אם אתם מגדירים את עצמכם כגיימרים, יש כיום מגוון רחב של מותגים שרוצים את הכסף הגיימרי שלכם. הם מבטיחים לכם הרים, גבעות, והרבה מאוד אורות צבעוניים בתמורה לשקלים או לדולרים שלכם. ואחד התחומים המעניינים ביותר כיום הוא תחום המקלדות.
4 צפייה בגלריה
מקלדות גיימינג
מקלדות גיימינג
שלוש מקלדות בתמונה קבוצתית
(צילום: דניס ויטצ'בסקי)
לקחנו לסקירה כמה מהמקלדות הבולטות ביותר בשוק המקומי כיום, ולכל אחת מהן הבטחה משלה. Apex 5 של Steelseries מציגה מקשים חדשים, TKL 915 של לוג'יטק היא מקלדת גיימינג אלחוטית קטנה במיוחד, ו-Vulcan 120 AIMO של Roccat כוללת הן מקשים מכאניים משלה והן עיצוב מרהיב למדי. אבל מה קורה כשמשתמשים במקלדות האלה? הנה התשובות:
כותרת ביניים
חברת SteelSeries היא אחת היצרניות המובילות של ציוד לגיימרים, שמשתמשת במעמדה לפעמים גם כדי לנסות ולחדש בתחום הזה. Apex 5 הוא אחד הניסיונות האלה - מקלדת עם מקשים מסוג חדש יחסית, שמטרתם לגשר בין המחיר הנגיש של מקלדות עם מקשי ממברנה לבין התחושה הנעימה-יותר של מקשים מכאניים.
4 צפייה בגלריה
Steelseries Apex 5
Steelseries Apex 5
Steelseries Apex 5
(צילום: יח"צ)
מה ההבדל? במקלדות ממברנה יש לרוב לוח מעגלים אחד שעליו מודפסים המעגלים של כל המקשים, כשמעליהם שכבה של כריות פלסטיק גמיש ומעל זה המקש. כשאתם לוחצים על המקש, הוא בתורו לוחץ על הכרית שסוגרת את המעגל במקלדת. במקלדת מכאנית, לעומת זאת, לכל מקש יש קפיץ ומעגל משלו, כשהלחיצה עצמה סוגרת מעגל באמצעות הזזת המקש מדרכו של המעגל.
ההבדלים לרוב הם בתחושה וברעש שהמקלדת עושה. מקלדת מכאנית תהיה רועשת יותר גם אם המקשים שלה הם שקטים כביכול, ותספק התנגדות מובהקת יותר בזמן הלחיצה. במקלדות ממברנה רבות תחושת הלחיצה היא הרבה יותר צמיגית.

למה לקנות

היו כבר לא מעט ניסיונות לשלב בין מקשי ממברנה למקשים מכאניים כדי לחסוך במחיר, אבל Apex 5 הוא כנראה הניסיון הקרוב ביותר למקלדת מכאנית אמיתית, כי למקשים יש קפיץ שנותן את התחושה "הנכונה" ולא רק שכבת פלסטיק שמספקת התנגדות. זה עדיין לא בדיוק אותו דבר, אבל מדובר בפתרון ביניים לא רע בכלל. המקלדת אפשרה לי הן לשחק והן לעבוד בנוחות.
מבחינה עיצובית, זוהי מקלדת יפה, עם מקשים מורמים ומסך OLED קטן בצידה הימני-עליון. זה מסך שמטרתו להראות לכם בעיקר באיזה פרופיל אתם משתמשים כרגע - ניתן לתכנן ארבעה פרופילים שונים עם תפקידים שונים למקשי המאקרו - והוא עושה את עבודתו נאמנה. קצת חבל ש-Steelseries לא נותנים לכם עוד דברים לעשות איתו.
זו אחת המקלדות הזולות ביותר שתמצאו בשוק עם תאורה פר מקש, והיישום שמגיע עם המקלדת מאפשר לכם לקבוע מגוון רחב מאוד של אפשרויות תאורה, כולל תאורה ייעודית כשהמקלדת לא מזהה פעילות לאורך זמן.

למה לא לקנות

המחיר של ה-Apex 5 נמצא בטווח המחירים התחתון של מקלדות מכאניות, אבל יש לה מתחרים עם מקשים מכאניים מלאים. הם אולי נראים פחות טוב, אבל חוויית ההקשה שהם מספקים טובה יותר. כמו כן, המסך שלה קצת מיותר.
מחיר: כ-600 שקלים
כותרת ביניים
אחת המקלדות המעניינות ביותר של לוג'יטק אשתקד הייתה G915 Lightspeed - מקלדת אלחוטית מכאנית עם תאורת LED ומצבי משחק ייעודיים לצד ביצועים טובים גם עבור אנשים שמבלים את רוב היום בהקלדה, לא בלחיצה רפטטיבית על מקשי WASD.
השנה החליטה לוג'יטק להוציא ל-G915 גרסת TKL. אלה ראשי תיבות של "Ten Keys Less" (עשרה מקשים פחות), תת-קטגוריה של מקלדות קטנות יותר, בהן אין פד מספרים בצידה הימני של המקלדת. עובדים הרבה אקסל? זו לא מקלדת עבורכם.

למה לקנות

ה-G915 TKL היא מקלדת אלחוטית קטנה מאוד, רוחבה הוא 36.8 ס"מ בלבד. יש לה שלוש גרסאות, שלושתן עם מקשים מכאניים מבית לוג'יטק: GL Clicky הם מקשים עם התנגדות בנקודת האמצע של הלחיצה וצליל קליק בולט, למי שאוהבים את התחושה הזו ולא מפחדים שבני הבית ירצחו אותם מרוב שהמקלדת רועשת, GL Tactile כוללים התנגדות אך כמעט בלי רעש, ו-GL Linear הם מקשים ללא התנגדות בנקודת האמצע.
4 צפייה בגלריה
Logitech TKL 915
Logitech TKL 915
Logitech TKL 915
(צילום: יח"צ)
גרסת ה-GL Clicky הייתה נוחה מאוד להקלדה, וטכנולוגיית Lightspeed האלחוטית של לוג'יטק מהירה מספיק עבור משחקים - לא הרגשתי שהמקלדת "מאחרת" בשום שלב. אם אתם לא רוצים להשתמש במתאם USB ייעודי ל-Lightspeed, תוכלו לחבר את המקלדת גם דרך בלוטות', אך הדבר יפגע בחיי הסוללה שלה.
ואם כבר חיי סוללה - המקלדת הזו נטענת וזמן בין ההטענות תלוי בעוצמת התאורה. ללא תאורה בכלל, היא יכולה לשרוד יותר מ-100 ימים בלי הטענות. עם תאורה בעוצמה מלאה, הזמן הזה יורד ל-40 שעות שימוש (המקלדת כן מזהה כשאתם לא משתמשים בה ומכבה את התאורה).
כשמכבים את התאורה, אגב, היא לא נראית כמו מקלדת גיימינג. אין כאן שום אלמנט מוגזם או מצועצע - רק אלומיניום ופלסטיק. הדבר הבולט היחידי הוא גלגלת בפינה ימנית-עליונה של המקלדת, שמטרתה לשלוט על סאונד.

למה לא לקנות

אלא אם אתם באמת-באמת בטוחים שאין לכם מה לעשות עם פד המספרים במקלדת, ה-TKL היא פשרה. בנוסף, מדובר במקלדת יקרה יחסית, ואם התיאור "מקלדת גיימינג אלחוטית עם מקשים מכאניים ותאורת LED" לא מלהיב אתכם, זו כנראה לא המקלדת עבורכם. בניגוד למקלדות אחרות, ה-G915 TKL לא מגיעה עם משענת לכף היד.
מחיר: 1,179 שקלים
כותרת ביניים
מותג הגיימינג הגרמני ROCCAT נרכש בשנה שעברה על ידי ענקית ציוד הגיימינג Turtle Beach, שבנתה את שמה בעיקר בתחום של ציוד אודיו ואביזרים לקונסולות. עם ROCCAT, היא מנסה לפנות כעת גם לגיימרים שמעדיפים מחשב. אחד המוצרים הראשונים שהגיעו לשוק לאחר הרכישה הוא Vulcan 120 AIMO, מקלדת מכאנית עם מקשים מבית רוקט עצמה.

למה לקנות

ה-Vulcan 120 AIMO היא אחת המקלדות היפות ביותר בשוק כיום. טרנד של מקשים שנמצאים משטח המקלדת ולא שקועים בו אינו חדש, אבל כאן סביב כל מקש יש מבנה שקוף שמצליח להרשים גם כשהתאורה כבויה. אם אתם מאלה שמעדיפים תאורה צבעונית, זו תיראה במקלדת הזו טוב יותר מאשר ברוב האחרות, בזכות העובדה שכל מקש מואר בנפרד.
יש כאן גם כמה גימיקים נחמדים של תאורה אותם ניתן להגדיר דרך יישום המקלדת. כך, למשל, תוכלו להחליט שכל לחיצה תיצור "גלים" מסביב למקש עליו לחצתם.
המקשים עצמם מרווחים ונוחים מאוד. קל לשחק איתם, קל לכתוב איתם. אלה מקשים מכאניים לינאריים, שבהם התחושה זהה לאורך כל הלחיצה, בלי נקודת התנגדות באמצע. המקלדת אף מגיעה עם משענת מגנטית נוחה לכף היד, מה שמקל על שימוש ארוך בה.

למה לא לקנות

התוכנה ששולטת במקלדת הזו לא בשלה במיוחד. במצב שבו כל לחיצה על מקש משנה את הצבע שלו ושל הסובבים אותו לכמה רגעים, המקלדת מפסיקה לזהות לחיצות פעם בכמה ימים. איפוס שלה דרך היישום המובנה פותר את הבעיה, אבל היא כל הזמן חוזרת.
4 צפייה בגלריה
ROCCAT Vulcan 121 AIMO
ROCCAT Vulcan 121 AIMO
ROCCAT Vulcan 121 AIMO
(צילום: יח"צ)
אם אתם כבר רגילים למקלדת מכאנית עם מקשים לא-לינאריים (כאלה שבהם יש נקודת התנגדות), יש סיכוי שיהיה לכם קשה להתרגל. אני מצאתי את עצמי מניח את האצבעות על המקלדת ומגלה אחרי כמה שניות שאני בעצם לוחץ על מקש כלשהו בלי לשים לב.
מחיר: 549 שקלים