ל-80% מהציבור בישראל חשוב שהמידע על הפעילות שלהם באינטרנט לא יועבר לחברות מסחריות - כך עולה מסקר שערכה חברת אבטחת המידע ESET ישראל בשיתוף מכון גיאוקרטוגרפיה בעקבות השקת App Tracking Transparency, הכלי החדש של אפל שמאפשר למשתמשי אייפון למנוע מאפליקציות לעקוב אחר הפעילות שלהם ביישומים אחרים.
עוד עולה מהסקר כי 61% מהציבור מודעים לעובדה שחברות מסחריות אכן עוקבות אחריהם באינטרנט, אך לא יודעים לציין באיזה אופן זה נעשה. כ-60% מהמשתתפים בסקר לא היו בטוחים או שלא ידעו שהמידע שהאפליקציות במכשירים שלהם אוספות כולל תמונות, מיקום, הרגלי גלישה, קריאה, קנייה ואפילו הוצאות כספיות. הסקר נערך באינטרנט בקרב 502 משיבים בגילאי 18 ומעלה, המהווים מדגם מייצג של האוכלוסייה במדינת ישראל.
עוד כתבות בנושא
App Tracking Transparency הושק בסוף החודש שעבר במסגרת העדכון האחרון של מערכת ההפעלה לאייפון, iOS 14.5. כעת, בכל פעם שהמשתמשים פותחים אפליקציה שמעוניינת לעקוב אחריהם, מופיעה חלונית עם שאלה בנוסח הבא: "האפליקציה רוצה הרשאה לעקוב אחרי הפעילות שלך באפליקציות ואתרים בבעלות חברות אחרות. המידע ישמש כדי להציג לכם פרסומות מותאמות אישית". המשתמשים מתבקשים ללחוץ על אחת משתי אפשרויות: "אשר מעקב" או "בקש מהאפליקציה לא לבצע מעקב".
מדובר במהלך דרמטי של אפל שפוגע בחברות רבות העוסקות בפרסום דיגיטלי ובראשן פייסבוק. החברות הללו משתמשות במזהה ייחודי, שנקרא IDFA, שמאפשר להן לעקוב אחרי הפעילות של משתמשי אפל באפליקציות ובאתרים אחרים. המידע שנאסף מסייע לקדם מכירות ולפרסם מוצרים ושירותים באופן ממוקד. באפל אומרים כי המידע שנאסף על המשתמשים כולל בין היתר גיל, מיקום, מידע רפואי, היסטוריית גלישה והוצאות כספיות.
הכלי החדש התקבל בזרועות פתוחות על-ידי המשתמשים: לפי נתונים של חברת המחקר Flurry, ביום ראשון האחרון רק 15% מהמשתמשים ברחבי העולם הסכימו למעקב אחריהם. בארה"ב, שם נתח השוק של אפל גבוה יותר וכך גם המודעות לסוגיית הפרטיות ברשת, המספרים נמוכים עוד יותר: רק 6% מהמשתמשים אישרו לעקוב אחריהם. מדובר כמובן במכה קשה לפייסבוק, שהמודל העסקי שלה מבוסס באופן כמעט בלעדי על פרסום ממוקד למשתמשים: ברבעון הראשון של 2021, ההכנסות של הרשת החברתית מפרסום עמדו על כ-25 מיליארד דולר, בזמן שההכנסות ממקורות אחרים עמדו על 732 מיליון דולר בלבד.