כן אני יודע, אין בזה כל היגיון, זה לא מתאים למגמות הנוכחיות, זה אפילו מנוגד לרוחות הנושבות בפיד שלי, אבל אתמול התקנתי את אפליקציית המגן 2. פתאום חלחלה בי התובנה שצריך לתת לה צ'אנס. כן, אני יודע, יש הרבה סיבות טובות לא להתקין את האפליקציה, לא לשתף פעולה עם כל הטירלול הממשלתי, אבל קיבינימט, צריך גם לעשות משהו כדי לסיים את אפיזודת הקורונה בחיינו. המגן 2 היא דרכנו הצנועה לעשות משהו.
בהתחלה זה נראה קל: מורידים את המגן 2 מחנות האפליקציות, מתקינים, זה עובד ולא קורה שום דבר מיוחד. אבל בדרך לשם צריך לעבור מבחנים לא קלים, במיוחד לאנשים עם דאגות פרנסה וחששות לפרטיותם, כמו כל מיני אזהרות ודרישות לאשר כל מיני יכולות של האפליקציה. למה לעזאזל אתם צריכים לעקוב אחר נתוני אימוני הכושר והפעילות הגופנית שלי? בנקודה הזו החלטתי, כמקובל, לעשות רשימת "בעד" ו"נגד" כדי שיהיה לי במה לנפנף כשהשב"כ יבוא לקחת אותי. תציצו ברשימה, שווה לכם.
6 צפייה בגלריה
המגן 2
המגן 2
המגן 2
(עיבוד תמונה. המקור Shaterstock)

בעד

1. כל העסק מבוסס על רצוננו הטוב. בממשלה הבינו שצריך לבסס אמון בקרב הציבור במקום לנסות ולכפות עלינו דברים. זה גם מה שעשו בכל המדינות הדמוקרטיות. אז כמובן שהפעלת המגן 2 נעשית מרצוננו, ובכל שלב ניתן להסיר אותה ולמחוק את הנתונים והם נמחקים אוטומטית כעבור 21 יום. האפליקציה כתובה בשקיפות רבה ובקוד פתוח, וכלי הפיתוח והאבטחה שלה הוצגו לציבור. והכי חשוב – אם קיבלת הודעה שנחשפת לחולה קורונה, ההחלטה אם לדווח על כך למשרד הבריאות היא בידיך בלבד.
2. המגן 2 אינה אפליקציית מעקב. בגלל העיסוק באמצעי האיכון של השב"כ ושלל הטכנולוגיות החודרות לפרטיות, אפשר לחשוד שגם פה מישהו עוקב אחרינו. אז לא. האפליקציה שומרת את נתוני המיקום שלנו בטלפון שלנו בלבד, אליהם מצטרפים נתונים מותממים של אנשים שפגשנו בדרכנו. הנתונים האלה מוצלבים עם מסלולי חולים מאומתים שמגיעות לטלפון מדי שעה ממשרד הבריאות. ניתוח הנתונים נעשה בטלפון שלנו, לא במחשבי הממשלה, לא בענן, אפילו הפרויקטור לא יידע.
6 צפייה בגלריה
המגן 2
המגן 2
אזהרות מדאיגות
(צילום מסך)
3. פעילי הגנת הפרטיות בישראל נתנו את ברכתם לאפליקציה החדשה. הרשות להגנת הפרטיות במשרד המשפטים המליצה להפעיל אותה באופן מיידי. חוקרות המכון הישראלי לדמוקרטיה, ד"ר תהילה שוורץ אלטשולר ועו"ד רחל ארידור, הסבירו שהחלופה למעקב השב"כ היא אפליקציה מבוססת נתוני קרבה.
4. המגן 2 מדויקת יותר אפילו מאיכון השב"כ. בגלל שהיא משתמשת גם בנתוני מיקום GPS וגם בנתוני קרבה מסוג בלוטות' (BT) היא יכול לזהות קרבה לחולי קורונה גם בתוך בניינים וקומות, מקומות בהם מעקב השב"כ הולך לאיבוד. זה אומר פחות התרעות שווא, פחות צורך להמתין על קו הכחשת הקרבה של משרד הבריאות.
6 צפייה בגלריה
המגן 2
המגן 2
עוד אזהרות מדאיגות
(צילום מסך)
5. אמון במערכה כנגד הקורונה. אחרי כל מה שעברנו בחודשים האחרונים, אולי הגיע הזמן להאמין בכוונות החיוביות של מנהלי המערכה. המגן 2 באמת הוקמה כדי לקטוע את שרשראות ההדבקה והיא באמת מבוססת על רצוננו הטוב להזין אליה את המידע. עזבו את הקמפיין המעט פאתטי של הממשלה בענייני סולידריות וערבות הדדית, שלא ממש מסתדר עם האלימות בהפגנות מדי ערב. הנקודה היא שככל שיותר אנשים יתקינו את המגן 2, ככה המחלה הארורה הזו תעבור מהר יותר מהעולם.
6 צפייה בגלריה
המגן 2
המגן 2
להחזיר את האמון במקבלי ההחלטות
(צילום מסך)

נגד

1. היא לא לגמרי עובדת באייפון. מפתחי המגן 2 לא הצליחו לגרום למכשירים מבוססי iOS לשדר אותות BT הנדרשים כדי שהמכשירים בסביבה יזהו אותם. חברת אפל חסמה את הגישה לאפשרות הזאת, וכך יוצא שבתוך בניינים, בעלי אייפון (כ-40 אחוזים מבעלי הסמארטפונים בישראל) יהיו רק במצב קליטה של נתוני אנשים אחרים אבל לא ישדרו את נתוניהם שלהם. זה אומר שאם בעל אייפון הוא חולה בקורונה, מי שחלף על פניו לא יידע זאת. מחוץ לבניינים, שם פועלים גם נתוני ה-GPS, המצב יתאזן.
2. היא לא עובדת לפי הפרוטוקול המשותף שפיתחו גוגל ואפל בדיוק למטרה של זיהוי קרבה בין אנשים. הפרוטוקול הזה היה פותר את בעייה השידור ממכשירי אייפון, אבל שתי החברות דורשות שלא יהיה שימוש בנתוני מיקום GPS בנוסף לנתוני הקרבה, כדי לצמצם את הפגיעה בפרטיות. במשרד הבריאות התעקשו על נתוני GPS, וזה קצת מדאיג. למה?
6 צפייה בגלריה
המגן 2
המגן 2
הם רוצים את נתוני הכושר
(צילום מסך)
3. הצילו את הסוללה. השימוש הרגיל ב-BT נועד להתחברות לאוזניות או למכשיר המולטימדיה במכונית, תהליך שאורך מספר שניות. במגן 2 ה-BT נועד לפעול ללא הרף, מה שמגביר משמעותית את צריכת החשמל מהסוללה. על קו הסיום המפתחים שיפרו במקצת את העניין אבל עדיין הם ממליצים לנו להימנע ממצב "מיטוב הסוללה" בטלפון, מה שמעורר דאגה - האם בשעות אחר הצהריים נגלה שהסוללה שלנו כבר מתה?
4. כמה זמן נשמר המידע? אמנם המידע מהמכשיר יימחק אחרי שלושה שבועות אבל לא כך לגבי מידע שיישלח בעקבות התרעת קרבה לחולה. משרד הבריאות מצהיר במסמך הנלווה להפעלת המגן 2, שכל הנתונים שישותפו איתו ואשר לא ייעשה בהם שימוש יימחקו בתוך 30 ימים. אבל ביחד עם זה הוא מציין שמידע שקשור בחקירות אפידמיולוגיות שאושר על ידינו יישמר לתקופה של לפחות שבע שנים.
5. מחכים להאקרים. מפתחי המערכת עבדו שעות נוספות על אבטחת האפליקציה מכל כיוון אפשרי, כולל אמצעי התקשורת שישמשו להעברת המידע. פריצה של המערכת תאפשר להאקרים להחזיק בנתוני מיקום של הרבה אנשים, כולל מספרי הטלפון שלהם. המפתחים כותבים בהנחיות, שהם יודעים על כוונות לפרוץ למערכת ומקווים שההגנה שפיתחו תתמודד איתם. האם אפשר לסמוך על זה?
6 צפייה בגלריה
תמונת פרופ' רוני גמזו
תמונת פרופ' רוני גמזו
פרופ' רוני גמזו. יחזיר את האמון?
(צילום: אוראל כהן)

רגע, מה זה המגן 2

אם ישנתם בחודשים האחרונים, אז הנה כמה מילים על המגן 2, הגרסה החדשה של אפליקציית המגן שנועדה לאתר קרבה של כל אחד מאיתנו לחולי קורונה מאומתים. המגן 2 פותחה על ידי משרד הבריאות, החברות מטריקס ו-Igates ומפתחים פרטיים. הטכנולוגיה שלה מבוססת על נתוני מיקום גיאוגרפי בסמארטפון (GPS וגם רשתות WiFi) ועל נתוני קרבה בין טלפונים שונים באמצעות טכנולוגיית הבלוטות'. אם משתמש באפליקציה מאובחן כחולה קורונה, הוא יכול – מרצונו החופשי – לשלוח את המידע מהטלפון שלו עם משרד הבריאות, וזה ישמש לחקירה אפידמיולוגית מדויקת, וכל האנשים שהיו בקרבת מקום אליו יקבלו התרעות כניסה לבידוד. הצלחת המערכת תלויה במספר המצרפים אליה. ככל שהם רבים יותר, כך ישלחו התרעות מדויקות יותר. הממשלה הוסיפה תמריץ להצטרפות: אם מספר המשתמשים באפליקציה יעלה על 1.68 מיליון אנשים (שליש מבעלי הסמארטפונים בישראל), יופסק השימוש באמצעי השב"כ.