רבים מהנכסים הדיגיטליים החשובים ביותר שלנו, החל מרשימת אנשי קשר ועד למיילים ותמונות, נמצאים בימינו ב״ענן״, שהוא בעצם חוות שרתים של חברות טק, העושות שימוש ורווחים מדברים הקשורים למידע הזה. או במילים אחרות – ברגע שאנחנו מעלים את המידע שלנו לשרתים של חברה כלשהי, הם לא באמת נשארים שלנו באופן בלעדי.
6 צפייה בגלריה
ביסטיישן
ביסטיישן
ביסטיישן
(סינולוג'י)
החברות האלה בנו את העסק והמוניטין שלהן בין השאר באמצעות בניית אמון, כך שבראייה כוללת, יש להן אינטרס מובהק להגן על המידע של המשתמשים שלהן. אם למשל גוגל תאבד את המיילים של כל משתמשי ג׳ימייל, זה יהיה אסון גם עבור המשתמשים וגם עבור גוגל.

הענן המקומי שלכם

כל זה נכון רק אם מסתכלים על התמונה הגדולה. הרשת מלאה בדוגמאות של אנשים שחברה מסחרית כזו או אחרת סגרה להם את החשבון בלי סיבה טובה לטענתם. זה לא קורה הרבה, אבל כשמנגנוני האכיפה מושפעים יותר ויותר מאלגוריתמים, וחברות עם מיליארדי משתמשים משקיעות את המינימום האפשרי בתמיכה, זה אכן קורה. כקבוצה אנחנו לרוב יכולים לסמוך על ענקיות האינטרנט. כיחידים? קצת פחות.
ואם תוסיפו לעניין הזה את אינספור הסקנדלים הקשורים לשמירה לקויה על מידע או שימוש בלתי-אחראי בו, מודעות לדרכים בהן ענקיות האינטרנט ממסחרות את המידע שלנו, ומנה גדושה של פסימיות לגבי עתידה של רשת, ותקבלו הצדקה טובה למוצר כמו BeeStation (ביסטיישן) של סינולוג׳י - שירות אחסון וגיבוי מקומי, שרץ על מכשיר הנמצא בבית שלכם.
6 צפייה בגלריה
איך עובד NAS?
איך עובד NAS?
איך עובד NAS?
(עיבוד תמונה, ynet)
NAS (ראשי תיבות Network Attached Storage, אחסון מבוסס רשת) ניתן להגדיר למעשה כ"ענן פרטי" - כזה שהגישה אליו נעשית אך ורק באישורכם, והמידע שמגובה בו מצוי בחזקתכם המלאה. NAS הוא למעשה שרת אחסון מידע פיזי (כזה שממוקם אצלכם בבית) המחובר לנתב הרשת שלכם. הגישה אל השרת תיעשה באמצעות חיבור ממחשב, המחובר גם הוא באמצעות כבל לנתב או ל-NAS עצמו, כאשר כיום ניתן לקנות מערכות NAS אליהן ניתן להתחבר גם מרחוק.

המטרה: גיבוי מידע

מוצרי אחסון רשת קיימים כבר עשרות שנים, כולל כאלה שמותאמים לבית או למשרד. אנחנו קיבלנו כאמור לסקירה את הביסטיישן חברת סינולוג'י, אחת החברות המובילות בתחום, יחד עם +DS224, אחד ממוצרי ה-NAS הביתיים של החברה. המטרה שלנו הייתה לעמוד על ההבדלים ביניהם ולהבין למי הענן המוגבל של ביסטיישן מתאים.
נתחיל ונאמר שהביסטיישן מקריב את רוב הפונקציונליות של NAS סטנדרטי לטובת קלות שימוש. זהו כונן קשיח חיצוני של 4 טרה-בייט עם חיבור לרשת, מעבד חלש וגיגה-בייט בודד של זיכרון, והמטרה האחת והיחידה שלו היא לגבות תכנים. אידיאלית, מדובר במכשיר שלא אמור להיות מורגש עד שתצטרכו אותו. כל שנדרש מכם הוא להגדיר את המכשיר ואת האפליקציות שלו בסמארטפון שלכם, ואז לשכוח ממנו עד שתצטרכו משהו מהגיבוי שלכם.
6 צפייה בגלריה
ביסטיישן
ביסטיישן
+DS224
(סינולוג'י)
למרות שזה יכול להיות הגיבוי היחיד שלכם, בסינולוג׳י לא באמת מאלצים אתכם לבחור. רוצים לגבות תמונות מהטלפון לשירות ענן ציבורי? אין בעיה. לצד זאת, אם תתקינו את האפליקציה הייעודית BeePhotos, הן יגובו גם לביסטיישן. וזה נכון גם למחשב שלכם, או אפילו לשירותי ענן: תוכלו להגדיר גיבויים חד-צדדיים או דו-צדדיים בין המכשיר לבין גוגל דרייב, דרופבוקס או OneDrive של מיקרוסופט.
וזה פשוט עובד. בחודשיים האחרונים גיבינו כמויות גדולות של מידע מהסמארטפון ושירותי הענן לביסטיישן. אחרי תהליך פשוט מאוד שלקח כמה דקות, כל מה שנדרשנו לעשות זה לחבר את המכשיר לכבל רשת ולחשמל, להדליק אותו, ולגשת במחשב לדף ההתקנה בו יצרנו חשבון. כדי לגשת לחומרים, אפשר להשתמש בממשק מבוסס דפדפן או להגדיר את הביסטיישן ככונן משותף במערכת ההפעלה.
את הביסטיישן עצמו תוכלו לגבות לאחד משלושת שירותי הענן שהוזכרו (וכך גם להשתמש בו כמרכזיית גיבויים אם אתם רוצים שהתכנים שלכם יהיו זהים בגוגל, דרובפבוקס, ועל הכונן), לכונן קשיח חיצוני שמתחבר אליו ב-USB, או ל-C2, שירות האחסון של סינולוג׳י שעולה החל מ-59 אירו לטרה-בייט לשנה.

מה בעצם מעניין כל כך באחסון רשת?

ומה, בעצם, עוד אמור לעניין אתכם באחסון רשת? בשביל זה בואו נסתכל על +DS224. זה כבר NAS מלא, או במילים אחרות - שרת ביתי שבנוי להתחבר לרשת, לעבוד 24/7 ולאפשר יתירות (Redundancy).
6 צפייה בגלריה
אחסון בענן
אחסון בענן
אחסון בענן
(צילום: shutterstock)
נתחיל מהיתירות. שגיאה נפוצה לגבי מוצרי NAS עם מקום לכמה כוננים קשיחים (שניים במקרה של +DS224), היא שכונן אחד אמור לגבות את השני. זה לא נכון, כי הכוננים מוגדרים כך ששניהם מאחסנים שני עותקים של אותו מידע, ופגיעה במידע על כונן אחד תפגע בו גם על הכונן השני. נגיד ויישום כופרה הצפין מידע על אחד הכוננים כדי שתשלמו ביטקוין לממשל הצפון קוריאני; השינויים הזדוניים יתפשטו גם לכונן השני.
מה העניין עם יתירות, אם כך? פשוט מאוד: אם אחד הכוננים מתקלקל פיזית, המידע ימשיך להיות נגיש בזמן שאתם מחליפים אותו בכונן אחר. ואילו גיבוי, בהגדרה, צריך להיעשות כך שפגיעה בקבצי המקור לא תעבור אוטומטית גם לקבצי הגיבוי. NAS יכול להיות גיבוי לסמארטפון או למחשב, למשל, אבל לא לעצמו.
במילים אחרות - כשאתם מאחסנים על ה-NAS מידע עסקי שצריך להיות זמין, או מפעילים עליו מערכת בה זמינות של 24/7 היא חשובה, היתירות היא ערך מהותי. כשאתם רק רוצים לוודא שהתמונות מהחתונה תהיינה זמינות אם דרופבוקס יסגרו לכם את החשבון משום מה, היתירות חשובה הרבה פחות.
6 צפייה בגלריה
ביסטיישן
ביסטיישן
ביסטיישן
(סינולוג'י)
השימוש הצרכני העיקרי ב-NAS, למעט גיבוי, הוא היכולת להריץ גרסאות מקומיות של שירותי רשת. הדוגמה הפופולרית ביותר, ככל הנראה, היא Plex ומתחריו: שרתי מדיה שיכולים להזרים וידאו למכשירים ניידים, מחשבים, טלוויזיות וקונסולות. הביסטיישן למשל, יכול להראות לכם את התמונות ששמורות עליו, אבל אין לו את כח העיבוד הנדרש כדי לנגן וידאו ולשלוח אותו בזמן אמת לאחד או כמה מכשירים. +DS224 לעומת זאת, עושה את זה בקלות.
מערכת ההפעלה של ה-NAS, ששמה DiskStation, בנויה לתת לכם גישה קלה לכמה יישומים כאלה, החל מיישומים של סינולוג׳י עצמה שעושים בערך את מה שביסטיישן עושה, ועד יישומי צד-שלישי נבחרים כמו פלקס. לא פחות חשוב מכך, מעבד הסלרון שמפעיל את המערכת אמנם לא מתאים למחשב גיימינג, אך בהחלט מספיק כדי שתוכלו להריץ על השרת הביתי שלכם יישומים בתוך סביבה וירטואלית מבודדת (קונטיינר). זה יפתח בפניכם עולם שלם של אלפי יישומים מכל הסוגים -
רוצים אפליקציה של רשימת קניות שמתחברת לקורא ברקודים ביתי, המאפשרת לכם לסרוק ברקוד של אריזה לפני שאתם זורקים אותה לפח, ומוסיפה את המוצר לרשימת הקניות? יש את Grocy. מתגעגעים לגוגל רידר ורוצים גרסה ביתית שלו? יש את FreshRSS.
6 צפייה בגלריה
השימוש הצרכני העיקרי ב-NAS, למעט גיבוי, הוא היכולת להריץ גרסאות מקומיות של שירותי רשת
השימוש הצרכני העיקרי ב-NAS, למעט גיבוי, הוא היכולת להריץ גרסאות מקומיות של שירותי רשת
השימוש הצרכני העיקרי ב-NAS, למעט גיבוי, הוא היכולת להריץ גרסאות מקומיות של שירותי רשת
(צילום: shutterstock)
וזה לא נעצר כאן - רוצים לנהל את כל יישומי הבית החכם שלכם? HomeAssistant יעזור לכם. חוסם פרסומות שעובד ברמת כלל הרשת הביתית על כל המכשירים? AdGuard. תחליף מקומי מלא ליישומי משרד? NextCloud Office. וזו רק טעימה קטנטנה מעולם השירותים שאפשר להריץ על שרת ביתי מלא.

התעסקות לא פשוטה

לצד זאת, צריך גם לומר שהתעסקות בקונטיינרים אינה בהכרח קלה. לפעמים אתם תתקינו משהו והוא פשוט יעבוד. בפעמים אחרות, תצטרכו להתעסק לא מעט עם הגדרות או לחפש ברשת פתרונות לבעיות טכניות למדי.בהתאם אם יש לכם את הרצון, הזמן, והכוח להתעסקות הזאת, ביסטיישן ככל הנראה ירגיש לכם מוגבל מדי. במקרה הזה, NAS מלא עם מעבד אינטל יכול להוות שער כניסה מצוין לעולם השרתים הביתיים והקונטיינרים.
וכמובן שתמיד יש את האופציה הזולה ביותר - להפוך מחשב ישן או מחשב זעיר מהסוג שנמכר בימינו בכמה מאות שקלים באינטרנט למכשיר NAS ביתי, עם מערכות הפעלה ייעודיות כמו TrueNAS או OpenMediaVault.
יחד עם זאת, אם מעולם לא נגעתם בלינוקס, לא היינו ממליץ לעשות את זה. אם נגעתם מספיק בשביל להתמצא קצת אבל אתם חוששים, נגיד לכם ששנתיים של הרצת NAS ביתי על OMV בבית לימדו אותנו המון על לינוקס, דוקר, ומה שביניהם.
מחיר BeeStation : החל מ-1,200 שקלים.
מחיר +DS224: החל מ-1,800 שקלים.