בשיתוף שופרסל
בחודשים האחרונים השתנה העולם שלנו לבלי הכר, במיוחד בתחום הדיגיטל והיכולות שלנו לתקשר עם אנשים מהעולם כולו. העבודה מהבית הפכה למשהו יומיומי, הקשר עם המשפחה עבר לווידיאו, אנחנו עושים יותר ויותר קניות באינטרנט ובאופן כללי, אנחנו שומרים על קשרים קרובים מרחוק.
יחד עם זאת, ישנם קהלים שמצאו את עצמם עומדים בפני אתגרים טכנולוגיים שלעיתים מונעים מהם את שמירת הקשר המשפחתי ומחייבים אותם לבקש עזרה.
מאז פרוץ הקורונה, שרית סלמן (72) בחרה להמעיט ביציאה מהבית. היא חוששת לבריאותה משום שהיא בסיכון גבוה ומעדיפה לשמור על עצמה במרחב הביתי. הבחירה הזו, בשילוב האתגרים הטכנולוגיים, מונעים משרית לשמור על קשר רציף עם המשפחה.
4 צפייה בגלריה
החיבור לעולם הדיגיטלי יכול ליצור שינוי בעולמם של בני הגיל השלישי
החיבור לעולם הדיגיטלי יכול ליצור שינוי בעולמם של בני הגיל השלישי
החיבור לעולם הדיגיטלי יכול ליצור שינוי בעולמם של בני הגיל השלישי
(צילום: shutterstock)
בשל החשש לבריאותה, היא אף נמנעת מלקבל מבקרים אצלה בבית. "אחותי מגיעה מידי פעם", היא מספרת, אך גם ממנה ביקשה להמעיט בביקורים.
שרית גרה בגפה בדיור מוגן, היא מספרת שרוב השכנים שלה כבר יצאו לפני כמה שבועות מהסגר, הם כבר מטיילים, מתאווררים באוויר הפתוח, ופוגשים את המשפחות שלהם, אבל היא מעדיפה את דלת אמותיה.
חוסר החיבור לעולם הדיגיטלי מקשה עליה, היא מספרת שהיא מרגישה כאילו היא בעולם אחר משום שאין לה אפשרות ליצור ולשמור על קשרים.
יש מישהו שבכל זאת עוזר לך?
"יש לי מטפלת מביטוח לאומי שבאה אליי פעמיים בשבוע. היא עושה בדיקות קורונה, מראה לי כל פעם את הטופס, וגם שמה מסכה. חוץ מזה, אני מביאה באופן פרטי מישהי שתבשל לי פעם בשבוע ותשטוף לי את הבית. הקרן לידידות גם עוזרים לי. הם עוזרים להרבה אנשים. הם מביאים לי פעם בחודש סלי מזון", אומרת שרית.

הדיגיטל בגיל השלישי: מפגש עם הלא נודע

הצורך בחִבְרוּת הוא בסיסי אצל כל בני האדם, ותקופה כזו רק מדגישה עד כמה אנחנו זקוקים לחברתם של אחרים, גם אם לא פיזית. הקדמה בעולם הטכנולוגי שמביאה את כל העולם אל בכף ידנו, מאפשרת, כאמור, לתקשר תוך שניות עם כל אדם על פני הגלובוס, לנהל ישיבות צוות, להעביר הרצאות, לעשות קניות בסופר ואפילו להשתתף בארוחות משפחתיות ובמסיבות.
אך בעוד העולם הדיגיטלי מאפשר בשגרת הקורונה לאלו המחוברים אליו להתנהל ביומיום כמעט כרגיל, מה יעשו בני הגיל השלישי שאינם מעורים בעולם זה?
"החשש והחרדה של בני הגיל השלישי מהעולם הדיגיטלי הם טבעיים וברורים", מסביר ד"ר אילן טל, מומחה בפסיכיאטריה ומנהל מרכז ד''ר טל לתמיכה רגשית ונפשית. אך יש לזה גם השפעה על הקשר המשפחתי, הוא מוסיף ואומר כי "הקורונה סימנה את המבוגרים כאוכלוסיית סיכון, למרות שאין חתך מאוד ברור של האוכלוסייה הזו, ולכן גם בני המשפחה מגיבים באותה צורה - 'אולי לא אבוא לבקר כי אני מסכן אותך'".
4 צפייה בגלריה
ד"ר אילן טל
ד"ר אילן טל
ד"ר אילן טל
כך נוצר מצב בו ישנה התרחקות פיזית כדי לשמור על בריאות בני המשפחה, אך מהצד השני, משום שרבים מבני הגיל השלישי אינם שותפים למציאות הדיגיטלית המהירה והמחברת, תחושות הניתוק והבידוד גדולים עוד יותר.
"אין לי מחשב בבית. יש לי טלפון, והדבר היחידי שאני יודעת זה לענות לשיחות וידיאו. חוץ מזה, אני לא יודעת כלום. אני לא יודעת מה זה וואטסאפ, ולא יודעת איך מעבירים תמונות", מספרת שרית ומוסיפה שהייתה רוצה ללמוד על הפונקציות של הטלפון, והייתה שמחה לדעת איך עושים קניות בסופר אונליין, אבל אין מי שיעזור לה. "אם מישהו היה בא לפה ומלמד אותי, לא היה אכפת לי. אבל אני מפחדת לקלקל את הטלפון".
ד"ר טל מוסיף כי השינויים הרבים בתקופה האחרונה הם גם בעלי משמעות בכל הקשר לחיבור הטכני. "כל אחד מרגיש נוח עם מה שמוכר לו. גם אנשים שגמישים לשינוי, נוטים ללכת על הנוח והמוכר. צריך לזכור שכשאדם רוכש ידע חדש, הוא מתעמת עם הלא נודע. אנחנו יודעים כמה אנחנו לא יודעים. כשיש משהו לא נודע זה מפחיד אותנו, כי אנחנו לא סובלים לא לדעת, ולכן אנחנו מעדיפים להימנע".
4 צפייה בגלריה
לא כולם מצליחים להתחבר
לא כולם מצליחים להתחבר
לא כולם מצליחים להתחבר
(צילום: shutterstock)
הפתרון: למידה והתאמת האתרים לבני הגיל השלישי
"אנחנו מודעים לאתגרים שמלווים את אוכלוסיית הגיל השלישי, ופועלים בכל דרך על מנת להפוך את חווית הקנייה שלהם לפשוטה ונוחה", אומר אורי קילשטיין, משנה למנכ"ל וסמנכ"ל סחר ושיווק שופרסל. "הזירה הדיגיטלית היא פלטפורמה שמאפשרת לגיל השלישי לשמור על שגרת החיים העצמאית ובאותה נשימה - גם לשמור על בריאותם".
4 צפייה בגלריה
אורי קילשטיין, משנה למנכ"ל וסמנכ"ל סחר ושיווק שופרסל
אורי קילשטיין, משנה למנכ"ל וסמנכ"ל סחר ושיווק שופרסל
אורי קילשטיין, משנה למנכ"ל וסמנכ"ל סחר ושיווק שופרסל
(צילום: סיון פרג')
קילשטיין מעיד כי לאחרונה נרשמת מגמת עלייה של קניות אונליין בשופרסל בקרב ציבור הגיל השלישי. "מנתוני מחקר שערכנו עולה כי גם בקרב הלקוחות שקנו לראשונה באונליין, וגם בקרב אלו שהגדילו את הצריכה באונליין, נרשמה עלייה ניכרת בקרב לקוחות מעל גיל 65. עם זאת, מרבית הלקוחות שקונים באונליין הם בטווח הגילים של 25-45".
האם יש חשיבה מקדימה בבניית אתר קניות, והתחשבות בחוויית המשתמש של אנשים מעל גיל 65?
"כמובן. חשוב שהאתר יהיה נוח ונגיש לכולם, מהכניסה לאתר, דרך חווית הקנייה ועד קבלת המשלוח ושירות הלקוחות. הזירה הדיגיטלית מאפשרת לאנשים עם ניידות מוגבלת מענה לצרכים שלהם מבלי לצאת מהבית, על אחת כמה וכמה שמדובר באתגרים של בני הגיל השלישי. מרביתם לא בקיאים במיומנויות הדיגיטליות שנתפסות לנו כטבעיות, ולכן חשוב, מבחינת חוויות המשתמש, להיות שם בשבילם, ולהעניק להם חוויה קלה ופשוטה, כלומר חשוב לחבק את בני הגיל השלישי גם בזירה הדיגיטלית.
"בימים אלו אנחנו עובדים על פרויקט נוסף, שיאפשר להם לחוות את הזירה הדיגיטלית באופן פשוט ונוח. אנחנו גם מקדמים מגוון פעולות משלימות כמו הפעלת מערך שירות לקוחות אנושי ומגוון, ועושים מאמצים לתיעדוף משלוחים לגיל השלישי".
בשיתוף שופרסל

פורסם לראשונה: 14:04, 11.08.20