זינוק במספר נסיונות ההונאה, בהם מציעים למכירה לכאורה חיסונים נגד קורונה. חברת צ'ק פוינט שעוקבת אחר התופעה המדאיגה מצאה כי בחודש האחרון חלה עלייה דרמטית של כ-400 אחוזים במספר המודעות לעומת מספרן בתחילת דצמבר. התופעה התגברה במיוחד לאחר אישור החיסונים של מודרנה, פייזר ואסטרהזניקה על ידי רשויות הבריאות האמריקאיות והאירופאיות.
מפרסמי המודעות, שמופיעות בדארקנט, מתיימרים להציע "חיסונים זמינים נגד קורונה" של החברות שזכו לאישורים וכן של "החיסון הסיני". המחיר המבוקש עבור החיסונים כביכול זינק גם הוא, ממוצע של כ-300 דולר בתחילת דצמבר לשיאים של עד 1,000 דולר למנת חיסון בשבוע האחרון. כמו כן החלו להופיע הצעות למכירה של כמויות גדולות של חיסונים, עד 10,000 מנות, ככל הנראה לקהל יעד של מי שמתכננים למכור חיסונים בעצמם.
2 צפייה בגלריה
הונאת חיסוני קורונה
הונאת חיסוני קורונה
מודעה למכירת חיסוני קורונה. הונאה לשמה
(צילום מסך)
ככל הידוע, בכל המקרים מדובר בנסיונות הונאה בלבד, והמפרסמים אינם מחזיקים באמת בחיסונים בקירור של 70 מעלות מתחת לאפס או בכל צורה אחרת. חוקרי צ'ק פוינט אף ביצעו בדיקה בפועל: הם פנו אל אחד ממפרסמי המודעות ואף שילמו תמורת החיסון כביכול. מייד לאחר ביצוע התשלום המוכר נעלם, וחשבון הטלגרם שבאמצעותו התבצע התקשורת - נמחק.
אומר עודד ואנונו, ראש מחלקת חולשות מוצרים בצ'ק פוינט, שערך את המחקר: "ברגע שהחיסונים עמדו להיות מאושרים ראינו בדארקנט התחלה של פרסומים על 'היצע זמין של חיסונים למכירה'. כיום, היקף המודעות הזה עלה באופן משמעותי שכן הביקוש בעולם לחיסונים עלה באופן ניכר גם כן. כמו בכל תחום אחר של היצע וביקוש, יש מי שמנסה לנצל את העניין הגובר הזה ביצירת "שוק שחור" משל עצמו בניסיון לגרוף רווחים אישיים".
2 צפייה בגלריה
הונאת חיסוני קורונה
הונאת חיסוני קורונה
רשימת מודעות למכירת חיסוני קורונה
(צילום מסך)
יצויין כי האטרקטיביות של המודעות האלה בישראל נמוכה יחסית, שכן מרבית האוכלוסיה התחסנה או שתוכל להתחסן בקרוב מבלי שיהיה צורך לשלם תמורת החיסון.