צריכת שיא של אינטרנט מתקרבת אצל חלק מהספקיות בישראל ל-90 אחוזים ויותר מהקיבולת. מרבית החברות בישראל כבר רכשו קיבולת נוספת מספקיות תשתית האינטרנט. בהערכת מצב שהתקיימה הבוקר (יום א') במשרד התקשורת נקבע שגם במקרה של הגעה ל-100 אחוזים מהקיבולת, התוצאה תהיה האטה במהירות הגלישה אך לא קריסה מוחלטת.
חברת בזק דיווחה על שיא בצריכת האינטרנט בסוף השבוע: 2,318 גיגה, 50 גיגה יותר מהשיא שנקבע ביום חמישי. גורמים בענף התקשורת מדגישים כי נפח תעבורת הנתונים הכוללת לישראל, 5,000 גיגה, עדיין רחוק ממיצוי והצריכה הנוכחית מהווה פחות מ-10 אחוזים מקיבולת הכבל התת-ימי.
4 צפייה בגלריה
נטפליקס
נטפליקס
נטפליקס
(צילום: shutterstock)
נתונים שמעבירות חברות האינטרנט מראים שצריכת השיא נמדדת בין 20:00 ל-24:00 מדי יום. בשאר שעות היממה נרשם גידול ממוצע של בין 20 ל-30 אחוזים בנייח ובנייד. בחברת סלקום מדווחים על גידול של כ-2,000 אחוזים בדרישה להרחבת הפס במגזר העסקי.
במשרד התקשורת בוחנים אפשרות לפנות לחברת נטפליקס בדרישה להפחית את רוחב הפס של השידור ובכך לצמצם את תעבורת הנתונים. זאת, בעקבות בקשה דומה של האיחוד האירופי מנטפליקס, יוטיוב, אמזון פריים וידיאו, אפל TV פלוס ודיסני פלוס. החברות נענו בסוף השבוע לבקשה, ודיסני אפילו הסכימה לדחות את ההשקה בצרפת מ-24 במרץ ל-7 באפריל. במשרד התקשורת מעריכים כי הפחתת רוחב הפס של השידורים מצד נטפליקס בישראל תוביל לצמצום ניכר בתעבורת הנתונים ותקל על ביקושי השיא. עד כה ממשיכה נטפליקס לספק את רוחב הפס המלא בישראל.
4 צפייה בגלריה
נדב אמסלם סמנכל לקוחות עסקיים סלקום
נדב אמסלם סמנכל לקוחות עסקיים סלקום
נדב אמסלם, סמנכ"ל לקוחות עסקיים סלקום: "עובדים מסביב לשעון"
(צילום: סיון פרג)
בחברת סלקום אמרו שהמעבר לעבודה מהבית מביא גופים מרכזיים כמו צה"ל, מד"א, בתי החולים שיבא ואיכילוב, וגם שופרסל, הבנק הבינלאומי, מקורות ועוד, להגדיל את צריכת האינטרנט שלהם, שכן הם נדרשים ליכולת עבודה מהבית בצורה מאובטחת ומוצפנת, חדרי ועידה וירטואליים שבהם נרשם גידול של 800% בביקוש, הרחבת אפיקי דיבור במרכזיות ועוד.
נדב אמסלם, סמנכ"ל המגזר העסקי בסלקום, אומר ל-ynet כי החברה נתקלת בצרכים מהותיים ומיידיים של לקוחותיה העסקיים על מנת לשמור על רציפות עסקית. "המגזר העסקי בסלקום עובד מסביב לשעון וערוך מבחינה טכנית על מנת לתת מענה מיידי לכל צורך של לקוחותינו העסקיים. אנו בקשר מתמיד ויזום עם הלקוחות מתוך רצון להיות שם בשבילם במשבר הנוכחי", הוא אומר.
בחברת HOT מדווחים על עלייה של יותר מ-15 אחוזים בבקשות של חברות להגדיל את רוחב הפס שלהן. צריכת האינטרנט בסוף שבוע האחרון והגיעה לשיא של יותר מ-40 אחוזים בהשוואה לחודש שעברה. בשבוע האחרון היה גידול של 27 אחוזים בממוצע התעבורה היומי לעומת חודש קודם.

מתקשרים לחו"ל

תופעה מובהקת נוספת היא גידול בביקוש לשיחות טלפון רגילות. פרטנר מדווחת על עלייה של 30 אחוזים בזמן השיחה היומי עם יעדים בינלאומיים ומציינת כי הישראלים מתקשרים יותר למשפחה ולחברים שנמצאים בחו"ל, בימים אלו של בידוד וחששות ברחבי העולם. ב-HOT מדווחים על גידול של 25 אחוזים במספר השיחות שמתבצעות דרך הטלפון הקווי וגידול של 34 אחוזים באורך השיחות.
ותופעה חדשה בצל הקורונה: בפרטנר מדווחים על גידול בביקושים להתחברות לתשתית הסיבים האופטיים של פרטנר, שמספר המנויים שלה נאמד ביותר מ-500 אלף משקי בית. על רקע הדיווחים על איטיות בגלישה בתשתיות בזק והוט, חלקם נובעים מעומס מנויים על קווי תקשורת בודדים, עלה העניין בחיבור סיב אופטי עד הבית, שמאפשר לגלוש במהירות של עד 1,000 מגה ללא השפעה של שכנים. בפרטנר אומרים כי החברה נערכה בימים האחרונים לעומס ומעבר לתשתית המתקדמת.
בבזק בינלאומי מדווחים על גידול של עד 50 אחוזים בתעבורה ברשת. בשבוע שעבר התריעה החברה כי ייתכנו קשיים בגלישה לנוכח העומסים על הרשת. לקוחות החברה דיווחו על איטיות בגלישה וניתוקים. הבוקר מסרה החברה: "לאור הצריכה הגבוהה על רשת האינטרנט, החברה ביצעה וממשיכה לבצע בכל עת הרחבות נוספות של עשרות אחוזים לרוחב הפס, זאת על מנת לספק את הביקושים הגבוהים".
על פי נתוני חברת פלאפון, חלה בימים האחרונים ירידה של כ-60-70 אחוזים בשימוש באפליקציית פנגו וירידה של 50-60 אחוזים בשימוש באפליקציית Waze, ולעומת זה עלייה משמעותית בשימוש בוואטסאפ של כמעט פי שלושה בשיא. חברת טכנולוגיית התקשורת סיסקו מדווחת על עלייה של עשרות אחוזים בשימוש במערכות הוועידה, הוובקס, כאשר מתחילת חודש מרץ בוצעו למעלה מ-8 מיליארד דקות שיחה על הפלטפורמה.
4 צפייה בגלריה
צבי גרסטל סמנכ"ל בכיר להנדסה Synamedia
צבי גרסטל סמנכ"ל בכיר להנדסה Synamedia
צבי גרסטל, סמנכ"ל בכיר להנדסה Synamedia
(צילום: יח"צ)
בחברת סינמדיה (Synamedia) הישראלית, המפתחת טכנולוגיות לעולם הווידאו והטלוויזיה, מדווחים על עלייה גדולה בנפח השידורים הנצרכים. ד"ר צבי גרסטל, סמנכ"ל בכיר להנדסה בחברה, אומר: "משבר הקורונה מהווה כבר כעת זרז לקפיצה טכנולוגית בתחום הווידאו. אנחנו מזהים עלייה של 40-50 אחוזים בתעבורת הנתונים של וידאו באירופה, וגידול של עשרות אחוזים בצפייה בלייב סטרימינג או באמצעות הלוויין. ניתן לזהות בבירור את הפיקים הגדולים שמגיעים בתחילת מהדורות חדשות, או אחרי התפתחויות או הצהרות חשובות. האתגר המשמעותי של התעשייה בימים אלו הוא לספק חוויית צפייה איכותית בעולמות היברידיים (אינטרנט ולוויין ביחד) בשעה שיש גידול בצריכה ובכמות הלקוחות במקביל".
גם בישראל החברות הרב-ערוציות מדווחות על גידול משמעותי בביקוש לשידורים. בפרטנר TV מדווחים על עליה של יותר מ-50 אחוזים בזמן הצפייה היומי בטלוויזיה, בהשוואה לחודש שעבר. מדובר בזמן הצפייה הכולל במסך הטלוויזיה ולא רק במדידת רייטינג בערוצים החיים. המערכת של פרטנר TV משקללת את זמן הצפייה הכולל בערוצים, ב-VOD, הקלטות, Catch up, אפליקציות סטרימינג (נטפליקס, יוטיוב, אמזון פריים וידאו וכו') ומשחקים, והנתונים נמדדים מתוך מאות אלפי ממירי אנדרואיד TV.

במה צופים הישראלים?

בפרטנר מדווחים כי הסרט המוזמן ביותר ב-VOD כבר שבועיים ברציפות, הוא "התפשטות", המתאר אירוע בדוי של התפרצות וירוס בארה"ב בצורה שחוזה כמעט במדויק את התפרצות וירוס הקורונה. מהסרטים בתשלום הסרט הנצפה ביותר הוא "לשבור את הקרח 2", מה שמעיד על הזמן הפנוי של הילדים בימים אלה.
ב-yes מדווחים על עליה של כ-56 אחוזים בצפייה במשדרי חדשות ואקטואליה, עליה של כ-45 אחוזים בצפייה בתכני ילדים בערוצים וב-VOD, ועלייה כללית של כ-35 אחוזים בצפייה ב-VOD. החברה פתחה ללא תשלום את כל ערוצי הילדים וערוצי לייף סטייל פרימיום, השיקה בשירות ה-VOD את "ערוץ הבידוד" עם תשדירי משרד הבריאות ואלפי תכנים לצפייה בבידוד כולל שלושה ערוצי ילדים ייעודיים.
ב-HOT מציינים שבשבוע שעבר נרשמה כמות ההזמנות הגבוהה ביותר עד כה ב-HOT VOD, עם גידול של כ-55 אחוזים, שנאמד במאות אלפי הזמנות. מתברר שהצופים חוזרים אל הסדרות הישראליות - זגורי אימפריה, עספור, הבורר והאלופה - שהגיעו למאות אלפי צפיות. בקרב הילדים הסדרה המובילה היא הקומדיה החדשה אבא מאפלת של יובל סמו, שהגיעה לחצי מיליון צפיות בשבוע. עשרת התכנים הנצפים ביותר בקרב לקוחות HOT הם : קיבוצניקים, חברים, האנטומיה של גריי, גולסטאר, הדבר הגדול המיוחד, קופה ראשית, החברה הגאונה, האלופה , עספור וזגורי אימפריה.
4 צפייה בגלריה
אמסלם וכהן בתדרוך דור 5
אמסלם וכהן בתדרוך דור 5
שר התקשורת דודי אמסלם ומנכ"ל המשרד נתי כהן
(צילום: דוברות משרד התקשורת)
שוק התקשורת מוגדר כחלק ממערך המשק לשעת חירום ולכן המערכים ההנדסיים של חברות התקשורת ממשיכים לעבוד בהיקף מלא, לאחר שקיבלו אישור ממשלתי שלא להפחית את מספר העובדים. משרד התקשורת הנחה את החברות, ששירות התמיכה הטכנית חייב להמשיך ולעמוד ביחד של זמן מענה עד 6 דקות המתנה, ושירות הלקוחות יכול להאריך ל-12 דקות המתנה.
בחברות yes, פלאפון ובזק בינלאומי נערכו להבטיח המשך שירות רציף ללקוחות: מערך הטכנאים פועל במתכונת מלאה ושירות הלקוחות עובד במתכונת של 50 אחוזים כאשר למעלה מ-50 אחוזים מהנציגים נותנים מענה מרחוק. סלקום הודיעה כי החברה פועלת בזמינות מלאה במוקד הטכני, צוותי אינטגרציה ערוכים להגעה אל הלקוחות בכל עת וצוותי ההנדסה בחברה פועלים ללא הפסקה 24/7 על מנת לדאוג לכשירות הרשת ושמירה על פעילות וחוויית הלקוחות.
ב-HOT אומרים כי החברה הינה ספק חיוני המחויב ברציפות תפקודית בעיתות חירום ולכן השיקה מוקד ייעודי לשירות לקוחות בבידוד. בפרטנר מציינים כי אנשי ההנדסה של החברה עובדים 24 שעות ביממה באישור משרד התקשורת ובהתאם להנחיות משרד הבריאות.