משלוח תוך 30 דקות: הרחפן החדש של אמזון
ענקית המסחר והטכנולוגיה הציגה רחפן מהיר ושקט, שאמור להתחיל לבצע משלוחים בארה"ב בעוד חודשים ספורים. בכנס re:Mars בלאס וגאס הציגה החברה גם את ה"שאזאם" של הבגדים: צלמו בגד שמצא חן בעיניכם ואמזון תמצא לכם אותו בחנות שלה
מה זה מהיר יותר, שקט יותר ומביא לך את הקניות מאמזון בתוך 30 דקות מרגע ההזמנה? קבלו את הרחפן החדש של אמזון, שמציג גישה חדשה לעיצוב רחפנים: הוא ממריא אנכית כמו רחפן רגיל, אבל אז טס על צידו בתנועה אווירודינמית מהירה ושקטה במיוחד.
ג'ף ווילקה, ראש תחום צרכנות עולמית באמזון, שהציג היום את הרחפן ה"פריים" החדש בכנס re:MARS שעורכת אמזון בלאס וגאס, אמר שהחברה מצפה שהשירות יתחיל באופן מעשי במשלוח חבילות באוויר בתוך מספר חודשים. למעשה, החברה ממתינה עדיין לשינוי ברגולציה של מינהל התעופה האמריקאי, שיאפשר שימוש ברחפנים אוטונומיים באזורי מגורים, וייתכן שההכרזה הנוכחית מבשרת שאישור כזה עומד להתקבל.
מדובר ברחפן חשמלי אוטונומי, שטווח טיסתו עד 30 ק"מ, והוא מסוגל להוביל חבילות במשקל של עד 2.5 ק"ג. עיצוב מיוחד של המדחפים של הרחפן הביא להפחתה בעוצמת הצליל שהם יוצרים. באמזון אומרים שבזכות מחסני האספקה המרובים של החברה ורשת ההובלה שלה, ניתן יהיה למסור את החבילות בתוך 30 דקות מרגע ההזמנה.
ווילקה אמר שהרחפנים מהדגם החדש כוללים שיפורים בתחום היעילות, היציבות והבטיחות. הרחפן החדש הוא רחפן היברידי, שיכול להמריא ולנחות אנכית כמו מסוק והוא בעל תכונות טיסה אוירודינמיות כמו מטוס, כשהוא עובר בקלות בין שני המצבים. לדבריו ניתן לשלוט ברחפן בשש דרגות חופש (קדימה, אחורה, למעלה, למטה, ימינה, שמאלה) במקום ארבע הראשונות בלבד, כמקובל עד כה, מה שיאפשר יציבות מוגברת ויכולת תמרון גם בתנאי רוח קשים.
ווילקה מציין כי בטיחות ההובלה האוטונומית באוויר הדאיגה לקוחות ולכן מערכת הבטיחות ברחפן הזה מבוססת לא רק על שליטה מרחוק אלא גם על שליטה עצמית של הרחפן, באמצעות טכנולוגיות בינה מלאכותית (AI). הרחפן האוטונומי יבחן ללא הרף את תנאי הסביבה ולא יבצע הוראות שתוכנתו לו אם הן עלולות לגרום לבעיה, למשל ארובה או חוטי חשמל שנמצאים בנתיב הטיסה בדרכו או אזור נחיתה שנמצאים בו ילדים או בעלי חיים.
בחברה מציינים כי לטכנולוגיית ההובלה ברחפנים תהיה גם תרומה משמעותית להשגת יעד החברה לצמצם את פליטת המזהמים במסגרת המשלוחים ברחבי העולם, עד ליעד של 50 אחוזים מהמשלוחים עם 0 פליטות פחמן עד 2030. לדברי החברה, הרחפנים החשמליים, שמוטענים מאנרגיה בת-קיימא וחוסכים ללקוחות את הנסיעה בכלי רכב עד לחנות כדי לקנות את המוצר, הן הדרך לקידום מהיר של יעד צמצום הפליטות.
כנס re:Mars הוא אירוע בינה מלאכותית (AI) גלובלי עוסק בתחום לימוד מכונה (ML), אוטומציה, רובוטיקה וחלל. עוד הוצג בכנס כלי לבחירת בגדים המתואר כ"שאזאם" של הבגדים. מדובר בטכנולוגיה בשם StyleSnap המבוססת על טכנולוגיית בינה מלאכותית ומשולבת באפליקציה של אמזון. השימוש בה פשוט במיוחד: הולכים לחנות, רואים בגד יפה, מצלמים אותו, והאפליקציה מוצאת לנו בגד דומה או זהה בחנות אמזון - ובתקווה גם זול יותר.
בשוק כבר קיימות אפליקציות דומות, למשל שירות של חברת האופנה Asos, אולם האפקטיביות שלהן מוגבלת. אם אמזון אכן תצליח לאפיין ולזהות מוצרי אופנה וסגנון בצורה מדויקת ולענות על ציפיותיהם של הלקוחות, יתכן ומדובר בשינוי משמעותי בדרך צריכת האופנה ומכה אמיתית לחנויות האופנה בקניונים. לפני כשנתיים אמזון הציגה טכנולוגיה אחרת - Echo Look – שהתיימרה לתת המלצות סגנון ואופנה, אך היא לא הוכחה כמוצלחת במיוחד.