משבר הקורונה העולמי הוא ויראלי כמעט כמו תיאוריות הקונספירציה שעוסקות בו: בחודש האחרון הספקנו לשמוע שלל תיאוריות - כולן מופרכות באותה המידה - שבחסות בהלה, אי-ידיעה והרבה מאוד פעילות חברתית מקוונת, מצליחות להגיע לכולם. נגיף הקורונה הוא תוצאה של פריסת רשתות דור חמישי, נשק ביולוגי שפותח על-ידי הסינים או קונספירציה של תאגידי התרופות. ויש גם תיאוריה אחת, לפיה נגיף הקורונה פותח על-ידי הממשל האמריקאי, במטרה לפגוע במדינות אויב.
1 צפייה בגלריה
גבר עם מסכה
גבר עם מסכה
קונספירציה בחסות הקורונה
(צילום: shutterstock)
דו"ח חדש של חברת "גרפיקה", העוסקת בניתוח תכנים ברשתות החברתיות, חושף כי מאחורי הפצת המידע הכוזב שלפיו ארה"ב היא האשמה בפיתוח הנגיף ובהפצתו בעולם, עומדת קבוצת פעילים פרו-איראניים בשם "האיחוד הבינלאומי למדיה וירטואלית" (IUVM), העוסקת ביצירה, אחסון והפצה של תכנים מקוונים - מאמרים, ידיעות וסרטונים, במטרה להשפיע על דעת הקהל ברשת. מדובר בקבוצה איראנית מוכרת, הפועלת בשלל שפות וכבר ניהלה מספר קמפיינים גדולים של פייק ניוז מוחלט.
לפי הדו"ח, תכנים מטעם הקבוצה מופצים באופן ויראלי בפייסבוק ובטוויטר, בקמפיין מאורגן שהחל בחודש פברואר האחרון - עת התגלה חולה הקורונה הראשון באיראן. על-פי המסרים של הקבוצה, הממשל האמריקאי הוא שפיתח את הנגיף, ולראייה סובלות ממנו במיוחד מדינות שאינן נמצאות ביחסים טובים עם ארה"ב - בראשן סין, איראן ומדינות מסויימות באירופה, בייחוד איטליה. כל זאת במטרה להשאיר את ארה"ב כמעצמה בינלאומית. בנוסף, נטען כי הממשל האמריקאי הטיל סנקציות על איראן במטרה למנוע מהמדינה למגר את הנגיף.
החברה חושפת בדו"ח מספר אסטרטגיות המאפיינות את המאמרים המופצים על-ידי IUVM - בהן הפניית אצבע מאשימה כלפי טראמפ וארה"ב, תקיפה של ארגוני חדשות מערביים והאשמתם בהסתרה של מידע ובהפצה של שקרים הנוגעים לנגיף, וגם הבעת הזדהות ותמיכה בסין על הרווחים שהיא מייצרת בעיצומו של משבר בריאותי רחב.
משרד ההגנה האמריקאי פרסם מוקדם יותר השבוע הצהרה לפיה מדינות כמו סין, רוסיה ואיראן מנצלות את משבר הקורונה להפצת פייק ניוז שתכליתו העמקת הסנטימנט השלילי לגבי ארצות הברית ברחבי העולם. מאז תחילת המשבר, ענקיות טכנולוגיה בהן פייסבוק, גוגל, טוויטר ואחרות, הודיעו כי הן פועלות להיאבק בהפצת מידע שגוי בנושא נגיף הקורונה, ובכלל זה גם בהפצה של תיאוריות קונספירציה.