סיפורו של שעון ה-Fenix 8 (פניקס 8) החדש של גרמין הוא סיפורן של שתי סוללות. הראשונה היא הסוללה שבתוך המכשיר. בעלי שעוני פניקס כבר שנים יכולים לצחוק על רוכשי שעונים חכמים מתחרים עם אמירות כמו ״להטעין כל לילה? אני מטעין את השעון פעם בשבועיים-שלושה״ (ב- Fenix 8המצב קצת משתנה, אבל תיכף נגיע לזה).
5 צפייה בגלריה
שעון FENIX 8 של גרמין
שעון FENIX 8 של גרמין
שעון FENIX 8 של גרמין
(גרמין)
הסוללה השנייה היא מדד ״סוללת גוף״ - שכבר שש שנים מופיע בשעוני החברה. בזמן שאפל וסמסונג התמקדו בקהל הרחב וניסו לגרום לבטטות כורסה לעשות פעילות גופנית עם גיימיפיקציה מציקה, גרמין קנתה את עולמם של אנשים שגם ככה משקיעים בפעילות גופנית - היא הציגה להם מדד שבא לצפות כמה כוח נשאר להם לפעילות, הכניסה שלל חיישנים ומדדים מדויקים, והשקיעה פחות בכל הפן הצרכני.

נלחמת על הקהל שבאפל וסמסונג מנסים לגנוב

בפניקס 8 הכללים השתנו. כש- Watch Ultraשל אפל ו-Galaxy Watch Ultra של סמסונג מנסים כל הזמן לגנוב לה את הקהל, גרמין בחרה הפעם להמר על צרכני הספורט והאקסטרים שעלולים להתפתות למסך צבעוני וממשק ידידותי יותר, והיא מנסה לעשות את זה מבלי לאבד את הזהות של סדרת הפניקס.
בעבר, חלק מהמיתוג של סדרת הפניקס כמקצועית היה השימוש במסכי MIP, שמקריבים בהירות (כולל הצורך להשתמש בתאורה אחורית בחושך) לטובת זמן סוללה ותצוגה טובה בשמש ישירה. הפעם סדרת הפניקס מגיעה עם מסכי OLED בדגמי הבסיס, ואם תרצו מסך MIP, תצטרכו לרכוש את הגרסה היקרה-יותר של השעון, שמגיעה עם פאנל סולרי במסגרת.
האם היא מצליחה? נראה שכן. התרשמנו מאוד לטובה מהמסך של פניקס 8. הוא קריא מאוד גם באור שמש קיצית של ישראל, ויודע להתאים את עצמו במהירות למעברי פנים-חוץ.
5 צפייה בגלריה
שעון FENIX 8 של גרמין
שעון FENIX 8 של גרמין
מסך צבעוני, בהיר ומאוד מרשים
(דניס ויטצ'בסקי)
יחד עם זאת, יש מחיר למסך בהיר וצבעוני והוא זמן הסוללה כמובן. לצד העובדה שהתרשמנו מכך שהשעון שבדקנו (גרסת 47 מ"מ) עדיין מחזיק שבוע בין הטענות עם מסך שדולק באופן קבוע, או כמעט שבועיים אם המסך נדלק רק כשאתם עושים את התנועה לבדוק את השעון, אי אפשר שלא להשוות אותו לפניקס 7 (לא הסולארי) שהגיע ל-18 ימים בין הטענות.

לראשונה – מיקרופון ורמקול בסדרת הפניקס

שינוי גדול נוסף, שגם הוא מקרב את סדרת הפניקס למתחרותיה הצרכניות-יותר, מגיע בדמות מיקרופון ורמקול שמובנים בתוך השעון. המטרה היא לאפשר לכם לקבל שיחות, לענות על הודעות, לדבר עם העוזרת הקולית של הסמארטפון, או אפילו להקליט לעצמכם תזכורות קוליות בזמן הפעילות. יש גם ממשק קולי של השעון עצמו, שיודע לעשות דברים פשוטים כמו פתיחת טיימר או כניסה לממשק מדידת דופק, גם בלי חיבור לסמארטפון.
זה שיפור מתבקש, אבל ניכר שלגרמין קשה להתחייב לכל סט השימושים האפשרי שרמקול ומיקרופון מאפשרים. אין כאן קישוריות סלולרית (שהייתה פוגעת עוד יותר בזמן סוללה), אז עדיין תצטרכו לקחת אתכם את הסמארטפון כדי להוציא ולקבל שיחות מהשעון.
5 צפייה בגלריה
שעון FENIX 8 של גרמין
שעון FENIX 8 של גרמין
יש עוזרת קולית, אבל מהירות הקישור לא מספיקה
(דניס ויטצ'בסקי)
בעיה נוספת היא מהירות החיבור. במקרה של אייפון, השעון אמנם יכול לשמש כצינור העברת מסרים לסירי, אבל לוקח כמה שניות מהרגע שהממשק שלו נפתח ועד שסירי באמת מתחילה להאזין. לעומת זאת באנדרואיד זה עובד מהר יותר עם גוגל אסיסטנט. לא ברור נכון לעכשיו אם מדובר בבעיית חומרה או תוכנה והאם זה פתיר, אבל בכל זאת מדובר בתוספת מבורכת והשאלה היא עד כמה היא תשתפר בעדכוני תוכנה הבאים.

רטט חזק להחריד ואקוסיסטם בעייתי מעט

לשעון יש שתי נקודות חולשה מהותיות ששמנו לב אליהן - הראשונה היא מנוע הרטט שלו. במשך שבועיים ניסינו להתרגל לרטט, שהרגיש חזק ומעצבן להחריד, אבל בסוף נכנענו ונאלצנו לבטל אותו איפה שרק אפשר. חבל שגרמין לא הוסיפה אפשרות לשנות את עוצמת הרטט.
נקודת החולשה השנייה היא האקוסיסטם של האפליקציות הזמינות בשעון. זו לא בהכרח אשמת גרמין, אבל היכולת של השעון להיות שלוחה של הסאמרטפון שלכם על היד היא מוגבלת, ובעיקר רלוונטית לפונקציות בסיסיות. יש כאן אמנם אפליקציות כמו ספוטיפיי, שאפילו מאפשרת לכם להוריד מוזיקה לשעון ולשמוע אותה בלי חיבור לטלפון, אבל נראה שבגרמין לא באמת לא מנסים, לפחות כרגע, להתחרות באפליקציות שיש לאפל וסמסונג לשעונים.
5 צפייה בגלריה
שעון FENIX 8 של גרמין
שעון FENIX 8 של גרמין
עדיין עם הטעינה הסטנדרטית של גרמין
(גרמין)
נקודות בעייתיות מינוריות יותר כוללות הסתמכות על כבל הטעינה הסטנדרטי של גרמין (איפה הטענה מגנטית, איפה?), היעדר תמיכה בשירות המוזיקה של אפל באופליין (אשמת אפל אמנם, אבל עדיין שיקול), ומדי פעם עיכובים בהתראות שמגיעות מהסמארטפון.

שיפורים לא מעטים עבור ספורטאים

מבחינת היכולות הבסיסיות שלו, הפניקס 8 מגיע עם מגוון רחב של שיפורים בתחומי הפעילות הספורטיבית. קודם כל, השעון חסין למים עד לחץ של 4 אטמוספרות, ויכול לשמש כמחשב צלילה.
חידוש נוסף הוא ביכולת לתכנן בצורה דינאמית מסלול באמצעות השעון. אתם אומרים לו כמה אתם רוצים לרוץ או ללכת, מתחילים לאן שבא לכם, וכשמגיעים ל-40 אחוז מהמסלול הוא מתחיל לתכנן לכם את הדרך חזרה. פספסתם פניה? לא נורא, הוא יכוון אתכם שוב.
5 צפייה בגלריה
שעון FENIX 8 של גרמין
שעון FENIX 8 של גרמין
שעון FENIX 8 של גרמין
(גרמין)
באופן מאוד לא מפתיע, גרמין, חברה שבנתה את המוניטין שלה על ציוד ניווט, עדיין מובילה בכל מה שקשור לניווט GPS, שעובד מצוין למעט הבעיות המקומיות שלנו בישראל של שיבושי GPS בגלל המלחמה. לצורך העניין כשניסינו את השעון בקליפורניה, הוא עשה עבודה מעולה.
בנוסף, חשוב לציין שגרסת 47 מ״מ אמנם שוקלת 80 גרם (אפל ווטש 8 האישי שלנו שוקל רק 39 גרם לצורך העניין), אבל פיזור המשקל בשעון כל כך טוב, שאחרי כמה שעות הפסקנו להרגיש את המשקל שלו על היד.

ומה עם המחיר?

בסופו של דבר מדובר על גרמין, כך שתצטרכו להיפרד מלא מעט כסף בעבור שעון הדגל של החברה. מבחינת הפיצ׳רים גרמין אולי מוכנה ללכת לקראת מי שמתלבט בין שעוניה לבין המתחרים, אבל תג המחיר עודנו נשאר גבוה במיוחד.
אם יש לכם על היד את אחד משעוני גרמין 7 על שלל גרסאותיו, או את ה-Epix, רוב הסיכויים הם שהחידושים שיש כאן אינם מצדיקים את מחיר השדרוג. אבל אם אתם מחפשים שעון חכם חדש עם דגש על פעילות גופנית, גרמין בנתה מוצר די משכנע, עם יתרונות כמו סוללה חזקה וחיישנים מתקדמים, תוך שדרוג המסך והממשק, שקורצים עכשיו גם לקהל רחב אפילו יותר.
מחיר: החל מ-4,599 שקלים | להשיג ברשתות ואצל המשווקים הרשמיים.