אגדה אורבנית או פאניקה מוצדקת? תלוי את מי שואלים: ביממה האחרונה מדווחים משתמשים בטיקטוק בישראל ובחו"ל על סרטון שבו מופיעים לכאורה שישה גברים המכריזים על ה-24 באפריל כעל "יום האונס" - תאריך שבו ייצאו למסעות אונס של נשים וילדים. טיקטוקרים מעלים סרטונים שבהם הם מזהירים את הצופים והצופות מפני התאריך המיועד - בעוד יומיים בדיוק, אלא שמטעם טיקטוק דווח כי אין כל תיעוד שסרטון מהסוג הזה אי פעם עלה לרשת החברתית.
1 צפייה בגלריה
אפליקציית טיקטוק
אפליקציית טיקטוק
אפליקציית טיקטוק
(אילוסטרציה: Shutterstock)
הבהלה מתודלקת בידי המשתמשים עצמם, התקשורת וגם כמובן ההורים המודאגים. כך למשל הופצה בקבוצת וואטסאפ כיתתית של הורים בישראל שבה ביקשה אחת האמהות להזהיר מפני הסרטון: "הורים יקרים, אני מרגישה חובה לשתף אתכם לאחר שיחת טלפון שקיבלתי הרגע מאחת המורות של ילדינו. יש אתגר חדש והזוי בטיקטוק שנקבע שב-25 לאפריל זה יום האונס!!!
"מה שזה אומר שביום הזה צריך/ מותר/ אפשר לאנוס ילדות/ נערות. מעבר להלם הראשוני שקיבלתי כששמעתי את זה היה לי חשוב להעביר לכם כדי שתדברו עם הבנות והבנים שבמידה והם מקבלים הודעה כזאת או ניתקלים אצל אחד החברים, ראשית לשתף אותנו, ההורים, וגם ליידע שיש מוקד 105 שמטפל במסרים רעים כאלו ופניה לעזרה".
אמש פרסם המטה הלאומי להגנה על ילדים ברשת, או בקיצור מוקד 105, אזהרה רשמית בדבר קמפיין "יום האונס" בטיקטוק, עם המלצות מפורשות להתמודדות עם התופעה:
  • לא להעביר הלאה הודעות בנושא זה כדי למנוע היחשפות של ילדים נוספים לנושא.
  • להימנע משיתוף והפצת ההודעות, אשר הופכות ויראליות, כדי להפחית את הבהלה המיותרת הן בקרב הקטינים והן בקרב ההורים.
  • כדי למנוע מקרים של קבלת הודעות מעין אלה, מומלץ להקפיד על כללי שמירת הפרטיות הן של ההורים והן של הילדים [עיינו בעצות שלנו לשמירה על הפרטיות].
  • במקרה של חשיפה להודעות בנושא חשוב לפעול לפי ההמלצות: לא לשתף פעולה עם מוסר ההודעה ולא להיענות לבקשה, לעשות צילום מסך [עיינו במדריך שלנו לתיעוד עבירות רשת ותכנים פוגעניים], לשתף את ההורים, בן משפחה, מורה או דמות משמעותית אחרת. וכמובן ניתן לפנות למוקד 105 במשך כל שעות היממה כדי שהמוקד יפעל לאיתור התכנים ולהסרתם.
מטעם טיקיטוק נמסר כי "המגמה כביכול של 'יום האונס הלאומי' המדווחת היא מרתיעה והיא מהווה הפרה ישירה של הנחיות הקהילה שלנו, ולמרות שלא ראינו ראיות למגמה זו בפלטפורמה שלנו, צוות הבטיחות שלנו נשאר ערני ויסיר כל תוכן כזה".