חברת הסטארט-אפ הישראלית ספוטאייאם (SPOT.IM) תקים את מערכת המנויים וניהול הדיונים באתר CNN, כך נודע ל-ynet. בשנה האחרונה החברה הרחיבה משמעותית את מספר אתרי העיתונות שהיא עובדת איתם, ולאחרונה הכריז אתר הטכנולוגיה טקראנץ' על תחילת עבודה עם ספוטאייאם באירוע השנתי שלו בסן פרנסיסקו. הטכנולוגיה של החברה מיועדת לגרום לגולשים להישאר באתר החדשות ולנהל בו את הדיונים במקום בפייסבוק או טוויטר, והיא קוראת תיגר על פייסבוק בכך שהיא מייצרת שיח נקי מאלימות מילולית ללא צורך בצנזורה.
SPOT.IM - כך תהפכו לצוקרברג קטן
הביקוש לטכנולוגיה של ספוטאייאם גואה בחודשים האחרונים בזכות הפיתרון שהוא מציע לחששות של כלי התקשורת מפני דיונים פרועים ומפני מעורבות של גורמים זרים בהטיית הצבעתם של אזרחים אמריקאים בבחירות הקרובות. כחלק מתהליך הצמיחה והתרחבות החברה עומדת להודיע על מיתוג מחדש, טכנולוגיה חדשה והגדלת מספר העובדים, רבים מהם בתפקידי שיווק ומכירות. הגידול במכירות מביא לכך, שלפי הערכות החברה צפויה להפוך ליוניקורן (חברה בשווי העולה על מיליארד דולר) במהלך עשרת החודשים הקרובים.
5 צפייה בגלריה
SPOT.IM טקראנץ' נדב שובל
SPOT.IM טקראנץ' נדב שובל
אירוע טקראנץ' בסן פרנסיסקו
(צילום: TechCrunch)
בתגובה לדברים אומר המייסד המשותף ומנכ"ל החברה, נדב שובל, כי אינו יכול להתייחס להערכות לפני שיחשפו רשמית. עם זה הוא אומר: "אנחנו נכריז על מוצרים חדשים השנה ועל שיתופי פעולה מאוד משמעותיים".
שובל מציין: "היום אנחנו מנוע רישום המנויים מאחורי רוב חברות המדיה הגדולות בארה"ב. כשאתה נרשם לאתר אתה בעצם נרשם אלינו, ואנחנו עושים את התאמת התכנים למשתמש, יודעים מי המשתמש, איך לטרגט אותו, והכי חשוב נותנים לו סיבה, אחרי שהוא קרא כתבה, לא ללכת לדבר על זה בטוויטר או בפייסבוק אלא להישאר באתר ולדבר עם קוראים אחרים".
5 צפייה בגלריה
SPOT.IM טקראנץ' נדב שובל
SPOT.IM טקראנץ' נדב שובל
נדב שובל. "רוצים לעשות דברים טובים באינטרנט"
(צילום: יח"ץ)
הפיתרון שמציעה ספוטאייאם לאתרי החדשות מורכב משני חלקים: אפיון המשתמשים ועידוד השיח האיכותי תוך צמצום השיח המתלהם. אפיון המשתמשים נועד להכיר את מאפייניהם ותחומי העניין שלהם ולעשות להם "המרה" (conversion) מגולשים אנונימיים למנויים, אחד היעדים הקשים ביותר להשגה לאתרי תוכן. החברה מעריכה שעיקר ההכנסות של אתרי החדשות מגיעים מהגולשים הנאמנים, כ-10 אחוזים עד 20 אחוזים מכלל הגולשים, והם היעד העיקרי להמרה.
הדור החדש של הטכנולוגיה, שאותה תציג החברה בקרוב, כולל כלים של ניתוח שפה (NLP) ובינה מלאכותית, שמאפשרים לראשונה לדרג את איכות המשתמש: לדעת באילו תחומים משתמש מסוים מבין ויכול לתרום תוכן מעניין, מה מידת האהדה כלפי משתמש בקרב משתמשים אחרים, לעקוב אחר היסטוריה של נאותות הכתיבה של כל משתמש. כאשר המערכת צופה שפוסט מסויים או כתבה מסויימת יגררו שיח אלים, היא תגביל את תפוצתם.
5 צפייה בגלריה
SPOT.IM טקראנץ' נדב שובל
SPOT.IM טקראנץ' נדב שובל
הטכנולוגיה של SPOT.IM. מדרגים את איכות הגולשים
(צילום: יח"ץ)
אומר שובל: "אנחנו עובדים עם גוגל ומיקרוסופט ועם אוניברסיטאות כמו MIT ובלי שחצנות, אנחנו אחת החברות שמבינות הכי הרבה בתחום הזה בעמק הסיליקון. יש אפשרות לייצר שיח הרבה יותר מכבד ומתורבת ואנחנו חושבים שאנחנו נהיה החברה הראשונה שתעשה את זה".
אז איך אתה גורם לאנשים לשנות את השיח?
"טוב, זו השאלה הכי גדולה, זו השאלה שמארק צוקרברג שואל את עצמו כל בוקר. מה זה אומר בעצם שיח איכותי? אז חלק אחד הוא מדידה כמה הדיון מתורבת, מכבד שזה עולם שלם שאנחנו משקיעים בו מיליונים רבים. החלק השני הוא כמה דיון תרבותי נותן ערך למי שקורא אותו וזה מאוד סובייקטיבי".
5 צפייה בגלריה
מארק צוקרברג
מארק צוקרברג
מארק צוקרברג. "חברה שעושה הכל כדי לא להיות אחראית"
(צילום: רויטרס)
ואכן, הטכנולוגיה של ספוטאייאם מיועדת לתת גמול למי שיתרמו לדיון ענייני ומעניין. איכות התרומה לדיון נשפטת על ידי התגובה של משתתפי הדיון האחרים, גם על ידי לייקים אבל גם בדרכים יותר מתוחכמות כמו מדידת הזמן שהם הקדישו לקריאת הפוסט והתגובות אליו. מי שמתאמצים ותורמים לדיון איכותי מתוגמלים על ידי הגדלת התפוצה של הפוסטים שלהם.
"עשינו מחקר שמצא שמשתמשים רוצים להיחשף, ואצלנו ככל שאתה כותב דברים יותר איכותיים, יותר רלוונטים, יותר מבוססי עובדות, המערכת מתגמלת אותך ביותר חשיפה", אומר שובל, "זה לא כמו בפייסבוק או בטוויטר ששם אתה צריך יותר עוקבים כדי לקבל יותר חשיפה, המשחק שלנו הוא על איכות וככל שאתה משפר את איכות התוכן, תהיה לך טביעת רגל חברתית יותר גדולה, ותגיע למיליונים רבים של משתמשים".
5 צפייה בגלריה
SPOT.IM טקראנץ' נדב שובל
SPOT.IM טקראנץ' נדב שובל
נדב שובל(מימין) ורועי גולדברג
(צילום: יח"ץ)
חברת Spot.IM הוקמה ב-2012 על ידי נדב שובל, רועי גולדברג וישי גרין שפרש באפריל 2019. החברה ממוקמת במשרדים בתל אביב ובניו יורק היא עוברת בימים אלה למשרדים חדשים שנועדו להכיל את הגידול במספר העובדים. בין לקוחותיה אתרי החדשות של פוקס ניוז, CBS, NBC, Huffington Post, טקראנץ', Engadget, רולינג סטונס, ניו יורק פוסט, USA Today, טיימס הלונדוני, Sky ועוד. בישראל מפעילים את הטכנולוגיה אתרי ישראל היום, NRG, ספורט 5 וגלובס. בחודש מאי האחרון גייסה החברה 25 מיליון דולר בסבב D וסך ההשקעות שגייסה מגיע ל-60 מיליון דולר.
המטרה שלכם היא להחליף את פייסבוק?
"אני לא רוצה להישמע כמו שחצן צעיר, ולהגיד שאנחנו עומדים להיות פייסבוק הבא. אנחנו לא רוצים להיות פייסבוק. אנחנו רוצים לעשות דברים טובים באינטרנט. אנחנו אוהבים את אתרי התוכן והחדשות. אני חושב שאתם, חברות המדיה, אחראים על השיח הציבורי, אתם אלה שצריכים לחקור ולהביא לנו עובדות, ואוי ואבוי לנו אם שלוש-ארבע חברות טכנולוגיה יחזיקו אתכם כמו בני ערובה, ויגידו לכם איך לפרסם כתבות. זה לא עולם שאני רוצה לחיות בו".
יכול להיות שפייסבוק תראה את הטכנולוגיה החדשה שלכם ותגלה ששגתה כל השנים עם גישת הצנזורה שלה?
"אני יותר ממשוכנע, שאנחנו השנה הולכים להציג פתרונות, שחברות הטכנולוגיה הגדולות יזילו עליהם ריר. זה הרבה יותר יעיל ופשוט. אני אומר שאם משווים את ספוטאייאם מול פייסבוק, אנחנו אחראים לתוכן, אם יש פייק ניוז, אם אנשים פרסמו תוכן פוגעני במערכת שלי, אני אישית כמנכ"ל החברה אחראי לזה, מול חברה שעושה הכל כדי לא להיות אחראית.
"אני מאמין שנעשה דברים הרבה יותר טובים ואני חושב שהצנזורה של פייסבוק היא מזויפת והם מאשרים לאנשים לפרסם בסופו של דבר את מה מכניס להם כסף. זו חברה ציבורית וצריך להסתכל טוב טוב מה הם עושים. כמו שאמר סשה ברון כהן, החבר’ה האלה הם הסכנה הכי גדולה שיש לדמוקרטיה".