החזית האוסטרלית של פייסבוק מתחממת: הרשת החברתית הודיעה אמש (יום ד') כי משתמשים ומוציאים לאור במדינה לא יוכלו לשתף או לצפות בתוכן חדשותי מקומי או עולמי. מדובר בתגובה של פייסבוק להצעת חוק שלפיה היא תצטרך לשלם לכלי תקשורת על תוכן חדשותי שמופיע בפלטפורמה שלה. שר האוצר האוסטרלי, ג'וש פרידנברג, מחה על ההחלטה של פייסבוק ואמר כי היא שגויה.
אלה המשמעויות של המהלך:
- משתמשים באוסטרליה לא יוכלו לראות או לשתף תוכן חדשותי אוסטרלי או בינלאומי או תוכן מעמודי חדשות אוסטרליים ובינלאומיים
- משתמשים בעולם לא יוכלו לראות או לשתף תוכן חדשותי אוסטרלי או תוכן מעמודי חדשות אוסטרליים
- מו"לים אוסטרליים לא יוכלו לפרסם תוכן בעמודי פייסבוק
- מו"לים בינלאומיים יוכלו להמשיך לפרסם תוכן בפייסבוק, אבל הקהל באוסטרליה לא יוכל לצפות בו
"הצעת החוק אינה מבינה באופן יסודי את מערכת היחסים בין הפלטפורמה שלנו לבין המו"לים שמשתמשים בה כדי לשתף תוכן חדשותי", כתב וויליאם איסטון, מנהל הפעילות של פייסבוק באוסטרליה ובניו זילנד. "ההצעה אילצה אותנו לקבל החלטה קשה: לנסות לציית להצעת החוק שמתעלמת מהאמיתות הנוגעות למערכת היחסים הזאת, או להפסיק לאפשר תוכן חדשותי בשירותים שלנו באוסטרליה. בלב כבד, אנחנו בוחרים באפשרות השנייה".
הצעת החוק האוסטרלית צפויה להשפיע גם על גוגל, שאיימה לחסום את מנוע החיפוש שלה במדינה, אך שינתה גישה בימים האחרונים וחתמה על חוזי עתק עם מו"לים בולטים באוסטרליה. פייסבוק התייחסה בהודעה שפרסמה להבדל בין שתי החברות וכתבה כי לשתיהן יש גישה שונה לחדשות: בזמן שמו"לים לא תורמים מיוזמתם תוכן חדשותי למנוע החיפוש של גוגל, הם "בוחרים מרצונם החופשי לפרסם חדשות בפייסבוק, מפני שזה מאפשר להם למכור יותר מינויים, להרחיב את הקהל שלהם ולהגדיל את הרווח מפרסום".
למעשה, טוענים ברשת החברתית, המו"לים הם הם אלה שידם על העליונה במערכת היחסים עם פייסבוק - בחברה מדווחים כי בשנה שעברה הופיעו בפלטפורמה 5.1 מיליארד הפניות חינמיות למו"לים אוסטרלים, שהובילו לרווחים בסך 407 מיליון דולר אוסטרלי. כל זאת, בזמן ש"הרווח העסקי של פייסבוק מחדשות הוא מינימלי. חדשות הן רק 4% מהתוכן שאנשים רואים בניוז פיד שלהם".
שר האוצר האוסטרלי ג'וש פרידנברג, שבימים האחרונים ניהל מגעים עם מנכ"ל פייסבוק מארק צוקרברג, אמר בתגובה להחלטה כי "פייסבוק טועה. הפעולות שלה אינן הכרחיות, הן מוגזמות, והן יפגעו במוניטין שלה באוסטרליה". במדינה טוענים כעת כי פייסבוק לא הסתפקה רק במניעת גישה לתכנים חדשותיים, והיא חסמה גם עמודים השייכים לארגוני בריאות והצלה, אתרים לחיזוי מזג אוויר, גופים התומכים בנפגעי אלימות, ואפילו פוליטיקאים ועסקים קטנים.
ברחבי העולם עוקבים בדריכות אחרי ההתפתחויות באוסטרליה, שכן הן עשויות להוות תקדים לרגולציה דומה במדינות נוספות. מוקדם יותר החודש דווח כי באיחוד האירופי שוקלים חקיקה דומה שתחייב את ענקיות הטכנולוגיה לשלם למו"לים על תוכן שהן מציגות בפלטפורמות שלהם.
הדיל של גוגל
גוגל, שהצעת החוק אמורה להשפיע גם עליה, נקטה כאמור בגישה שונה: אחרי שהביעה התנגדות לחוק ואיימה לחסום את מנוע החיפוש שלה למשתמשים באוסטרליה, החברה חתמה בימים האחרונים על חוזים עם שורת מו"לים במדינה. החוזה הבולט ביותר הוא עם ניוז קורפ, תאגיד התקשורת הענק של רופרט מרדוק שמחזיק בין היתר בוול סטריט ג'ורנל ובניו יורק פוסט ובכלי תקשורת רבים באוסטרליה. מדובר בהסכם לשלוש שנים, שבמסגרתו שני הצדדים יחלקו ביניהם רווחים, יפתחו פלטפורמה למינויים ויעבדו על תכני וידאו חדשותיים במסגרת יוטיוב. קודם לכן חתמה גוגל על הסכמים עם המו"לים Seven West ו-Nine Entertainment.
המפסידה מהמהלך היא מיקרוסופט, שהביעה תמיכה בחקיקה האוסטרלית וקיוותה למלא את החלל שתותיר אחריה גוגל באמצעות מנוע החיפוש המדשדש שלה - בינג. מנכ"ל מיקרוסופט סאטיה נאדלה אף שוחח עם ראש הממשלה האוסטרלי סקוט מוריסון והבטיח לו שבינג יוכל לעמוד בציפיות. בעקבות ההתפתחויות האחרונות בגזרה, לא נראה שההבטחה הזאת תעמוד למבחן.