מלחמת הפרטיות בין פייסבוק לאפל עולה מדרגה: הרשת החברתית פרסמה אמש (יום ד') מודעות בשורה של עיתונים בארה"ב והצהירה כי היא "מתייצבת מול אפל למען העסקים הקטנים". הסיבה: שינויים במדיניות הפרטיות של מערכת ההפעלה iOS 14, שיקשו על חברות כמו פייסבוק להציע פרסומות מותאמות אישית למשתמשים.
2 צפייה בגלריה
טים קוק ומארק צוקרברג
טים קוק ומארק צוקרברג
טים קוק ומארק צוקרברג
(צילום: AP)
"יותר מ-10 מיליון עסקים קטנים משתמשים בכלי הפרסום שלנו מדי חודש כדי למצוא לקוחות חדשים, לגייס עובדים ולשמור על קשר עם הקהילה שלהם", נכתב במודעות המתפרסות על פני עמודים שלמים בעיתונים נפוצים כגון וושינגטון פוסט, וול סטריט ג'ורנל וניו יורק טיימס. פייסבוק מודה כי השינויים באפל פוגעים קודם כל בה, אך טוענת כי הם יהיו "הרסניים עבור עסקים קטנים" שכבר היום מתמודדים עם אתגרים רבים. במודעה נוספת שפרסמה תחת הכותרת "אפל נגד האינטרנט החינמי" טענה פייסבוק כי השינויים ב-iOS 14 ישנו את פניה של הרשת לרעה וייאלצו אתרים ובלוגים לגבות דמי מנוי או עמלות אחרות מהקוראים, מכיוון שלא יוכלו עוד להציג להם פרסומות מותאמות אישית. "זה יהפוך את האינטרנט להרבה יותר יקר ויוריד כמות התוכן החינמי האיכותי", טוענים ברשת החברתית.
2 צפייה בגלריה
אייפון 12 מיני
אייפון 12 מיני
משתמשי האייפון יחליטו אם למסור מידע
(צילום: shutterstock)
המודל העסקי של פייסבוק מבוסס באופן כמעט-בלעדי על פרסום ועל היכולת שלה להתאים מודעות למשתמשים ספציפיים בהתאם למיקום, גיל, דפים שהם עוקבים אחריהם ועוד. ברבעון השלישי של 2020 הכנסות החברה מפרסום עמדו על 21.2 מיליארד דולר מתוך הכנסות של 21.5 מיליארד דולר. פייסבוק מציעה למפרסמים גישה באמצעות פלטפורמת ה-Audience Network שלה, שעומדת במוקד התביעה החדשה נגד גוגל, לאחר שהתברר כי שתי החברות חתמו על הסכם אנטי-תחרותי, תיאמו מחירי מכרזים והקצו ביניהן שווקים.

פייסבוק מאוימת

השינויים באפל מאיימים באופן ישיר על ערוץ ההכנסה העיקרי של פייסבוק, במיוחד בארה"ב שבה נתח השוק של האייפון גדול במיוחד: החל מהשנה הבאה, מפתחי אפליקציות יצטרכו לבקש ממשתמשי אייפון ואייפד רשות לאסוף עליהם מידע ולעקוב אחרי המיקום שלהם. המעקב הזה מתבצע אוטומטית ביישומונים רבים, ומשתמשים שאינם מעוניינים בכך צריכים לבטל אותו באופן ידני בכל אפליקציה ואפליקציה. בנוסף לשינוי המשמעותי הזה, אפל החלה לדרוש ממפתחים לפרסם בחנות האפליקציות שלה איזה מידע בדיוק הם אוספים על המשתמשים.

אפל: מתייצבים לצד המשתמשים

אפל מסרה בתגובה לטענות של פייסבוק: "אנחנו מאמינים שמדובר בעניין של התייצבות לצד המשתמשים שלנו. הם צריכים לדעת כאשר אוספים את המידע שלהם ומשתפים אותו עם אפליקציות ואתרים אחרים - וצריכה להיות להם האפשרות להחליט אם הם מעוניינים בכך או לא". בענקית הטכנולוגיה אומרים כי השינויים במדיניות הפרטיות לא אמורים לאלץ את פייסבוק "לשנות את הגישה שלה למעקב אחר משתמשים וליצירת פרסומות ממוקדות, אלא פשוט לתת למשתמשים אפשרות בחירה". לא מדובר בהתכתשות הראשונה בין שתי ענקיות הטכנולוגיה בעניין פרטיות המשתמשים. אפל ידועה בכך שהיא נוהגת לשמור על הפרטיות והמידע של לקוחותיה, בזמן שחברות מתחרות כמו פייסבוק וגוגל משתמשות באותו מידע בדיוק כדי להרוויח כסף מפרסום. "כולם צריכים לשאול את עצמם איך חברות מרוויחות כסף?", אמר מנכ"ל אפל טים קוק בריאיון בשנת 2014, "צריך לעקוב אחרי הכסף. ואם הן מרוויחות באמצעות איסוף הררים של מידע אישי, אתם צריכים להיות מודאגים. אתם צריכים להבין לעומק מה נעשה עם המידע שלכם".
מנכ"ל פייסבוק, מארק צוקרברג, כמובן לא אהב את זה. "אנשים חושבים שאם הם משלמים כסף לאפל אז זה אומר שהחברה רואה רק את טובתם?", הוא אמר אז בתגובה, "אם אפל הייתה רואה את זה ככה - היא הייתה מוכרת מוצרים הרבה יותר זולים". מוקדם יותר השנה הצטרף צוקרברג לשורה של חברות שקראו תיגר על המדיניות של חנות האפליקציות, האפסטור, שלדבריו "חוסמת חדשנות, חוסמת תחרות ומאפשרת לאפל לגבות עמלות מונופוליסטיות".
צוקרברג וקוק בשימוע בקונגרס