מערך הפרסום והמודעות של גוגל איפשר אפליה שיטתית נגד מי שאינם מזדהים כגבר או אישה (לא-בינארים) וכן כנגד טרנסג'נדרים: תחקיר של המגזין החדשותי The Markup חושף כי הדבר התאפשר באמצעות ממשק הפרסום של גוגל, שבו יכלו מפרסמים לבחור שלא להציג מודעות למי שאינם מזדהים כגברים או כנשים, זאת למרות שמדיניות הפרסום של גוגל אוסרת על אפליה מגדרית.
1 צפייה בגלריה
מטה גוגל בקליפורניה
מטה גוגל בקליפורניה
מטה גוגל בקליפורניה
(צילום: shutterstock)
התחקיר חשף כי חברות שהשתמשו במערכת של גוגל לפרסום ביוטיוב ובמקומות שונים ברשת, יכלו לבחור שלא להציג מודעות פרסומת עבור חלקים באוכלוסיה שבחרו שלא להזדהות מבחינה מגדרית ושיסמנו עצמם בקטגוריית "מגדר בלתי ידוע". בין היתר מדובר במודעות מטעם מעסיקים פוטנציאליים, וכן מודעות בנוגע לדיור - אפליה שהיא אסורה תחת החוק הפדרלי בארה"ב.
המדיניות של גוגל עצמה אוסרת על מפרסמים למקד מודעות של מוצרים פיננסיים, של דיור או של אפשרויות תעסוקה ולייעד אותן עבור מגדר אחד בלבד, אולם כעת מתברר שבכל הנוגע לקטגוריית ה"לא בינארים" - מפרסמים יכלו להחריג את המודעות שלהם מנתח האוכלוסייה הזה, ובכך למעשה למנוע מהם חשיפה למודעות השונות.
התחקיר חשף שתי מודעות כאלה שפורסמו ביוטיוב - אחת מהן מטעם חברת פדאקס (FedEx), שהחריגו משתמשים שבחרו בקטגוריית מגדר בלתי מזוהה מלראות את המודעות ברשת. בדיקה פנימית של גוגל העלתה כי ישנם לפחות 100 מפרסמים שנוהגים בפרקטיקה זהה ומחריגים את הקטגוריה מלראות מודעות שלהם.
נוסף לקטגוריות מגדר, גוגל מאפשרת למפרסמים להתאים מודעות למשתמשים גם על בסיס מצב משפחתי, הכנסה וגיל, אולם המדיניות שלה מבהירה כי אין לעשות שימוש בקטגוריות אלה עבור מודעות בנושאי תעסוקה, דיור ומוצרים פיננסיים - בהתאם לחוק.
בתגובה לתחקיר השיב דובר מטעם גוגל כי "אנחנו ניישם עדכון למדיניות שלנו ונאכוף אותה כבר בשבועות הקרובים, במטרה להגביל מפרסמים ממיקוד או החרגה של קטגוריית מגדר בלתי ידוע".