הדור ה-6 של הפליפ הגיע לחנויות בישראל לפני כשבועיים, ואפילו מוזרויות התוכנה של סמסונג (ויש הרבה יותר מדי כאלה, כי החברה נמצאת עמוק בשלב ה"בואו נדחוף AI לכל מקום" שלה) לא מצליחות להרוס את הרושם שלנו ממנו. זהו ללא ספק אחד הטלפונים המגניבים ביותר שהענקית הקוריאנית הביאה לנו אי פעם.
5 צפייה בגלריה
סמסונג גלקסי Z פליפ 6
סמסונג גלקסי Z פליפ 6
סמסונג גלקסי Z פליפ 6
(צילום: דניס ויטצ'בסקי)
עם עיצוב יפה ונוח יותר, מצלמה חדשה, ולראשונה גם עם הגנה מפני חלקיקים בקוטר 1 מ״מ ומעלה (עדיין לא חול, אבל שיפור משמעותי בהשוואה לשנים הקודמות). זה טלפון שכיף להסתובב איתו בכיס וכיף להשתמש בו. הוא גם מביא לתצורת הטלפון המתקפל רעיונות חדשים ומעניינים כמו גרסה נוחה לפיצ'ר התרגום שיחות בזמן אמת (מבוסס AI - איך לא?).
זה שיפור שבמבט ראשון נראה מינורי, אך כשמתחילים להשתמש בטלפון מגלים שהשיפורים בעיצוב ובמנגנון הפתיחה, לצד סוללה בעלת קיבלות גדולה יותר, מספקים חוויה טובה יותר מבעבר. זה לא מזיק שהגרסה הכחולה של הטלפון, בה השתמשתי, יפה מאוד בעיניי.

עיצוב ומבנה: שיפור מינוי מהדור הקודם

מימדי ה-Z Flip לא השתנו כמעט מאז הוצג בתחילת 2020. הוא עדיין בנוי סביב מסך פנימי בגודל 6.7 אינץ׳ ושוקל השנה 187 גרם, בדיוק כמו בשנה שעברה וזו שלפניה. השינויים שעברו על המסך החיצוני בדורות הראשונים, אז הוא גדל משנה לשנה, נגמרו, והמסך החיצוני של פליפ 6 זהה (למעט בהירות גבוהה יותר) לזה של קודמו. גודלו 3.4 אינץ׳ והצורה שלו כמעט מלבנית, עם מפרץ קטן באזור המצלמות.
5 צפייה בגלריה
סמסונג גלקסי Z פליפ 6
סמסונג גלקסי Z פליפ 6
סמסונג גלקסי Z פליפ 6
(צילום: דניס ויטצ'בסקי)
ועדיין, כשמחזיקים את הפליפ הראשון והדור הנוכחי אחד ליד השני, מבינים כמה עבודה סמסונג עשתה לאורך השנים. מנגנון הקיפול מאפשר להביא את הטלפון למצב שטוח לגמרי, והקימור במסך לאורך הציר נהיה מינורי יותר ויותר. האם תרגישו אותו? כן, בהחלט. האם יהיה לכם אכפת? אחרי כמה ימים כנראה שלא.
היכולת לקפל את הטלפון ולשים אותו בכיס בלי שיתפוס את כל המקום ממשיכה להיות פיצ׳ר מדהים בנוחותו בעיניי. ואני עוד גבר גדול מימדים עם מכנסיים בעלי כיסים גדולים, לא אשה שבחצי מהמכנסיים שלה הכיסים מזוייפים ובחצי השני אלה כיסים קטנים.
שאלה שאתם עשויים לשאול את עצמכם היא האם הטלפון עמיד? התשובה הכנה היא שאין לי שום דרך לדעת את זה כרגע. על פניו, הדירוג IP48 (ה-4 כאן זו ההגנה מפני חלקיקים, לראשונה במתקפל של סמסונג) אומר שהוא עמיד מאי פעם אבל פחות מוגן מרוב הטלפונים הלא-מתקפלים.
5 צפייה בגלריה
סמסונג גלקסי Z פליפ 6
סמסונג גלקסי Z פליפ 6
סמסונג גלקסי Z פליפ 6
(צילום: דניס ויטצ'בסקי)
אבל אני גם תוהה עד כמה הדאגה מפני כשל במנגנון הקיפול היא רציונלית. הרי זה לא שלאורך השנה שעברה, או השנה שלפניה, שמענו על בעיות מהותיות עם הטלפון הזה. כן, לפעמים הציר נשבר, ולפעמים המסך נשבר - אבל ככה זה בכל טלפון. אין אינדיקציה לבעיה גורפת בעמידות הטלפון הזה אם אתם מבינים שהמגבלות שלו שונות מאלה של אחיו הלא-מתקפלים.

חומרה: בלי הפתעות מיוחדות - יעילה וחזקה

בואו ניפטר שניה מהאמירות המשעממות-יותר שאפשר לומר על הטלפון הזה: המסך שלו צבעוני ויפהפה כראוי למכשיר דגל של סמסונג, ערכת השבבים Snapdragon 8 Gen 3 מהירה בכל תסריט שימוש סביר, וההחלטה לקבוע את שטח האחסון המינימלי על 256 גיגה-בייט היא נכונה מאוד ב-2024.
אז מה כן מעניין? המסך החיצוני, למשל. סמסונג ממשיכה להיות זהירה מאוד איתו, וברירת המחדל היא לאפשר לכם לשים עליו רק ווידג׳טים שמותאמים אליו. כן יש כאן שיגועי AI כמו היכולת לג׳נרט רקע חדש, אבל הגישה הזאת היא עדיין די שמרנית. כן אפשר לבקש מהטלפון בנימוס לאשר ליישומי אנדרואיד סטנדרטיים לפעול על המסך, אבל זו משום מה קצת מתחבאת ונחשבת לחלק מה-Labs - מעבדת הניסויים של סמסונג. וחבל, כי זה עובד בסדר גמור. התכתבתי בווטסאפ דרך המסך החיצוני, צפיתי בנטפליקס. זו חוויה סבירה לגמרי.
עוד דבר מעניין שאפשר לעשות השנה עם המסך החיצוני זה תרגום סימולטני. יישום ה-Interpreter שמגיע עם המכשיר מאפשר לכם לקפל את הטלפון ב-90 מעלות, לדבר בשפתכם (כל עוד היא אחת השפות הנתמכות, כמובן, ולא שפה אזוטרית כמו עברית) ולהציג תרגום טקסטואלי של מה שאתם אומרים לצד השני דרך המסך החיצוני, כשאתם רואים על המסך הפנימי את התמלול בשפתכם.
לאחר מכן, הצד השני יכול לענות, כשהוא זה שרואה את התמלול על המסך החיצוני ואתם רואים את התרגום על הפנימי. כמה טוב זה עובד? מספיק בשביל שתרצו להשתמש בזה כי רוב הזמן המנגנון עובד מעולה, אך גם מספיק בשביל להתאכזב מדי פעם מהתוצאות. אבל גם כשמתאכזבים, זו עדיין יכולת מגניבה מאוד שמנצלת היטב את העובדה שהטלפון כולל שני מסכים.

תוכנה: AI כל הדרך

בסמסונג מייחסים את יכולות התרגום של יישום ה-Interpreter למהפכת הבינה המלאכותית, וזה נכון, אבל מבחינת החברה היכולות שנמצאות בפרונט של ה-AI הן אלה שקשורות לצילום. אלה גם היכולות הכי אוניברסליות, כי בכל הקשור לשפות, ההיצע מוגבל. עברית, למשל, אינה חלק ממנו.

5 צפייה בגלריה
סמסונג גלקסי Z פליפ 6
סמסונג גלקסי Z פליפ 6
סמסונג גלקסי Z פליפ 6
(צילום: דניס ויטצ'בסקי)
את היכולת השימושית ביותר ב-AI הויזואלי של סמסונג ניתן לזקוף דווקא לטובת גוגל, שפיתחה והטמיעה אותה קודם במכשירי פיקסל שלה. בלחיצה ארוכה על מקש הבית, המסך קופא ואתם יכולים לסמן כל דבר בו. לא משנה אם במסך פתוחה אפליקציה, מצלמה, או חלון של דפדפן. את מה שתסמנו, תוכלו לחפש בגוגל, והתוצאות באמת מרשימות. זוג אוזניות שמונח בצורה שמקשה לזהות את היצרן הוביל לזיהוי דגם תוך שניות בודדות. כנ״ל שמלה על דמות בסרטון יוטיוב. זו יכולת שימושית מאוד וורסטילית מאוד.
את ההפך הגמור אפשר להגיד על האפשרות לקחת תמונות שצילמתם ולהכניס לתוכן תכנים באמצעות AI. תראו, בהחלט הצחיק אותי לשרבט איור של חתול על התמונה ותוך כמה שניות לקבל תמונה של חתול אמיתי במקום בו שרבטתי משהו אמורפי למדי, אבל האם זה שימושי? לא באמת. היכולת למחוק פריטים ולתת ל-AI להשלים את התמונה, שאנחנו פוגשים ביותר ויותר יישומים בשנתיים האחרונות, כן יכולה להיות שימושית מדי פעם, אבל האם יש כאן ייתרון תחרותי לסמסונג ששילבה אותה בתוך המכשיר עצמו? לא מאוד.

מצלמה: מהטובות בשוק

כל זה לא אומר שהמצלמה בטלפון הזה גרועה. למעשה, היא בין הטובות שיש בשוק הסלולר כיום, ובסמסונג סוף סוף החליפו את המצלמה הראשית של הפליפ לכזו שמגיעה עם חיישן 50 מגהפיקסל (ולא 12). אתם עדיין תרצו, כנראה, לצלם באמצעותו תמונות של 12 מגהפיקסל, אבל כמות המידע הגבוהה-יותר שהחיישן יודע לקבל עוזרת לקבל תמונות טובות יותר גם אם הוא מרכיב כל ארבעה פיקסלים קטנים לתוך אחד גדול.
וכמו תמיד, אופיו המתקפל של הפליפ אומר שמצלמת הסלפי כמעט מיותרת. עדיין יש כאן אחת כזו, אבל הרבה יותר נוח לצלם סלפי עם מסך חיצוני ומצלמה ראשית. מה שמוביל אותנו לבעיה הגדולה ביותר שיש לי עם הפליפ 6. במרוץ אחרי AI, סמסונג כל כך נלהבת להוסיף דברים לטלפון שהיא שוכחת לעבוד על ממשקי משתמש הגיוניים.
קחו, למשל, יכולת מגניבה למדי: מצלמה שעוקבת אחרי האנשים בפריים וממסגרת אותו אוטומטית עם זום חכם. נשמע מגניב? כן. סמסונג מדברת על זה בחומרים השיווקיים? בהחלט. אבל איך מפעילים את היכולת הזו? לקח לי לא מעט זמן להבין שכדי להפעיל אותה, אתם חייבים לפתוח את המצלמה כשהמסך מקופל ואז לפתוח אותו לזווית של 90 מעלות. אין כפתור, אין תפריט - רק ככה. למה?
וביישום התרגום הסימולטני המגניב, מי בדיוק חשב שזה הגיוני שבתפריט הורדת שפות חדשות לחיצה על שם השפה לא צריכה לעשות כלום. רק צלמית ההורדה לצד שם השפה מפעילה את ההורדה. גם כאן - למה? יש המון דוגמאות קטנות כאלה, שמגלים יום אחרי יום. חשבתי שסמסונג נגמלה מהמחלה של ממשקים חצי-אפויים שאפיינה את הסמארטפונים שלה בשנים הראשונות, אבל עכשיו זה חזר. וחבל.
5 צפייה בגלריה
סמסונג גלקסי Z פליפ 6
סמסונג גלקסי Z פליפ 6
סמסונג גלקסי Z פליפ 6
(צילום: דניס ויטצ'בסקי)

סיכום ואלטרנטיבות: בודד בפסגה, אבל שווה

מחירו של הפליפ 6 נע בין כ-3,900 שקל ל-4,600 שקל בהתאם לגודל זיכרון הפעולה (256 או 512 ג''ב). דבר שמשחק לטובתה של סמסונג כשהיא משיקה את הטלפון הזה בישראל הוא שאין לו כאן מתחרים כמו ה-Razr החדש של מוטורולה, שמתאפיין במפרט דומה אך במחיר נמוך מעט מזה של הפליפ (בארה"ב, באירופה המחיר מאוד דומה). וגם הפליפ הראשון של שיאומי, שמושק בימים אלה, טרם הגיע אלינו.
הוסיפו לכל הדברים הטובים שאפשר להגיד על הטלפון סוללה שמחזיקה יום עד יום וחצי, ותבינו למה גם כשהממשקים מעצבנים אותי, בסופו של יום אני אוהב מאוד את הפליפ 6. הוא לא גימיק, לא מכשיר עם יותר מדי פשרות, לא טלפון נישתי - ״סתם״ מתקפל מצוין מבית סמסונג.