הגרסה החדשה של ווינדוס יוצאת לאור: מיקרוסופט הציגה הערב (יום ה') את ווינדוס 11, הגרסה החדשה של מערכת ההפעלה הוותיקה שלה. במהלך האירוע שהתקיים במתכונת וירטואלית בצל מגפת הקורונה - והיה רצוף למרבה המבוכה בתקלות טכניות - חשפו המנכ"ל סאטיה נאדלה ובכירי החברה את החידושים של מערכת ההפעלה שצפויה להגיע למשתמשים לקראת החגים בארה"ב - זאת אומרת סביב חודש נובמבר. משתמשי ווינדוס 10 יוכלו לשדרג בחינם לגרסה החדשה.

עוד כתבות בנושא:

מיקרוסופט מכריזה על ווינדוס 11
6 צפייה בגלריה
השקת windows 11
השקת windows 11
ברוכה הבאה, ווינדוס 11
(צילום: Microsoft)
6 צפייה בגלריה
סאטיה נאדלה
סאטיה נאדלה
מנכ"ל מיקרוסופט סאטיה נאדלה
(צילום: Microsoft)

החידוש הבולט ביותר במערכת ההפעלה החדשה הוא העיצוב: מעבר לערכות נושא חדשות, מיקרוסופט הזיזה את תפריט ההתחלה ואת כפתור ה"התחל" הוותיק מצד שמאל אל מרכז המסך - שינוי עיצובי שמזכיר את MacOS של המתחרה אפל. האייקונים של היישומים עוצבו מחדש וכעת הקצוות שלהם מעוגלים, ויש צליל פתיחה חדש. מערכת ההפעלה החדשה מאפשרת התאמה אישית של שולחן העבודה, כך שניתן להגדיר מיקומים קבועים לחלונות שונים - חיוני לחובבי המולטי-טאסקינג - ואפילו להגדיר שולחנות עבודה למצבים שונים (למשל לעבודה, לימודים, גיימינג וכו'). מיקרוסופט מציגה גם ווידג'טים, חלונות שמאפשרים לצפות במידע מיישומים שונים בלי לפתוח אותם (בשביל להציץ ביומן או בתחזית מזג האוויר למשל) - תצורה שהיא שואלת מעולם הסמארטפונים. כמו כן, שופרה התמיכה במסכי מגע. מיקרוסופט הכריזה גם על אינטגרציה בין ווינדוס 11 לשירות שיחות הווידאו שלה Teams, שיוצמד לסרגל המשימות של מערכת ההפעלה. השימוש בשירותים לשיחות ווידאו זינק בצל מגפת הקורונה, וענקית הטכנולוגיה מקווה שברירת המחדל של משתמשי ווינדוס 11 תהיה Teams שהיא פיתחה ולא זום או FaceTime של אפל ששודרגה לאחרונה. ויש גם בשורות לגיימרים: במיקרוסופט אומרים כי טעינת משחקים בווינדוס 11 מהירה יותר מתמיד, היכולות הגרפיות שודרגו, ובאמצעות יישום Xbox תהיה לשחקנים גישה לשירות המינויים Game Pass. ווינדוס 11 תוסיף HDR (קיצור של High Dynamic Range) לעשרות משחקים, בדומה לקונסולות המשחק שלה - בהנחה שיש לכם מסך מתאים.
6 צפייה בגלריה
השקת windows 11
השקת windows 11
אפליקציית Xbox בווינדוס 11
(צילום: Microsoft)
6 צפייה בגלריה
השקת windows 11
השקת windows 11
אינטגרציה עם Teams בווינדוס 11
(צילום: Microsoft)
6 צפייה בגלריה
השקת windows 11
השקת windows 11
מותאמת למסכי מגע. ווינדוס 11
(צילום: Microsoft)
גם חנות היישומים של מיקרוסופט עברה מתיחת פנים, וענקית הטכנולוגיה הכריזה כי היא תאפשר למפתחים למכור שירותים באמצעות הפלטפורמות העצמאיות שלהם בלי לגבות מהם עמלה. זאת, בניגוד לאפל שסופגת בשנים האחרונות ביקורת חריפה על העמלות הגבוהות שהיא גובה ממפתחים. ועוד חידוש משמעותי: באמצעות שיתוף פעולה עם חנות האפליקציות של אמזון, ווינדוס 11 תוכל להריץ יישומים שפותחו לאנדרואיד, למשל טיקטוק ואינסטגרם.

36 שנות ווינדוס

מערכת ההפעלה ווינדוס מלווה את משתמשי המחשבים האישיים מאז נובמבר 1985, אז השיקה מיקרוסופט את הגרסה הראשונה שלה שנקראת בפשטות ווינדוס 1. מאז הושקו לא מעט גרסאות של מערכת ההפעלה, האחרונה שבהן היא ווינדוס 10 שהגיעה למשתמשים בקיץ 2015. ההערכה אז הייתה שזו תהיה הגרסה האחרונה של ווינדוס, והיא תמשיך לקבל עדכונים לאורך שנים על מנת לשמור עליה רלוונטית. אלא שבחודש שעבר הפתיע מנכ"ל מיקרוסופט סאטיה נאדלה כאשר הכריז בכנס המפתחים Build 2021: "בקרוב מאוד נשתף אתכם באחד העדכונים החשובים של ווינדוס בעשור האחרון".
6 צפייה בגלריה
ביל גייטס עם עותקים של ווינדוס XP, שנת 2001
ביל גייטס עם עותקים של ווינדוס XP, שנת 2001
ביל גייטס מקדם את ווינדוס XP בניו יורק, 2001
(צילום: AP)
בתחילת יוני הזמינה מיקרוסופט עיתונאי טכנולוגיה מרחבי העולם להשתתף באירוע הווירטואלי שהתקיים הערב תחת הכותרת What's Next for Windows, והבטיחה לחשוף במהלכו את "הדור הבא של מוצר הדגל שלנו - Windows". העובדה שב-14 ביוני הודיעה מיקרוסופט כי התמיכה בווינדוס 10 תופסק ב-14 באוקטובר 2025 רק חיזקה את ההערכה שענקית הטכנולוגיה נערכת להשיק גרסה חדשה לחלוטין. למרבה המבוכה, לפני כשבוע דלף לרשת קובץ התקנה של מערכת ההפעלה החדשה ותכונות רבות שלה נחשפו בהרחבה באמצעי התקשורת וברשתות החברתיות.