ישראל. במקרה הזה, מדובר במחשב היוגה Slim 7i בגרסת Aura Edition, הכוללת כמה פיצ'רי AI שאמורים להדגיש את ההבדל בינו לבין מחשב "רגיל".
יש לציין שהמחשב שקיבלנו היה גרסה ראשונית שלא הייתה מעודכנת עם כל הדרייברים הדרושים - מה שגרם לכמה בעיות תאימות. אולם למרות המגבלות של התנסות במחשב שכזה, מדובר בגרסה מאוד קרובה למה שיקבלו הצרכנים.
7 צפייה בגלריה
השקת מעבד אינטל לונאר לייק בברלין
השקת מעבד אינטל לונאר לייק בברלין
השקת מעבד לונאר לייק בברלין
(קרדיט צילום: רפאל קאהאן)

עיצוב ומפרט

המחשב עצמו מגיע בעיצוב נאה מאוד. הוא דקיק, מצויד במסך בן 15.3 אינץ' ושוקל רק 1.46 קילו. עוביו בין 13.9 מ"מ ל-15.2 מ''מ - הישג מרשים בהתחשב בכך שמחשבים מקבילים עם מעבדים רגילים בדרך כלל מציגים חצי ס"מ יותר ולפחות עוד 400-300 גרם על המשקל.
הצבע שבחרה לנובו נקרא Luna Grey, או במילים פשוטות - אפור כהה. יחד עם זאת, הצבע לא משעמם כמו אפור רגיל, והוא מקרין יוקרתיות רבה בזכות עיצוב מינימליסטי ומעודן. לנובו השיקה שני דגמי לונאר לייק, היוגה לשוק הפרטי וגרסה מיוחדת של ה-ThinkPad המקצועי לשוק הארגוני. אלה מצטרפים לדגמים נוספים עם מעבדי המתחרות: קוואלקום ו-AMD.
לנובו דחסה ביוגה את כל הטכנולוגיות שאפשר היה לצפות ממוצר דגל מסוגו. הוא מצויד במעבד Core Ultra 7 258V ובגרסה שלנו הוא הגיע עם 32 גיגה-בייט זיכרון פעולה ומרחב אחסון נדיב בן 1 טרה-בייט בתקן M.2 PCIe Gen 4 SSD.
7 צפייה בגלריה
מחשב יוגה Slim 7i
מחשב יוגה Slim 7i
מחשב יוגה Slim 7i. דקיק ושדר מראה "פרימיום"
(לנובו)
הסוללה בת 70 וואט-שעה מאוד מרשימה, אבל נדבר עליה עוד מעט. המסך המרהיב מציע רזולוציה של 2.8K, קצב ריענון של 120 הרץ והוא זמין בפורמט LCD או OLED עם טאץ', שזו הגרסה שקיבלנו. הבהירות שלו עומדת על כ-500 ניט - לא הכי בהיר שיש אבל בהחלט מספק לשימוש באור יום, אם כי ההשתקפויות מהזכוכית המבריקה שמחפה על הפאנל עשויה להעיב קצת על מי שירצה לעבוד עליו באור שמש ישיר בחוץ. בתנאי פנים, הוא מציג צבעים בדיוק רב בזכות כיסוי של 100% בסכמת הצבעים P3. זה מחשב שיוכל לשמש בקלות ליצירת תוכן קלילה או לעריכת תמונות.
המחשב תומך ב-WiFi 7 ובלוטות' 5.4 החדישים, וכולל מצלמת הרשת משמשת גם לזיהוי פנים הכוללת חיישן TOF אינפרה אדום. יחד עם זאת, אין חיישן טביעות אצבע וזה חבל. מבחינת שקעים הוא מציע שני שקעי USB-C בתקן 4 Thunderbolt, שקע USB-A, שקע HDMI מלא ושקע אוזניות משולב עם מיקרופון.
קחו בחשבון שאם אתם מחברים את המטען למחשב, נותרים לכם רק שני שקעים לחיבור התקנים חיצוניים - חברו עכבר ל-USB-A ונותר לכם רק שקע בודד, חברו מתאם רשת ואין לכם יותר שקעים זמינים, כך שתאלצו להסתובב עם מתאם שקעים פק"ל בתיק. לא נורא, אבל קצת מעיק.
7 צפייה בגלריה
אינטל חושפת מעבד חדש בשם Lunar Lake
אינטל חושפת מעבד חדש בשם Lunar Lake
לונאר לייק - המעבד שיחזיר את אינטל לתחרות?
(צילום: אינטל)

ביצועים

כאמור, אחת מנקודות הגאווה של אינטל בעת ההשקה של לונאר לייק הייתה זמן השימוש הארוך שניתן לקבל ביחס למחשבים קודמים ואפילו ביחס למחשבים מבוססי ARM. ואנחנו יכולים להגיד לכם שאינטל צדקה בכל מילה. היוגה פשוט הכה שוק על ירך כל מחשב אחר שניסינו עד כה.
אמנם לא הרצנו משחקים כבדים או תהליכים ייחודיים עכשיו אלא בעיקר השתמשנו בו עבודה משרדית שוטפת, אך עשינו זאת עם עשרות טאבים פתוחים בדפדפן, פייסבוק, אפליקציית סטרימינג ברקע וניגון סרטון יוטיוב או עריכה קלה של תמונות. עם כל זה - הצלחנו להוציא ממנו ממוצע של יומיים שימוש ללא טעינה. בכל העשרה ימים שהוא היה אצלנו (למעט יום וחצי של התקנה והתאמה), הטענו אותו שלוש פעמים בלבד, ולרוב לא הגענו לפחות מ-20% סוללה.
בדיקה מתודית שערכנו על המחשב, שכללה ניגון של קובץ וידאו (H264) בלופ, ללא וויפיי ובבהירות של חצי (כ-200 עד 250 ניט), הגיעה לתוצאות מרשימות מאוד של כמעט 22 שעות פעולה. לא זכור לנו שהצלחנו אי פעם להוציא ממחשב מבוסס אינטל יותר מ-10 שעות במקרה הטוב.
7 צפייה בגלריה
השקת מעבד אינטל לונאר לייק בברלין
השקת מעבד אינטל לונאר לייק בברלין
לונאר לייק - קפיצה משמעותית בחיי הסוללה
(קרדיט צילום: רפאל קאהאן)
זמן המסך שלו מרשים ואפשר לומר בביטחון שניתן להשתמש במחשב יום שלם מחוץ לבית מבלי להזדקק למטען. ואם כן תזדקקו, תוכלו פשוט להשתמש במטען סמארטפון פשוט לטעינה, או במטען GAN לטעינה בפעולה.
מחשב הסנאפדרגון שבדקנו לפני כחודש סיפק נתונים כמעט דומים אבל חשוב לשים לב להבדל גדול ביניהם - תאימות של אפליקציות. בעוד מחשב אינטל יריץ לכם כל אפליקציה סטנדרטית מותאמת לווינדוס, מחשב מבוסס קוואלקום יצטרך אפליקציות מותאמות או להפעיל אותן דרך סביבת אמולציה שמדמה מעבד אינטל.

בינה מלאכותית

בואו נדבר קצת על AI, שכן זו מטרת המשחק כאן. כאמור המחשב של לנובו יודע לספק את כל יכולות הבינה המלאכותית שמיקרוסופט דחפה לווינדוס 11 בגרסת קופיילוט פלוס. אבל היא הלכה כברת דרך נוספת וזיקקה את התכונות האלה לחמישה מצבים שונים, שבימים כתיקונם מוחבאים בהגדרות של מערכת ההפעלה.
7 צפייה בגלריה
מחשב יוגה Slim 7i
מחשב יוגה Slim 7i
מחשב יוגה Slim 7i. מחשב מבוסס אינטל מציע תאימות גדולה יותר לווינדוס
(לנובו)
המצבים הם: Attention mode, שמאפשר למקד אתכם לעבודה במקום לגלישה חסרת מטרה באתרים; Shield, המסוגל לזהות כשמישהו מנסה להציץ לכם מעבר לכתף ולכבות את המסך; מצב Collaboration המאפשר הגדרה אוטומטית של אפליקציית הווידאו צ'אט החביבה עליכם באופן אוטומטי עם רקע נבחר; ומצב Wellness, המנסה לסייע לכם להפחית את עייפות העיניים ולשבת זקוף כדי לשמור על הגב.
לבסוף ישנו מצב שיתוף, המאפשר להעביר קבצים בצורה שקופה בין מכשירים שונים בלי חיבור חוטי על בסיס אפליקציית Unison של אינטל, שפועלת גם עם אייפון או מחשב לינוקס. יש לציין שחלק מהתכונות האלו הוצגו כבר לפני כשנתיים על ידי אינטל. חלקן, כמו Unison או מצבי הפרטיות והשיתוף, פותחו כאן בישראל.
לומר שעשינו הרבה שימוש בפיצ'רים האלה? לא ממש. ההערכה היא שרובנו גם לא יגעו בהם לעולם, למעט אולי Unison. אבל אם מישהו רוצה - הן כאן והן עובדות מצוין.
7 צפייה בגלריה
מחשב יוגה Slim 7i
מחשב יוגה Slim 7i
מחשב יוגה Slim 7i - למרות הכוונה הטובה של לנובו, לא באמת השתמשנו יותר מדי בפיצ'רי ה-AI
(לנובו)

התרשמות כללית

בסך הכל נגיד שהתרשמנו מאוד לטובה מהיוגה. מחשבי לונאר לייק מיועדים לשוק הפרימיום, והיוגה שבדקנו צפוי לעלות בסביבות ה-7,500 שקל, כאשר לפי מה שנמסר לנו מלנובו ישראל, הוא יגיע בתצורה שנבדקה בסקירה לעיל או קרובה לה ויהיה זמין לרכישה בחנויות החל מנובמבר הקרוב.
זהו מחיר שדומה לאלה של מחשבי הסנאפדרגון וככל הנראה גם למחיר מחשבי הרייזן AI שיגיעו בזמן הקרוב גם כן. היתרון של לונאר לייק טמון כאמור בתאימות המלאה שלו עם סביבת ווינדוס וזמן סוללה מבריק.
ואולם גם למתחרים יש מה להציע וזה הולך להיות קרב קשה. האם זה המהלך שיציל את אינטל? לא בטוח, אבל מבחינתנו מדובר בתגובה הולמת שמוכיחה שכל עוד החברה נאבקת, יש תמיד תקווה שהיא תצליח לחזור לעצמה.
בכל מקרה, אם אתם מתלבטים בין היוגה לאפל מקבוק פרו מבוסס M3 למשל, אנחנו ממליצים לכם לשקול היטב מכיוון שהיוגה מציע הרבה מאוד תכונות שעשויות לקסום גם לחובבי המק, כמו למשל זמן סוללה ארוך מאוד ותאימות להרבה מאוד אפליקציות פופולריות שלא תמיד זמינות באופן מלא במחשבים מבוססי MacOS. כך או כך, היוגה Slim 7i הוא מחשב נייד איכותי, חזק ובעל זמן סוללה ארוך במיוחד שיענה על כל הצרכים של מי שיבחר בו.